Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 20:54:59
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 20:47:59
Artitec CSA-1, stadsbus door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:41:50
Digikeijs DR80015 Functiemappen door VolvoGijs
Vandaag om 20:32:34
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 20:32:32
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door Fritsprt
Vandaag om 20:24:27
3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen door Tulpendaal
Vandaag om 20:17:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ron.kraaijkamp
Vandaag om 20:15:00
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 19:58:48
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 19:58:04
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door Reinout van Rees
Vandaag om 19:33:35
Frans diorama (Spoor 0e) door Scratchbuilt
Vandaag om 18:54:44
Wachtsein (duits bedrijf), waar te plaatsen op de baan? door ex-DR V100
Vandaag om 18:53:23
Vagonweb website veranderd? door Falcon10
Vandaag om 18:49:25
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door Peter Kleton
Vandaag om 18:39:05
Frans loodsje et cetera door Ric
Vandaag om 18:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door daempfer
Vandaag om 18:15:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 18:10:52
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 18:01:44
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door tijgernootje
Vandaag om 17:43:37
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 17:41:45
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 16:42:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 16:39:14
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:26:06
DR800015 programmeren door luutjelewis
Vandaag om 15:07:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 14:53:10
Flachdorf (430x100 cm) door bask185
Vandaag om 13:03:16
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:48:36
Rocky Rail NS6400, hoe antislipbandjes vervangen? door Bartje81
Vandaag om 12:33:17
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 12:27:02
  

Auteur Topic: Holland Italia Express  (gelezen 16128 keer)

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Holland Italia Express
« Gepost op: 28 februari 2013, 16:10:11 »
Naar aanleiding van de aankondiging door ACME en een gesprek dat ik onlangs met een mede forum lid over deze aankondiging had maar eens een draadje geopend over de prachtige trein.
De aankondiging roept bij mij namelijk een aantal vragen en opmerkingen op.
En ja, ik heb hierover al een mail naar ACME gestuurd.
Ten eerste is de noviteiten folder een tikkie onduidelijk. In de tekst op blz. 58 wordt gesproken over de "Vroege jaren zestig" in het kadertje daarentegen staat keurig Tp IV aangegeven.
Ten tweede heb ik mijn twijfels over het FS Bc ligrijtuig. In de tot mijn beschikking staande informatie (ZpAR uit 1960 en 1962) heeft deze geen deel uitgemaakt van de HIE. Maar, ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.
Leuk dat ACME op de achtergrond een DIV en een plan N laat zien. Geen onderdeel van de set maar wel degelijk onderdeel van de HIE. Gelukkig kunnen we voor deze modellen bij collega fabrikanten terecht.
Erg interessant is ook de aankondiging van een WLABm 174 op blz. 63. Deze zou niet misstaan in de set en was in de HIE onderweg van Oberhausen naar Chur. Overigens zou het uitbrengen van een WLAB 174 (WLAB4ümg-59)in zowel Tp III als Tp IV uitvoering een enorm gat dichten als het gaat om model slaapwagens. Al was het alleen al om de diverse varianten die mogelijk zijn. Bv. diverse type draaistellen.
Een ander groot gat als het gaat om slaapwagens is de CIWL van het type U.
Voor de liefhebbers de samenstelling uit zomer 1960:
- DB    Büm    Oberhausen - Basel SBB
- DSG  WLAB  Oberhausen - Chur
- CIWL WLAB  Amsterdam - Chur (Type U)
- SBB   Bc       Amsterdam - Chur (Heeft bestaan bij Tillig)
- CIWL WLA    Amsterdam - Milaan (Type P)
- NS     Pws    Amsterdam - Milaan (DIV)
- NS     Bc      Amsterdam - Milaan (Plan N)
- NS     AB     Amsterdam - Genova (Plan K)
- SBB   B       Basel Bad - Venetie
- SBB   A       Basel Bad - Venetie
- FS     B       Amsterdam - Rome
- FS     AB     Amsterdam - Rome
Wie o wie heeft aanvullende informatie, foto's, enz.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Gert1

  • Gast
Re:Holland Italia Express
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2013, 16:17:27 »
Interessant! Weet jij toevallig ook de samenstelling uit de jaren '80?
Ik meen met te herinneren dat de trein toen ook wel bekend stond als 'Holland-Wien-Italia-Riviera-Express'. Kan dat kloppen?

mvg,
Gert

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re:Holland Italia Express
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2013, 16:27:09 »
Nee, niet echt. De enige info die ik heb komt dan uit een NS spoorboekje internationaal.
Wel de types dus maar geen maatschappijen.
1985 bv.
Amsterdam - Chur: Bc, WL
Amsterdam - Brig: Bc
Amsterdam - Basel: B, B, Bc (Alleen vrijdags)
Amsterdam - Chiasso: Bc
Amsterdam - Milaan: Bc, WL, B (Alleen vrijdags)
Amsterdam - Rome: D, B, B
En dan waarschijnlijk nog diverse rijtuigen vanaf Oberhausen ed.
Overigens was de HIE tot 1966 onderweg als F107/F108
Van 1967 - 1969 als F93/F92, daarna als D-trein. In 1985 als D200/201
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Holland Italia Express
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2013, 18:11:57 »
 :-\ OEFF,

Dat is modelbaannostalgie! Ik zal dus ongetwijfelfd niet een volledig beeld geven en zélfs niet eens de juiste rijtuigtypen benoemen, maar bij de NVM, afdeling Haarlem had (wijlen) Dhr. Strous uit Lilliput/Wien  deze trein zoals hij in Nederland reed nagebootst met onverkorte 1:87-rijtuigen. En dit is nog vóór de "Kurzkupplungskulisse", maar hij had dat ding wél kortgekoppeld (en JA, dat was toch wel erg mooi...)
Lilliput produceerde (voor zover ik mij herinner) de couchetterijtuigen die vanaf Amsterdam naar Zevenaar/Emmerich of Venlo werden gesleurd achter een 1*00... En meer dan couchetterijtuigen omvatte die trein (tenminste in NL) niet...

 :-[ :-[ :-[ Terwijl ik dit typ, begin ik steeds meer te twijfelen, of ik tóch niet in de war ben met de Mediterraneo-Express  :-\ :-[, want in de door mij geschetste trein zaten, tenminste in Nederland GÉÉN WL's...
 Sorry voor de verwarring.

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
Re:Holland Italia Express
« Reactie #4 Gepost op: 01 maart 2013, 16:10:49 »
De HIE is een leuke trein met veel variatie over de jaren heen. Hier de samenstelling van 1960 zoals Gertjan die beschrijft:


Je zit dus een trein die in Amsterdam 7 wagens lang is (de FS B reed slechts 4 weken in augustus t/m september, waarschijnlijk voor de (toen nog) gastarbeiders) van 4 verschillende maatschappijen (CIWL, NS, SBB, FS). Een leuke afwisselende trein dus.

Dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
Re:Holland Italia Express
« Reactie #5 Gepost op: 01 maart 2013, 16:16:17 »
In 1978 was de trein vervangen door een treindeel in de D223 Holland-Wien, die het deel voor Roma/Basel/Ventimiglia in Oberhausen aan de D205 overdroeg. Zie hieronder voor de samenstelling



Dirkjan


gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re:Holland Italia Express
« Reactie #6 Gepost op: 01 maart 2013, 16:54:21 »
Even maar een plaatje gemaakt.
Op de open plek zou de CIWL WLAB UH moeten liggen.
Veel kleurrijker kan het niet.

Van boven naar beneden:
DB-Büm = Lemke/Hobbytrain
DSG-WLAB = Roco
SBB-Bc = Sachsenmodell/Tillig
CIWL-WLA = LS
NS-DIV = Artitec
NS-Bc = Heris
NS-AB = Elotrain
FS-B = Roco
FS-AB = Roco
Ten aanzien van de DSG WLAB zijn er twijfels of het model eigenlijk wel Tp III is. Enig studiewerk op het internet leert mij dat deze heel goed voor een WLABm174 kan doorgaan. Serie uit 1962 had namelijk al draai-vouwdeuren.
Maar, ook hier laat ik me graag overtuigen van het tegendeel.
Veel plezier
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
Re:Holland Italia Express
« Reactie #7 Gepost op: 01 maart 2013, 17:23:12 »
Ik denk dat je met de UH fout zit. In de samenstelling staat een WLAB (zonder m). Dat betekent een slaapwagen korter dan 24 meter, wat voor een U(H) niet geldt, de kortste waren daarbij 25,1m. Ik zou eerder aan een Y of YT denken. Een oudje dus.

dirkjan

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re:Holland Italia Express
« Reactie #8 Gepost op: 01 maart 2013, 17:34:27 »
Interessant! Weet jij toevallig ook de samenstelling uit de jaren '80?
Ik meen met te herinneren dat de trein toen ook wel bekend stond als 'Holland-Wien-Italia-Riviera-Express'. Kan dat kloppen?

mvg,
Gert

Gert, er is volgens mij een verschil tussen de Holland-Italië Expres en de Italia-Rivièra Expres. De laatste reed inderdaad een tijd gecombineerd met de Holland-Wien Expres. Nu lopen er in dit draadje twee discussies door elkaar heen.
mvg, Heinz

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re:Holland Italia Express
« Reactie #9 Gepost op: 01 maart 2013, 17:59:53 »
Dirk Jan,
Goed punt. Dan is een UH niet voor de hand liggend.
In dit geval zou met de voorhande zijnde middelen de LS WL mogelijk niet misstaan.
Wat is jouw visie overigens op de DSG WLAB?

E94,
In 1985 was de D204/205 inderdaad de Italia/Riviera Express.
Maar overigens pas vanaf Basel / tot Basel.
Ik vermoed dat het door Dirk Jan genoemde treindeel in Basel overging op de 205.
Van Amsterdam naar Basel vv. was de Italia/Riviera Express de D304/305
En ja, het draadje gaat over de Holland italia express.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
Re:Holland Italia Express
« Reactie #10 Gepost op: 01 maart 2013, 18:29:52 »
deze dus (bijvoorbeeld)

Gert1

  • Gast
Re:Holland Italia Express
« Reactie #11 Gepost op: 01 maart 2013, 18:30:24 »
Gert, er is volgens mij een verschil tussen de Holland-Italië Expres en de Italia-Rivièra Expres. De laatste reed inderdaad een tijd gecombineerd met de Holland-Wien Expres. Nu lopen er in dit draadje twee discussies door elkaar heen.

Oke, dank voor je toelichting. Ik was in de veronderstelling dat dit een voortzetting was van de Holland Italia Express. Laten we de door mij genoemde  trein hier dan verder vergeten.

mvg,
Gert

Gerard S

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
    • EloTrack Modelbouw
Re:Holland Italia Express
« Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2013, 20:42:42 »
Even maar een plaatje gemaakt.
Op de open plek zou de CIWL WLAB UH moeten liggen.
Veel kleurrijker kan het niet.

Van boven naar beneden:
DB-Büm = Lemke/Hobbytrain
DSG-WLAB = Roco
SBB-Bc = Sachsenmodell/Tillig
CIWL-WLA = LS
NS-DIV = Artitec
NS-Bc = Heris
NS-AB = Elotrain
FS-B = Roco
FS-AB = Roco
Ten aanzien van de DSG WLAB zijn er twijfels of het model eigenlijk wel Tp III is. Enig studiewerk op het internet leert mij dat deze heel goed voor een WLABm174 kan doorgaan. Serie uit 1962 had namelijk al draai-vouwdeuren.
Maar, ook hier laat ik me graag overtuigen van het tegendeel.
Veel plezier

U ziet het de controle is internationaal......

De firma ACME gaf ons de onderstaande reactie,

it’ s interesting but in the train composition there is a mistake; they put two cars from FS (by ROCO) which were usually no more used in international trains in early Sixties.

These two tone brown car are not correct; one of them was for internal service and for first /second class car should be of different type (…like ACME!)

Groeten, tot Ontraxs
Gerard Sloots
van spoor heel klein tot heel groot

Gert1

  • Gast
Re:Holland Italia Express
« Reactie #13 Gepost op: 01 maart 2013, 23:37:39 »
Wat leuk dat ACME via jou meekijkt Gerard. Dat belooft wat voor de toekomst!

mvg,
Gert

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re:Holland Italia Express
« Reactie #14 Gepost op: 02 maart 2013, 09:02:03 »
Kijk, dat is nu precies de bedoeling van fora als deze.
Kennisuitwisseling ter meerdere eer en glorie van onze hobby.
Ik had al langere tijd mijn bedenkingen bij de Roco FS'en.
Die kunnen dus nu ook het kratje "Van de hand doen" in.
Goed; deze zullen dus vervangen moeten worden door deze en deze
Blijft nog steeds staan dat er onduidelijkheid is over de door ACME aangekondigde Bc en het tijdperk van de set.
Misschien dat via de hier aanwezige contacten hier ook duidelijkheid over kan komen.
Als ze de set uitbrengen met de Plan K, CIWL P, de bovengenoemde FS wagons en bij voorkeur ook de DSG WLAB in de 1959 uitvoering kunnen ze alvast op een bestelling van mij rekenen.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.