Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoeken in het Utrechts archief door Duikeend
Vandaag om 00:40:55
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
28 December 2025, 23:34:00
Common ground en Yamorc door bask185
28 December 2025, 23:18:25
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
28 December 2025, 22:59:20
koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
28 December 2025, 22:58:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
28 December 2025, 22:34:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
28 December 2025, 22:26:16
MP4 wissel decoder aan sluiten op Intellibox door bask185
28 December 2025, 22:19:36
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
28 December 2025, 22:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
28 December 2025, 22:02:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
28 December 2025, 22:01:18
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
28 December 2025, 22:00:10
Yamorc 7001 dood door Steven Loosman
28 December 2025, 21:54:10
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
28 December 2025, 21:50:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
28 December 2025, 21:42:14
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
28 December 2025, 21:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
28 December 2025, 21:24:06
Raadplaatje door hielke1501
28 December 2025, 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
28 December 2025, 21:09:58
Rondom Charlois door Alewijn
28 December 2025, 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
28 December 2025, 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
28 December 2025, 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
28 December 2025, 20:36:18
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
28 December 2025, 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
28 December 2025, 19:48:45
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
28 December 2025, 19:12:25
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
28 December 2025, 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
28 December 2025, 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
28 December 2025, 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
28 December 2025, 17:03:30
  

Auteur Topic: Vraag: locloods tijdperk III  (gelezen 7295 keer)

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Vraag: locloods tijdperk III
« Gepost op: 25 February 2013, 23:34:23 »
Beste medeforummers,

Na me redelijk scheel gezocht te hebben ga ik de vraag dan toch maar stellen.
Ik heb mijzelf beperkt tot periode III dat is vanaf 1948 tot en met zo'n 1968.
Nu dacht ik aan een locloods te plaatsen, maar zijn er voorbeelden van locloodsen uit die tijd. En dan bedoel ik voornamelijk degene waar de elektrische loc zelfstandig binnen kan komen en kan vertrekken. Met bovenleiding dus. Of parkeerde ze in die tijd al het materieel buiten? Ik heb daar tot op heden nog geen concreet antwoord op kunnen vinden.
Ik zie wel vaak dat elektrisch materiaal naar binnen wordt geduwd bij werkplaatsen e.d. maar dat is niet zo zeer wat ik bedoel.

Concrete vraag:
Werd er in periode III in een locloods geparkeerd met bovenleidingen of niet?

Hopende dat iemand hier een antwoord op heeft.

Vriendelijke Groet,
Rudy
 ;D

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11778
    • Mijn fotoarchief
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #1 Gepost op: 26 February 2013, 13:05:00 »
Antwoord op je concrete vraag: bij mijn weten niet. De draad hield doorgaans op bij de deuren van een loods.

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #2 Gepost op: 26 February 2013, 13:14:28 »
Beste NS8714,
 
Duidelijk verhaal, dat betekend dat de elektrische locomotieven naar binnen werden verplaats door rangeermaterieel begrijp ik.

In ieder geval mijn dank voor de moeite die u heeft genomen om te antwoorden.
Ik ben zelf te laat geboren om het te mogen aanschouwen en kan er weinig informatie over vinden.

Vriendelijke Groet, Rudy

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11778
    • Mijn fotoarchief
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #3 Gepost op: 26 February 2013, 13:17:49 »
Ik heb het ook niet meegemaakt hoor. Ik ga af op foto's die ik ken. Zoals deze uit mijn collectie:


Maastricht 1956

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #4 Gepost op: 26 February 2013, 13:25:30 »
Geweldig mooie plaat!! ik kan niet anders zeggen, hier stopt de bedrading zover ik kan zien tot op de gevel inderdaad.

Hmmm... moet nog is even denken hoe ik dat ga doen, ik stel deze vraag omdat ik materieel graag 'binnen' zou opslaan op de miniatuurbaan. Alleen zat ik met het dilemma, hoe oogt het realistisch, ik hoef geen sik voor mijn 1145 loc te zetten om naar binnen en buiten te slepen, dat lukt alleen maar met een dummy.

Top voor het delen van het beeldmateriaal!

Ik ga er nog is goed over nadenken, ik zit toch te denken om de lijn door te laten lopen de loods in. zodat ik met de locs in en uit kan rijden.

Vriendelijke Groet,

Rudy

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15448
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #5 Gepost op: 26 February 2013, 13:35:39 »
Goed, het gaat hier om NL-materieel, en daarmee ben ik niet echt op de hoogte.
In Duitsland heb je het verschijnsel "spin" boven een draaischijf, zodat ook e-loks op- en af kunnen rijden. Ik kan me heel goed voorstellen, dat de draad dan ook tot in de loods doorloopt.

Op deze foto...



...zie je, als je heel goed kijkt, ook de draad boven het treinstel Mat '46 hangen. Maar dit is een lijnwerkplaats, niet zozeer een loods waar materieel alleen maar wordt geparkeerd.

Bron foto: Trein Punt NL

Groet,
Jan

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #6 Gepost op: 26 February 2013, 13:42:35 »
In werkplaatsen hebben ze dus wel voorzieningen...
Interessant, bedankt Jan voor het delen geeft me toch weer een ander beeld dan wat ik in gedachte had. Bied wel perspectieven overigens.

Ik dacht eens een foto gezien te hebben van de werkplaats te Blerick waar ze ook bovenleiding binnen hadden. Ik kan alleen nergens meer die foto vinden.

Vriendelijke Groet,
Rudy


martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1819
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #7 Gepost op: 26 February 2013, 13:56:53 »
Bovenleiding in de oude wagenwerkplaats in Blerick lijkt me onwaarschijnlijk. Daar werd geen elektrisch materieel onderhouden.
De nieuwe werkplaats van Voith voor het onderhoud aan de GTW's zou nog kunnen, maar volgens deze foto is dat niet het geval: http://www.flickr.com/photos/markrail/2508930034/

Martijn

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #8 Gepost op: 26 February 2013, 14:09:18 »
Beste Martijn,

dank voor de reactie, neen dat is niet wat ik bedoel, dan vergis ik mij vermoedelijk in de werkplaats. Ik heb een oude foto gezien (zwart / wit) van een werkplaats waar bovenleiding tot binnen aan toe liep. In mijn herinnering stond er achter het buffer de laatste paal waar de draad aan verbonden was.

vr. Gr. Rudy

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #9 Gepost op: 26 February 2013, 14:23:50 »
Loopt hier een rijdraad langs het plafond? Of is dat iets anders?


Werkplaats Leidschendam (bron: Het Utrechts Archief). Afbeelding gevonden op Google.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 14:39:28 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11778
    • Mijn fotoarchief
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #10 Gepost op: 26 February 2013, 14:25:07 »
Is dat Leidschendam?

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #11 Gepost op: 26 February 2013, 15:03:09 »
Getuige de mate van isolatie (of gebrek aan) van de draad en de bevestiging van de draad op korte afstand van stalen binten, vermoed ik dat het geen rijdraad is, maar een soort van beveiliging is, welke misschien moet voorkomen dat de pantografen tussen de binten blijven steken.

Mvg
Martijn
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 15:06:01 door Mohy »
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10777
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #12 Gepost op: 26 February 2013, 15:39:50 »
In Leidschendam zal het zeker geen bovenleiding zijn geweest. De ZHESM beschikte immers over 2 acculocs (later verbouwd tot diesel) om materieel in en uit de remise te rijden. Met bovenleiding zouden die niet nodig zijn geweest.
No dress rehearsel, this is our life.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #13 Gepost op: 26 February 2013, 16:04:19 »
Leuk thema! Ik ben niet zo zeer NL geïnteresseerd maar vind het interessant. Ik heb uit een ver verleden nog 2 moderne lokloodsen (Vollmer) met geïntegreerde bovenleiding maar of die nog op de geplande baan komen weet ik niet. Voorlopig wacht er nog een 21-sporige lokloods met draaischijf. Een bovenleidingsspin is vooralsnog niet gepland. Daarnaast heb ik nog Pola loodsen die wellicht van bovenleiding kunnen worden voorzien.

guest7823

  • Gast
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #14 Gepost op: 26 February 2013, 16:10:04 »
Is dat Leidschendam?

Als ik de ZHESM bijbel doorblader krijg ik het vermoeden dat dit niet Leidschendam is. Volgens wat ik daar zie had Leidschendam betonnen dakbalken terwijl dit ijzeren balken lijken