Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Gerard
Vandaag om 12:38:26
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
  

Auteur Topic: DWK Motor Tram  (gelezen 22391 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #75 Gepost op: 31 May 2013, 17:51:13 »
Dank je wel, het was weer een dag goed nadenken en rekenen. Ik heb n.l. een tekening met heel summier wat basis maten. Maar de DWK die ik bouw is dus weer iets anders. In de geschiedenis van de motorwagen lees je dat er verschillende aanpassingen zijn gedaan om het spul goed lopend te krijgen.
Dat deden ze wonderwel in Lichtenvoorde(ben ik geboren). Op het dak ziet het er ook anders uit. Ben nu bezig met de neuzen Ik heb daarbij de site van Skiptram als steun in de rug. Ze bouwen daar een LTM variant.
Maar je ziet de verdere resultaten dit weekend nog wel voorbij komen. Van het andere kleine ding maak ik maar een trofee.
Toch klopt die nog behoorlijk, maar er is ondertussen zoveel aan geschaafd, geplamuurd en geschuurd dat het vlees op is. Ook het lek is boven in de vormgeving, maar dat zul je straks duidelijk zien.

Groet,

Robert Jan

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #76 Gepost op: 31 May 2013, 18:32:14 »
Voor mijn tram heb ik Google SketschUp gebruikt. Hierbij heb ik een scan van een NVBS tekening  geimporteerd en daaroverheen de de onderdelen getekend en eerst eens soort 3D modelgemaakt. De getekende onderdelen heb later op schaal uitgeprint en gebruikt als zaagmal.

Groeten Jeroen.
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #77 Gepost op: 08 June 2013, 12:55:31 »
Hallo allemaal,

Ja ook met de DWK gaat het goed.
Vandaag met de neuzen begonnen. Zijwanden zijn zo goed als klaar en kunnen straks aan de neuzen vastgemaakt worden.
De moeilijkheid is dat er een lichte bolling op de koppen zit. Die is maar heel gering.
Bij het eerste modelletje was deze veel te rond. Ze is nu veel steiler en loopt maar tot de hoogte van de buffers. De schort plaat daaronder is weer verticaal.

Foto's van de opbouw.





Volgende neus

Groeten,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #78 Gepost op: 08 June 2013, 20:41:57 »
Hallo,

Misschien wel leuk om te zien hoe ik de neuzen gemaakt heb.
Allereerst de vorm van de neus opgemeten vanaf de tekening.
Dat heb ik vormgegeven. De spitse vorm heeft 8 vlakjes. Daarvan heb ik er dus 2 gemaakt.


Op de foto zie je ook al de deur naar het reizigersdeel van de tram. Ernaast liggen de ruiten van de cabine. Voor de bevestiging aan de grondvorm zit de dikste raamstijl er al aan. Stijl is 2.5mm. Ruitjes zijn op de kop 7mm. & 6mm. De ruitjes bij de deur zijn uiteindelijk 4mm.


Voor de andere kant hetzelfde verhaal.


Daarna ben ik verder gegaan met het aanbrengen van kleine stripjes. Allereerst om de ruiten op de plek te houden, maar ook om de lijnen in de kap door te trekken. Hoogtes refereren met die van de zijpanelen.



Secuur werkje, maar de onderbouw is nu klaar. Over deze stripjes komt nu nog een laagje styreen van 0.5mm. Dan worden de hoeken weg  geschuurd en komt er plamuur om eventuele kieren weg te werken. De 'huid' is vervolgens van een
0.25mm. plastic folie.
Voor ik dat ga doen maak ik een mal van papier. Die spiegel ik, uitsnijden en zet dat over op de folie. Vervolgens lijm ik die op de ondergrond.

De 2 koppen van de tram zoals ze er nu bijliggen.


Tot zover,

Groet,

Robert Jan
 

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #79 Gepost op: 09 June 2013, 12:39:22 »
Vandaag weer een stukje verder gebouwd aan de DWK.
Hoe gaat de tram rijden. Dit gaat gebeuren met een PMT H0m aandrijving.
Tja, en wat zie ik dan nog van die aandrijving door de ramen. Dus vanmorgen de zijwanden gepakt, daar 1 kant het plafond tegenaan gezet.
Kijk maar...



Binnenwanden van de koppen afgehaald. Snijlijn had ik al gezet voordat deze op de koppen geplaatst werden.



De stripjes die nu nog zichtbaar zijn geven de minimale ruimte aan die ik nodig heb om het kapje over de motor te kunnen plaatsen.



De hoogte van de aandrijving. Bovenkant railstaaf tot bovenzijde dak mag 42mm. zijn. Komen nog wel een tweetal radiatoren boven op. Uiteindelijk is dan de hoogte 45mm.



Tape voor het voorlopig passen van de bak met de koppen. Een zijde is nog los.
Dit blijft voorlopig zo voor het maken van het interieur en het schilderwerk.



Kop van de wagen staat er los voor. Aan alles gedacht tot nu toe. 8)
'Pootjes' houden de kop precies gelijk met de wagenbak. Mazzel ;D





De kop bevalt me prima zo.
We gaan weer verder.

Groeten,

Robert Jan

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #80 Gepost op: 09 June 2013, 13:15:47 »
Sorry!  ;D

Maak je de ZSM variant omdat je een H0m onderstel er onder maak?

Groeten Jeroen
« Laatst bewerkt op: 09 June 2013, 13:18:51 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #81 Gepost op: 09 June 2013, 13:49:11 »
Ik bouw dus deze tram.

Mijn spoorbreedte is dus in feite fictief ten opzichte van het voorbeeld, zoals ook de wagens die het gaat trekken.
Groet,

Robert Jan

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #82 Gepost op: 09 June 2013, 21:46:26 »
Prima!  Ik heb wel medelijden met het motortje in die tram (de echte dan), 70PK en dan ook nog 2 van die zware rijtuigen er achter.

Groeten Jeroen.
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #83 Gepost op: 09 June 2013, 22:41:28 »
Hallo Jeroen,

Ze hadden destijds de mazzel dat een technicus/monteur van DWK in Lichtenvoorde zijn werk kon doen in de werkplaats. Blijkt dat van het originele concept van de ZSM niet veel goed was. Met een andere motor en remsysteem hebben ze de motortram wel op de spoorkaart gezet.
Volgens de tekst bij de foto, die je nu niet ziet, is deze foto gemaakt in Lichtenvoorde. Ze hebben het over een kerktoren in de achtergrond. Grolsen zien dus hun eigen trotse Calixtus Kerk. Maar het is, volgens mij, de kerk van Harreveld of Ziewent, beide kerkdorpen van Lichtenvoorde.
Foto is dan genomen aan de Varsseveldseweg.

Groet,

Robert Jan      .