Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:33:07
lange adressen met esu decoders. door prutser
Vandaag om 20:27:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:26:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:23:35
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
Vandaag om 20:16:43
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 20:01:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 19:58:25
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
Vandaag om 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
Vandaag om 19:00:59
Stottering Piko 98551BD door Ben
Vandaag om 18:57:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
Vandaag om 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 17:35:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
  

Auteur Topic: Sydborg, een Deens havenstadje  (gelezen 59847 keer)

Gert1

  • Gast
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #180 Gepost op: 05 August 2013, 11:38:58 »
Paul, ik vind juist die combinatie van spoor- en wegverkeer zo kenmerkend.
Die 'railbus' is overigens de helft van een Lynette-treinstel. En die werden voor diverse Deense maatschappijen in Duitsland gebouwd.

mvg,
Gert

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7732
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #181 Gepost op: 05 August 2013, 11:55:25 »
Jij zegt kenmerkend, ik vind het eng. Ik zou niet graag met een auto+caravan over die brug rijden wanneer er een trein aan de andere kant passeert. Maar het heeft zeker sfeer.

Aha, een treinstel. Ik weet veel te weinig van Scandinavisch spoor. Ten onrechte, zo blijkt wel weer.

Succes met de voortgang,

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Gert1

  • Gast
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #182 Gepost op: 18 September 2013, 19:53:09 »
De brug is onlangs van een kenmerkend saai grijs kleurtje voorzien:



De volgende stap is het aanbrengen van 2-rail enkelspoor (er zat tot nu toe Märklin-rails op) en een wegdek.
Ik twijfel nog steeds of ik wel of geen afscheiding tussen het wegverkeer en het spoor zal aanbrengen.
Beide kwam voor in Denemarken.

mvg,
Gert

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9051
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #183 Gepost op: 18 September 2013, 21:44:07 »
Volg het voorbeeld, dat maakt het alleen maar leuker (y).

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #184 Gepost op: 18 September 2013, 22:07:47 »
Dat ligt er ook aan welk tijdperk Gert.
Al vind ik het op de Lillebælts broen met die scheiding wel erg fraai.
Als je er rijd en een MX van CFL dendert voorbij met een skinnetransport
loopt zelfs in de auto het kippenvel je over de rug.
Mvh Steef

Gert1

  • Gast
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #185 Gepost op: 18 September 2013, 22:17:21 »
Mijn tijdperk loopt ruwweg van half de jaren '80 tot eind jaren '90.

Bolleneuzen hebben in ieder geval in Sønderborg over de brug gereden zonder dat daar enige afscherming van het autoverkeer was:


Foto: Illya Vaes (ontleend aan een ander draadje)

mvg,
Gert

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1875
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #186 Gepost op: 19 September 2013, 10:37:21 »
Het voordeel van een hek er tussen is dat eventueel hoogteverschil tussen weg en spoor niet zo opvalt. Maar zo'n veredelt straatspoor heeft natuurlijk ook wel wat... Kortom: ook ik zou twijfelen.  ;D

Heb je voldoende ruimte op de brug voor tweerichtingen verkeer en een trein? Zo nee, lekker combineren, zo ja, afscheiden. ik denk dat dat in Denemarken ook wel zo'n beetje de afweging was.

Grtz,
Niels

Gert1

  • Gast
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #187 Gepost op: 19 September 2013, 10:45:45 »
Nee, op de brug is sowieso naast het spoor maar ruimte voor autoverkeer in één richting.
Kijk maar:


Het autoverkeer zal daarom beurtelings gebruik mogen maken van de brug.
Er komen dus aan weerszijden verkeerslichten.

mvg,
Gert

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1875
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #188 Gepost op: 19 September 2013, 10:57:55 »
Oh ja, een trein kan natuurlijk ook van tegengestelde richting komen Tja, wat is dan de overweging... Ik denk dat je profiel wel erg krap wordt als je tussen de trein en de weg een hek gaat plaatsen.

Ik heb even de ASVV er bij gepakt (Nederlandse verkeersbijbel, sorry ik ben verkeerskundige..) en cf de huidige Nederlandse richtlijnen (dus niet de oude Deense  ;D) zegt 2,60 meter profiel vrije ruimte vrachtverkeer + 80 cm obstakelvrees van voorwerpen en 120 cm bij gesloten wand (bij 50 km/u). Voor 30 km/u kun je de obstakelvrees veel kleiner maken, max 60 cm resp 100 cm. In H0 zou dan de rijloper zo'n 4,5 a 5 cm worden. Heb je dan nog ruimte om een hek te plaatsen en een spoor te leggen?

Zo nee, geen hek... Zo ja, lekker doortwijfelen  ;D

Grtz,
Niels

Gert1

  • Gast
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #189 Gepost op: 19 September 2013, 11:12:02 »
Hoi Niels,

Dat zijn interessante gegevens! Ik zal het vanavond eens opmeten.

mvg,
Gert

jakop

  • Gast
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #190 Gepost op: 19 September 2013, 12:25:17 »
Leuke termen ook  ;D

Gert1

  • Gast
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #191 Gepost op: 28 September 2013, 22:54:14 »
Nu de brug die Sydborg met Munkevig zal verbinden recent gespoten is in een kenmerkend kleurtje grijs,
vond ik het tijd om mijn inspiratiebron eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Nu was ik al eens over 'de brug'
gereden, maar deze keer heb ik de benenwagen maar eens genomen. Zo zie je tenslotte veel meer details.
En uiteraard heb ik zoveel mogelijk details vastgelegd. Hierbij een foto-impressie van een paar genoeglijke uurtjes in Sønderborg:


Kong Christian X Bro


Doorkijkje vanaf het pleintje voor de kerk


De baby-Benz rijdt op de plek waar ooit de rails lag


Wat vinden jullie? Moet er ook maar zo'n kroontje op mijn brug?


De brug is al hoogbejaard


Maar ziet er nog steeds heel degelijk gebouwd uit


Een spoorwegboom midden op de brug? Nee, hoewel van dezelfde fabrikant (Danske Signal Industri) is deze boom
bedoeld om het deel van de brug te beveiligen dat open kan ten behoeve van het scheepvaartsverkeer



Een kijkje vanaf de andere oever


Een van de wachtposten bij het opklapbare deel van de brug


O ja, om een voor mij totaal onbegrijpelijke reden leeft bij sommige forumleden het idee dat Denemarken een saai land zou zijn.
Ik zal hier even met twee voorbeelden illustreren waarom Denemarken juist helemaal niet saai is, terwijl Nederland dat gewoon wel is.

Om te beginnen een foto van een alleraardigste verkiezingsposter die ik aantrof op een station:

Fællesskab fungerer. En als je daar tot nu toe niet in geloofde, dan zou je er toch spontaan in gaan geloven, of niet soms?  ;-)

En voor wie nog twijfelt: Hoe zien vuilcontainers er in Nederland uit?
Nou saai, saai en nog eens saai. Of je nou in Groningen, Utrecht of in Vlissingen komt.
Gewoon overal even saai. Functioneel, maar saai. En meestal nog lelijk ook. Dat is Nederland...
Nee dan Denemarken! Daar wordt het een plezier om je afval weg te gooien. Kijk zelf maar:




mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 28 September 2013, 22:56:01 door Noordwaarts »

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #192 Gepost op: 29 September 2013, 09:38:49 »
Wat ze daar al doen om hun ongebruikte boten nog nuttig te maken.  :)
Groetjes
Johnny

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #193 Gepost op: 29 September 2013, 11:35:36 »
Gert,
grapje aan:
'EUROSPAR' ..... Zijn die Denen van jou eindelijk wijs geworden?  ;D Of is dit geen SPAR waar je met euro's kan betalen?  :D
grapje uit.

Marius.
Marius

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #194 Gepost op: 29 September 2013, 12:06:09 »
Ga je nou al die klinknagels ook nog op je brug maken ?
Dan moet je toch nog maar is gaan tellen hoeveel t grote voorbeeld er heeft  ;D
En dan dat kroontje,tja het hangt er denk ik vanaf of dit er vanaf t begin af aan op heeft gestaan,en in hoeverre je zelf in details wilt treden  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0