Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 08:02:06
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:58:34
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant?
door
ES44C4
Vandaag
om 07:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
Vandaag
om 07:15:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
martindegroot
Vandaag
om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica
door
MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land.
door
Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025
door
Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera
door
tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic
door
Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven
door
Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen..
door
Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West
door
Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser (gelezen 20293 keer)
Sven
Offline
Berichten: 8294
Eton Wick, UK
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #15 Gepost op:
22 February 2013, 21:48:20 »
Ik zit nog eens goed naar je tekening te kijken en het viel me op dat je raamspijlen veel te dun lijken. Ik weet niet wat de afmetingen werkelijk zijn, maar ik schat in dat ze helaas toch dikker moeten.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #16 Gepost op:
22 February 2013, 21:53:40 »
Citaat van: Sven op 21 February 2013, 22:58:34
Moet dit draadje niet beter naar Trams en smalspoor, trouwens? Daar zitten de tramexperts ook.
Het berichtje is bij ons, mods, doorgekomen, echter tot nu toe wordt er meer gesproken over de productie middels 3D printen e.d., dan dat het gaat over de actuele/verleden inzetbaarheid van het grootspoor..
Mocht het veranderen naar meer info over het grootspoor, schroom dan niet ons weer even te 'alarmeren', door even 'meld dit bericht aan de moderator'-knop te gebruikeg.
Gr, Bert
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8294
Eton Wick, UK
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #17 Gepost op:
22 February 2013, 22:16:06 »
Als je in de CD winkel staat gaan ze zeer waarschijnlijk over muziek of films praten. Sta je in een schoenenwinkel... Het ligt er dus helemaal aan welke feedback Henk graag wil hebben.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Henk Blaak
Offline
Berichten: 61
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #18 Gepost op:
23 February 2013, 20:20:30 »
Hallo Sven,
Voor mijn tekening ga ik voornamenlijk uit van de tekening van de Nederlandse Vereninging van Modelbouwers. Zij brengen een bouwtekening uit voor een model in messing 1/87, RET EMR 401-470. Ik denk dat de hoek waaronder je naar mijn tekening kijkt het één en ander vertekent. Ik voeg nog even een afbeelding bij van alleen de koets met de binnen wanden.
Ik ben overigens deze topic begonnen omdat ik met name opzoek ben naar info over 3-d printen in relatie met Google SketchUp. Maar alle reakties tot nu toe zijn mij behulpzaam met dit projectje, waarvoor dank. Of dit draadje naar een andere catagorie moet verhuizen laat ik aan de beheerders over.
Groet,
Henk
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8294
Eton Wick, UK
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #19 Gepost op:
23 February 2013, 20:22:24 »
Wat zijn de afmetingen horizontaal gemeten van de raamspijlen aan de voorkant?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Romeo373
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #20 Gepost op:
23 February 2013, 21:22:13 »
Ik zou de iets langere (en sterkere) vierasser uit de serie 471-570 nemen, omdat 401-470 niet met bijwagens 1001-1020 reden.
Gr. Romeo
Gelogd
Henk Blaak
Offline
Berichten: 61
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #21 Gepost op:
24 February 2013, 22:04:00 »
Sven,
Hierbij de maatvoering en een kopaanzicht vanuit Sketchup. Onderdeel Nr 9 is de uitgeslagen kopwand.
Vandaag was ik op Rail in Houten. Met de heer Peetoom, GM&S overleg gehad over de aandrijving. Ik heb hem een mail met de gewenste maatvoering gestuurd en wacht op antwoord.
Op Rail stond ook een stand van RAILZ. Met een tram in Rotterdam , maar natuurlijk geen 4-asser. Toch zou je verwachten dat dit nou echt een model is voor RAILZ. Ik trof niemand bij de stand aan om het daar over te hebben.
Overigens was ik wel weer onder de indruk van een aantal banen. Met name Spijkspoor vond ik top, evenals de Engelse baan in 0 van Tom Trip.
Groet,
Henk
Gelogd
Henk Blaak
Offline
Berichten: 61
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #22 Gepost op:
19 March 2013, 21:24:33 »
Even een update over mijn "RET 4-asser project". Weer wat verder met tekenen. Ik weet inmiddels Sketch-up om te zetten naar STL.
Ik heb ondertussen een antwoord van Peetoom over mijn vraag voor een aandrijving. Hij zegt mij dat het heel kostbaar wordt. Een Australisch bedrijf zou iets dergelijks kunnen leveren. Ik moet nog verder met hem hierover in contact.
Wellicht heeft iemand een goed idee voor de aandrijving, 18,5 mm as-afstand in H0 normaalspoor. En dan natuurlijk zo klein mogelijk, zodat ik doorzicht houd.
Hierbij een paar afbeeldingen van 4-asser zoal ik hem nu heb getekend. Ik overweeg een keer naar het FabLab in Utrecht te gaan om te kijken of en een 3-d print van kan worden gemaakt. Heeft iemand ervaring met het FabLab?
Groet,
Henk
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4052
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #23 Gepost op:
19 March 2013, 21:54:27 »
Je kunt de
Halling
aandrijving proberen. Iets grotere asstand, maar wel stabiel, robuust en betaalbaar.
dirkjan
Gelogd
guest7823
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #24 Gepost op:
19 March 2013, 23:00:51 »
Henk,
Begrijp ik nu goed dat je dit model opbouwt vanaf de MoBo hO tekeningen? Indien je in Sketch-up werkt waarom dan niet vanaf de 1:1 tekeningen?
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8294
Eton Wick, UK
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #25 Gepost op:
19 March 2013, 23:18:54 »
Dat ziet er heel stoer uit, Henk.
Piet Peetoom heeft het waarschijnlijk over
http://www.hollywoodfoundry.com
. Ik zou naar het advies van Dirkjan luisteren, veel minder geklooi en een hele goede oplossing. Is "slechts" 3 mm groter die asafstand (21mm).
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Arjen
Offline
Berichten: 29
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #26 Gepost op:
20 March 2013, 07:20:07 »
NorthWest Shortline uit Amerika (
www.nwsl.com
) verkoopt ook compacte aandrijvingen in diverse schalen.
Groeten,
Arjen
Gelogd
www.3d-modelbouw.nl
Sven
Offline
Berichten: 8294
Eton Wick, UK
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #27 Gepost op:
20 March 2013, 07:26:51 »
Was nog even aan het neuzen op de Hollywood Foundry website. Dit was wel erg grappig op de About Us pagina, wilde ik toch even delen:
We do not have our products made in some dreadful asian sweatshop, where they pay awful wages and work under oppressive conditions, no sir! We have our own sweatshop right here in Australia with those same awful wages and oppressive conditions.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Falkenberg
Offline
Berichten: 4052
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #28 Gepost op:
20 March 2013, 07:35:18 »
Het nadeel van hollywoodfoundry is de open aandrijving die in de meeste gevallen een irritant geluid voortbrengt. Niets vernielt het beeld van een mooi model erger dan een scherpend of piepend lawaai als dat ding zich in beweging zet.
Dan is NWSL al stiller, maar daar is het probleem dat alles binnen de maat van het draaistel moet passen, wat de dynamiek van de aandrijving (soepel langzaam rijden) er niet beter op maakt. Gewicht helpt daar, maar in zo'n trammetje gaat dat lastig worden.
dirkjan
«
Laatst bewerkt op: 20 March 2013, 07:38:38 door Falkenberg
»
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10744
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
«
Reactie #29 Gepost op:
20 March 2013, 07:37:07 »
Een Roco-aandrijving (Düwag 8 of 6 asser) heeft een radstand van 21,5 mm en die lopen in elk geval heel fraai.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
BNLS-Werkspoor - RET 4-asser