Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door MOVisser
Vandaag om 13:48:29
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 13:46:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Gezocht decals wit op transparant door MathynK
Vandaag om 13:33:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Rondom Charlois door Hans GJ
Vandaag om 12:08:50
Roco 4155 NS 2200 2de leven door Dick55
Vandaag om 12:02:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 11:42:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 10:42:46
20 jaar BNLS jubileum door Jeroen Water
Vandaag om 10:37:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:29:23
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Spoor- en tramweg parafernalia door Karben
Vandaag om 09:38:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:28:05
Probleem met inloggen iTrain Forum door Modeltreinmulder
Vandaag om 08:07:27
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 00:40:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser  (gelezen 21125 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #15 Gepost op: 22 February 2013, 21:48:20 »
Ik zit nog eens goed naar je tekening te kijken en het viel me op dat je raamspijlen veel te dun lijken. Ik weet niet wat de afmetingen werkelijk zijn, maar ik schat in dat ze helaas toch dikker moeten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #16 Gepost op: 22 February 2013, 21:53:40 »
Moet dit draadje niet beter naar Trams en smalspoor, trouwens? Daar zitten de tramexperts ook.

Het berichtje is bij ons, mods, doorgekomen, echter tot nu toe wordt er meer gesproken over de productie middels 3D printen e.d., dan dat het gaat over de actuele/verleden inzetbaarheid van het grootspoor..

Mocht het veranderen naar meer info over het grootspoor, schroom dan niet ons weer even te 'alarmeren', door even 'meld dit bericht aan de moderator'-knop te gebruikeg.

Gr, Bert

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #17 Gepost op: 22 February 2013, 22:16:06 »
Als je in de CD winkel staat gaan ze zeer waarschijnlijk over muziek of films praten. Sta je in een schoenenwinkel... Het ligt er dus helemaal aan welke feedback Henk graag wil hebben.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Henk Blaak

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #18 Gepost op: 23 February 2013, 20:20:30 »
Hallo Sven,
Voor mijn tekening ga ik voornamenlijk uit van de tekening van de Nederlandse Vereninging van Modelbouwers. Zij brengen een bouwtekening uit voor een model in messing 1/87, RET EMR 401-470. Ik denk dat de hoek waaronder je naar mijn tekening kijkt het één en ander vertekent. Ik voeg nog even een afbeelding bij van alleen de koets met de binnen wanden.



Ik ben overigens deze topic begonnen omdat ik met name opzoek ben naar info over 3-d printen in relatie met Google SketchUp. Maar alle reakties tot nu toe zijn mij behulpzaam met dit projectje, waarvoor dank. Of dit draadje naar een andere catagorie moet verhuizen laat ik aan de beheerders over.

Groet,

Henk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #19 Gepost op: 23 February 2013, 20:22:24 »
Wat zijn de afmetingen horizontaal gemeten van de raamspijlen aan de voorkant?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Romeo373

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #20 Gepost op: 23 February 2013, 21:22:13 »
Ik zou de iets langere (en sterkere) vierasser uit de serie 471-570 nemen, omdat 401-470 niet met bijwagens 1001-1020 reden.

Gr. Romeo

Henk Blaak

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #21 Gepost op: 24 February 2013, 22:04:00 »
Sven,

Hierbij de maatvoering en een kopaanzicht vanuit Sketchup. Onderdeel Nr 9 is de uitgeslagen kopwand.

Vandaag was ik op Rail in Houten. Met de heer Peetoom, GM&S overleg gehad over de aandrijving. Ik heb hem een mail met de gewenste maatvoering gestuurd en wacht op antwoord.

Op Rail stond ook een stand van RAILZ. Met een tram in Rotterdam , maar natuurlijk geen 4-asser. Toch zou je verwachten dat dit nou echt een model is voor RAILZ. Ik trof niemand bij de stand aan om het daar over te hebben.

Overigens was ik wel weer onder de indruk van een aantal banen. Met name Spijkspoor vond ik top, evenals de Engelse baan in 0 van Tom Trip.





Groet,

Henk

Henk Blaak

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #22 Gepost op: 19 March 2013, 21:24:33 »
Even een update over mijn "RET 4-asser project". Weer wat verder met tekenen. Ik weet inmiddels Sketch-up om te zetten naar STL.
Ik heb ondertussen een antwoord van Peetoom over mijn vraag voor een aandrijving. Hij zegt mij dat het heel kostbaar wordt. Een Australisch bedrijf zou iets dergelijks kunnen leveren. Ik moet nog verder met hem hierover in contact.
Wellicht heeft iemand een goed idee voor de aandrijving, 18,5 mm as-afstand in H0 normaalspoor. En dan natuurlijk zo klein mogelijk, zodat ik doorzicht houd.
Hierbij een paar afbeeldingen van 4-asser zoal ik hem nu heb getekend. Ik overweeg een keer naar het FabLab in Utrecht te gaan om te kijken of en een 3-d print van kan worden gemaakt. Heeft iemand ervaring met het FabLab?





Groet,

Henk

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4077
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #23 Gepost op: 19 March 2013, 21:54:27 »
Je kunt de Halling aandrijving proberen. Iets grotere asstand, maar wel stabiel, robuust en betaalbaar.

dirkjan

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #24 Gepost op: 19 March 2013, 23:00:51 »
Henk,

Begrijp ik nu goed dat je dit model opbouwt vanaf de MoBo hO tekeningen? Indien je in Sketch-up werkt waarom dan niet vanaf de 1:1 tekeningen?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #25 Gepost op: 19 March 2013, 23:18:54 »
Dat ziet er heel stoer uit, Henk.

Piet Peetoom heeft het waarschijnlijk over http://www.hollywoodfoundry.com . Ik zou naar het advies van Dirkjan luisteren, veel minder geklooi en een hele goede oplossing. Is "slechts" 3 mm groter die asafstand (21mm).
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Arjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
    • 3D-modelbouw
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #26 Gepost op: 20 March 2013, 07:20:07 »
NorthWest Shortline uit Amerika (www.nwsl.com) verkoopt ook compacte aandrijvingen in diverse schalen.

Groeten,
Arjen

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8372
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #27 Gepost op: 20 March 2013, 07:26:51 »
Was nog even aan het neuzen op de Hollywood Foundry website. Dit was wel erg grappig op de About Us pagina, wilde ik toch even delen:

We do not have our products made in some dreadful asian sweatshop, where they pay awful wages and work under oppressive conditions, no sir! We have our own sweatshop right here in Australia with those same awful wages and oppressive conditions.

 ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4077
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #28 Gepost op: 20 March 2013, 07:35:18 »
Het nadeel van hollywoodfoundry is de open aandrijving die in de meeste gevallen een irritant geluid voortbrengt. Niets vernielt het beeld van een mooi model erger dan een scherpend of piepend lawaai als dat ding zich in beweging zet.
Dan is NWSL al stiller, maar daar is het probleem dat alles binnen de maat van het draaistel moet passen, wat de dynamiek van de aandrijving (soepel langzaam rijden) er niet beter op maakt. Gewicht helpt daar, maar in zo'n trammetje gaat dat lastig worden.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 20 March 2013, 07:38:38 door Falkenberg »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
« Reactie #29 Gepost op: 20 March 2013, 07:37:07 »
Een Roco-aandrijving (Düwag 8 of 6 asser) heeft een radstand van 21,5 mm en die lopen in elk geval heel fraai.
No dress rehearsel, this is our life.