BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Henk Blaak op 21 februari 2013, 17:41:41

Titel: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Henk Blaak op 21 februari 2013, 17:41:41
Ik zou graag eens een RET 4-asser in H0 realiseren. Ik ben aan het tekenen geslagen in SketchUp met het doel om het model in 3-d te laten printen. Ik heb hier totaal geen ervaring mee. Ik heb ook een poginig gedaan om het model met Autodesk 123d te tekenen maar dit programma vliegt er om het minste of geringste uit.
Mijn vraag is: kun je een met SketchUp getekend model in 3-d laten printen? Ik heb gelezen dat je het da n moet exporteren als STL-bestand. Maar hoe of wat?
Wat ik tot nu toe getekend heb voeg ik bij. Ik wil dak, koets en interieur afzonderlijk laten printen.

Groet,

Henk Blaak

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_asser_met_dak.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_asser_met_dak.png)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Frans van Meerwijk op 21 februari 2013, 17:57:11
 (y) (Ook al heb ik als Amsterdammer niet zoveel met Rtd  ;) ) Die vierasser lijkt mij wel wat... Motorwagen en bijwagen? (Pretty please :-[)
En als dat je dan lukt, graag ook een gelede Schindler  :-[ :-[ :-[ :P (y) (en voor mijn part ook een kleine Schindler  8) )

Even iets serieuzer: volgens mij is een sketchUp-bestand door een 3D-printer te begrijpen, maar vraag anders Mitchell eens, die print en tekent geloof ik alles wat los en vast zit... (en weet dus ook misschien wel een conversietool ofzo...)

Hou ons op de hoogte!
Ik weet wel: een vierasserstel naar Blijdorp Diergaarde (was dat niet lijn 3?) en die gelede Schindler naar de Vierambachtstraat Lijn ?) lijken mij wel wat...

Succes en groeten,
Frans
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Marc tramt op 21 februari 2013, 18:26:43
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40711.msg812582.html#msg812582) staat ook nog een fraai resultaat van 3D tekenen en printen. Wellicht kan Sven ook nog wat vragen beantwoorden.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Romeo373 op 21 februari 2013, 20:05:02
Dw gelede Schilndler reed als lijn 3 naar de Diergaarde - vanaf 1957 natuurlijk - en naar de vierambachtsstraat reed de kleine Schindler als lijn 22. Een kleine Schilndler als lijn 7, nee, dat was in Basel.

Gr. Romeo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Henk Blaak op 21 februari 2013, 22:40:39
Ik ben al heel oud want ik reed met een 4-asser naar Blijdorp.
Ik ben overigens met name op zoek naar info en/of ervaring met 3-d printen en SketchUp.

Groet,

Henk
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Sven op 21 februari 2013, 22:57:48
Hee Henk, leuk project! Ziet er al erg mooi uit voor iemand die er net mee begint. Zou 'm ook zo wel willen hebben! Heb je al een aandrijving in gedachten?

Sketchup exporteert als Collada en dat kun je ook uploaden naar Shapeways. Als je echt STL wilt exporteren, vind je plug-ins op het Internet. Ik heb er onlangs nog eens naar gekeken, er is er eentje die gratis is. Maar dat heb je dus niet nodig.

Waarom maak je dak en koets twee delen? Je kunt dit beter als een deel laten, dan heb je ook een veel steviger geheel en kun je de wanden zo dun mogelijk houden. Of bodem en koets een geheel, dat maakt dan niet zoveel uit. Bij Frosted Ultra Detail is de minimum wanddikte 0,3 mm, maar ik zou toch tussen 0.6 en 1 mm aanhouden.

Ik gebruik overigens ViaCad 2D/3D. Ook deze crashed wel regelmatig bij hele moeilijke berekeningen, maar ik heb nu wel door wat 'm te veel is (of wat ik dan verkeerd deed: als een gek achter elkaar klikken voordat de opdracht af is, kan ie niet tegen). Dus ik bewaar gewoon na elke onderdeelgroep. Mooi programma, meer mogelijkheden dan Sketchup. Maar hoedje af voor wat jij met Sketchup gedaan hebt!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Sven op 21 februari 2013, 22:58:34
Moet dit draadje niet beter naar Trams en smalspoor, trouwens? Daar zitten de tramexperts ook.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Frans van Meerwijk op 22 februari 2013, 00:14:44
 :-[ Sorry RET-deskundigen, ik heb alleen maar gewaardeerde wagentypes en mij bekende bestemmingen in de pool gegooid... :-[
Probeer te begrijpen: die Vierasser is voor mij een overduidelijk toonbeeld van DEGELIJK en ( onder andere vanwege die optische signaalinrichting) een MOOI tijdsbeeld (y). En (sorry voor de duitstalige kreet) ik HOU van een "Typenreiner Zug"...: sorry gewaardeerde mods voor het volgende taalgebruik: een (RET-)Allan-bijwagen achter een (RET-)vierasser doet mij weinig of niets, maar een compleet Vierasserstel maakt mij Wel Heel Erg Blij (en hoogstwaarschijnlijk ook Onverstandig...) :-X
Die 'kleine Schindler' en zéker die 'gelede Schindler' zijn voor mij wagens, die ik alleen als museumsstuk ken, maar (en nogmaals gezegd, ook als ras-Amsterdammer, vind ik die dingen LEUK!!! (y) Beiden zijn ongetwijfeld een "Marking-point" in de ontwikkeling van de Moderne Tram, immers wij zien hier de eerste experimenten met "lage-vloer", beleven de problemen daarvan mee  ??? (en weten inmiddels, dat 100% Lage-vloer minder betrouwbaar is dan 70% "lage-vloer", maar dat de politici, die nou eenmaal niet worden gehinderd door enige kennis van zaken, onvoorwaardelijk inzetten op die (irreële 100%)  :-[ :-X

En @Sven: Aandrijving laten we lekker door Skiptram ontwikkelen; Hij Kan Dat (en gebruikt dus waarschijnlijk Halling onderdelen: Grote Vriend Paul kan zélfs een BEC-PCC kap fatsoenlijk laten rijden (of een Philo-Buitenlijner), laten we nou maar beginnen met die "bak" of "carosserie"...  :-*
Als die aandrijving er nog niet is, kunnen we de boel toch in alle rust voor assemblage/afbouw naar Hespedam sturen: die jongens (en meisjes?) in de Jeneverbesstraat  bouwen bakken/wagens waar je alleen maar van kunt kwijlen (zolang er tenminste geen stoom aan te pas komt  ;)  ;) [Sorry Niek?]
Verder heb je gelijk: dit mag ongetwijfeld naar het "tramboard".

@Romeo: ik mag dus geen gelede Schindler naar de Vierambachtstraat jagen? Jammer, maar roep dan eens wat lijnen en bestemmingen, die wél kunnen... Ik wil een historisch verantwoorde tram naar de Vierambachtstraat en een tram naar Blijdorp-Diergaarde: roept U dus maar...
(en voor zover nodig: zoveel mogelijk alles in "Urfassung"...

Frans
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: olaf04 op 22 februari 2013, 06:55:44
Hallo,
Leuk projeckt! ;)
Groet Olaf
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Mitchell op 22 februari 2013, 11:57:15
Altijd leuk om te zien dat meer mensen de 3D print wereld instappen!

Voor een tutorial om naar STL om te zetten kan je deze tutorial bekijken:
 tutorial (http://www.shapeways.com/tutorials/sketchup_3d_printing_export_to_stl_tutorial)

Zelf raad ik STL aan ipv Collada aangezien deze bestanden nog best wat fouten kunnen maken waardoor bepaalde onderdelen zullen missen.

Zoals Sven al aanraad, FUD kan 0,3mm wanddikte printen, maar voor zulke lange wanden zou ik minstens 1mm aanraden zodat je zijkant strak is en niet wobbelig :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Sven op 22 februari 2013, 12:41:24
Zelf raad ik STL aan ipv Collada aangezien deze bestanden nog best wat fouten kunnen maken waardoor bepaalde onderdelen zullen missen.
Interessant. Kan dat ook met een STL gebeuren of helemaal niet? Is dat te voorkomen door van alle delen een unie te maken?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Mitchell op 22 februari 2013, 13:58:14
Klopt inderdaad, als je het model unified is er niks aan de hand.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Henk Blaak op 22 februari 2013, 17:26:17
Hallo Sven, Ik wil koets en dak los van elkaar houden om er nog "glas"  en passagiers in te plaatsen. ik plaats de tussenwanden wel vast aan de koets evenals delen van de bodem om zo voldoende stijfheid te krijgen. Als ik verder ben met tekenen laat ik het zien.

Henk
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Sven op 22 februari 2013, 18:23:49
Ben benieuwd. Ik had de bodem, ketel en al zijn dingetjes eerst als één geheel, met de behuizing en dak als een stuk, dat zo over het interieur kon zakken. Maar dan hebben de wanden geen ondersteuning. Als ik nu weer wat bouw ga ik echt met bodem, koets en interieur uit een deel maken en een los dak. Kun je nog steeds goed verven, poppetjes in zetten en verlichting. Voor het glas heb ik gedacht aan een oplossing zoals bij Magic train. Daar schuiven de raampjes er van boven in, in een houdertje als het ware.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: TEE-RAM op 22 februari 2013, 21:10:59
Lijn 3 van de RET reed van de Groene Zoom (Tuindorp Vreewijk) naar Diergaarde Blijdorp. Zowel bij de Groene Zoom (vlak bij het Zuider Ziekenhuis (Groene Hilledijk) en in Blijdorp) waren keerlussen aangelegd.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Sven op 22 februari 2013, 21:48:20
Ik zit nog eens goed naar je tekening te kijken en het viel me op dat je raamspijlen veel te dun lijken. Ik weet niet wat de afmetingen werkelijk zijn, maar ik schat in dat ze helaas toch dikker moeten.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Bert van Gelder op 22 februari 2013, 21:53:40
Moet dit draadje niet beter naar Trams en smalspoor, trouwens? Daar zitten de tramexperts ook.

Het berichtje is bij ons, mods, doorgekomen, echter tot nu toe wordt er meer gesproken over de productie middels 3D printen e.d., dan dat het gaat over de actuele/verleden inzetbaarheid van het grootspoor..

Mocht het veranderen naar meer info over het grootspoor, schroom dan niet ons weer even te 'alarmeren', door even 'meld dit bericht aan de moderator'-knop te gebruikeg.

Gr, Bert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Sven op 22 februari 2013, 22:16:06
Als je in de CD winkel staat gaan ze zeer waarschijnlijk over muziek of films praten. Sta je in een schoenenwinkel... Het ligt er dus helemaal aan welke feedback Henk graag wil hebben.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Henk Blaak op 23 februari 2013, 20:20:30
Hallo Sven,
Voor mijn tekening ga ik voornamenlijk uit van de tekening van de Nederlandse Vereninging van Modelbouwers. Zij brengen een bouwtekening uit voor een model in messing 1/87, RET EMR 401-470. Ik denk dat de hoek waaronder je naar mijn tekening kijkt het één en ander vertekent. Ik voeg nog even een afbeelding bij van alleen de koets met de binnen wanden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_asser_1_c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_asser_1_c.png)

Ik ben overigens deze topic begonnen omdat ik met name opzoek ben naar info over 3-d printen in relatie met Google SketchUp. Maar alle reakties tot nu toe zijn mij behulpzaam met dit projectje, waarvoor dank. Of dit draadje naar een andere catagorie moet verhuizen laat ik aan de beheerders over.

Groet,

Henk
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Sven op 23 februari 2013, 20:22:24
Wat zijn de afmetingen horizontaal gemeten van de raamspijlen aan de voorkant?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Romeo373 op 23 februari 2013, 21:22:13
Ik zou de iets langere (en sterkere) vierasser uit de serie 471-570 nemen, omdat 401-470 niet met bijwagens 1001-1020 reden.

Gr. Romeo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Henk Blaak op 24 februari 2013, 22:04:00
Sven,

Hierbij de maatvoering en een kopaanzicht vanuit Sketchup. Onderdeel Nr 9 is de uitgeslagen kopwand.

Vandaag was ik op Rail in Houten. Met de heer Peetoom, GM&S overleg gehad over de aandrijving. Ik heb hem een mail met de gewenste maatvoering gestuurd en wacht op antwoord.

Op Rail stond ook een stand van RAILZ. Met een tram in Rotterdam , maar natuurlijk geen 4-asser. Toch zou je verwachten dat dit nou echt een model is voor RAILZ. Ik trof niemand bij de stand aan om het daar over te hebben.

Overigens was ik wel weer onder de indruk van een aantal banen. Met name Spijkspoor vond ik top, evenals de Engelse baan in 0 van Tom Trip.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_asser_kopaanzicht.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_asser_kopaanzicht.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tek_4_asser.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tek_4_asser.png)


Groet,

Henk
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Henk Blaak op 19 maart 2013, 21:24:33
Even een update over mijn "RET 4-asser project". Weer wat verder met tekenen. Ik weet inmiddels Sketch-up om te zetten naar STL.
Ik heb ondertussen een antwoord van Peetoom over mijn vraag voor een aandrijving. Hij zegt mij dat het heel kostbaar wordt. Een Australisch bedrijf zou iets dergelijks kunnen leveren. Ik moet nog verder met hem hierover in contact.
Wellicht heeft iemand een goed idee voor de aandrijving, 18,5 mm as-afstand in H0 normaalspoor. En dan natuurlijk zo klein mogelijk, zodat ik doorzicht houd.
Hierbij een paar afbeeldingen van 4-asser zoal ik hem nu heb getekend. Ik overweeg een keer naar het FabLab in Utrecht te gaan om te kijken of en een 3-d print van kan worden gemaakt. Heeft iemand ervaring met het FabLab?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koets_en_dak_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koets_en_dak_2_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koets_en_dak_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koets_en_dak_1.jpg)

Groet,

Henk
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Falkenberg op 19 maart 2013, 21:54:27
Je kunt de Halling (http://www.halling.at/Zubehoer/Fahrwerke/Fahrwerk-fuer-C1-Triebwagen?source=2&refertype=1&referid=73) aandrijving proberen. Iets grotere asstand, maar wel stabiel, robuust en betaalbaar.

dirkjan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: guest7823 op 19 maart 2013, 23:00:51
Henk,

Begrijp ik nu goed dat je dit model opbouwt vanaf de MoBo hO tekeningen? Indien je in Sketch-up werkt waarom dan niet vanaf de 1:1 tekeningen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Sven op 19 maart 2013, 23:18:54
Dat ziet er heel stoer uit, Henk.

Piet Peetoom heeft het waarschijnlijk over http://www.hollywoodfoundry.com . Ik zou naar het advies van Dirkjan luisteren, veel minder geklooi en een hele goede oplossing. Is "slechts" 3 mm groter die asafstand (21mm).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Arjen op 20 maart 2013, 07:20:07
NorthWest Shortline uit Amerika (www.nwsl.com) verkoopt ook compacte aandrijvingen in diverse schalen.

Groeten,
Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Sven op 20 maart 2013, 07:26:51
Was nog even aan het neuzen op de Hollywood Foundry website. Dit was wel erg grappig op de About Us pagina, wilde ik toch even delen:

We do not have our products made in some dreadful asian sweatshop, where they pay awful wages and work under oppressive conditions, no sir! We have our own sweatshop right here in Australia with those same awful wages and oppressive conditions.

 ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Falkenberg op 20 maart 2013, 07:35:18
Het nadeel van hollywoodfoundry is de open aandrijving die in de meeste gevallen een irritant geluid voortbrengt. Niets vernielt het beeld van een mooi model erger dan een scherpend of piepend lawaai als dat ding zich in beweging zet.
Dan is NWSL al stiller, maar daar is het probleem dat alles binnen de maat van het draaistel moet passen, wat de dynamiek van de aandrijving (soepel langzaam rijden) er niet beter op maakt. Gewicht helpt daar, maar in zo'n trammetje gaat dat lastig worden.

dirkjan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Marc tramt op 20 maart 2013, 07:37:07
Een Roco-aandrijving (Düwag 8 of 6 asser) heeft een radstand van 21,5 mm en die lopen in elk geval heel fraai.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Sven op 20 maart 2013, 07:38:22
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van bovenstaande. Zoals gezegd, ik zou voor Halling gaan. Ik meen dat HF op bestelling maakt, daar gaat wachttijd overheen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Gert Arkema op 20 maart 2013, 09:18:16
Mijn ervaring met de Duwag van Roco is, dat als er minder dan 4 assen verantwoordelijk zijn voor de stroomafname, dat-ie dan stilstaat. En als er minder dan 2 assen voorzien zijn van ASB's staat-ie ook stil. Mijn NBM 71 heeft alleen gereden met mijn vinger erop, duwend om ofwel de tractie of de stroomafname te verbeteren. Het enige wat ik nog niet heb gedaan is het hele bodemplaat uit lood fabrieken en/of het stel op beide draaistellen aandrijven. Extra slepers op de rails ipv op de wielen is geen optie; te weinig ruimte.

Dus voor een vierasser; tel uit je verlies.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Henk Boshuyzen op 20 maart 2013, 10:01:41
Alternatieven genoeg:
Halling: http://www.skiptram.nl/?MODELBOUW:Aandrijvingen:VIERASSERS
Skiptraction: http://www.skiptram.nl/?MODELBOUW:Aandrijvingen:SKIPtraction
De Skiptraction heeft een radstand van 19 mm.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Henk Blaak op 20 maart 2013, 20:56:59
Paul,

Ik beschik niet over de 1:1 tekening. Als je mij daaraan kunt helpen dan graag!

Groet,

Henk
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: eemstede op 20 maart 2013, 21:44:06
Beste Henk,
gaat het je om het 3D printen of om de bak van een 4-asser ?
Ik heb op de beurs in Houten bij Holger Beine (tram-de-ruhr) ook weleens een kleine schindlercarroserie in resin zien liggen, voor , ik meen € 49,-.
Is dat niet wat (simpeler) ?

Gr Frank.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Henk Blaak op 21 maart 2013, 17:24:55
Frank,

Het gaat mij eigenlijk om allebei. Ik wil uiteindelijk graag zo'n Rotterdamse 4-asser maar ben ook heel erg benieuwd naar de mogelijkheden van 3-d printen.
Overigens, ik woon in Zutphen en daar is komend weekend een modelspoorbeurs/expo in de Hanzehal. Wie weet wat ik daar tegen kom.
Er waren overigens van de 4-asser redelijk betaalbare resin kappen te koop maar zoals ik schrijf, waren. Ik heb de makers al eens gemaild of ze nog het plan hadden weer eens wat te gieten maar tot nu toe gebeurt het niet. Volgens mij zou er wel redelijk wat belangstelling kunnen zijn voor een dergelijk model. Onder de Rotterdammers zijn best veel modelspoorders.

Groet,

Henk
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Hans Reints op 21 maart 2013, 18:09:02
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_004_3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_004_3_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_005_3_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_005_3_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_006_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_006_3_1.jpg)
Die van mij is al (jaren) onderweg ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Henk Blaak op 21 maart 2013, 18:37:34
Mooi Sobat!
Je mag hem gerust richting Zutphen dirigeren.

Henk
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - RET 4-asser
Bericht door: Hans Reints op 21 maart 2013, 18:48:55
Het regent en dan gaat het niet. Tram is van papier :) De draaistellen zitten nog onder de bijwagen, en die is van messing.