Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 15:11:41
Fleischmania Nostalgia door tijgernootje
Vandaag om 15:11:10
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30

Auteur Topic: Winterdienstregeling NS  (gelezen 9617 keer)

Gert1

• Gast
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #45 Gepost op: 15 February 2013, 15:47:35 »
En dat is het laatste wat ik over deze zaak schrijf, want praten tegen mensen die niet kunnen of willen luisteren naar een redelijk woord is zonde van de tijd en de energie. Het valt me op dat de echte deskudigen op dit forum al geruime tijd zwijgen. Dat heeft vast een goede reden.

U weet zeker dat u niet per ongeluk werkzaam bent voor NS?   8)

mvg,
Gert

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #46 Gepost op: 15 February 2013, 15:58:15 »
Of Dirk enig verstand op dit gebied heeft, weet ik niet. Ik ken hem niet, noch zijn achtergrond

Het zou je sieren dan eerst eens wat nader onderzoek te doen naar wie hij is voor je per definitie alles wat hij zegt wegzet als een gevalletje 'in de blauwe ogen van Meerstadt te kijken...'

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 15 February 2013, 16:14:47 »
En, tenslotte, heel provocerend,  ik ben er van overtuigd dat de heer Meerstadt en de mensen om hem heen wel degelijk verstand van zaken hebben en weten waar ze het over hebben, in tegenstelling tot het geblaat en gezeik van de van hun eigen gelijk overtuigde amateurs op dit forum.
Daar ben ik ook van overtuigd. Ik ben er ook van overtuigd dat ze zelf ook wel beseffen dat wat ze nu doen niet het beste voor hun klanten (in de zin van reizigers) is. Ik ben er zelfs van overtuigd dat ze weten hoe het beter kan.
Maar er is een reden, dat ze dat niet doen. En ik kan ook nog wel raden wat.
NS wordt afgerekend op treinen die op tijd rijden. Als je de mogelijkheid krijgt een aantal treinen te schrappen zonder dat dat je daar op wordt afgerekend, moet je wel heel veel over hebben voor je klanten om dat niet te doen. Schrap je de treinen wordt je er niet op afgerekend, schrap je ze niet en hebben ze vervolgens wel vertraging, wordt je er wel op afgerekend. Ik zou denk ik in die situatie hetzelfde doen. 
En daarnaast heb ik het sterke vermoeden dat de NS-directie nog steeds de confrontatie met (een deel van) het rijdend personeel niet aandurft, waardoor die planning zo ontzettend ingewikkeld blijft.

@ Eelco, nogmaals, wat Dirk hier (dus niet alles, maar hier) schrijft, zou een op een uit de mond van Meerstadt kunnen komen. Zeker als Dirk zoals hij aangeeft een en ander weet van bedrijfsprocessen, planning en logistiek, weet hij dat Meerstadt voor een deel gewoon onzin aan het verkondigen is. Dat Dirk niettemin geen enkel voorbehoud maakt, maar integendeel wie wel kritisch is wegzet als onwetende amateur, kan ik alleen maar als verklaring voor bedenken dat hij Meerstadt op zijn spreekwoordelijke mooie blauwe ogen gelooft. Verder geen kwalificatie van Dirk in het algemeen, slechts van zijn reacties in dit draadje.
Ik zie verder niet in waarom ik me zou moeten verdiepen in zijn achtergrond. Ik beoordeel reacties op de inhoud, niet op de afzender.

Huub

wibi

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 15 February 2013, 16:16:21 »
Grappig dat sommige mensen boos kunnen reageren! Ons land is veel te klein om over sneeuw te klagen.
Die paar spatjes die er liggen, ik heb er geen last van.
Dat een trein dan niet zou kunnen rijden, mooi pech, ga je toch een andere dag op reis.
O, je bent forens, sorry, zoek eens werk dichter bij huis, beter voor het milieu en bla bla bla.
Ik denk, al met al, dat wij in een behoorlijk land leven, en niet hoeven klagen!

Luit

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 15 February 2013, 16:27:54 »
Het is dus gewoon een logistiek probleem wat eigenlijk nog veel verder versimpeld kan worden tot :Te weinig handjes bij de kritieke punten.
Bezemers bij wissels als eerste.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #50 Gepost op: 15 February 2013, 16:34:24 »
Mwah,

@Wibi:
Je gaat er van uit dat we in een redelijk land leven waarin het mogelijk is vlak bij je werk te gaan wonen, en je je leven zo in kunt richten dat je niet afhankelijk bent van het openbaar vervoer  ::)

Zo te horen ben je OF gepensioneerd, OF woon je ver buiten de randstad of stedelijk gebied.

De kern van het probleem is dat er van het spoor een vervoersprestatie verlangd wordt die groter is dan haar capaciteit. Dat uit zich op het moment dat er verstoringen zijn (bijvoorbeeld 3 cm sneeuw).
De prestatie wordt gevraagd omdat er in Nederland in de afgelopen decennia beleid gevoerd is waardoor de woon-werk afstanden gemiddeld steeds groter werden.
Verhuizen voor een baan: Vergeet het maar, de woningmarkt zit op slot. Bovendien heb je weer een andere baan tegen de tijd dat je verhuisd bent (flexibilisering van de arbeidsmarkt, weet je nog?).
Overlast en veiligheid: Industriegebieden moeten zo ver mogelijk buiten de woonomgeving liggen, en we maken grote wijken waar heel veel mensen wonen (Vinex-wijken, Almere etc.)

De NS is niet de enige schuldige in dit drama, ze maken wel keuzes die niet in het belang van de reizgers zijn. En daar moeten we de politiek op aanspreken.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 15 February 2013, 16:37:13 »
Dat een trein dan niet zou kunnen rijden, mooi pech, ga je toch een andere dag op reis.
O, je bent forens, sorry, zoek eens werk dichter bij huis, beter voor het milieu en bla bla bla.
Beetje erg kort door de bocht.
Creeer jij dan even voor iedereen een baan om de hoek.
Sorry maar dit vindt ik echt gezwam.  :-X

Moet jij toch ook wel weten uit jouw (en mijn) regio.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

wibi

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 15 February 2013, 16:57:23 »
Ja ok, ik werk niet meer, dat is waar.
Heb voor de overheid gewerkt, en die waren niet echt soepel in het woonbeleid, heb wellicht een
miljoen kilometers teveel in de auto gezeten.
Heb dan ook gezien dat rond de spits veel autowegen vol zitten.
Kan mij niet voorstellen dat alle sjengen in rockcity werken, en die, wederom in Maastricht werken.
Als voorbeeld dan. Was misschien een idee voor veel mensen om de baan te ruilen?
Meer tijd om hier discussie en hobby te bezigen  ;D
Ik heb door sneeuwval ook wel eens niet kunnen werken, fijn thuis blijven, en later werk inhalen.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #53 Gepost op: 15 February 2013, 17:04:51 »
Wegens sneeuwval thuis blijven is alleen acceptabel als het echt bar en boos is (1979 voor het laatst, geloof ik).

Het is in ieder geval niet acceptabel in de frequentie dat de NS zijn dienstregeling aanpast.
En daarmee zijn we weer terug bij de kern:
De winterdienstregeling van de NS deugt niet.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 15 February 2013, 18:34:43 »
Geloof dat Dirk (Dwem) zowat de enige in dit topic is die met beide benen op de grond blijft staan en niet iedereen napraat, 'van horen zeggen'..... Ik lees weinig feiten, alleen maar 'ik vind'.

Wissels moeten het gewoon doen, maar als we ze gaan controleren is het ook weer niet goed... Het lijkt mij juist ideaal in de wisselstraat van Amsterdam CS, vanaf het puntje van het 1e perron de gehele wisselstraat controleren op werkende wisselverwarming. Scheelt een hoop buitendienststellingen e.d.

mvg,
Robin

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #55 Gepost op: 15 February 2013, 18:41:16 »
Mensen die wel het volle pond betalen maar daarvoor niet de beloofde dienstregeling krijgen zijn zeikerds? En mensen die kritiek leveren zijn van hun eigen gelijk overtuigde amateurs? Dat zijn de argumenten om trots op te zijn, heren...

Je hoeft geen prof te zijn om te zien dat iets fout gaat. Wat je van de profs zou moeten kunnen verwachten is dat ze hun best doen om de beloofde en betaalde(!) diensten te leveren. Dat geldt zowel voor NS als voor ProRail. Treinen bij voorbaat schrappen omdat er zogenaamd "extreem weer" wordt verwacht zou gewoon geen optie mogen zijn.

Groetjes van een blatende en zeikende Bart
Groetjes, Bart

Santos

• life is to short to buy crap!
  • Offline Offline
  • Tijdperk V
« Reactie #56 Gepost op: 15 February 2013, 18:44:00 »
Ik heb door sneeuwval ook wel eens niet kunnen werken, fijn thuis blijven, en later werk inhalen.

Dit is echt de meest bekrompen gedachte die ik sinds lange tijd hier lees op het forum. Er zijn tientallen banen waarbij je "niet zomaar even thuis blijft". Zal ik mijn patiënten toch moeten uitleggen dat er vandaag geen behandeling is omdat ik thuis blijf vanwege het weer.... ???

En wat betreft de dienstregeling van NS, als ze niets zouden melden bij het eerste mm'tje sneeuw dan zijn er weer klachten dat er niks is aangepast... ;D

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #57 Gepost op: 15 February 2013, 18:55:36 »
Mensen die wel het volle pond betalen maar daarvoor niet de beloofde dienstregeling krijgen zijn zeikerds?

Ja, iemand die vindt dat hem iets tekort gedaan wordt omdat hij 'het volle pond betaalt' maar een een keertje geen waar voor zijn geld krijgt, vind ik in elk geval een zeikerd. Mensen weten ook best wel dat het soms door omstandigheden niet kan lopen zoals het zou moeten lopen. Op zo'n moment kun je twee dingen doen: je schouders ophalen en er het beste van maken, of de beste stuurman aan wal gaan uithangen en gaan lopen zeiken. En aangezien dat laatste Neerlands ultieme hobby is, is de keuze snel gemaakt voor velen.

En mensen die kritiek leveren zijn van hun eigen gelijk overtuigde amateurs?

Mits het goed onderbouwde kritiek is, niet. Maar die komt hier zeer zelden voorbij.

Eelco

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 15 February 2013, 19:09:49 »
Gelukkig blijkt dat de NS top en ProRail het dit jaar helemaal perfect voor elkaar hebben deze winter en zijn alle klachten van reizigers op niets gebaseerd. Ze klagen steen en been om... niets! (y)

Of mensen nu wel of niet onder de indruk moeten zijn van een logistiek zaakje ja of nee is punt 2. Dit gaat al over een uitwijkmogelijkheid die gehanteerd wordt bij 3 cm sneeuw en/of ander 'extreem weer'. Feit is en blijft dat het basissysteem niet goed functioneert bij 3 cm sneeuw en/of 'extreem weer'. Waarom is er anders een aangepaste dienstregeling? Wat nu feitelijk gebeurt is dat men trots is hoe men snel een plan van aanpak kan organiseren zodra men een 4 of lager scoort voor een proefwerk: "kijk meester, ik heb nu wel een 4 gehaald, maar ik heb een perfecte tool waarmee ik kan analyseren waar die 4 vandaan komt". Dat die 4 blijft staan, moeten we tegenwoordig voor lief nemen. Iets dat de meester zelf ook al wist. Als je nou gewoon zorgt dat je geen onvoldoende haalt, is er ook niets aan de hand.

Maargoed. Zet het geheel in een andere context: Als iemand een auto zou kopen die het slecht doet, dan verwacht je ook niet dat de fabrikant aankomt met een verhaal dat "Inderdaad, het blok in dit model is slecht, maar daar hebben we wat op gevonden. We hebben nu een blok ontwikkeld dat we binnen 15 minuten kunnen wisselen waardoor u en de monteur minder lang hoeven te wachten in de garage. Helaas hebben we geen tijd en resources gehad om de algehele kwaliteit van de motor te verbeteren. Al onze tijd en aandacht zijn gestoken in dit superieure wisselsysteem!" In zo'n geval, dat feitelijk heel dicht bij de spoorse werkelijkheid ligt, zou je toch ook zo'n fabrikant voor gek verklaren? Ik althans wel... ;)

Tuurlijk zijn er ook dingen als overmacht, maar om statistieken erbij te halen om de norm aan te passen wat nu wel of geen overmacht is, is gewoon slap. Dan ben je (dat vind ik) niet bezig met je kerntaak maar simpelweg een mogelijkheid zoeken om je eronderuit te pissen. ;)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2013, 19:17:56 door Hammondman »
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #59 Gepost op: 15 February 2013, 19:33:27 »
Ja, iemand die vindt dat hem iets tekort gedaan wordt omdat hij 'het volle pond betaalt' maar een een keertje geen waar voor zijn geld krijgt, vind ik in elk geval een zeikerd. Mensen weten ook best wel dat het soms door omstandigheden niet kan lopen zoals het zou moeten lopen. Op zo'n moment kun je twee dingen doen: je schouders ophalen en er het beste van maken, of de beste stuurman aan wal gaan uithangen en gaan lopen zeiken. En aangezien dat laatste Neerlands ultieme hobby is, is de keuze snel gemaakt voor velen.

.......

Mensen hebben begrip voor overmacht, zeker als die duidelijk ontstaat door overmacht. Maar als je het argument "overmacht" misbruikt, zoals de NS nu al een paar jaar doet, dan is het volkomen terecht dat je een bak str*nt over je heen krijgt.

Mensen die ergens voor betaald hebben, en dat ten onrechte niet krijgen zijn geen zeikerds.

Een logische consequentie zou zijn dat in geval van een beperkte dienstregeling alle tarieven met 25% omlaag gaan. Maar dat gebeurd niet.

groet,
Tjalling

modulebaan.nl