Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
18 June 2025, 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37

Auteur Topic: Decoders met PC programmeren -> NanoX+Genli+Decoderpro3 (JMRI)  (gelezen 21636 keer)

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Decoders met PC programmeren -> NanoX+Genli+Decoderpro3 (JMRI)
« Gepost op: 14 February 2013, 12:15:14 »
Hallo allemaal,

Ik heb tot nu toe altijd mijn decoders geprogrammeerd met de multimaus, maar ik was op zoek naar een manier om decoders met de computer te programmeren. Dat heeft als voordeel dat de decoderinstelling op de computer opgeslagen kunnen worden als back-up, en ik hoef niet zo hard na te denken als ik ga functiemappen ;) Om het extra leuk te maken was het wel mijn doel om het low budget te houden en dat ik zelf wat soldeer- en denkwerk moet doen :)

Ik kwam zo uit bij het programma DecoderPro3 van JMRI. Alleen dit gaat niet zomaar samen met de Multimaus. Maar ik zocht ook iets dat werkt buiten de Multimaus om. Mijn hobbyruimte is namelijk niet aan huis (geen ruimte). Maar soms wil ik wel eens een loc mee naar huis nemen om hier aan de eettafel wat te prutsen :)
Na wat zoeken kwam ik op de NanoX centrale en GenLi PC-Xpressnet interface.

Ik heb op 1 print de NanoX en GenLi genbouwd die via Xpressnet aan elkaar gekoppeld zijn:

Vanochtend heb ik deze voor het eerst aangesloten, en het lijkt te werken. Althans, ik kan de cv's programmeren en lezen via Decoderpro3 op de computer. Maar....

De decoderpro3 heeft ook een 'throttle' om de loc mee te bedienen. Maar dat blijkt niet te werken. Ik moet nog uitzoeken of dat de fout bij mij zit, of dat dit niet kan werken op deze manier. Weet iemand dat??
Of zou ik de NanoX en GenLi via een S88 bus met elkaar moeten verbinden? Of maakt dat geen verschil?

Morgen ben ik weer in mijn hobbyruimte. Dan neem ik mijn bouwsel mee en sluit ik mijn Multimaus er op aan. Eens kijken of ik dan wel de loc kan bedienen. Als ik het goed begrijp zou de Multimaus automatisch als slave moeten werken als ik hem inplug. Binnenkort meer nieuws :)

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Yeti

• Offline Offline
Re:Decoders met PC programmeren -> NanoX+Genli+Decoderpro3 (JMRI)
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2013, 13:05:51 »
Hallo Benno,

Check eerst de basics in DecoderPro
  • Welke kleur heeft de power indicatie in het throttle window
  • Is het juiste lok adres ingegeven
  • Welke buttons (dispatch, release, program) zijn geactiveerd in het adress panel
  • Is de stop button in het throttle panel niet toevallig geactiveerd?

Het zijn van die kleine dingen die snel over het hoofd worden gezien.

Succes

Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2013, 13:42:53 »
Welke uitgang van de NanoX gebruik je op het moment dat je een lok wilt laten rijden?
Als je de uitgang van het programmeerspoor neemt : die kan het vermogen niet leveren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2013, 15:05:22 »
Volgens de throttle window staat er spanning op het spoor.
De loc selecteer ik uit de lijst, dus dat kan niet missen.
Als ik de loc geselecteerd heb dan worden alle knoppen grijs behalve 'release'

Ik heb de Xpressnet monitor ook aan staan en daar zie ik dit als ik bv de verlichting inschakel of snelheid verander:
Command successfully sent/Normal operations resumed after timeout

Ik kan wel de decoder uitlezen. Hij geeft aan dat er een TAMS decoder inzet en 'no such decoder defined'
Dus misschien dat de TAMS decoder niet ondersteund wordt? Ik dacht trouwens dat hier een lopi3 in zat, maar ik had dit niet gechecked voor ik de loc mee naar huis nam.

@JAB
De uitgang van het programmeerspoor komt van dezelfde voeding als het hoofdspoor. Alleen het hoofdspoor wordt losgekoppeld via een relais als je naar de programmeermodes gaat. Kijk anders maar eens naar het schema dan zie je wat ik bedoel. Daar kan het iig niet aan liggen

Vriendelijke groet,
Benno

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 February 2013, 18:37:09 »
Ik las het idd verkeerd. Wel een nasty ontwerp dan : je krijgt dus ook op je programmeerspoor altijd volle vermogen van de booster, dus decoders braden is nog steeds mogelijk :(

Overigens : no such decoder defined wil zeggen dat er geen template voor je Tams decoder is. Hij leest manufacturer ID uit en ziet de code voor Tams. Vervolgens leest hij decoder type ID uit, maar er is geen bestaand template voor dat ID. Geen ramp... je kunt nog steeds losse CV's programmeren en anders maak je zelf een template. Da's in notepad zo te doen, door bestaand decodertemplate aan te passen. Ik heb er ooit eens een voor een Tams FD-R gemaakt. 5 minuutjes werk...

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 February 2013, 19:36:28 »
Bakken en braden is met minder vermogen ook al mogelijk en met een goeie kortsluiting wordt de kortsluitbeveiliging ook wel getriggerd (neem ik aan  8)). Desondanks wel een beetje een 'quick and dirty full KISS method'. ;D

Volgens de throttle window staat er spanning op het spoor.

Is dit ook zo?  8) :P

De loc selecteer ik uit de lijst, dus dat kan niet missen.
Als ik de loc geselecteerd heb dan worden alle knoppen grijs behalve 'release'

Is dit niet omdat een andere XpressNet slave de lok 'in gebruik/bezet' houdt? Volgens de NanoX in dit geval... En kun je hem releasen?

Ik gebruik hier ook een dergelijke XpressNet compatible basis (zelfbouw) maar ik kan me niet herinneren dat die keren dat ik de JMRI throttle aan heb gehad, hier ook problemen mee had. Andere dingen kan ik me zo even niet bedenken die problemen kunnen geven, vooral omdat programmeren en uitlezen wel gaat.

Gr. Dave
« Laatst bewerkt op: 14 February 2013, 19:41:12 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 February 2013, 22:30:48 »
Bakken en braden is met minder vermogen ook al mogelijk en met een goeie kortsluiting wordt de kortsluitbeveiliging ook wel getriggerd (neem ik aan  8)). Desondanks wel een beetje een 'quick and dirty full KISS method'. ;D

Geen idee hoe ESU het doet met de LokProgrammer, maar die kortsluit/fout-detectie heeft mij al een paar maal behoed voor narigheid. Helaas lijkt dat grotendeels in de software van de Atmel chip te zitten, dus daar kom je denk ik niet gauw achter.

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2013, 11:17:32 »
De NanoX heeft ook gewoon kortsluitdetectie. Ik heb overigens nog nooit een decoder opgeblazen en dat hoop ik zo te houden ;)

Maar ik heb goed nieuws: Ik heb mijn 1300 met Lenz decoder erop gezet en die werkt gewoon en kan ik gewoon bedienen met JMRI  (y)

Ik heb contact gehad met de ontwerpen van de NanoX en het is iets met stretching zero's en TAMS decoders wat problemen kan geven. Hij heeft een firmware update maar die is eigenlijk bedoeld voor de NanoX-S88. Maar zou ook voor mij moeten werken, dus dat ga ik eens proberen :)

Jammer dat zijn website zo knullig gemaakt is. Want de link naar de firmware update staat op een pagina met nog wat aanpassingen op het schema. Als ik dat eerder wist had ik die ook meteen meegenomen. Maargoed, ik moet er nog 1 maken (1 voor thuis en 1 voor de hobbyruimte).
Als er nog 8 mensen zijn die er 1 willen kan ik er ook 10 uit China laten komen, dan hoef ik niet zelf te gaan etsen op het aanrecht (als m'n vrouw niet thuis is ;))

Vriendelijke groet,
Benno

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #8 Gepost op: 15 February 2013, 11:55:55 »
Dag allen,

Ik heb sinds een paar weken een Esu lokprogrammer. Kan deze ook gebruikt worden met een ander programma? Of is de lokprogrammer zo dichtgetimmerd dat alleen Esu toegang heeft? Het lijkt mij erg handig om ook andere decoders zo te programmeren. Functiemappen met CVs is bleh :(

Groet,

Robert

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2013, 17:49:28 »
Hoi Robert,

Misschien is dit meer iets voor een apart topic?
Ik ben zelf niet zo bekend met de ESU lokprogrammer want hij viel buiten mij budget en alleen ESU decoders worden officieel ondersteund meen ik.

Terug ontopic;
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws:
Ik heb de andere firmware (van de NanoX-S88) erop gezet en de loc met de TAMS decoder is nu ook te bedienen met de JMRI.
Het slechte nieuws is dat ik nu geen decoders meer kan uitlezen. Ik denk dat de NanoX nu misschien via de S88 bus informatie te versturen, en die heb ik niet. Ik heb deze vraag bij de ontwerper neergelegd en wacht nu geduldig op antwoord  8)

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 February 2013, 16:37:44 »
Het is opgelost, het was mijn eigen fout. Ik moet de JMRI decoderpro op de 'direct byte' mode zetten om te kunnen uitlezen.

Kortom, het werkt perfect. Deze testprint was 10x15cm. Ik heb nu een nieuwe gemaakt die dubbelzijdig is en 10x10cm. Dat maakt het produceren een stuk goedkoper. Het minimum aantal is 10, dus ik heb er 7 over. Misschien heeft iemand anders nog belangstelling?

Vriendelijke groet,
Benno

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 17 March 2013, 17:14:51 »
De nieuwe printen zijn binnen:

Ik hoop van de week tijd te hebben om er 1 helemaal te assembleren . Het zou moeten werken, want te testprint werkte ook, maar je weet maar nooit ;)
Ik heb nog niet getest hoe het werkt met de multimaus, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik laat de bevindingen hier wel weten.

Vriendelijke groet,
Benno

Coen

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 18 March 2013, 08:32:27 »
Hoi Benno,

Ziet er strak uit.
Ben ook benieuwd.

Groet,
Coen

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 March 2013, 22:15:28 »
Benno, Wat is het nou precies? Begrijp ik nou goed dat het een booster/centrale met ingebouwde computer interface is?
Is dit nou alleen toepasbaar als programmeer hulp of kan je er nu ook je volledige baan mee besturen? Dat denk ik namelijk wel te begrijpen namelijk als ik de link uit je eerste post bekijk. Als dat zo is, ben ik wel benieuwd naar de kosten van het geheel.

Het ziet er in ieder geval interessant uit!

Gr,

Jan Willem

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 March 2013, 16:41:34 »
Hoi Wummeke,

Je hebt het inderdaad goed begrepen. De NanoX is een kleine centrale en de GenLi is een interface tussen de computer en de Xpressnetbus. Deze dingen heb ik niet zelf ontworpen, want die kennis heb ik helaas niet ;). Ik heb alleen deze 2 ontwerpen met wat kleine aanpassingen samen op 1 print gezet. Het voordeel van de NanoX tov de Multimaus is dat je hiermee wel decoders kan uitlezen, en zover ik begreep kan je in POM mode ook de hogere cv's van bv een Lopi4 programmeren.

Je zou er inderdaad je hele baan mee kunnen bedienen, al is het vermogen wel enigszins beperkt. Ik ben uitgegaan van een maximaal vermogen van 3A (zoals de Multimaus ook heeft), maar dan zullen er wel wat koellichamen gebruikt moeten worden op de spanningsregelaar en de 4 eindtransistors. Maar dit moet ik nog allemaal uittesten. Je kan er natuurlijk altijd een booster achter zetten voor meer vermogen. Ontwerpen voor boosters staan ook op de site waar ik deze ontwerpen vandaan heb. :)

Als ik deze laatste versie helemaal opgebouwd en getest heb dan maak ik voor de geïnteresseerde een overzicht van de kosten voor een losse printplaat, een print+onderdelen en een compleet geassembleerde en geteste print.

Hartelijke groet,
Benno