Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Deetrein
Vandaag om 00:07:24
Rondom Charlois door Alewijn
06 November 2025, 23:39:15
Station Roodeschool door hervé
06 November 2025, 23:29:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
06 November 2025, 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
06 November 2025, 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
06 November 2025, 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 November 2025, 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
06 November 2025, 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
06 November 2025, 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 November 2025, 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 November 2025, 20:44:55
Lodewickshaven door Frank 123
06 November 2025, 20:34:11
Da's Daz 2 door Huup
06 November 2025, 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
06 November 2025, 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
06 November 2025, 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
06 November 2025, 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
06 November 2025, 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
06 November 2025, 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
06 November 2025, 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
06 November 2025, 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
06 November 2025, 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
06 November 2025, 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
06 November 2025, 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
06 November 2025, 15:38:16
  

Auteur Topic: Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten  (gelezen 12785 keer)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #30 Gepost op: 16 February 2013, 18:32:21 »
Wat een meevaller.  (y)

NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #31 Gepost op: 16 February 2013, 18:45:33 »
Het wordt nu wel echt tijd voor een apart programmeerspoor, want dat wordt dan mn 5e digitale trein.
Ik wil daar 1 van mijn rangeersporen voor gaan gebruiken met een dubbelpolige aan-uit-aan schakelaar. De ene 'aan' is dan voeding op hoofdspoor + rangeerspoor; de andere 'aan' is alleen voeding op mn rangeerspoor.
Is dat een goed idee?
Groet Freek

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #32 Gepost op: 16 February 2013, 18:56:11 »
Dat is een optie die zal werken.
Maar weet je zeker dat je bij je MM blijft?!
Er zijn veel mooie centrales die veel meer mogelijkheden en gemak bieden, en ze kosten je echt niet allemaal de hoofdprijs.
Uiteraard heb je niet perse een ECoS-2 nodig, maar als je bijvoorbeeld een Intellibox I neemt, prima ding en heel veel mogelijkheden.
Ik had voorheen een TwinCenter (+/- gelijk aan de Intellibox I) en die beviel prima totdat de knopjes haperden.

Bij zo'n grotere centrale kan je je programmeer spoor (geïsoleerd) intrigeren in je hoofdbaan, dan schakelt hij zelf over van rij spanning naar programmeer spanning.
Tevens kan je met de moderne decoders ook POM (Programming On Main) oftewel, programmeren op een willekeurige plek op het hoofdspoor...temidden van je andere treinen.




mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #33 Gepost op: 20 February 2013, 13:14:49 »
Ik heb toch nog even een vraag over de multimaus en de rijrichting (misschien een beetje off-topic maar we hebben het hierboven ook al over gehad). Stel ik heb deze baan:



Als ik niets in de decoders van de treinen verander, dan is het nu zo dat als ik de treinen op het spoor aan de voorkant naar links wil laten rijden, ik de draaiknop op de MM naar rechts moet draaien. Dat lijkt een beetje onlogisch, maar aan de andere kant, als de treinen op het spoor aan de achterkant starten, is het weer wel logisch. Ik heb de rijrichting bij 3 van de 5 loks nu veranderd (via CV 29); bij 2 nog niet omdat ik niet weet wat voor decoder daar in zit.
Ik vraag me alleen af: waarom CV 29 veranderen? Misschien is het wel zo bedoeld en moet ik er gewoon aan wennen. Wat zouden jullie doen in dit geval?
Groet Freek

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22646
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #34 Gepost op: 20 February 2013, 13:30:28 »
Dat laatste.

Verder heeft een digitale loc nu eenmaal geen vaste rijrichting die je in verband kan brengen met de L en de R op je regelaar. Draai het model om en hij doet opeens wel wat je wat wil. Maar weer niet aan de andere kant van een ovaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #35 Gepost op: 20 February 2013, 13:32:52 »
De gedachtengang dat eigenlijk de richting van de draaiknop niet overeenkomt met de voorkant van je voorbeeld-baan kan ik volgen. Zoals je zelf ook al ziet, aan de achterkant klopt het wel. Jouw probleem ontstaat doordat je de rijrichting relateerd aan de baan. Bij digitale systemen is de manier van denken iets anders - de draaiknop komt overeen met de rijrichting van de loc. Dus bij het naar rechts draaien gaat de loc vooruit, naar links draaien gaat de loc achteruit. Zou je de loc omdraaien op de baan, dan nog is het zo dat naar rechts draaien overeen komt met vooruit rijden.
(Vooruit bij een stoomloc is makkelijk te zien - dat is de kant van de schoorsteen)

Als de bedrading in de loc correct is, dan hoef je eigenlijk nooit de rijrichting in CV29 om te keren - in feite zijn dan de motordraden verkeerd aangesloten.

CV29 regelt bij alle merken decoders de rijrichting op dezelfde manier. Het is dus niet belangrijk welk merk DCC decoder je gebruikt.

Sander


freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #36 Gepost op: 20 February 2013, 17:51:27 »
Ik denk nog een beetje teveel analoog (ik ben pas een paar weken gelden digitaal gegaan). Maar de uitleg: rechtsom = vooruit en linksom = achteruit is helder en duidelijk! Ik ga de gewijzigde CV29's weer terugzetten en mijzelf wennen aan deze gedachtegang  ;D
Bedankt voor de uitleg!
Groet Freek

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #37 Gepost op: 20 February 2013, 18:43:00 »
Dit is ook weer relatief. Als je bijvoorbeeld een draaischijf op je baan hebt, de loc daarop laat keren en weer de hoofdbaan op stuurt, rijdt de loc in de tegengestelde richting dan die je normaal gewend bent. Als je loc normaal naar rechts rijdt als je de draaiknop naar rechts draait, rijdt hij nu naar links ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #38 Gepost op: 20 February 2013, 19:16:50 »
Ook dat is weer relatief .
Bij een draaischijf wordt er veelal gebruik gemaakt van stoomlocs. Daar is de ketel de voorkant. Als je dan de knop naar rechts draait rijdt de loc vooruit. Of dat optisch nou naar rechts is of links maakt dan ook weer niet uit. Vooruit is vooruit.  :)

Deze "discussie" duikt vaker op en ik blijf me daar over verbazen dat er vaak zo'n "probleem" van gemaakt wordt.
Ga nog even uit van het ovaaltje hier een paar posts boven. Staat de loc in het kortste stukje rechts en draai je de knop naar rechts. Gaat de trein naar voren of achteren. Ga je dan een kwart slag gedraaid staan om de knop maar in de juiste rijrichting te krijgen  8)
Ik niet. Vooruit is dan nog steeds vooruit  ;D

Buiten dat, bij analoog hoeft rechtsom draaien ook niet te betekenen dat de loc naar rechts rijdt. Zitten de draadjes "verkeerd" om dan rijdt de loc net zo goed naar links.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #39 Gepost op: 20 February 2013, 19:29:32 »
Ik zat gewoon even op een verkeerde 'denklijn'. Bij analoog speelt natuurlijk hetzelfde, maar dan is vooruit ook gewoon vooruit en achteruit gewoon achteruit. Als er op de draaiknop van mijn MM 'vooruit' had gestaan bij rechtsom (en 'achteruit' bij linksom) dan was het niet eens een punt voor me geweest, denk ik. Zal wel de leeftijd zijn  8)

Toch nog even iets anders. Met deze Fleischmann-lok heb ik wel een probleempje.



Want rij ik daarmee vooruit dan branden de lampjes niet; bij achteruitrijden wel (en ook goed, dus wit achter en rood voor). Dat was me eigenlijk nooit zo opgevallen omdat ik hem tot nu toe andersom gebruikte.

Lampjes zijn zo te zien wel aangesloten:



Dan zou het dus aan de decoder moeten liggen, alleen weet ik niet welke decoder daar in zit. Uitlezen met mijn MM gaat niet, maar misschien herkent iemand deze aan de hand van een foto?

Groet Freek

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #40 Gepost op: 20 February 2013, 19:41:33 »
Bij analoog speelt natuurlijk hetzelfde, maar dan is vooruit ook gewoon vooruit en achteruit gewoon achteruit. Als er op de draaiknop van mijn MM 'vooruit' had gestaan bij rechtsom (en 'achteruit' bij linksom) dan was het niet eens een punt voor me geweest, denk ik. Zal wel de leeftijd zijn  8)
Als een loc goed bedraad is dan is bij digitaal vooruit ook gewoon vooruit en idem dito voor achteruit.  ;D
En ook voor een gewone analoge trafo. Op mijn Fleischmann trafo's staat ook niet vooruit/achteruit. Volgens mij op geen een trafo.
Zal dan wel mijn leeftijd zijn  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #41 Gepost op: 20 February 2013, 19:46:24 »
Decoder lijkt me een ESU. Daar zie je die stikkers ook op zitten. Welke versie is zo niet te zien. Daar zul je hem voor uit moeten lezen.

Lijkt me verder een zelf omgebouwde loc.
Zitten de lampjes aan beide zijden wel aangesloten.
De witte draad van de decoder moet aan een kant naar de frontverlichting gaan en aan de andere kant naar de sluitverlichting. De gele draad net omgekeerd.
Zo werkt de front/sluitverlichting wisselnd met de rijrichting.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #42 Gepost op: 20 February 2013, 20:10:56 »
Met mijn MM kan ik dus niet uitlezen. Ik ben op MP al aan het kijken naar de 2e-hands Uhlenbrock Intellibox maar een vraagprijs van 275 euro vind ik nog wel wat aan de hoge kant.
Groet Freek

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #43 Gepost op: 20 February 2013, 20:23:44 »
Het probleem zou wel eens simpeler kunnen zijn dan ik dacht. Van de lampjes aan de voorkant loopt een witte draad naar de lampjes aan de achterkant (ik kan alleen niet zien met welk lampje die verbonden is). Vervolgens loopt er van de achterkant een witte draad terug naar de decoder maar die is niet verbonden. Ook de witte draad van de decoder is nergens mee verbonden.
Zou het dan voldoende zijn om die twee witte draden aan elkaar te verbinden?

Groet Freek

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Fleischmann sprinter in R1 en R2 bochten
« Reactie #44 Gepost op: 20 February 2013, 20:33:56 »
Teken voor de zekerheid eerst even alle bedrading zodat je weet wat waar mee verbonden zit voordat je draadjes gaat verbinden. Voorkomt dat je de decoder naar de eeuwige jachtvelden helpt  8)
Op je foto's is niet alles even duidelijk te zien hoe het aangesloten zit. Vooral voor de motor hangt nogal wat spaghetti waar ik niet helemaal uitkom.
Even met een multimeter doormeten wat aan wat zit kan al een hoop verhelderen.
Heb je geen multimeter? Dan weet je watje eerst volgende aanschaf wordt.
Enn goeie modelbouwert kan niet zonder een multimeter. Dat zeg ik  ;D
Gr.
Eric
Gr.
Eric