Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)  (gelezen 502052 keer)

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #75 Gepost op: 09 mei 2013, 23:00:48 »
De OC32 onthoudt de laatste stand. Bij het inschakelen van de voedingspaning wordt het relais weer actief.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #76 Gepost op: 10 mei 2013, 07:14:26 »

Baan start op, OC32 sta ingesteld op rechtdoor: servo wordt versteld, en relais blijft onbekrachtigd.


De mogelijkheden van instellingen van de OC32 zijn eindeloos. (y)

Je kunt voor elke pin instellen wat het gedrag moet zijn bij inschakelen van de OC32. Dat doe je bij "init" door daar het "aspect" (de gewenste stand van in dit geval het relais) in te vullen:



Dat kun je ook voor de bijbehorende servo doen mits je het vakje "delayed" uitgevinkt laat:



Let wel op: als je dit doet voor alle servo's zal er bij inschakelen van de OC32 een flinke stroompiek ontstaan doordat alle servo's wellicht bekrachtigd worden.

Overigens heb ik nog wel wat probleempjes op te lossen in de wisselstraat.
Als een lok over de Engelsman rijdt gaan er wat servo's spontaan bewegen. :(  Kennelijk wordt via de bedrading van omliggende servo's  stoorpulsen opgevangen.

En de wisseltongen van de Engelsman liggen niet netjes aan, nadeel van één aandrijving voor 2 tongen. Nog geen idee hoe dit op te lossen, het probleem met de Tillig Engelsman is al eens eerder beschreven hier. Alternatief kan zijn 4 servo's per Engelsman, voor elke tong één.

Tot slot: Tillig wissels vragen nogal wat aandacht. De lipjes van de tongen steken een beetje door onder de stelbalk. Hierdoor schraapt het op de ondergrond. Dat merk je als je een hele wisselstraat van 7 wissels gemonteerd, vastgeschroefd en aangesloten hebt, dikke pret dus. ;D ;D Dus elk wissel voor inbouwen checken of de lipjes aan de onderkant goed omgebogen zijn. Al doende leert men. ;)

Gr, Ben.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #77 Gepost op: 10 mei 2013, 10:21:02 »
Zolang het nog niet vastgelijmd is valt het nog wel mee Ben ;D.

Met vriendelijke groet,
Dennis

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #78 Gepost op: 10 mei 2013, 21:10:38 »
Dank voor het antwoord allen.

Het gaat mij met name om de synchroniciteit tussen de software en de OC32. Thijs, het is NIET zo dat de OC32 de laatste stand onthoud. Ik heb er twee onder mijn baan hangen die zowel servo's als (licht)seinen aansturen en weet zeker dat dit niet het geval is. Wel kun je de initiële stand in stellen zoals Ben hierboven beschrijft. Hoewel Leon het iets anders verwoord: "De stand die een pin heeft bij het uitvoeren van de "write pin configuration" is de stand waarmee hij opstart. Bij servo's moet je "delayed" bij de "range" instellingen dan uiteraard uit zetten."(bron Dynamo user forum)

Doordat jij met Koploper rijdt Ben, heb je geen probleem. Koploper initialiseert eerst alle wissels voordat het begint met rijden.
Ik gebruik TrainController. Denk dat ik daar maar een initialisatie macro voor ga maken
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #79 Gepost op: 11 mei 2013, 06:57:50 »
Dag ArJan en Ben,

Waarom werken jullie met een relais voor de polarisatie? Is het niet veel eenvoudiger en zelfs beter de servo behalve het wissel ook een schakelaartje te laten omzetten? Ik denk bijvoorbeeld aan een kleine microswitch of drukknop die rechtstreeks bediend wordt door een nok van de servo. Zo wordt dat toch algemeen gedaan om de positie van een aandrijving te melden of de aandrijving af te schakelen bij het bereiken van een bepaalde positie; dat kan toch evengoed gebruikt worden voor de polarisatie? Kost een schakelaartje, maar spaart een OC32 uitgang en een monostabiel relais, maar bovenal, dat is gegarandeerd synchroon.
Mvg,

Franky

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #80 Gepost op: 11 mei 2013, 13:46:07 »
Franky

Mechanisch is zeker ook een optie. Ik heb alleen geen goed gevoel bij de betrouwbaarheid van schakelen. Nergens op gebaseerd, gewoon een gevoel. Ik heb ook al ergens een foto gevonden van een servo die naast de wissel aan de andere kant een armpje heeft dat afwisselend tussen twee polen contact maakt. Deze oplossing zier er wel eenvoudig uit en ik wil het een keer gaan testen.
Ik heb alleen een link naar de foto. Weet niet meer waar ik het vandaan heb en kan de eigenaar niet vragen of ik 'm hier mag plaatsen.

[edit: aanhef aangepast:
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2013, 17:40:48 door ArjanM »
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #81 Gepost op: 11 mei 2013, 14:53:20 »
Dag ArJan,

Met wat ik daar zie heb ik ook geen goed gevoel :-)
Maar als je een OC32 uitgang uitspaart en een relais mag de schakelaar toch wel iets kosten?
Ik zou dit http://www.conrad.nl/ce/nl/product/702276/ bijvoorbeeld gebruiken. In de industrie zit het er vol van...
Als een nok van de servo daar tegenaan loopt schakelt die 100% zeker.
En die kan ten minste ook nog tegen een ander stootje :-)

Groeten,

Franky
Mvg,

Franky

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #82 Gepost op: 11 mei 2013, 17:43:38 »
Franky,

Dat ziet er niet verkeerd uit! Dankjewel voor de tip.

Ik ga er denk ik eens één bestellen en nadenken over een manier om het te combineren/bevestigen. met de servo.

Groeten,
Arjan
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #83 Gepost op: 12 mei 2013, 07:20:29 »
Een schakelaartje werkt ook prima. Heb een proefje gedaan met deze: KLIK. Mijn probleem bij de rechter wisselstraat is dat ik de servo's onder de baan moet monteren met maar 20cm ruimte en da's nogal gepiel als er ook een switch bij moet.

Gr, Ben.


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #84 Gepost op: 12 mei 2013, 09:33:45 »
Je zou dan bijna iets van een voorgemonteerd systeem moeten hebben. Met daarin de servo en de schakelaar. Ik gebruik geen OC32 maar digirails-decoders en deze schakelen inclusief een relais precies in de middenstand van de beweging.

Ik zou eerst de schakelaar van Ben proberen. Deze moet voldoende zijn voor een modelbaan.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #85 Gepost op: 12 mei 2013, 10:30:04 »
Mijn probleem bij de rechter wisselstraat is dat ik de servo's onder de baan moet monteren met maar 20cm ruimte en da's nogal gepiel als er ook een switch bij moet.
Als je in het bedieningshendeltje van de switch een gaatje boort kun je dat toch met een stangetje verbinden met een armpje van de servo en zelfs een vrij grote afstand overbruggen?
Op heel veel banen bedienen ze zelfs manueel de wissels vanaf de buitenkant van de baan, dan moet het toch ook lukken de schakelaar aan de voorkant van de baan te krijgen ongeacht waar de servo hangt of het wissel ligt?
Gezien mijn fysieke beperkingen denk ik er zelfs aan alle servo's aan de voorkant van de baan te monteren en alle wissels via trek/duwstang te bedienen.

Groeten,

Franky
Mvg,

Franky

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #86 Gepost op: 12 mei 2013, 10:45:50 »
Als je onder de baan onvoldoende ruimte hebt, of er moeilijk bij kan komen is dit misschien een oplossing:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13072.msg200193.html#msg200193

groet,
Gerrit

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #87 Gepost op: 12 mei 2013, 10:55:42 »
Een remkabel inclusief mantel van een fiets, of als je echt iets heel zwaar wil omzetten een koppelingskabel van een motorfiets, zijn misschien nog handiger en flexibeler; alhoewel native gebruik 'trekken' is werkt 'duwen' in de modelbouw even goed.

Groeten,

Franky, ook aanhanger van KISS :-)
Mvg,

Franky

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #88 Gepost op: 12 mei 2013, 15:50:00 »
Mooie oplossing Gerrit. (y)

Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re:NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #89 Gepost op: 19 mei 2013, 09:57:25 »
Na het gepruts met de elektronica en servo's tijd voor een update: de flexrail en 2e wisselstraat uitleggen van het station. Tijdelijk uitgelegd en vastgeschroefd ter bepaling van het ballastbed en de 2 perrons.







Niet helemaal tevreden, het DKW van het rangeerspoor is eigenlijk te lang en van een verkeerde straal, dom dom.  :(  Deze gaat ongebruikt te koop en wordt vervangen door een 228mm exemplaar met binnenliggende tongen. :)



Advertentie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52620.0.html

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2013, 10:08:08 door Ben »