Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)  (gelezen 606304 keer)

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #1155 Gepost op: 26 May 2021, 14:28:34 »
Zonde, maar ook wel begrijpelijk, het bouwen is leuk en als het op gegeven moment klaar is rondjes rijden erg saai, ik zelf ga ook beginnen met bouwen, maar ook ik verwacht dat na de realisatie van de baan snel weer over ga op iets nieuws. Ik probeer zoveel mogelijk een doe baan te maken met o.a. een rangeer terrein enz.

Wens je veel succes met de wederopbouw, misschien is het een idee om met een echte station te gaan bouwen

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #1156 Gepost op: 26 May 2021, 15:06:01 »
Hoi Ben,

Eens komt een einde maar wel jammer.
Langdurig genoten van de bouw.

En wie zei dat ie bij schone treinen wilde blijven... ;D ???

Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6661
Re: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
« Reactie #1157 Gepost op: 28 June 2021, 16:26:47 »
Dank voor de reacties, leuk dit allemaal te lezen.

Inmiddels is Frotterdam ter ziele, ontmanteld of zo je wilt gesloopt. Alle bebouwing is verwijderd en bewaard, alle bomen en vrijwel alle struiken (en dat zijn er stiekem best veel) idem.





De twee bovenleiding portalen naast de brug, ooit geschonken door Ferry, hebben een nieuwe eigenaar en krijgen ongetwijfeld een tweede leven. Enkele "gewone" portalen kreeg ik er niet ongeschonden uit, zo ook is een lichtsein en een dwergsein gesneuveld. De draaischijf is er uit gezaagd en gaat als geheel even in de opslag......



..... en alle Tilllig wissels zijn eveneens ongeschonden en na een sopje om de ballast te verwijderen zijn deze ook bewaard.





Iemand is zijn fiets vergeten........



..... maar is toch nog op tijd gered. Wat niet gered is zijn alle Tillig flexrails. Er zitten te veel railscheidingen in om hergebruikt te worden dus die heb ik opgegeven.

Dit in tegenstelling tot alle rails en wissel (Piko A) uit de schaduwstations: met het nodige geduld is alles uitgezaagd, ontdaan van bedrading, lijmresten, stof en vuil, etc..




Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6661
Re: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
« Reactie #1158 Gepost op: 28 June 2021, 16:27:05 »
Wat rest is wat schade aan stucwerk en 38 jaar gaten in muren.....





Inmiddels is alles gerepareerd inclusief het lekkende dakraam en de boel is eens lekker gesopt.





Tot zover Frotterdam, inmiddels is dit topic omgedoopt naar "Vijfhuis", de wijk waar mijn huis staat.

Gr, Ben.

Chrissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
« Reactie #1159 Gepost op: 28 June 2021, 16:33:58 »
Zoooo... slopen gaat sneller dan bouwen ;D ;D
Ben benieuwd naar je volgende project (y)

Mvg, Chrissie

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6661
Re: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
« Reactie #1160 Gepost op: 28 June 2021, 16:43:47 »
Inmiddels is er een nieuw plan, althans een schaduwstation dan. Het moet compact met tenminste 20 sporen voor getrokken treinen en treinstellen. Inmiddels ben ik een dag of 10 geleden met de bouw gestart.

Het plan:



De uitwerking in "Koploper":



Het ontwerp even als vloerbaantje  :P , dit om de plaats van spanten te kunnen bepalen zodat ik later servo's kan plaatsen (geleerde lessen).....



... en wat er de afgelopen dagen is gerealiseerd:





Een zooi wissels dus (alle oude en 11 nieuwe) waarvan de uitrijders geen aandrijving krijgen. Verder hebben alle blokken één terugmelder (stopmelder) en de rest regel ik met virtuele melders en hooguit nog een lichtsluis als dat praktisch nodig is.

Voorlopig kan ik voort, er reed zelfs al een trein in automatisch bedrijf om stopposities te bepalen......

https://www.youtube.com/watch?v=pbCuSfj4Eac

.... en er is flex genoeg wat deels nog opgekalefaterd moet worden.



Als dit klaar is (wat echt nog wel even duurt) gaat het naar de juiste plek in de ruimte, wordt de boel geschoord en waterpas gezet en komt er valbeveiliging. In de tussentijd wordt hier nagedacht over de bovenbouw: "Vijfhuis" en dat kan nog alle kanten op.

Gr, Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
« Reactie #1161 Gepost op: 28 June 2021, 16:51:51 »
Hoi Ben,

Interessant ontwerp...

met name hier:



Heb je een behoorlijk uitdagende keerlus opgebouwd ;)


Grtzz & suc6,
Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26560
    • Pagina van klaas
Re: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
« Reactie #1162 Gepost op: 28 June 2021, 17:07:59 »
Wat is er zo uitdagend aan die keerlus? Als je alleen het lusdeel buiten de wissels als keerlus beschouwt dan ben je er toch?
Dat stuk is op het eerste gezicht langer dan het langste opstelspoor, dus het moet passen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
« Reactie #1163 Gepost op: 28 June 2021, 17:19:09 »
Als je het zo bekijkt, klopt het wat je zegt Klaas... als je rond wilt rijden met treinen ter lengte van het rood gekleurde deel...
Dan  wordt het uitdagend :)

En het deel dat je aanduidt, lijkt mij net aan iets langer dan 2 meter. Als Ben niet meer met lange treinen gaat rijden, kan dat ook :)


Grtzz,
Karst

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
« Reactie #1164 Gepost op: 28 June 2021, 17:27:53 »
Zal best wel weer wat leuks worden.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25783
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
« Reactie #1165 Gepost op: 28 June 2021, 17:29:27 »
Hallo Karst,

Het tempo zit er weer goed in  ;)
Ik blijf je volgen  :police: :police:
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
« Reactie #1166 Gepost op: 28 June 2021, 17:40:05 »
Citaat van: Wim Vink
Hallo Karst,
Het tempo zit er weer goed in  ;)

Ik wilde dat het waar was ;)  Ben bouwt op het moment toch veel sneller ;)
Ik heb veel te veel open "Baustellen" dit jaar. Allemaal energievreters die je van het o-zo-fijne bouwen afhouden :(


Grtzz,
Karst


[edit]

Maar enige gelijkenis is er wel ;)





[/edit]
« Laatst bewerkt op: 28 June 2021, 17:43:32 door Karst Drenth »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6661
Re: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
« Reactie #1167 Gepost op: 28 June 2021, 17:46:50 »
Hahaha, frappant. Goed bezig Karst, Piko A heerscht.  ;D

Anyrail maakt automatisch een keerlus zichtbaar dus ik snap de vraag. Maar er is over nagedacht, in de boog tussen de wissels past een trein van 2 mtr en de 5 lange opstelsporen zijn 2,06 mtr maar daar gaat nog de stopmelder en wat marge af.

Gr, Ben.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4336
Re: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
« Reactie #1168 Gepost op: 28 June 2021, 17:59:22 »
Bij het gebrek aan de knop

VIND IK LEUK

Tja soms is het nodig om gewoon lekker opnieuw te beginnen.
En wat je zelf al schrijft bij t schaduwstation, geleerd van de vorige baan zodat je dingen nu beter kan doen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26560
    • Pagina van klaas
Re: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
« Reactie #1169 Gepost op: 28 June 2021, 18:33:05 »
Je kunt in de keerlus nog wat lengte winnen door de beide direct aangrenzende wissels in de lus op te nemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.