Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 13:38:51
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:12:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:59:22
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:42:54
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica door Hans GJ
Vandaag om 12:35:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 12:31:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 11:58:46
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 11:50:47
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)  (gelezen 606582 keer)

WouterMarklin

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #240 Gepost op: 25 February 2015, 18:22:32 »
Mooi draadje, blijf ik volgen!  (y)
Met vriendelijke groeten,

Wouter

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 597
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #241 Gepost op: 25 February 2015, 20:11:32 »
Alweer lang geleden dat ik dit draadje bekeken heb...... voorlopig laat ik het ook weer links liggen..... ik ben er te jaloers op. Veels te mooi!  ;D
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #242 Gepost op: 25 February 2015, 20:22:42 »
Dag Ben,

Heb jij misschien ook een engels wissel van Tillig Elite in je baan liggen.
Zo ja, welke wisselaandrijving gebruik je daarvoor.
Zelf heb ik momenteel een Tortoise eronder zitten,
maar gooit de tongen niet allemaal strak om.

mvg Henk

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #243 Gepost op: 25 February 2015, 21:30:56 »
Henk,

In mijn baan liggen twee stuks. Aangedreven met servo's. Ik herken je probleem. Bij mij is het met veel gepruts opgelost. Mijn oplossing was dat ik de servo continu de wisseltongen laat aandrukken. Bij alle andere wissels schakel ik ze uit. Doe ik dat hier, dan veert de wisseltong net iets terug en gaat het fout.

In de laatste Loki stond een artikel over Tillig wissels. Een tip die ik graag eerder had gehad was: wanneer de wisseltongen bij een engelse wissel niet goed aansluiten , de balk in het midden te scheiden en de wissel dus aan te drijven (dat klinkt raar  :-\ ) met vier in plaats van twee motoren. Je kunt dan per wissel "poot" zeker stellen dat de tongen goed aansluiten. Je kunt dit natuurlijk ook aan maar één kant doen en het dus met drie motoren uitrusten.

Groeten,
Arjan
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6664
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #244 Gepost op: 26 February 2015, 07:29:48 »
Henk,

Ik heb er twee, een hele en een halve Engelsman. Arjan schetst precies het probleem bij de hele Engelsman: één aandrijving voor 2 tongen werkt niet lekker. Er is veel speling en de wisseltong kan ook wat bewegen in de stelbalk. Aan een zijde gaat het goed, aan de andere zijde ligt een tong niet helemaal aan.

De echte oplossing is dus de aandrijving splitsen. Ik ga dat nog een keer oplossen door ze te ontkoppelen en een extra servo bij te zetten. Dat is wat gepiel want het wissel ligt al in de ballast maar ik kan vanaf de onderzijde een gat boren om een verenstaal in het gaatje van de stelbalk te krijgen. Dat wordt een hele operatie maar ik denk dat het wel lukt.

Gr, Ben.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #245 Gepost op: 26 February 2015, 08:14:26 »
Hoi Ben,

Je kan ook je loklloods halveren.

Bij Jan44 kun je aan de rand naar binnen kijken maar je kan hem natuurlijk ook gehalveerd tegen de achtergrond plaatsen.
Als je loksporen lang genoeg zijn.

Ik heb het dan over een ringloods, tikkeltje groter.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #246 Gepost op: 26 February 2015, 08:36:50 »
Hallo Ben,

De schijf iets te groot voor het geheel? Tja... Je kan nog naast de lokloods een paar sporen kunnen maken waar wat meer "werkzaamheden" zijn zoals ontslakken of zo. Zodat het iets meer body krijgt waarom er zo'n grote schijf zit. Daarnaast zou je de schijf uit een bepaalde hoek met wat begroeiing  of bebouwing iets kunnen "camoufleren". Nu heb je direct zicht op de schijf vanuit alle hoeken. Met wat begroeiing op de juiste plaatsen dan krijg je niet meteen de schijf volledig te zien.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #247 Gepost op: 26 February 2015, 09:37:12 »
Dag Ben en Arjan,

Zo dat wordt dan nog een hele puzzel.
Ga het ook met servo's proberen dan maar.
Arjan hoe laat je een servo continu aandrukken?
Heb je misschien een link naar dat artikel in de Loki.

mvg Henk

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #248 Gepost op: 26 February 2015, 10:04:24 »
Henk,

Ik stuur mijn servo's aan met een OC32. Deze heeft een Suspend commando, waarmee de servo na het zetten stroomloos wordt geschakeld. Dit scheelt een hoop gebrom onder de baan ;) , maar zorgt er dus ook voor dat de servo "ontspant". Met het weglaten van het suspend commando, blijft de stroom op de servo en blijft die dus kracht zetten op de wisseltongen. Niet veel, maar net genoeg om de boel aangedrukt te houden.

Een link naar het Loki artikel is er niet. Bij mijn weten stat het niet op het net.  Ik heb een abonnement. Het staat in de laatste uitgave (01/2015), die nu in de winkel ligt.
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #249 Gepost op: 26 February 2015, 10:53:58 »
Henk,

Ik heb er twee, een hele en een halve Engelsman. Arjan schetst precies het probleem bij de hele Engelsman: één aandrijving voor 2 tongen werkt niet lekker. Er is veel speling en de wisseltong kan ook wat bewegen in de stelbalk. Aan een zijde gaat het goed, aan de andere zijde ligt een tong niet helemaal aan.

De echte oplossing is dus de aandrijving splitsen. Ik ga dat nog een keer oplossen door ze te ontkoppelen en een extra servo bij te zetten. Dat is wat gepiel want het wissel ligt al in de ballast maar ik kan vanaf de onderzijde een gat boren om een verenstaal in het gaatje van de stelbalk te krijgen. Dat wordt een hele operatie maar ik denk dat het wel lukt.

Gr, Ben.
Een probleem dat mij gekend in de oren klinkt ... je wil soms niet weten in wat voor richtingen een trein wel niet durft uitgaan tijdens het rangeren over deze wissel. 'k Ben al blij dat hij niet pal in de hoofdbaan ligt.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #250 Gepost op: 26 February 2015, 14:14:27 »
Zou het ook mogelijk kunnen met een Peco aandrijving?

mvg Henk

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6664
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #251 Gepost op: 26 February 2015, 17:12:07 »
Ik ken de Peco aandrijving niet.

Hier een topic met hetzelfde probleem en het is opgelost met 2 aandrijvingen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3066.0.html

Waarbij ik me afvraag of je het probleem ook op kunt lossen door het middenstangetje te vervangen door een iets langer exemplaar, zelf iets prutsen?

Gr, Ben.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6664
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #252 Gepost op: 26 February 2015, 17:20:42 »
Over de draaischijf: ik blijf een beetje twijfelen. De schijf valt groot uit in het geheel en er is nauwelijks ruimte voor een echt lokdepot.

Camoufleren met bomen en struiken kan natuurlijk een oplossing zijn evenals een half of kwart model lokloods. Moet ik nog eens over denken, voorlopig kan ik vooruit met de schijf. Ik heb een Gerd Boll decoder in bestelling in DC, wat nu in de brug zit is Motorola en die moet er uit.

Gr, Ben.

Joad

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • SS klasse 3
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #253 Gepost op: 27 March 2015, 21:11:37 »
Ben,

ik kan je een Peco aandrijving tijdelijk ter beschikking stellen, kan ik nu gelijk je baan in werking zien  ;).

grz

Joad
« Laatst bewerkt op: 27 March 2015, 21:15:49 door Joad »
Roco, Fleischmann, Peco, Rosoft worden allen aangestuurd door RAPTOR

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6664
Re: NL baan: Frotterdam in h0
« Reactie #254 Gepost op: 03 April 2015, 19:42:38 »
Geen belang bij de Peco aandrijving. Ik reageerde op iemand anders. Toch bedankt. (y)

Inmiddels begint het depotje vorm te krijgen. Draaischijf is zo goed als klaar en "digitaal", de spoortjes zijn aangesloten.





Komende week zal ik wat extra foto's en tekst posten van hoe het in elkaar steekt en wordt geautomatiseerd.

Gr, Ben.