Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Eric B
Vandaag om 10:03:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 09:54:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Pendel module Viessmann 5214 door Sylvester
Vandaag om 09:35:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Stroomdetectie issues. door bask185
Vandaag om 09:09:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 09:04:26
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 08:55:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 08:51:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:57
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87  (gelezen 6535 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Gepost op: 22 June 2007, 12:28:43 »
N.a.v. de info uit dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=936.0

Ben ik begonnen met bouwen:



Het gebruikte styreen is 0,13 mm dun, zodat er goed klinknagels in zijn te drukken. Het heeft wel een nadeeltje: het gaat een beetje bobbelen door de lijm. Maar ja, in het echt waren/zijn rijtuigen ook nooit superglad.

Het draaistel is een aangepast Limahondekopdraaistel.

Met dank aan Floris voor de levering van de ventilatoren ;).

Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #1 Gepost op: 22 June 2007, 20:17:05 »
weut. netjes! Die gebobbeldheid is precies de goede voor afgeragd plaatstaal als ik het zo zie, dat komt dus wel goed. Eventueel kun je in 0,25 ook wel mooie nageltjes drukken en t bobbelt minder... maar ja, net wat je zelf prettig vindt werken ;)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #2 Gepost op: 22 June 2007, 22:00:59 »
Citaat
Die gebobbeldheid is precies de goede voor afgeragd plaatstaal

Is ook zo. In de jaren '70 was het rijtuig al meer dan 40 jaar oud. 0,25 mm vond ik net iets te dik. Ben trouwens benieuwd hoe het er na het spuiten uit ziet, maar zo ver ben ik nog lang niet.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #3 Gepost op: 22 June 2007, 22:02:57 »
is er ooit spul van jou dat zo ver komt dan? *grijnsch*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #4 Gepost op: 22 June 2007, 22:05:07 »
Jazeker, heb vandaag het ex-CIWL-restauratierijtuig voor de 2e keer in de primer gezet. (en zag toch nog een plaatsen die geplamuur/geschuurd moeten worden :-|.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

modelspotter

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #5 Gepost op: 22 June 2007, 23:58:06 »
Mocht er nog iemand zijn die de echte NS D6 op basis van de Märklin bagagewagen van het type Pw4ü-30 (later D4üe-30 en 'UIC' Düe932) wil bouwen, hier is de tekening (ontleend aan mat.boek NS 1954).

"http://www.obd.nl/~otto/NS-D6.jpg"


Modelspotter

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #6 Gepost op: 29 April 2008, 20:17:05 »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #7 Gepost op: 29 April 2008, 20:30:23 »
wederom, ziet dr goed uit kerel. Ik blijf die bobbeligheid schitterend vinden. Probeer dit eens opzettelijk voor elkaar te krijgen, dat wordt echt lastig.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #8 Gepost op: 29 April 2008, 20:32:49 »
Ja, hij ziet er lekker deukig uit. Net echt! ;D
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #9 Gepost op: 20 March 2009, 22:16:47 »
Maar weer eens een update. Ik heb de omgebouwde hondekopdraaistellen vervangen door die van de Roco plan D en de luchtcylinders aangepast. Ziet er een stuk beter uit, al zeg ik het zelf:

http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P3200642.jpg


http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P3200643.jpg

Niet echt geweldige foto´s. Volgende keer maar weer bij daglicht fotograferen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #10 Gepost op: 29 January 2010, 23:13:44 »
Jawel mensen, weer eens een update!
Vanavond wat details op de kopwanden aangebracht:

Wat een gepiel al die verschillende seinijzers. Het sluitseintje wordt functioneel. Is een SMD-LED met een bol stukje kunstof afkomstig van een 2 mm LED erop gelijmd.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2010, 08:51:21 »
Om het sluitsein ledje te laten knipperen, adviseerde de verkoper in de plaatselijke electronicazaak om een knipperled in serie met dit ledje te zetten, maar helaas werkt het niet. Weet iemand een andere simpele oplossing om het ledje te laten knipperen?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2010, 10:33:35 »
Als je digitaal werkt : functiedecoder met knipperfunctie
Als je analoog werkt en niet schrikt van wat soldeerwerk : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/13/lichteffecten/ne-555-knipperlicht.html of http://www.schakelingenonline.nl/schakelingen/lichteffecten/3.htm (eerste is regelbaar)
Als je analoog werkt en iets kant-en-klaars wilt : Conrad http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=072492

Alle analoog dingen : voeden vanuit een brugcel ivm polariteit wisseling (of gewoon een batterij)

1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #13 Gepost op: 17 February 2010, 20:43:49 »
Knipperled in serie zou moeten werken.
Ik heb dit ook zo opgelost in mijn bedieningspaneel.

Tinus.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Meetrijtuig 21 84 9 781 000-0 (ex-D6) in 1:87
« Reactie #14 Gepost op: 18 February 2010, 22:33:36 »
Vreemd genoeg werkt het niet, of komt het omdat het een combi is van een SMD en een 3 mm-led?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom