Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 13:18:33
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 13:09:21
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 12:59:01
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 12:51:59
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:44:47
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 12:40:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 12:16:18
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 11:45:51
Wat zit er in deze tender? door Ronald69
Vandaag om 11:32:22
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 11:14:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door puntenglijder
Vandaag om 09:46:32
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 09:12:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 07:51:55
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
Zee. Land. door Huup
13 December 2025, 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
13 December 2025, 18:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
13 December 2025, 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
13 December 2025, 18:00:56
  

Auteur Topic: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen  (gelezen 20546 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #15 Gepost op: 23 March 2013, 21:48:42 »
Toch maar eens even er voor gaan zitten en ondanks dat ik nooit anders heb gedaan dan een decoder inprikken, toch maar eens ontrafeld wat nu waarvoor dient. Inmiddels ben ik er achter dat mijn decoder voor binnenverlichting een draad te weinig heeft. Ook ben ik er achter welke draden nu van de motorwagen naar de bijwagen lopen en dat zijn de rode, de gele, de blauwe en de zwarte. Inmiddels ben ik er ook achter dat de rode en de zwarte voor de stroomafname zijn en dat de gele en de blauwe draad voor het frontsein zijn. Ook ben ik er achter dat de blauwe draad eigenlijk een gemeenschappelijke draad is waar je zowel je front als sluitseinen als binnenverlichting op aansluit. Deze worden dan geschakeld met de gele, de witte en/of de paarse draad. Heb ik dat zo goed?

Dat zou in dit geval betekenen dat ik voor de sluitverlichting in de bijwagen nog een doorverbinding van de witte draad nodig zou hebben en voor het schakelen van de binnenverlichting de paarse draad. Wat dus betekent dat ik 2 extra draden in de bijwagen zou nodig hebben.

Nou zijn die draden het probleem niet, alleen is het dilemma, maak ik de motor en de bijwagen dan voorgoed aan elkaar vast, of is er een mogelijkheid om ze net zoals nu los van elkaar te kunnen houden op de 1 of andere manier? Ik denk eerlijk gezegd dat ze aan elkaar vast komen te zitten, alleen is dan de vraag, hoe krijg ik die draden goed en mooi van de ene wagen naar de andere... Best wel een vraagstuk dus...

En dan nog een vraag, is decoderdraad of spoelendraad (weet ik veel hoe het heet, dat hele dunne spul) goed genoeg om een stripje digirails verlichting mee aan te sluiten, of is dat draad te dun? Hetzelfde geldt voor sluitverlichting... Dat zou dan betekenen dat ik het draad zo dun mogelijk zou kunnen houden...

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #16 Gepost op: 23 March 2013, 22:56:47 »
even een overzichtje:
wit: - licht vooruit
geel: - licht achteruit
groen: - functie 1
paars: - functie 2
blauw: +
zwart: rail, kun je ook als plus gebruiken in plaats van blauw. (dit is misschien wat vreemd, maar bij zespolige decoderaansluitingen werkt het altijd zo, die hebben alleen rail + en -, motor + en - en licht vooruit - en licht achteruit -, de verlichting betrekt de plus van de zwarte draad)

dat laatste kun je nu goed gebruiken: haal de blauwe draad uit de koppeling, sluit de verlichting in plaats van op blauw en geel op zwart en geel aan en ziedaar, je hebt een plaatsje vrij op de koppeling. Nu kun je de groene draad door de koppeling voeren en dan de interieurverlichting aansluiten op groen en zwart, geen extra draden nodig, alleen wat slimmer bedraden.
Modellen zitten wat dat betreft vaak erg suf in elkaar, de 6 draden tussen loc en tender bij de roco 50'er zijn bijvoorbeeld rood, zwart, wit, groen en twee keer blauw. Daar kun je het dus gewoon prima met 2 draden minder af... (of ze voor iets anders gebruiken, zoals ik deed)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #17 Gepost op: 23 March 2013, 23:08:39 »
Sjonge, als ik jou toch niet had ;D Als ik én een meisje was én vrijgezel én behoeftig én wij samen de laatste personen op aarde waren dan had je wel een date met me mogen hebben :P ;D
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #18 Gepost op: 23 March 2013, 23:14:52 »
Nou he! Zou me dan als het eenmaal zover komt met samenwonen etc wel een gekibbel geven want je luistert bar slecht, hetzelfde stond namelijk al in een eerdere post van mij van 16 februari zag ik net.  :-* ;D
"ja luister dan es!"
"nee, ik zit steven seagal te kijken!"
"ja zie je wel, altijd die stomme vent!"
etc etc.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #19 Gepost op: 23 March 2013, 23:40:44 »
Oh, sorry hoor >:( Nou, dat begint al lekker dan ::) :P ;D

Oke, post nog even terug gelezen, snapte er niks van, nu wel want weet nu hoe de print in elkaar zit. Dus...

Enne, alleen sluitverlichting gaat hem dan nog niet worden begrijp ik, maar wellicht heb ik daar nog wel iets vernuftigs voor. FF nachtje over slapen brainstormen...
« Laatst bewerkt op: 23 March 2013, 23:44:37 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #20 Gepost op: 24 March 2013, 11:53:40 »
Wat een frustratie  :)  effe treintje ombouwen....

Ik wilde eerst mijn ETS176 afmaken voordat ik deze weer openmaakte.
Die is nu klaar, dus... hierbij een foto:


Op het originele stekkertje van de bijwagen met 2 diodes een nieuwe plus gemaakt (= blauwe draad van de decoder). Deze naar de sluitverlichting gevoerd (zwart/witte draadje, gestoken in meest bovenste gaatje van de 4 aansluitingen onder de verlichting. Deze komt dan in de plaats van het draadje dat nu bovenaan uitsteekt (met het korte groene draadje).
Dat vrijgekomen draadje gebruik je voor de binnen verlichting van uit de decoder in de motorwagen, deze heb ik parallel staan met de binnenverlichting in de motorwagen. Maar de nieuwe plus ook weer gebruikt voor de verlichting (oranje draadje).
Op deze manier hoef je de motor- en bijwagen niet permanent te koppelen.

Groet,
Coen

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #21 Gepost op: 24 March 2013, 13:11:33 »
Ha Coen,

Ik ben een electriciteitsdigibeet zal ik maar zeggen. Die diodes, waar haal je die en welke zijn het en zijn ze nog op een bepaalde manier aangesloten en waarom zijn het er 2 en en en... En als ik het goed begrijp heb je nu dus en sluitverlichting en binnenverlichting?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #22 Gepost op: 24 March 2013, 13:20:13 »
niet moeilijk doen, die diodes kun je weglaten.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #23 Gepost op: 24 March 2013, 14:46:09 »
Oké, de decoder heeft alleen maar oranje, grijs, zwart, rood, blauw, geel en wit. Kom dus groen of eventueel paars te kort. Dat wordt dus een andere decoder...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #24 Gepost op: 24 March 2013, 20:07:30 »
niet moeilijk doen, die diodes kun je weglaten.

Klopt, de decoder kan ermee overweg. Echter omdat ik ook in de motorwagen het printje eruit gesloopt had en de blauwe draad gebruikt had, heb ik in de bijwagen dezelfde spanningsval (en gelijkgerichte spanning) met de diodes gecreëerd in de hoop dat beide intensiteiten van de frontverlichting hetzelfde zijn.
Maar nogmaals, dit is niet strikt noodzakelijk.

@Tomasso: de diodes zijn simpele 1n4181's.

Groet,
Coen

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #25 Gepost op: 18 April 2013, 17:18:39 »
Zo, net een nieuwe decoder gehaald, nu nog even een paar weerstandjes voor mijn smd leds. D.w.z. een weerstandje voor de sluitverlichtingsled en een weerstandje voor de frontverlichtingsled (neem aan dat die allebei een apparte weerstand nodig hebben). Wat voor weerstandjes heb ik hiervoor nodig?


Sent from my Diemaco C7 using Tapatalk HD ;D
Spoor 0 adept

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #26 Gepost op: 18 April 2013, 18:07:37 »
Sent from my Diemaco C7 using Tapatalk HD ;D

Klinkt verrekte duur, zo'n Diemaco  ;D ;D ;D ;D ;D

Doe maar es google op Diema en Feldbahn......


Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #27 Gepost op: 20 April 2013, 16:17:09 »
Hoi Tomasso,

Ik wordt zo langzamerhand ook wel nieuwsgierig naar foto's van jouw ombouw....


Groet,
Coen

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #28 Gepost op: 23 May 2013, 20:20:38 »
Wat voor weerstandjes heb ik hiervoor nodig?


Sent from my Diemaco C7 using Tapatalk HD ;D

Anybody? Heb namelijk de smd leds wel, maar weet totaal niet wat voor weerstandjes erbij horen... Oh ja en decoderdraad, zie bij Conrad zoveel verschillende diktes, wat is de juiste?
Spoor 0 adept

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #29 Gepost op: 23 May 2013, 22:29:15 »
Decoder draad is 0.05 mm

Weerstand bepalen moet je wat weten

Wat is je voeding bron hoeveel Volt geeft het.
Bij modeltreinen meestal 16V

Wat is het max wat de led aan volt mag hebben en mA Milli Ampère ,
dat is te vinden in de datasheet van je led
vaak een pdf bestand die bij de led zit of het staat op de verpakking (als dat er op staat)

Dan heb je deze berekening R = U / I

R Weerstand
U Volt
I Spaning ( Ampére )

Voorbeeld

U 16V baan - 2V led = 14
I 0.20 Milli Ampère

U 14 / I 0.20 = R 70

R 70 = 70 Ohm  dan krijgt de led z'n max wat hij mag hebben.

Ik doe zelf 1K tot 2K2 per losse led

Hoop dat het een beetje te begrijpen is.

M.v.g Roy