Het gaat erom wie als eerste de norm heeft ontwikkeld, of het kan ook zijn dat het nooit als norm is begonnen maar later tot norm is verheven buiten marklin om.
Als ik een andere decoder wil inbouwen in mijn loks dan ga ik draadje voor draadje na of het wel past, bij mij is nog nooit een decoder overleden door verkeerde aansluitingen.
HalloBegrijp jullie commotie in het geheel niet. Als je iets wilt doen wat anders is dan waarvoor het is gemaakt, dan moet je eerst goed lezen en jezelf op de hoogte stellen van de mogelijkheden. Als Marklin een eigen norm ontwikkelt wat is daarop tegen. Als anderen de norm namaken dan moeten ze dat zelf weten maar dan loop je risico's als hier weergegeven in dit topic. Mijn idee is dat jullie gewoon niet goed lezen en blindelings maar wat doen. Altijd moet je nagaan of iets wel gaat passen voordat je iets ombouwt. teunis
ik heb nog eens even op de ESU site gekeken. De decoder kan er bij deze lok inderdaad verkeerdom ingeprikt worden.Dit schrijft ESU erover:Achten Sie darauf, dass Sie den Decoder richtig herum aufstecken, also mit der Decoderplatinenseite (nicht mit der Buchse) zuerst auf die Pins der Lokplatine.
Hoiik heb nog eens even op de ESU site gekeken. De decoder kan er bij deze lok inderdaad verkeerdom ingeprikt worden.Dit schrijft ESU erover:Achten Sie darauf, dass Sie den Decoder richtig herum aufstecken, also mit der Decoderplatinenseite (nicht mit der Buchse) zuerst auf die Pins der Lokplatine.Bart
Nu marklin heeft alles afwijkend, ze hebben al meer dan 150 jaar een eigen norm. Ze houden zich niet aan de amerikaanse opgelegde NMRA norm. teunis
Dan heb je dus het belang van normering niet in de gaten.
HoiWaarom zouden ze "afwijkingen" moeten melden? Ze beschrijven hun eigen decoder inbouw en als men dat volgt kan er niets fout gaan. Als men andere decoders wil inbouwen dan moet je zelf zo schrander zijn de afwijkingen op te merken. teunis
We waren er toch al uit dat het ding niet volgens de norm is? Blijf hier dan ook niet over doorgaan.bart