Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door prutser
21 August 2025, 23:40:50
maatvoering AKI door MOVisser
21 August 2025, 23:25:34
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
21 August 2025, 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 August 2025, 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
21 August 2025, 19:09:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
21 August 2025, 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 August 2025, 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
21 August 2025, 14:17:43
  

Auteur Topic: Probleem met Peco wissels in baan  (gelezen 3705 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #15 Gepost op: 27 January 2013, 21:09:56 »
Fred,
Daar zit nu juist het probleem waar ik geen oplossing voor weet te verzinnen.

vr. groet,
Wieb

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #16 Gepost op: 27 January 2013, 21:17:11 »
Zijn het Peco Electrofrog? Want daar moet je dan wat aanpassingen aan doen!

http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #17 Gepost op: 27 January 2013, 21:25:17 »
Wieb, je hebt 11 schaduwsporen. Voor elke kant denk ik. Maak dan even een tekening met 3 ipv 11 sporen. Voor het intekenen van waar je keerlusgarnituur moet komen te liggen maakt het niet uit of je 3 of 11 sporen hebt.
Naar mijn idee ben je er namelijk 2 nodig.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #18 Gepost op: 27 January 2013, 21:52:41 »
Harry,

Het is geen kunstwerk maar zo ziet het er uit. Er zijn twee helixen en is het allemaal wat netter dan getekend.

De schaduwsporen liggen op ca 35 cm onder het stationsdeel en de sporen ter rechterzijde van het station. De schaduwsporen zijn allemaal ca 4,5 meter lang en hebben lichtsluizen. In combinatie met Koploper kan ik daar dus 22 treinstellen kwijt. E.e.a. als nadere informatie. Heeft uiteraard met het probleem niets te maken.

« Laatst bewerkt op: 28 January 2013, 07:37:53 door Peter van der Leek. Reden: Link naar plaatje hersteld »

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #19 Gepost op: 27 January 2013, 22:01:58 »
Hoi Wiebe,

Dit lijkt mij een gevalletje van 2 keerlussen  ;)

1ste:"S"-vormig spoor in het midden;
2e: die lus aan de onderkant van je tekening.

Tip. Pak een rode stift/pen en begin boven met de "+" kant van het spoor te markeren. Als je dan het hele spoor volgt zie je vanzelf waar je kortsluiting krijgt.

Ik zou de keerlusmodules in de "S" en de lus aan de onderkant plaatsen, let wel dat je keerlus ten minst net zo lang is als je langste trein.

Succes!

Jeroen

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #20 Gepost op: 27 January 2013, 22:05:22 »
Het is nu een stuk duidelijker. Je hebt 2 keerlussen. vanaf je station links onder naar je schaduwstation is een keerlus en vanaf je station rechtsonder naar je schaduwstation is de 2de keerlus. Als ik het goed heb ben je dan 2 x een LK100 nodig. Klaas heeft vast een beter alternatief voor jou.

Percies zoals Nachbar (een goede buur....) zegt.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #21 Gepost op: 27 January 2013, 22:12:16 »
kijk hier maar eens voor een goede keerlusoplossing.

Groet,

Jeroen

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #22 Gepost op: 27 January 2013, 22:17:29 »
Mannen,  ik ga het morgenavond op mijn gemak even bestuderen.  Alhoewel ik het nog niet goed begrijp omdat ik een station maak zou het verderop in de baan zitten.  Morgen maar even verder. Jullie horen nog.
 Vr. Groet,
Wiebe

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #23 Gepost op: 27 January 2013, 22:32:59 »
Ik zal het proberen uit te leggen. Als alle wissels op rechtdoorstaan heb je doordat je gepolariseerde wissels hebt een goede stroomkring (dus zonder kortsluiting).
Als je dus, om van de buitenbaan naar de binnenbaan 2 wissels omlegt (naar afbuigende stand) dan krijg je puur op dat korte stuk een probleem. Dus kortsluiting. Leg je 1 wissel om heb je nog geen probleem omdat de andere op rechtdoor staat. Rij je met je lok over de afbuigende wissel en komt hij over de isolatie van de rechtdoor liggende wissel heb je kortsluiting. Dat is dus de reden dat jou lok blijft staan op de kruizing.

De plaats die nachbar en ik aangeven voor keerlusgarnituur is de gemakkelijkste plaats. Tussen je beide wissels, ben je in jou geval 2x diagonaal van boven naar beneden en 2x diagonaal van beneden naar boven 4 setjes nodig. Plus dat je veels te weinig spoorlengte heb om het goed aan te sluiten.
Je vak C1 moet zo lang zijn dat je langste complete trein (Lok+alle wagons van je langste combinatie), daar in kan staan.
Dat is de reden dat wij jou die plaats adviseren en dat jou probleem niet meer bij jou station ligt maar ernaast.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #24 Gepost op: 27 January 2013, 23:21:22 »
Dag Harry,

Dank voor je uitleg. Ik begin het geloof ik wel te snappen.  Zal morgen even op de tekening aangeven waar ik de LK 's  moet plaatsen en of ik dat dan goed begrepen heb.
 Nu maar slapen want morgen een lange dag.

Vr groet,
Wiebe

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #25 Gepost op: 28 January 2013, 08:47:35 »
Harry,

Als ik mijn baan naloop en plusjes zet (wissels recht) kom ik nergens sluiting tegen. Het is dan eigenlijk een groot ovaal.
Ik begrijp heel goed dat de sluiting ontstaat als de wissels worden omgezet. Maar waar dan de LK's moeten komen begrijp ik niet goed. Ik ben gewoon het pad kwijt.
Kun jij mij aangeven waar de LK's moeten komen en welk baanvak of vakken dan aangesloten moeten worden op de LK.

Ik gebruik LK's omdat ik er nog een paar heb liggen.

vr. groet,
Wiebe

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #26 Gepost op: 28 January 2013, 08:58:43 »
Hoe de aansluitingen van de LK100 is weet ik zo niet. Heb in het verleden de xtreme keerlusoplossing van Wim Ros een bestudeerd. En dat werkt in mijn ogen logisch.

Ik kan op het net alleen de handleiding van de LK200 vinden. Ervan uitgaande dat er verschillen in kunnen zitten durf ik niets te zeggen.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #27 Gepost op: 28 January 2013, 09:02:25 »
Harry,

De LK 100 heeft een ingang waarop je de digitale spanning zet en heeft een uitgang die je op het baanvak zet waar gepoold moet worden. Meer is het niet. Heb je hier iets aan ?

wiebe

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #28 Gepost op: 28 January 2013, 09:40:14 »
Wiebe,

De kortsluiting ontstaat ook alleen maar door de wissels in je station. Als je die weglaat heb je ook geen kortsluiting  ;D.

Advies is om je hele station gelijk te polen dan is het probleem verholpen. Alleen om dit te realiseren heb je 2 x een keerlusmodule nodig om dit te realiseren.

Ik heb de gebruiksaanwijzing van de LK 100, kijk vanavond wel even. De LK200 werkt volgens mij het zelfde.

Laat je baanplan met plusjes even zien.

Groet,

Jeroen

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re:Probleem met Peco wissels in baan
« Reactie #29 Gepost op: 28 January 2013, 10:25:51 »
Jeroen,  Zal dat vanavond even doen. Ben nu op werk

Wiebe