Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:16
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:45:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42

Auteur Topic: Digitale besturing voor mijn baan  (gelezen 8402 keer)

Ronald Tolner

• Offline Offline
    • Mijn eigen online MORPG
Digitale besturing voor mijn baan
« Gepost op: 18 June 2007, 13:30:26 »
Beste beneluxspoorders ,

Ik pak de modelbouwdraad weer op en zit gelijk met een hoop vragen betreffende de besturing . Want ja wat is een modelbaan zonder rijdende treinen , klikkende wissels en werkende seinen , juist geen modelbaan .

even wat over de modelbaan
Ik rij M* 3 rail digitaal met marklin decoders erin dus zonder enige aanpassing van me zelf gewoon recht uit de fabriek met marklin k rails

Ik wil in december graag een uhlenbrock Intellibox IR met infrarood ontvanger kopen . Kan ik hiermee de treinen werkende maken en de wissels en seinen bedienen . Zo ja wat ben ik daar voor nodig kwa decoders enz.  en zo nee waar kan ik dan het beste mee doen .

Help mij wat wijzer te worden hierover want ik vind het zonde voor duizenden euro's aan digitaal gedoe te kopen zonder dat ik er iets vanaf weet niet waar ?

Mvg
Robert
Ga naar mijn site hij is echt te gek

henk

• Offline Offline
Re: Digitale besturing voor mijn baan
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2007, 13:41:23 »
Met die Intellibox kun je in ieder geval die locs met decoders besturen. Met iedere centrale die het Motorolasignaal afgeeft trouwens.
Om wissels en seinen digitaal aan te sturen heb je aparte decoders nodig en die zou je nog moeten aanschaffen.
Je moet je alleen afvragen of je wissels en seinen wel digitaal wil besturen. Dat heeft eigenlijk alleen zin als je op de een of andere manier wil automatiseren. Wil je de wissels nog gewoon met de hand blijven bedienen, dan hoef je geen dure decoders aan te schaffen en gebruik je gewoon ouderwets schakelaars en draad.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Tolner

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2007, 13:51:13 »
bedankt voor de snelle reactie henk .

Ik snap wat je bedoeld over de wissels en seinen ik heb namelijk al marklin schakelaars in huis voor de wissel besturing maar het voornaamste probleem licht bij de seinen van ns parts die wil ik ook graag met de hand besturen maar hoe is dit mogelijk ? hierover kan NS parts wel een mailtje sturen overigens. Hoe zit het met de voeding vanaf de uhlenbrock naar de baan toe ik wil ongeveer 7 draden vanaf de hoofdraad naar de sporen toe leggen zodat overal een goed stroom circuit is

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2007, 14:20:34 »
Als je met de laatste opmerking bedoelt dat je de stroom op meerdere plaatsen wil aansluiten, dan is dat een goed plan. In de regel wordt een ringleiding onder de baan gelegd en wordt de rails iedere 2 meter of zo aangesloten.

En wat die seinen betreft. Tja, het is natuurlijk mogelijk seinen met de hand te schakelen. Als het om NS seinen gaat, dan zijn het gewoon drie ledjes die aan of uit kunnen staan. Maar seinen worden niet zo vaak met de hand geschakeld (wissels wel), omdat je dat maar moeilijk kunt bijhouden: treinen, wissels en ook nog seinen. En er zijn hele mooie seindecoders in de handel, speciaal voor het bedienen van NS-seinen.

Maar, hoe groot is je baan en wat wil je er mee?

Ronald Tolner

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 June 2007, 14:36:38 »
de baan komt in een u vorm te liggen

de breedtes zijn 3,2 m de breedte van de baan is overal 1 m maar dit kan eens wat uitschieten met 10 centimeters ofzo zodat het niet een standaard baan lijkt ik wil er een mooi haven in bouwen een A en B station en een lokdepot en de treinen kunnen keren via het schaduwstation en zo dus steeds het zelfde rondje  rijden .

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 June 2007, 14:52:14 »
Heb je al een baanplan?

Anders geformuleerd. Denk je zelf dat je treinen, wissels en seinen met de hand onder controle kan houden?

Nou ja, alvast de digitale hoofdcomponenten.
1. De IB kan treinen besturen en daarvoor moeten er decoders in die treinen zitten. Dat is bij drierail meestal al het geval.
2. De IB kan wissels en seinen aansturen en daarvoor heb je speciale wissel- en seindecoders nodig. Eigenlijk alleen zinvol als je gaat automatiseren. Dat heb je sneller dan je denkt. Met de IB kun je bijvoorbeeld wisselstraten aansturen. Dat is al automatiseren en werkt alleen met decoders.
3. Als je de hele treinenloop gaat automatiseren moet de centrale en/of de computer weten wat er op de baan gebeurd. Daarvoor heb je terugmelders nodig en de IB snapt verschillende varianten. De zogenaamde S88 wordt veel gebruikt.

Decoders en terugmelders, ingewikkelder is het niet.  ;D
« Laatst bewerkt op: 18 June 2007, 14:59:01 door henk »

WillemNS

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 18 June 2007, 15:23:15 »
Je kunt ook een Esu Ecos kopen, erg mooi ding, ik denk er zelf ook aan om die aan te schaffen.
Daar heb je een visueel beeld, kun je de treinen echt zien met een plaatje endergelijke.

Willem

Ronald Tolner

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 June 2007, 16:03:57 »
Ik ben nooit zo wild geweest over de esu ecos

doe mij maar het vertrouwde IB . Ik ga niet met pc werken ik wil treinen graag zelf bedienen en het baanplan maakt niet uit ik wil toch maar met 1 of 2 treinen te gelijk rijden gewoon de wissels goed zetten en dan mooi gaan rijden dus niet een te druk treinverkeer

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 June 2007, 16:12:08 »
Oh nou, dan gewoon een IB kopen en beginnen. Je merkt vanzelf wel of de bediening van wissels en seinen gaat lukken. Kun je altijd nog de wisselstraatmogelijkheden gaan gebruiken. Dat is best leuk.

Ronald Tolner

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 June 2007, 19:54:35 »
Ik had eigenlijk een vraagje over hou dat met de voeding zit van de intellibox of dat je boosters moet kopen

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 18 June 2007, 21:00:26 »
Ik had eigenlijk een vraagje over hou dat met de voeding zit van de intellibox of dat je boosters moet kopen

In de Intellibox zit al een booster. Als je met niet al te veel treinen tegelijk rijdt is dat voldoende. Je hebt nog wel een trafo nodig om de Intellibox te voeden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Tolner

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 June 2007, 11:00:42 »
mischien dat er op een gegeven moment wel 10 treinen op te baan staan maar ik zal er altijd maar 1 of 2 onder commando hebben dus dan is het geen probleem ? Kabels zitten bij de intellibox en die moet ik vast solderen aan de k rails de + en - pool en maakt het uit waar die komen ?

Verder voldoet een marklin transformator uit de startsets klaas zondervan ?

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #12 Gepost op: 19 June 2007, 11:14:51 »
Citaat van: Robert
mischien dat er op een gegeven moment wel 10 treinen op te baan staan maar ik zal er altijd maar 1 of 2 onder commando hebben dus dan is het geen probleem ?

Als je die andere treinen dan niet met volop interieur verlichting en evt ook geluid laat aan staan kan dat geen probleem zijn.

Bedrading zit niet bij de IB inbegrepen maar daarvoor kan je gewoon draad kopen bij de modelspoor winkel. Even de uiteinden strippen en aan de IB kant zit wel een speciaal (ja hoe noem je zo'n ding?... stekkertje) In ieder geval kan je je draad er aan de IB kant zo in stoppen zonder solderen. En dan kan je het stekkertje met draad weer eventueel weer uit de IB trekken als je wilt.

Waar je de + en - aan je rails sluit maakt niet zo gek veel uit als het goed is, als je het maar concequent doet. (Hoewel bij M* toch wel gebruikelijk is dat de + op de midden rail gaat en de - over de spoorstaven?)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #13 Gepost op: 19 June 2007, 12:17:57 »
mischien dat er op een gegeven moment wel 10 treinen op te baan staan maar ik zal er altijd maar 1 of 2 onder commando hebben dus dan is het geen probleem ? Kabels zitten bij de intellibox en die moet ik vast solderen aan de k rails de + en - pool en maakt het uit waar die komen ?

Verder voldoet een marklin transformator uit de startsets klaas zondervan ?

Beste Robert, voordat je ons verder gaat bestoken met beginnersvragen, download eerst even de nederlandstalige handleiding van de Intellibox, zijn er dan nog vragen stel ze dan gerust.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2007, 12:41:25 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #14 Gepost op: 19 June 2007, 12:22:43 »
Aan Wim,

Ik snap wel dat Robert het hier zo vraagt want van die handleiding ookal is die in het Nederlands word je niet altijd beter. Niet vervelend bedoeld maar er staan nog al eens onduidlijke en omslachtige omschrijvingen in. Ook laat de vertaling nog wel eens te wensen over. Kortom ik heb ook een IB met handleiding in Nederlands en ook Duits maar soms....  ;)

m.v.g

Mark
love to build realistic     let's be kind.