Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Dat overkomt mij niet.  (gelezen 544163 keer)

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #30 Gepost op: 20 juni 2007, 21:53:54 »
Mijn grootste modelspoorongeval vond plaats toen ik nog 16 was. Ik legde toen mijn complete baan nog op de grond in mijn kamer. Het centrale punt op die baan was mijn 'Hoogdam CS', bestaande uit een stationsgebouw (station Bonn van Faller) en 6 samengevoegde stationskappen van Heljan.

Toen ik een keer 's morgens op stond, bleek mijn rechterbeen nog te slapen, althans...dat constateerde ik achteraf..... Ik wilde op dat been staan, maar zakte daar doorheen en viel bovenop mijn station, waaronder ook nog enkele treinen stonden opgesteld.
Gevolg: van de 6 kappen waren er 3 beschadigd, waarvan 1 onherstelbaar. De schade aan het materieel viel gelukkig mee: 1 ICR-rijtuig van Lima had kennelijk samen met 1 van de kappen de grootste klap opgevangen. Mijn been bloedde overigens behoorlijk en er zaten zelfs stukken gebroken plastic van de kap in mijn been, maar ik voelde er op dat moment vrijwel niks van; was behoorlijk in shock.

Toen kon het opknapwerk beginnen: met de restanten van de 3 beschadigde kappen kon ik er 2 opknappen en een nieuwe zesde kap werd aangeschaft. Verder besloot ik ook maar gelijk het hele station flink te renoveren: nieuwe perrons, perroninrichting, verlichting e.d.. Waar zo'n ongeval al niet goed voor kan zijn  ;D
Het ICR-rijtuig wilde ik weggooien, maar de bak heb ik gek genoeg toch altijd bewaard. Van het ongeval zelf heb ik helaas geen foto's, maar van het ICR-rijtuig zoals ik dat nu nog heb wel. Draaistellen en apparatenkasten e.d. die eronder zaten heb ik wel weggegooid.



grtz
Marc
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2007, 21:59:53 door System-M. Reden: onjuiste link naar foto »
Grt
Marc

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #31 Gepost op: 20 juni 2007, 23:01:31 »
Ik heb toen ik een jaar of 14(denk ik) was had ik ook spoor N. Toen had ik een keer een oost duitse motorwagen met stuurstand rijtuig gekocht, welk merk weet ik zo niet. Ik had toen een modelbaan met veel hoogte verschillen en op een keer was ik lekker aan het rijden niks aan de hand zo leek. Komt de trein boven komt er een vlam uit de kap en de trein reed door als of er niks aan de hand was. Er bleek in de kap een plaatje heel heet geworden te zijn waardoor de kap in brand gevlogen was. Dit kon doordat er een vaag stroomsysteem in die wagen zat bestaande uit metalen strips en plaatjes die tegen het plastic van de kap aan kwamen.

In die tijd ook nog wel eens vast gelopen stoomlocs en verkeerd gesmeerde locs( waardoor ze door brande met een flinke rookpluim) gehad. Tja mens moet leren he ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #32 Gepost op: 20 juni 2007, 23:23:37 »
@Marc: Wow! Dat is best wel "pijnlijk", zowel letterlijk als figuurlijk :o


Tja, het grootste "dat overkomt mij toch niet"-geval was bij mij toch dat ik al mijn spoor N spul van de hand had gedaan wegens gebrek aan interesse. In die tijd dat ik mijn modelbaan had, heb ik volgens mij geen schadegevallen gehad. Bij de grote H0-modelbaan van mijn vader is echter wel het een en ander kapot gegaan.

Allereerst zijn vroeger door mijn kleine kindervingertjes natuurlijk de nodige trapjes en hekjes afgebroken. De modelbaan stond wegens ruimtegebrek toen nog in mijn eigen slaapkamer. De echte locs bleven gelukkig in de doos; ik mocht alleen met de rijtuigen en met een dummy 2400 spelen. De plan D's missen daardoor nu nog steeds hier en daar een trapje en van de 2400 staan de hekjes nog steeds schots en scheef :P

Verder nog wat domme acties van mijn vader zelf:
- Een oude roco 2200 had hij mooi omgeschilderd tot een rode 2387 en laten drogen onder een lampje. Door de hitte van het lampje was de voorkant van de motorhuif na een paar uur gesmolten. Een nieuw frontje bouwen was de enige oplossing.
- Een flesje olie was gevallen op, jawel, een vrij nieuwe BR 52. Die was dus lekker goed geölied, zou je zeggen. Nee, de loc loopt nog steeds niet helemaal lekker... :P
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2007, 23:26:38 door Bastiaan Luytjes »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #33 Gepost op: 20 juni 2007, 23:43:19 »
Ooit een NZH sein aangesloten zonder weerstandje....

Ik sluit de boel aan, en het sein werd een knal sein.

PENG !, kop schoot eraf, leds vlogen over de baan en de rest brandde af tot een hoopje zielig plastic...

Was wel effe schrikken....

of

Met mijn 12e jaar zo trots als een pauw mijn eerste Fleischmann lok gekocht van mijn verjaardag geld. Een Stokpaardje.
Ding reed heerlijk natuurlijk, is was alleen maar Lima gewend.
Ik had de baan toen op zolder staan, met een echte zoldertrap, dus een loei van een gat in de vloer.

Lok ontspoort....duikt in het gat.....
Duikt vervolgens in het gat van de trap naar de begane grond en spettert uit elkaar op de plavuizen vloer.

Ik was een week ontroostbaar.....
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2007, 23:46:16 door Chris van Diesen »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #34 Gepost op: 21 juni 2007, 01:02:13 »
Ai, dat zal je tere kinderzieltje aardig hebben gekwetst.

Iets van ietwat recentere datum (dit wordt al mijn tweede bericht, hmm), namelijk gisteren. Vol trots mijn nagelnieuwe compressor aangesloten op de airbrush die ik al had. Nou had ik die één keer gebruikt en daarna goed schoongemaakt met 'white spirit'.

Tenminste, ik dacht dat 'ie goed was schoongemaakt. Er zat toch wel wat Strukton-geel aan de buitenkant van de naald en, naar het zich laat aanzien, ook aan de binnenkant.

Dus die staat nou in een beetje airbrush cleaner van Badger te ontstoppen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #35 Gepost op: 21 juni 2007, 08:21:46 »
Chris, je had ook Märklin moeten kopen. De 1200 van mij liet ik destijds van boven van de trap vallen. Beneden alleen een gat in de muur mankeerde er niets aan de lok! Lang leve Märklin (ben toch maar overgestapt op gelijkstroom). ,

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
    • De Hoekselijn
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #36 Gepost op: 21 juni 2007, 11:48:17 »
Ik heb ook nog wel een 'aardig' dat overkomt mij niet verhaal.

Nu inmiddels zo'n zes jaar geleden (ik woonde toen nog bij mn ouders thuis) ging ik een middagje fietsen. Toen ik aan het einde van de middag weer thuiskwam bleek de hele bovenverdieping van het huis uitgebrand te zijn.
Van mijn hele treinen verzameling, zo'n 25 loc's en een kleine 100 rijtuigen en goederenwagens en een aantal treinstellen heeft helemaal niets het overleefd. Gelukkig waren er geen persoonlijke ongelukken, maar misschien maakt dat het verlies van je hele modelspoorverzameling nog wel wat groter. Het was echt een zuur gevoel als je op Houten een model koopt wat toen nog in mijn vitrine kast stond. Mijn tip is dus ook, verzeker de hele handel maar goed, want ik heb er echt geen cent voor terug gezien.

Groeten Dennis

Koos

  • Gast
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #37 Gepost op: 21 juni 2007, 12:26:36 »
Wow, dat is best erg Dennis, moet er niet aan denken dat het bij mij gebeurt. Is dat niet al verzekerd met de rest van de spullen die je in huis hebt dan? Ik bedoel, als je verzekerd bent voor brandschade, hoezo betalen ze je dan niets terug?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #38 Gepost op: 21 juni 2007, 12:43:46 »
Voor verzekeringszaken (als je meer wilt weten dus) graag een apart draadje opstarten, dit zijn van die onderwerpen die met de regelmaat van "old faithful" terugkeren. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #39 Gepost op: 21 juni 2007, 12:51:41 »
Helaas kan ik ook een klein 'ongeval' aan dit draadje toevoegen.
Mijn lokjes zijn inmiddels allemaal gedigitaliseerd, die van mijn oudste zoontje Thomas echter nog niet allemaal.
Hij legt regelmatig een baantje op de plavuizen (Märklin C-rails) en afhankelijk of hij een analoog of een digitaal lokje wil inzetten wordt de baan gevoed met een traditionele Transformator óf met een Mobile Station.
Dat gaat leuk totdat je in de hektiek van een telefoongesprek even tussendoor op verzoek van de jongen de Mobile Station aansluit en vergeet te controleren of de analoge trafo wel is afgekoppeld.
Sindsdien weet ik dat MS staat voor Mobile Smoke.....
 :-[
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #40 Gepost op: 21 juni 2007, 15:22:49 »
Vroegah,

héél vroegah, toen reed ik nog met HO. Mijn pa heeft altijd N gehad (en mijn opa, etc etc). Voor zoonlief was N wat te klein, bedacht Papa Jeroni, dus HO moest het zijn. En HO werd het. Een TGV, wat NS wagons, en op 5 juli, mijn verjaardag een heuse 1601 van Roco.

Ding reed natuurlijk fantastisch (ik quote Chris even) want was alleen Lima gewend ;). Mijn pa ging op zolder, diezelfde zolder waar ik nu Boppard aan het bouwen ben, een N baan in elkaar zetten. De tafel was al klaar, en lag nog op de grond, want de poten waren er nog niet. In een kast ernaast stond mijn HO collectie, met trots vooraan de 1601.
Mijn broertje (die nu meehelpt met Boppard, zo af en toe) kwam erachter dat zo'n tafel zonder poten best prima als een trampoline te gebruiken is. Veert lekker, en maakt een leuk lawaai op zo'n houten vloer.

Het laatste wat ik zei, tot 3 keer toe, was:"Doe dat nou niet, dat gaat fout".

(...)

Daar ging de 1601. Kletter. En ik sta ervan te kijken bij de andere ongeval-verhaaltjes in dit draadje van de schade:buffertje eraf, krasje hier, scheurtje daar.

Mijn 1601 was, volgens de Firma Wentink te Arnhem, totaal los (zo stond het op het reparatiebriefje.

Boehoe

Een nieuwe 1601, sterker nog, een nieuw HO model is er nooit gekomen. Toen ben ik maar met N gaan spelen, na eerst mijn broertje periodiek grondig in elkaar te rossen voor een decenniumpje of 2. :)

J

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #41 Gepost op: 21 juni 2007, 16:44:47 »
Ook ik heb het er helaas niet afgebracht. Toen ik nog een jongetje was had ik een baantje van 2 bij 1,5 op slaapkamer. Een spoor liep vlak langs de rand van de tafel.
Het ging altijd goed totdat ik een keer tegen de tafel aanstootte en de Fl. Sprinter 1,5 meter naar beneden stortte. Gelukkig viel de schade mee.
De kap was heel iets verbogen en er zat een krasje op de neus.
Diezelfde Sprinter rijdt nu, wel in de nieuwe huisstijl, nog steeds zijn rondjes en is pas geleden nog een revisiebeurt ondergaan dus hopelijk kan ik er nog lang van genieten. 
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5280
    • grootspoorfoto's
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #42 Gepost op: 21 juni 2007, 22:52:47 »
Ik heb tot nu toe niet echt veel schade veroorzaakt gelukkig. Wel een paar keer bij rangeren veel te hard op een trein rijden. Ook vaak genoeg door stoot blokken gereden. Maar nooit echt ernstige ongelukken.
Voor grootspoorfoto's zie site

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #43 Gepost op: 21 juni 2007, 23:10:45 »
eenmaaleen sikje van TACOmodels/THS van een kast laten vallen door er tegen aan te stoten....stukje afgebroken(repareerbaar) en de aandrijving is nooit meer goed gekomen.Zacht metaal verbuigt heel snel

Eeuwig zonde.........
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #44 Gepost op: 21 juni 2007, 23:43:26 »
Bij elk nieuw locje denk je: "en nu doe ik nog voorzichtiger". En dan breekt er toch weer een nokje af omdat je er zonodig een decoder in moest zetten... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)