Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Dat overkomt mij niet.  (gelezen 543813 keer)

Joto

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
    • Tollens
Dat overkomt mij niet.
« Gepost op: 17 juni 2007, 22:04:51 »
Zo, forumgangers,   
herkennen jullie, bij jezelf, de titel ?  :-X

In vele draadjes worden zeer mooie, zelfs prachtige, resultaten geplaatst,
maar gebeurt dat zonder schade ?

Vaak las ik artikelen en dacht bij mezelf, hoe is het mogelijk !  ;)

In dit draadje kunnen we onze ervaringen kwijt, hoe het niet moet.

Met onderstaand relaas zal ik de spits afbijten, het blijft tenslotte gevoelig.

Zelf ben ik ook als leek begonnen met het digitaliseren van locs.
Niet de locs die voorbereid waren, nee zelf de draden, verlichting en een stekkerverbinding maken in locs. Ook ombouw van 3-rail naar 2-rail.
Soms met hulp van medeforumleden, waarvoor nogmaals mijn dank.

Als je na die ervaringen enkele vragen op het forum las, dacht ik, hoe kan je nou zo ..... zijn ?

Doch, nu was ik bezig een Roco 290 om te bouwen. En met de op dit forum opgedane kennis, meet ik eerst alles door en maak ik na elke fase een test. In dit geval had ik de de + en - en de motoraansluiting aangelegd en de decoder provisorisch eraan gekoppeld om te kijken of hij rijdt.  Idd hij reed en ik fixeerde me op de wentelingen van motor en vergat dat de lok onder het schuine gedeelte van het dak kwam. Hierdoor werden de losse draden opelkaar gedrukt met, kortsluiting tot gevolg.

Dat bleef niet lang onopgemerkt, de vonken schoten er vanaf en de rookontwikkeling was heftig, gevolgd door een behoorlijke stank.
Snel de stroom eraf en de schade bekijken. (Ik hoopte dat de decoder het nog zou doen :-[ , maar ja dat is gevoelsmatig. (het was maar een Hornby)

Huisgenoten die anders nooit komen kijken naar die tr...tjes, waren er als de kippen bij en hadden hun vermaak en verwijt.

De clou van dit verhaal: vermeld ook je mindere ervaring in dit draadje, het is goed voor je verwerking. ;)

John

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2007, 22:36:23 »
Zo heb ik er ook nog eentje. Maar wel zonder foto's

Zoals vele van ons heb ik een baan op zolder. Om zo optimaal mogelijk te kunnen bouwen heb ik een U vorm baan gebouwd (enkel onder baan is ver klaar) Nu is het zo da die U vorm met 1 kopse kant op het trapgat uit komt. De treinen draaien de 180 graden vlak langs het trapgat....

Iedereen die wel eens een modeltrein heeft gehad weet nu al waar ik heen ga denk ik.....

Ik had dus een stammetje ICK achter een 1800 loc hangen en in de bocht waar ik ook nog eens fors doorheen reed zat op dat moment geen plexiglas omdat ik er net klaar was met de bedrading en ik dat stuk nog niet terug had gedaan. 

Daar heb ik nog spijt van want prompt ontspoorde enkele van de relatief lichte ICK rijtuigen....  1 er van maakte de weg naar beneden terwijl de rest gelukkig bleef hangen of staan op de baan.

Na een val van ongeveer 3 meter was er van het rijtuig niet veel meer over zo dacht ik toen ik door het trapgat naar beneden keek.

Met een brok in mijn keel ben ik naar beneden gegaan en heb ik heel voorzichtig bekeken of ik alle onderdelen terug kon vinden.... 

Wonder boven wonder vond ik alles terug. Zelfs die piep kleine veertjes die de koppelingen laten veren. En na een uurtje puzzelen (Ik had nog nooit een rijtuig zelf zo ver uit elkaar gezien of gehaald) had ik het hele ding al weer in elkaar zitten.
Het enige dat niet te repareren was, was een trapje dat verbogen was als ik het zou terug buigen zou het afbreken. Dus tot op de dag van vandaag heb ik 1 bijzonder ICK rijtuig. 1 met een verbogen trapje en een verhaal er aan.

Gelukkig is het bij mij dus best goed afgelopen maar ik heb wel geleerd dat een dubbel check niet overbodig is voordat je gaat rijden.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2007, 22:38:46 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Koos

  • Gast
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2007, 22:58:24 »
Ik had vroeger ooit een koploper in de serre laten liggen in de volle zon. Kwam de volgende dag uit school, en dacht... "Ohja, de koploper ligt nog in de serre,, (zat in doos)... Fijn, wil ik de koploper pakken, om hem vervolgens op de kast (waar alle treintjes liggen) leggen, verslikte ik me eigen en bleef lang naar de trein kijken.. Het zal toch niet waar zijn dacht ik.. De koploper was helemaal verbogen, vooral het tussenrijtuig was net een banaan.

Hierbij heb ik geleerd dat ik modeltreinen nooit in de zoen moet laten staan/liggen.

De koploper is destijds vervangen door een nieuwe, en rijd nog steeds op mijn baan.  ;)

Groet,

Koos

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2007, 23:05:25 »
Een klein schade geval bij mij. Op de terugweg van vakantie in O'rijk (2006) via Aachen terug, zit namelijk een leuke winkel. Daar een nieuwe, Oostenrijkse, loc gekocht.

Thuis gekomen voorzichtig uit de doos gehaald, en op de rails gezet. Toen pakte ik "even" een sprinterbak omdat die in de weg stond. Echter trok ik de andere kan van mn vensterbank af, frontaal op de nieuwe lok. Gelukkig geen schade aan de sprinter, de loc heeft nu een scheur in een van de ramen zitten. Rijd hier nog steeds mee.

Als ik dit soort dingen lees, denk ik altijd, dat overkomt mij toch niet... wel dus  :'(
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2007, 23:19:01 »
Zo ongeveer het eerste wat ik deed met mijn splinternieuwe ACTS 6005, toen ik hem uit de doos haalde om verlekkerd er naar te kijken, was het ding uit mijn handen laten vallen. Twee hekjes zijn aan de onderzijde aan één kant gebroken, dus gelukkig zie je er niets van.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2007, 23:40:31 »
John

Ik herken me er in.
Iets minder dramatisch als voorgaande berichten, maar ik had voor de kermis op mijn treinbaan de breakdancer gebouwd, liep perfect.
Echter geen passagiers in de karretjes, dus gekocht in er in gelijmd.
Want met deze centrifugaal vliegende krachten moet je toch wel je veiligheidsgordel om hebben.
In ieder geval al aboard, handjes de lucht in en juichen maar...............

Alleen achterin is het dak lager, en ze deden hun handjes niet omlaag, zelfs Preisertjes kunnen vliegen met de karretjes aan hun broek vast  ;D

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2007, 00:00:11 »


Ik ben alleen vreselijk voorzichtig met mijn Rhätische stoomlocs (zoals je hier kunt zien...), voor de rest zal het me werkelijk een zorg wezen... De gemiddelde aankoopprijs van al die yanks ligt zo rond de 50$, dus...

Maar door de verfijndheid van die dingen tegenwoordig, is er bij heel wat locs wel iets stuk of weg... So be it...
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2007, 00:02:18 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2007, 00:20:49 »
Op de terugweg van vakantie in O'rijk (2006) via Aachen terug, zit namelijk een leuke winkel.

Zelf gelukkig nog geen rare dingen meegemaakt alhoewel Murphy ook bewezen heeft dat zijn wet hier ook geldt.
In mijn vrijgezelle jaren deed ik samen met een goede een aantal vrienden bij terugkeer van vacantie door diverse landen ,steevast Aachen aan op de terugweg om het laatste vacantiegeld op te maken aan modelspoorspullen. Ik heb nog diverse dozen met prijssstickers van Modelspielwaren Förster. Het scheelde indertijd best veel soms meer dan 30% in prijs!
De groeten van Rob

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2007, 00:31:46 »
Ik heb ook nog wel een aardige. Ik was ooit aan het rijden met twee 1100's
en nog wat andere locs op mijn baan die nog in aanbouw was. De 1142 had ik
weggezet op een kopspoortje en ik wilde de andere 1132 laten vertrekken.

Ik selecteer een adres en verbaas me dat de 1132 niet wil rijden, dus ik geef een
zetje, maar geen beweging in te krijgen. Nog geen twee tellen later hoor ik een
doffe dreun op de achtergrond. Huh? Oeps, verkeerde decoder adres ingetypt ......
De 1142 is dus gaan rijden, richting einde kopspoor (zonder stootjuk) de afgrond
in en is een goede meter naar beneden gestort. Technisch gezien was alles nog
in orde maar het uiterlijk was er niet fraaier op geworden.

Nahja, mijn oude turquoise 1100 heeft nu een 'nieuw' onderstel en motor ;)

groet,
marco-
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2007, 02:43:37 »
Behalve een paar geflambeerde decoders heb ik tot tweemaal toe een "ongelukje" gehad met twee verschillende NS 2200 locs.

Op een rijzondag in 2006 had ik mijn eerste 2200, voorzien van een decoder, rijden op de analoge baan. Normaal zou dit dus wel moeten kunnen, echter niet op onze clubbaan. Toen ik op een gegeven moment naar het schaduwstation moest voor een poetsblok kwam mij een zeer penetrante lucht tegemoet. Bij het naderen van het schaduwstation werd de lucht steeds erger. Daar aangekomen zag ik mijn 2200 nog nawalmen. Er zat letterlijk een gat ter hoogte van de overgang tussen huif en cabine. Dit gat was ongeveer 8mm in diameter. Oorzaak: decoder geflambeerd.

In eerste instantie bleek de rest nog 100% te functioneren, alleen de kap moest hersteld worden. Die avond deed ik de loc in de doos. Op het moment dat ik het deksel op de doos wilde doen schoof de doos, die ik met 1 hand vast had, uit mijn hand. Hierbij schoof de loc zelf ook in de doos (door het onbreken van de kap miste deze zijn "pasvorm". Tot overmaat van ramp viel de 2200 bovenop de printplaat waardoor ook deze afgeschreven kon worden. Ik moest toen al zoveel onderdelen bestellen om een werkende loc te krijgen dat ik besloot om alle bruikbare delen te bewaren voor een volgende 2200.

Dat dit een goed idee is geweest bleek enkele maanden later wel...

Mijn tweede 2200 had ik, na zeer lang wachten, eindelijk op de baan rijden. Nu is mijn baan niet zo heel erg groot en heb ik aan één kant 4 wissels zitten waarmee heen en weer kan woren gereden naar het binnenste spoor. Dit zodat treinstellen en wagons gerangeerd kunnen worden. Helaas is het in het begin weleens misgegaan met de wissels. Hiervan was de tweede 2200 slachtoffer.

Op voornoemde avond had ik de 2200 en de Piko HK zo ingesteld dat ze rustig hun rondjes zouden rijden, ieder op hun eigen aparte spoor. Daarna dacht ik alles onder controle te hebben en ging verder met ander sppors materiaal. Na een paar minuten rijden klonk ineens een harde knal, gevolgd door een nog luidere plof.

Het volgende was gebeurd:

Op hetzelfde moment dat de 2200 de wissel passeerde kwam de kogel, ehh hondekop, van links van het binnenste spoorvak over de wissel naar het buitenste spoor gereden. Hierbij ramde de HK de 2200 van het spoor af op de grond. Dit had tot gevolg dat onderstellen en assen losschoten en over de grond vlogen. Daarnaast waren de achterste buffers afgebroken.

Gelukkig had ik al eerder een 2200 ontleed en kwam ik, met behulp van mijn voorraad buffers en nem schachten, toch tot een 100% functionerende  2200.

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2007, 09:50:51 »
Ook ik probeer altijd alles met de nodige zorg te doen.

Echter door toeval was mijn laatste goederenwagon, van een trein met ca. 15 wagons, de roco poetswagen.

Door een kleine storing stond een wissel verkeerd, dan zie je het gebeuren, stopt de trein en wil die een stukje achterwaarts rijden.

Nu moet je dat niet doen met een poetswagen achteraan en als die hele trein in een bocht staat.

Gevolg ik kon heel wat onderdelen oprapen en zit de poetswagon altijd direct achter de lokomotief.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2007, 13:35:24 »
Ik heb ook een gevalletje schade gehad.

Ik liet mijn Roco NS 1600+ 3x Roco Plan W zijn rondjes rijden en daarnaast nog een tweede goederentrein op de andere stroomkring terwijl ik aan de baan bezig was. Terwijl ik bezig ben wordt mijn aandacht afgeleid door de passerende goederentrein en op dat moment denk ik even niet aan de eerst trein die aan komt rijden over het spoor waar ik op dat moment even aan bezig ben. Gevolg de NS 1600 lok rijdt tegen mijn hand aan en ontspoort langs de rand van de tafel, echter door stom geluk en een hele snelle reflex kan ik de lok met mijn andere hand vangen op het moment dat hij over de rand valt. Helaas ging het eerst rijtuig ook over de rand en deze viel wel op de grond, schade één kapot draaistel. Dus daar heb ik een vervangend draaistel voor besteld. Wat hebben we hieruit geleerd en welke maatregelen:
- Geen materieel laten rijden in het spoor waar je aan bezig bent.
- Nog wat extra wandjes van plexiglas en hout gemaakt en aangebracht langs de randen van de baan, ook bij de latere baan.

Groet Petertrein81,

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2007, 17:29:43 »
Heel passend in dit topic, ben ik net een kast opnieuw aan het inruimen en heb 2 dozen met 0e treinen(alle zelfbouw) in de kast gezet. Komt het schap naar beneden zetten met als gevolg de nodige schade :'( :-| >:(.
En dit had ik aankunnen zien komen want gebeurde regelmatig met die kast :-[. Dat is met bedde goed niet zo erg maar modeltreinen kunnen er dus niet tegen ::).

Echt iets voor mij dit, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2007, 18:02:32 »
oei michiel...  :o

mij is het gelukkig nog maar 1 keer gebeurt dat er werkelijk iets kapot ging en dat was met een roco sik met kraan die uit de vitrine viel en de halve zoldertrap af stuiterde..
gelukkig kon ik hem tegenhouden en was alleen 1 enkele buffer kapot.. ik boos op mijzelf!!
heb meteen daarna een buffer in bestelling gezet en tegewoordig rijd hij weer gelukkig over de rails op m'n pendelbaantje :)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2489.jpg

mvg
bart

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #14 Gepost op: 18 juni 2007, 20:20:35 »
Als 8-jarige, beginnende modelspoorder heb ik mijn eerste loc laten vallen :'(. Het was (en is) een 2-assige Roco-6400 (fantasiemodel). Een jaar of 2 geleden heb ik 'm grotendeels weer opgelapt: 2 andere buffers geplaatst en andere beschadigingen aangetipt met verf.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom