Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Dat overkomt mij niet.  (gelezen 543926 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #885 Gepost op: 31 oktober 2011, 13:28:37 »
Ruud K jij hebt je geheugenkaartje terug maar ik mijn tangetje nog niet :-\

Gr
Erik-Jan

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #886 Gepost op: 31 oktober 2011, 21:21:55 »
En ik heb hem nu nog niet gevonden. Peter, als jij je Fccpps vindt, laat dan even weten waar, dan vind ik mijn geheugenkaartje misschien ook weer. ;)

Behalve tangetjes ben ik ook aardig wat geheugenkaartjes (CompactFlash) tegengekomen. :) Naar het schoendoosje heb ik verder nog niet gezocht: na een dag werk naar mijn schoonmoeder om ons neefje van vier maanden te bekijken, daarna zoontje naar bed en net nou even tijd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #887 Gepost op: 31 oktober 2011, 22:14:01 »
Voor witmetaal solderen heb ik een lichtdimmer aangesloten op twee stopcontacten. Een voor een gloeilamp, de andere voor de soldeerbout. Dan blijven er maar twee stopcontactem over, een voor de verlichting en in de andere zit vaak m'n laptop, en dan heb ik geen stopcontacten meer. Dus ook als ik met normaal soldeer werk gebruik ik de dimmer, maar dan op volle kracht.
Na een jaar was soldeerbout nr 1 het zat. Verbaasde me weinig omdat het maar een goedkoop ding was
Nieuwe bout gekocht, van hetzelfde merk waarvan ik een 25W boutje heb die het al 5 jaar doet.
Twee week later, nieuwe bout kapot.
Dus weer een nieuwe bout gekocht, dit was zo'n twee weken geleden.
Gisteravond voor het eten nog even wat gesoldeerd, alles ging lekker. Na het eten zette ik alles weer aan, maar de bout bleef koud >:( Dit is geen toeval meer. Ik weet niet wat het is, maar die dimmer sloopt dus soldeerbouten >:(


Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #888 Gepost op: 31 oktober 2011, 22:18:58 »
Hallo Beached,

is de dimmer er één die ook werkt voor halogeen?
Zo ja, deze regelt op pulzen en niet op spanning, waarschijnlijk kan de trafo van je soldeerbout hier niet tegen.

Groeten,

Christoph

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #889 Gepost op: 01 november 2011, 00:47:40 »
Ook ik had alles bij me - dacht ik - , totdat ik een paar foto's voor de wedstrijd wilde maken: geen geheugenkaartje in de camera >:(. Niet zoek, maar thuis op m'n werktafel laten liggen.
Daar had ik in het begin ook last van. Gelukkig heb ik een camera met 2 slots en heb ik mijzelf inmiddels aangeleerd om eerst de ene kaart er weer in te steken voordat de ander eruit gaat. In mijn filmcameratas zit zelfs altijd een reservekaartje van 250 mb :P ::), maar die past weer niet in mijn huidige camera (alpha700 met CF en HG pro duo, m'n A330 had SD en HG)...
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2664
    • M'n treinbaan...
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #890 Gepost op: 04 november 2011, 20:45:15 »
Ik had niet gehoopt, dat ik hier ooit in dit draadje zou posten, het is helaas wel werkelijkheid geworden...  :-\

Ik heb onlangs een BR 41 van Roco gekocht, deze was analoog...

Omdat ik digitaal rijd, moest deze worden omgebouwd. De loc was niet voorbereid, en de beste (makkelijkste) plek voor de decoder was in de tender, boven de motor.

Dus, er moest geboord en gefreesd worden. Eerst het boren... (m'n vader heeft geholpen, die is net wat handiger, als het op zulke dingen aankomt...)

De tender voorzichtig tussen twee stukjes plint (van die holle opzetplinten, van geperst hout) gezet, in de bankschroef.
Boren... boren.... boren...

Sja, en dan word dat ijzer wel erg heet, en de hars uit de plinten (of wat het ook mocht wezen) is dus gaan kleven, en de plankjes zaten vast aan het metaal... Na veel prutsen, is het weer losgekomen, maar de hars is dus in de lak getrokken, en heeft z'n sporen nagelaten... En met water (en wat verdunde zeep) wou het dus niet, want toen kwamen zowel de lak als de opschriften mee...





Die is dus verkloot...  :'( Ik moet eerlijk zeggen, dat m'n pa er meer mee zat, dan ik zelf... )

Heb inmiddels al een mailtje de deur uit. De onderdelenlijst is nog steeds op de site van Roco te vinden, dus ik heb goede hoop!

Uiteraard laat ik even horen, hoe het verder gaat lopen... Maaruh, dat ombouwen laat ik nu toch maar even 'doen' bij m'n treinleverancier...  ;)

Groet,

Ronald

« Laatst bewerkt op: 04 november 2011, 21:14:50 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

Timoxr4i

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #891 Gepost op: 04 november 2011, 21:30:18 »
Tipje voor de volgende keer, schilderstape is pruma om alles mee te beschermen, enne, dit is een leermomentje, als t gat erin zit, spuit je om toch over? Opschriften kun je laten maken bij bv blacklion decals, en dan heb je er nog eens een keer zo veel plezier aan...
Tijd om een module baan te bouwen. Crohn style, Romar doet de moderne afdeling, ik??? De ouwe zooi, heerlijk!

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2664
    • M'n treinbaan...
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #892 Gepost op: 15 november 2011, 10:43:33 »
Om nog even verder te gaan met het hoofdstuk BR 41,  :-\ De loc is nog verder gesneuveld...


Bron: wikipedia.org

Onderdeel 2 zal los (schroef in het wiel, waarmee deze vast zat, zat los).
Dus aangedraaid...

Het drijfwerk was daarna aan beide zijden niet helemaal gelijk uitgelijnd, dus de loc waggelde. Daarom een nieuwe poging gedaan, om de mechaniek iets anders af te stellen (d.m.v. de hoek van onderdeel 2 t.o.v. de rest van het drijfwerk, gelijk proberen te krijgen).

Na 3 pogingen heb ik het schroefje 'over de kop' gedraaid, en daarmee dus dwars doormidden...

De ene helft zit nu nog in de mechaniek, en de andere helft ligt er af...

Ik ga 'm binnenkort (als ik het nieuwe tenderhuis in m'n bezit heb) even langs m'n treinendealer brengen. Die heeft een instrumentenmaker in dienst (voor ombouw/reparatie) en die zal ongetwijfeld m'n problemen beter op kunnen lossen dan ik.

De loc blijft voorlopig in de doos, en ik haal 'm er NIET weer uit (voordattie klaar is... ;))

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #893 Gepost op: 15 november 2011, 10:51:26 »
Tsjee, Ronald, dat is echt een nachtmerrie, het resultaat van het klussen aan die loc :(. Echt zonde allemaal. Ik hoop dat het nog in orde komt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2664
    • M'n treinbaan...
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #894 Gepost op: 15 november 2011, 11:11:48 »
Dat hoop ik inderdaad ook...

Heb ondertussen wel m'n BR 38 laten ombouwen naar digitaal.
Dat is eerst toch maar een blijvertje...  ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #895 Gepost op: 16 november 2011, 10:27:17 »
hoe krijg je t voor elkaar om met het aandraaien van een schroefje de kwartering van de loc om zeep te helpen en dan ook nog de kop van de schroef eraf te draaien? gebruik je er een pneumatische wielmoersleutel voor ofzo?
wat de tender betreft, freeswerk afmaken en opnieuw spuiten met een busje zijdeglans zwart, in duitsland zijn wel decals te krijgen... Een nieuwe tenderkap moet je ook weer frezen met de risico's van dien, dus voor je dat doet zou ik proberen wat er nog van de oude te maken valt...
« Laatst bewerkt op: 16 november 2011, 10:29:08 door Floris Dilz »

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #896 Gepost op: 02 december 2011, 13:39:32 »
En voor het eerst kan ik een bijdrage leveren aan dit draadje... voor wat proefleggen en proefrijden had ik een Roco Hippeltje, een ketelwagen van Piko en een bietenwagen van Roco uit de dozen gehaald. De ketelwagen lopen enigzins 'stroef', de bietenwagen (exemplaar uit begin jaren '90) lijkt wel gelagerd. Je kunt dat ding dan ook niet zomaar op een werkblad neerzetten dat niet helemaal waterpas staat, want hij gaat er vandoor als de brandweer.

Na het proefrijden had ik het materieel tijdelijk opgeborden in een hoge kast met deur. Gisteren trok ik het deurtje open en stoof de bietenkar door de deuropening. Voordat ik doorhad wat er gebeurde, spatte de bak uiteen op de laminaatvloer na een vrije val van 1,5 meter.

Op het eerste oog lijkt het zonder al teveel moeite te herstellen, met een Revell Contacta naaldfles kan ik volgens mij de scherven (ca. 10 stuks) weer zonder opvallende lijmresten plakken. Wat mij wel opvalt, is dat het zwarte onderstel de valpartij schadevrij heeft overleeft, terwijl de bruine bak als glas in stukken uiteen ligt. Kennelijk is het plastic van de bak een stuk brozer dan dat van het onderstel. Nou ja, gelukkig betrof het een bietenkar en geen duur rijtuig, maar hopelijk gebeurt me dat geen tweede keer (ja, dat spreekwoord met die ezel en diezelfde steen).

Groeten, Geoffrey

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #897 Gepost op: 02 december 2011, 13:45:54 »
Gevaarlijke kast dus!
1 staat niet waterpas
2 helt naar voren over
3 deuren gaan open naar voren.

voor je het weet heb je de hele kast over je heen;D
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #898 Gepost op: 02 december 2011, 19:06:16 »
Het voordeel is dan wel weer dat het materieel zachter landt. ;D

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #899 Gepost op: 02 december 2011, 19:18:48 »
Dat met die kast had ik bijna, maar er zaten toen nog geen deuren in.
En mijn reaktiesnelheid was dusdanig dat ik de twee Sdgmns wags
nog kon grijpen. Ik heb het opgelost door alle planken in de kast iets achterover
te monteren. Het is maar een mm of 3, maar das genoeg.

vrgr Steef
Mvh Steef