Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 10:11:45
Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 10:11:17
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:11:10
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 10:09:08
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 09:58:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 09:38:11
S88n bus splitsen door Dirk J
Vandaag om 09:07:27
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:47:25
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
09 July 2025, 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
09 July 2025, 12:16:43
  

Auteur Topic: Dat overkomt mij niet.  (gelezen 605694 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2295 Gepost op: 15 November 2024, 17:16:11 »
 :o Heb zo snel ook geen verklaring.... Die koperen strip lijkt ook verkleurd? Door warmte? Meet het contact as-strip anders 'ns door.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4362
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2296 Gepost op: 15 November 2024, 17:44:22 »
Ik heb m in de doos gezet en een nieuw compleet draaistel besteld.
Het is wel gek dat hij gewoon nog heeft gereden zo, helemaal omdat de voorste as dus niet meer draait .

Denk ook iets van sluiting, wat wel vreemd is omdat de centrale het niet heeft gemerkt.
En het zo heet is geworden dat die ene as met stroomafnemer in t plastic is gesmolten.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4968
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2297 Gepost op: 15 November 2024, 18:14:26 »
Wat voor centrale heb je? Als je zo'n 10A editsbooster zou gebruiken, zou ik dit 'normaal' noemen  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1738
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2298 Gepost op: 15 November 2024, 18:18:38 »
Deze heb ik al vaker voorbij zien komen op stummi of drehscheibe.

Deze stuurwagen mag alleen maar op een digitale baan gebruikt worden als er ook daadwerkelijk een plux16 decoder in zit.
Anders fikt het ding af. Hoe roco het elektronisch zo in elkaar gebakken heeft dat zoiets kan is me een totaal raadsel.

Bart

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4362
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2299 Gepost op: 15 November 2024, 18:28:08 »
@ Bas EcoS en de baan wordt met de 8 ampere (?) booster van ESU gevoed.
Normaal als ik een kortsluiting heb, ontsporing of een gepolariseerde wissel die open wordt gereden schakelt die meteen uit.

@Bart, ja hij is digitaal met de decoder erin.
Werkt al jaren perfect
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2300 Gepost op: 15 November 2024, 18:44:31 »
Denk dat de kromme as is de bus is gesmolten, dus is ook heet geworden; lijkt mij dat de stroom aan die zijde via eerste wiel door strip via andere wiel terug naar rails is gegaan. En dat het strip/wiel contact voor een voldoende weerstand zorgt..? ??? Fascinerend, maar wel mooi vervelend, en link.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4362
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2301 Gepost op: 15 November 2024, 18:50:28 »
Ik vind het eigenlijk ook meer fascinerend en wonderlijk dan erg hahaha.
Zelf laat ik nooit de boel aan als ik beneden ben, dit bevestigt wel dat dat een slim idee is
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1179
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2302 Gepost op: 15 November 2024, 19:12:09 »
Bij 7,99 A slaat hij dus nog niet af.
Afgegeven vermogen is dan 7,99A x 16V = 128 W. Daar kun je best een asje mee opstoken...

Heb het zelf ook eens gehad , toen ik niet doorhad dat mijn laatste aanwinst Märklinassen bleek te hebben en rustig op een kopspoortje stond geparkeerd.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2303 Gepost op: 15 November 2024, 19:24:46 »
Asje zelf heeft weinig te lijden lijkt mij? Anders zou je spoorstaaf met ca zelfde doorsnede ook lekker warm worden  :) lijkt mij contactpunt met strip?

PS vermoedelijk wordt wiel-rail contact ook warm, maar daar zit niets in de buurt wat kan smelten, of er is genoeg rails en wiel om warmte af te voeren. Misschien wel ergens een zwart puntje?
« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 19:28:36 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Modelspoor is emotie...
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2304 Gepost op: 15 November 2024, 19:52:12 »
Misschien eens een mailtje sturen naar de firma Roco in Bergheim? Ben benieuwd wat ze voor verklaring hebben hiervoor.... ???
Tbinnebarretije…

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6679
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2305 Gepost op: 15 November 2024, 20:22:21 »
Die gaan ongetwijfeld zeggen dat je een h0 baantje niet moet voeden met een booster die 7A kan leveren vooreer de beveiliging in grijpt.....

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3441
    • Mijn van-alles website
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2306 Gepost op: 15 November 2024, 20:37:17 »
Die koperen strip lijkt ook verkleurd? Door warmte? Meet het contact as-strip anders 'ns door.
Die is zeer zeker door warmte verkleurd. Grote kans dat je met een weerstandsmeting met een multimeter niets bijzonders meet. Daar heb je een milli-Ohm meter met Kelvin-clips voor nodig.
Denk ook iets van sluiting, wat wel vreemd is omdat de centrale het niet heeft gemerkt.
En het zo heet is geworden dat die ene as met stroomafnemer in t plastic is gesmolten.
Dat is het risico van kortsluitingen bij hogere afschakeldrempels. Als de kortsluiting niet genoeg stroom trekt om de beveiliging aan te spreken, is dit het resultaat.
Deze stuurwagen mag alleen maar op een digitale baan gebruikt worden als er ook daadwerkelijk een plux16 decoder in zit.
Anders fikt het ding af. Hoe roco het elektronisch zo in elkaar gebakken heeft dat zoiets kan is me een totaal raadsel.
Wat is er dan zo speciaal aan een plux16 decoder vergeleken met andere varianten op de Plux standaard?
@ Bas EcoS en de baan wordt met de 8 ampere (?) booster van ESU gevoed.
Normaal als ik een kortsluiting heb, ontsporing of een gepolariseerde wissel die open wordt gereden schakelt die meteen uit.
Dat zijn harde kortsluitingen waarbij het contact zo weinig weerstand heeft dat er onmiddellijk veel stroom gaat lopen. Dit is waarschijnlijk een sluimerende sluiting geweest: eerst warm geworden door wat dan ook, vervolgens vastgelopen (of juist warm geworden door vastlopen), en uiteindelijk omdat de situatie maar voort blijft duren, gewoon smelten.

Een bijzondere sluiting, dat wel.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1738
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2307 Gepost op: 15 November 2024, 20:56:32 »
Menno; Ik kakel ook maar na wat roco zegt, en die zeggen plux16.

En aangezien dit gedeelde assen zijn kan er alleen sluiting via de koperen contactbanen plaatsvinden. Oftewel.. het wiel had via de strip een ander potentiaal dan de spoorstaaf waar het op stond. ;D

Zou het bijvoorbeeld kunnen dat de eerste as in een boostersectie met een iets lagere/ hogere spanning heeft gestaan?

Bart
« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 21:07:14 door Bahn-AG »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1179
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2308 Gepost op: 15 November 2024, 21:23:52 »
Een sluimerende kortsluiting? Is dat de officiële benaming? iig geeft het wel aan wat er wordt bedoeld denk ik.

Wrs was er in de gedeelde as een kleine weerstand aanwezig, maar wel groter dan in de rest van het circuit, zoals de assen, wielen, strippen, etc.
Het vermogen wordt dan vooral opgestookt in deze weerstand: V1:V2 = R1:R2 en I=constant, R1:R2 = P1:P2.
Er hoeft echt geen 8A te lopen, een veel kleinere stroom is ook al voldoende om de boel flink warm te stoken.

Wellicht zijn de beide ashelften in de gedeelde as net iets te dicht naar elkaar toegeschoven waardoor er een voldoende kleine overgangsweerstand is ontstaan.
Iets dergelijks is bij mij in een ver verleden wel eens opgetreden in een loszittende stekkerverbinding (de bekende gekleurde M* stekkertjes), waar uiteindelijk de gehele voeding van de baan op aangesloten was (2x 30VA trafo's). Na een middag met twee treinen rondrijden + nog wat lampjes en seinen waren de stekkertjes gloeiend heet geworden geworden en de plastic omhulling vervormd. Het afgenomen vermogen was echter nog ruim onder 60VA.
De vier kwarten van het stekkertje met een schroevendraaier wat open gebogen zodat deze beter in de contrastekker bleef zitten en het euvel was verholpen. Het vervormde plastic heeft nog jaren zo gezeten...
« Laatst bewerkt op: 15 November 2024, 21:36:41 door grossraumwagen »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2309 Gepost op: 16 November 2024, 13:00:25 »
Wellicht zijn de beide ashelften in de gedeelde as net iets te dicht naar elkaar toegeschoven waardoor er een voldoende kleine overgangsweerstand is ontstaan.

Dan blijft het toch opvallend dat beide assen dit euvel dan hadden en dat ze beide aan dezelfde kant zijn gesmolten..? Lijkt mij gezien de verkleurde strip eerder dat de kortsluiting over beide assen is gegaan; dus of de kortsluitstroom is wel onstaan door 2 rakende aseinden, maar de kortsluitstroom verdeelde zich aan andere zijde over beide assen, warmte onstond bij beide contactvlakken naar strip (zie onder; getekend voor voorste wiel in rijrichting, waarschijnlijker via achterste). Of 1 wiel stond dus wellicht al op een andere stroomkring of raakt deze door de ontsporing?

Dit is overigens geen betweterigheid; gewoon benieuwd hoe dit gebeurd  :angel:

PS welke kant reed hij op? Of heb je dat al gezegd?


« Laatst bewerkt op: 16 November 2024, 13:01:56 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn