Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:43:39
NS 3502 van zwart naar groen door Met een sik
Vandaag om 22:31:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 22:06:28
Pendel module door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:09
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:11
Koploper overzetten naar iTrain door bask185
Vandaag om 21:37:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:20:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 20:57:01
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
Vandaag om 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
Vandaag om 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
Vandaag om 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
Vandaag om 19:17:06
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
Vandaag om 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
Vandaag om 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
  

Auteur Topic: Dat overkomt mij niet.  (gelezen 625211 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1545 Gepost op: 05 April 2015, 11:41:56 »
@Jan: gelijk naar de winkel, een staatslot kopen  ;D

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1546 Gepost op: 05 April 2015, 12:22:15 »
Ik zie hem zo de kast af vliegen, recht in de handen van mijn, hoogstverbaasde, vriendin, pffffffff.

Die hem, gezien je "pffffffff", liefdevol opving blijkbaar  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1547 Gepost op: 05 April 2015, 14:09:58 »
@Jan: gelijk naar de winkel, een staatslot kopen  ;D

Neen, niet aan gedacht, maar ik won kort daarop wel 3 postcodeloterij fietsen, niet dat ik daar op zat te wachten  ???

Die hem, gezien je "pffffffff", liefdevol opving blijkbaar  ;D

Yep  :D  ik ben haar nog dankbaar. Vandaag de dag is het geen goedkoop model maar toentertijd was ik net klaar met mijn studie en was de lok derhalve 1 van mijn duurste bezittingen. Onze relatie heeft er zeker niet onder geleden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1548 Gepost op: 05 April 2015, 17:20:54 »
@Jan: gelijk naar de winkel, een staatslot kopen  ;D

Eerder naar de juwelier...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
    • Modelspoor Design
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1549 Gepost op: 06 April 2015, 17:04:53 »
Heb ik zojuist een minitrix T3 stoomlocje om weten te bouwen naar digitaal zodat deze meedoen kon in de museumdiensten op mijn modelspoorbaan als Bello.
Na een duitstalige handleiding gelezen te hebben begonnen met de ombouw.
http://www.mtkb.de/Umbau/Tr_T3.htm

Na wat testjes zonder kap reed de locomotief keurig  nadat ik het analoog rijden uitgeschakeld had.

Dus de kap erop en weer testen. En toen werd het een echte stoomloc alleen niet uit de schoorsteen maar de cabine.

Bleek nou de 2 draadjes voor de functieuitgangen had ik afgeknipt omdat er toch geen enkele functie in de loc zat. Alleen was vergeten die te isoleren en bij een metale kap is het dan direct over en uit.
Dus maar weer een decodertje bestellen in duitsland

Gr,

Wesley

Hulde voor Doehler en Haass, had ze een mailtje gestuurd met de bestelling van een nieuwe decoder erbij vermeld dat ik hem zelf door een fout opgeblazen had krijg ik gewoon kosteloos van hun een nieuwe toegestuurd toppie (y) (y) (y) (y)
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1550 Gepost op: 06 April 2015, 17:31:55 »
Wow! Er zijn dus nog steeds bedrijven die klantgericht denken en servicegericht werken  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

marcombv

  • Gast
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1551 Gepost op: 08 April 2015, 23:00:38 »
En ja hoor ook ik heb het voor elkaar.

Bezig met metalen horrengaas te begipsen.
Over de rails alluminium folie gelegd ter bescherming want dat werkt zo makkelijk.
In ieder bocht en tunnel makkelijk te leggen en je buigt het makkelijk  om de rails heen..

De eerste laag gips zit er nu op en was mooi opgedroogd.
Alluminium folie overal weer verwijderd en we gaan eens een testrondje rijden.

Loc op de baan voorzichtig de regelaar opendraaien, geen beweging.
Loc met de hand voorzichtig de goede richting in proberen te duwen, geen resultaat.
Loc kapot? Even overgeplaatst naar het bovenste deel van de baan (ander stroom circuit en regelaar), rijdt als een tierelier.
Terug naar de lager gelegen baan, nog steeds geen beweging.
Dan maar alle aansluitingen controleren, ook allemaaal goed.
Ook maar de aansluiting bij de voeding contoleren, ook goed maar de voeding is kokend heet!

Alle spanning er maar af en even nadenken, dat lijkt op kortsluiting, hoe kan dat nu opeens?
Kleppen van de tunnels open en ja hoor stuk alluminium folie vergeten. Fijne kortsluiting dus.

Gelukkig geen schade, maar wel weer wat geleerd.
Volgende keer afdekken met bakpapier.  :D
« Laatst bewerkt op: 08 April 2015, 23:03:15 door marcombv »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1552 Gepost op: 09 April 2015, 00:50:21 »
Nu heb je wel ongelukken voorkomen doordat de folie geleidt. Als je bakpapier laat zitten, kan daar van alles vastlopen waar je moeilijk bij zou kunnen.  :P
Ik heb al een trein

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1553 Gepost op: 09 April 2015, 08:28:31 »
Zelf heb ik het ooit met breed afplak-tape gedaan, bleef prima zitten en was er toch na het werken weer eenvoudig af te halen, alleen was er op diverse plekken lijm blijven zitten en stonden de treinen zonder stroom stil in de tunnel. Gelukkig kon ik er met een schoonmaakblokje nog bij om het schoon te poetsen.  ;D
Wie heeft een methode die werkt zonder sporen na te laten?

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1554 Gepost op: 09 April 2015, 08:55:05 »
Tape kleeft dan weer zo. Mocht je al wat aan de afwerking van de rails gedaan hebben dan trek je dat mee los. Of je wacht te lang met loshalen en dan krijg je het er niet meer af. Je kunt ook papier of folie vastzetten met lange punaises aan weerskanten.

Maar dat overkomt mij weer: zo gaan we off topic, het is hier geen vraagbaak, :D
Ik heb al een trein

guest14190

  • Gast
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1555 Gepost op: 09 April 2015, 09:23:21 »
Na dit gelezen te hebben, ben ik maar even naar de zolder gegaan om de schilderstape die ik gister op de rail geplakt heb er af te halen. Als ik met de bergen verder ga plak ik er wel weer nieuwe op.
Bedankt voor de tip.

wim

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1556 Gepost op: 12 August 2015, 16:22:01 »
Helaas, ik had het nog zo goed bedacht. Maar de praktijk gaat anders.
Goed de NEM-normen bekeken. Doorrijdhoogte moet 59 mm zijn voor een trein zonder bovenleiding. Goed in de gaten gehouden (dacht ik).  De grondplaat ligt op 62 mm boven het onderste spoor. Geen probleem dus. Bij de tunnel een stukje multiplex met daarop een stukje das-klei gelijmd als bovenligger aangebracht. Past allemaal precies (dacht ik).

Helaas zie je hieronder de werkelijkheid. De hoogte van het viaduct is minder.

Foto 1: De eerste foto laat een railbus zien. Niet veel ruimte over, maar het past goed.

Foto 2: De tweede foto laat een locomotief V200 zien. Minder ruimte over, niet veel, maar hier zelfs geen problemen; het past net.

Foto 3: Totdat je er een ander wagentje achter hangt (zie derde foto). Die ketelwagen is toch echt hoger dan het viaduct, de trein blijft er lekker achter steken.


Foto 1


Foto 2




Nog maar eens opgemeten, en helaas enkele milimeters te laag, waardoor niet alles er onderdoor kan.

Dus helaas, stukje slopen. Geluk bij een ongeluk is, dat het alleen maar om een stukje das-klei vastgeplakt op een houten plankje gaat. De multiplex grondplaat zelf (waar het bovenste spoor over gaat) ligt wel op meer dan de 59 mm hoogte die ik nodig heb. Dus alleen tunnel-ingang slopen en weer nieuw aanleggen.  ::)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5659
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1557 Gepost op: 12 August 2015, 16:52:11 »
Voorzichtig met de dremel een randje weghalen ...... en klaar is Wim  (y)

N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • Puf!
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1558 Gepost op: 12 August 2015, 17:52:16 »
Je kan ook de tunnel zo houden en in N gaan rijden.  (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1559 Gepost op: 12 August 2015, 18:13:33 »
Die 59 mm is niet vanaf de plaat maar vanaf bovenzijde spoorstaaf. Dat scheelt meestal z'n 4,5 mmm...
No dress rehearsel, this is our life.