Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
hmmglaser
Vandaag
om 22:48:27
Starten met messing kits
door
1795
Vandaag
om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
Vandaag
om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
Vandaag
om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 21:47:13
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:44:11
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 21:43:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
Vandaag
om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Priegelman
Vandaag
om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:59:05
weerstandje en relais
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 20:45:40
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 20:11:53
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ruudns
Vandaag
om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 20:01:12
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 18:00:29
modulebaan jaren 60
door
rudi van der Craats
Vandaag
om 17:30:56
Decals Star TE-5933
door
Martijn193
Vandaag
om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
Vandaag
om 14:45:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018 (gelezen 6838 keer)
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Gepost op:
23 januari 2013, 20:01:55 »
Hallo,
Ik kijk al een tijdje mee op verschillende draadjes en zie dus veel voorbij komen.
Op MP een aantal sets gekocht van ZHESM materieel. De messing platen zijn afkomstig van Sabro . Het zijn 3 rijtuigen welke later ook bij NS ingezet werden. na wat speurwerk en met de informatie uit diverse topics op het forum heb ik al een goed beeld kunnen krijgen van de rijtuigen.
Mijn plan is de rijtuigen te gaan bouwen voor het samenstellen van een gemengde trein van na '45. De rijtuigen in kwestie zullen allereerst gebouwd moeten worden.
Daarvoor moeten ze rij vaardig gemaakt worden. Mijn eerste vraag is dan ook over de draaistellen. Welke draaistellen horen onder Groene Zandvoorters. Ik neem aan dat het Pruisische zullen zijn. Echter bij het ZHESM materieel zijn deze later vervangen door de draaistellen welke ook onder het materieel '24 te vinden is. Is dat ook het geval geweest bij de Zandvoorters? Een tweede vraag is dan, waar kan ik die draaistellen vinden. Ik wil ze maken in messing. De voorlopig derde en laatste vraag, wie kan mij meer vertellen over de rijtuigen. Kleuren, buffers en andere zaken welke specifiek zijn voor deze wagens.
Alvast bedankt voor nu en een groet van Robert Jan
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #1 Gepost op:
23 januari 2013, 23:18:48 »
Probeer het boek van J.F. Smit: "ZHESM, Rotterdam Hofplein, Den Haag, Scheveningen, hoe het spoor elektrisch werd" te vinden, of iemand met toegang tot dat boek. Het zal je wellicht ook helpen met het bouwen uit de plaat.
Wordt een duur geintje overigens, de verkoper laat ze niet zomaar los.
Misschien een leuk freesproject in styreen voor Johan Moors.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #2 Gepost op:
23 januari 2013, 23:29:05 »
en lelijk dat ik ze vind
en voor dat geld worden ze nog lelijker
Maar succes bij het bouwen.
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #3 Gepost op:
23 januari 2013, 23:40:45 »
Hallo,
Tja de boeken. Ik lees veel, maar dat is andere kost. De boeken waar hier op het forum de informatie uit te halen valt, daarvan heb ik er niet veel. Voor de draaistellen zoek ik een klein serie fabrikant of een goed alternatief. Liefst geen kunststof. Metaal geeft de voorkeur.
Duur geintje of niet. Het is een investering in mijn hobby. Het vreet geen brood zullen we maar zeggen. Ben erg benieuwd naar het etswerk in messing van Sabro. Morgen worden de sets afgeleverd. Vrijdag een vrije dag, dus dat is een fijn vooruitzicht. Ga ze eerst maar eens op de foto zetten en proberen deze hier te plaatsen. Zal wel even zoeken worden, ik ben daar niet handig mee, dus...
Zoeken en nog maar weer eens zoeken.
Robert Jan
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #4 Gepost op:
23 januari 2013, 23:54:06 »
Robert Jan,
Wil je nu pruisische draaistellen of mat'24 draaistellen?
Het is overigens geen ZHESM materieel, maar het zijn de groene Zandvoorters van de HSM, die hebben gereden als versterkingsrijtuig in een 4 wagen stam met 3 ZHESM en 1 groene Zandvoorter. Oorspronkelijk reden ze dus op de lijn naar Zandvoort.
Ik zou er pruisische draaistellen onder zetten, maar het zou kunnen dat die vervangen zijn in de jaren '30.
Voor messing pruisische draaistellen kan ik de bouwsets van Perlmodell aanbevelen nr. 8-100. Zie
pagina 8
.
Messing mat '24 draaistellen ken ik niet.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #5 Gepost op:
24 januari 2013, 00:17:40 »
Hallo Ivo,
Met het zoeken naar de herkomst en inzet was ik al een heel eind gekomen. Dat van versterkingen en HSM materieel was me bekend. Maar in het verhaal over ZHESM materieel is er een moment dat bij revisie of welke reden dan ook de draaistellen vervangen worden. Ik ben benieuwd waarom dat zo is en gebeurde dat ook bij ander ex HSM materieel, zoals de Zandvoorters in dit geval.
Bedankt voor de tip. Ik ga morgen eens kijken of ik die draaistellen kan bestellen bij Perl.
Zweeds is lastig, maar ik heb daar een klant en die gaat me denk ik een eind op weg helpen.
Bedankt voor de informatie zover.
Groet, Robert Jan
Gelogd
Adri Ruitenberg
Offline
Berichten: 30
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #6 Gepost op:
24 januari 2013, 09:06:26 »
Robert Jan,
De site is meertalig, dus dat vergemakkelijkt het bestellen, alleen de partsbeschrijving is in het Zweeds, maar met plaatjes erbij moet het lukken.
succes.
Groet,
Adri
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #7 Gepost op:
24 januari 2013, 10:35:57 »
Ha Speedy,
De enige reden dat in 1926 bij de ZHESM *motor*wagens de draaistellen werden vervangen, was dat de gehele electrische installatie werd vervangen door een volgens het door de NS ingevoerde 1500V gelijkstroomsysteem. De ZHESM motorwagens werden toen technisch meer gelijk gemaakt aan de door NS ingevoerde Blokkendozen, inclusief motoren en daarmee ook de draaistellen waarin die zijn opgehangen.
Aan de bijwagens ging deze operatie voorbij, en die hebben dus hun oorspronkelijke Pruissische draaistellen behouden, net als het overige houten reizigersmaterieel dat achter locomotieven werd gebruikt. Ik zie geen reden waarom dit voor de Zandvoorters anders zou zijn geweest. De beste manier om het na te kijken is de foto's te bekijken in het hier al genoemde boek van JF Smit, en daarnaast Electrische Treinen in NL deel 1 door Carel van Gestel en Bert van Reems, en het boekje van NJvWijck Jurriaanse, Van Stoomtramlocomotieven En Dieseltreinen uit 1940 dat van al deze types ook handige fotootjes heeft uit de jaren '30. Boekje is tweedehands makkelijk te vinden via Boekwinkeltjes.nl en dergelijke sites.
Ik heb van deze foto's scans gemaakt die ik binnenkort zal plaatsen in het draadje over de 3D-geprinte ZHESM modellen (
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39950.0.html
).
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #8 Gepost op:
24 januari 2013, 10:51:30 »
Ivo, als ik naar een Pruisisch draaistel kijk, (Regelbauart) dan zie ik grotere gelijkenis met kit 8-101. Maar goed, ik heb geen beeld bij de draaistellen die onder de genoemde rijtuigen zaten. Is kit 8-100 een vroegere, of lichtere uitvoering van een Pruisisch draaistel?
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #9 Gepost op:
24 januari 2013, 19:51:11 »
Hallo,
Allereerst bedankt voor de verstrekte informatie. Ik heb de platen al even bekeken en dat was wel ok. Geen tekening nodig voor zover ik het nu kan inschatten. Met het fotomateriaal en boeken, waar ik toch maar eens naar op zoek ga kom ik er denk ik wel uit.
Draaistellen gevonden bij Perl. Prijs viel me 100% mee eigenlijk. Ook het andere materiaal uit de catalogus ziet er goed uit, zeker als het om de prijs gaat.
Prijslijst was wel van 2011, dus even checken of er een update is voor 2013.
Voor de vertaling even Google gebruikt en de kernwoorden zijn wel duidelijk.
Ga nu eerst maar eens een bestellijst maken en een prijsvergelijking voor wat basismateriaal ten opzichte van andere fabrikanten.
Tot zover. Groet aan allen van Robert Jan
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #10 Gepost op:
24 januari 2013, 22:01:22 »
@ JanW
Even over het boek van v. Wijck Jurriaanse.
Waarin verschillen de diverse uitgaves. Ik zie veel eerste druk uit 1941 met overigens dezelfde titels. Is het alleen de uitgave uit 1940 welke in dit geval interessant is?
Of zijn latere versies voorzien aanvullingen op bestaand werk?
Groeten
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #11 Gepost op:
24 januari 2013, 22:28:48 »
Ha Speedy,
Als 1941 de eerste druk is, heb ik me gewoon in het jaar vergist (ik
schreef vanmiddag uit het hoofd). Bij mijn weten is er maar een
uitgave (maar ook dat heb ik niet geverifieerd). Mijn exemplaar draagt
geen jaartal, maar in de inleiding wordt naar de Duitse inval verwezen
als zijnde niet lang geleden. 1941 lijkt me dus een goede gok. Kortom,
je hebt het juiste boek gevonden.
For your convenience zet ik hieronder alvast scans van de drie betreffende foto's, ze zaten al in mijn computer.
Succes!
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #12 Gepost op:
24 januari 2013, 23:17:35 »
Hallo JanW,
Dat ziet er goed uit. Was aan het neuzen na de tip die je gaf, bij de boeken site.
Daar stond ook een ongedateerde tussen. Dus dat met die inval interesseert me dan weer mateloos. Eigenlijk zit hier ook de aanleiding verborgen voor het waarom ik mij ga storten op de periode van nét na WO II. Daar zit een soort van chaos aan vast. Wat is nog gewoon, wat wordt weer gewoon en vinden we dat nog terug, zo maar op een foto. Mensen die het weten zijn er steeds minder. Mijn vader heeft daar nooit iets over verteld. Dat kon die niet. Filosofisch, misschien te diep gravend. Maar dat is wat ik uiteindelijk wil vangen in een sfeerbeeld met zo'n samenstelling van allerhande materieel. Cobtrast.
Oef, wijntjes en treintjes
Robert Jan
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #13 Gepost op:
25 januari 2013, 01:35:29 »
De foto's bekijkend, zou ik toch die andere draaistellen nemen. 8-101 dus.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
AB 7216
Offline
Berichten: 1519
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
«
Reactie #14 Gepost op:
25 januari 2013, 07:13:10 »
Het draaistel 8-101 is op zicht het juiste draaistel, draaistel 8-100 is namelijk een engels draaistel wat bijna gelijk is aan standaard HSM draaistellen. (niet Zhesm)
Maar als ik de foto's van de Ns draaistellen en de draaistellen van Perl bekijk, vind ik de onderste balk tussen de aspotten nogal zwaar overkomen.
Vergelijk dit draaistel maar eens met een draaistel van Roco of Fleischmann, dan zie je wat ik bedoel.
Heeft weinert of bavaria geen messing draaistellen in het programma?
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018