Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018  (gelezen 7298 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #15 Gepost op: 25 January 2013, 08:46:39 »
Hallo allemaal,

Over de draaistellen: daar ben ik wel uit. Het wordt inderdaad de 8-101.
Bij Weinert heb ik zo snel niets kunnen vinden. Prijzen liggen wel ver uiteen.
Bavaria heb ik nog niet naar gekeken, is ook een optie. Maar gezien de prijzen die ik zo snel berekend heb denk ik, afgaand op de foto;s, een goede keus te maken om ze bij Perl te bestellen.
Leuke klus voor de vrije dag.

Robert Jan

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #16 Gepost op: 25 January 2013, 13:21:42 »
Hallo JanW,
Dat ziet er goed uit. Was aan het neuzen na de tip die je gaf, bij de boeken site.
Daar stond ook een ongedateerde tussen. Dus dat met die inval interesseert me dan weer mateloos.

Voor informatie over de NS in de oorlog hoef je dit boek niet te kopen, het is echt alleen een korte opmerking in het voorwoord. Het gaat helemaal over het 'overige'  NS-materieel zoals het was in de jaren '30.

Als je iets moois wilt lezen over de situatie voor en na de bevrijding raad ik je 'Op de Stoomlocomotief' van G.J. Paulus aan, verschenen ca. 1986 en ook tweedehands via dezelfde sites redelijk vindbaar. Gaat wel helemaal over stoomtractie, geen electrische, maar dan krijg je ook een (vond ik) fascinerend beeld van hoe het was in die jaren.
En verder zou ik het tijdschrift Nieuw Spoor verzamelen, is een personeelsblad van de NS dat vanaf 1946 verscheen en ook een prachtig beeld van die niet zo prachtige tijd geeft. Wederom, vindbaar via de boekensites en Marktplaats. Enjoy!

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #17 Gepost op: 25 January 2013, 13:40:35 »
@JanW
Ik begrijp dat. Maar zo'n notitie bij een drukgang van een boek raakt mij, zet het in een ander daglicht. Ik kom uit de Achterhoek. Daar is die periode héél anders beleeft. Mijn vader had Duitse ooms en tantes/ neven nichten. Daar werd anders tegen de "bevrijders" aangekeken. Maar nu weer over de Groene Zandvoorters.
Ik ben aan het inventariseren geslagen. Rem systeem en bijbehorende leidingen, gastank e.d.
wil ik direct ook maar bestellen bij Perl. Heb eens goed gekeken naar de kwaliteit van de gebouwde modellen op de site. Bijvoorbeeld de C4 modellen zien er erg goed uit.
Dus samen met de draaistellen nog wat kleiner spul in ene bestellen.
Van middag foto's maken. Morgen een begin maken met numero uno.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #18 Gepost op: 25 January 2013, 14:25:57 »
Hallo,

Denk dat ik het door heb. Onderstaand de platen voor de NS C 8018 - 8020.




Groet,

Robert Jan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #19 Gepost op: 25 January 2013, 14:44:55 »
Hallo allemaal,

Over de draaistellen: daar ben ik wel uit. Het wordt inderdaad de 8-101.

Robert Jan: Daar moet je dan wel 8 stuks 8-822 0f 8-823 bij bestellen, want de draaistellen van de Zandvoorters hadden vrijwel zeker alleen glijlagers.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #20 Gepost op: 25 January 2013, 15:55:34 »
Hallo Ivo,

Bedankt voor de tip. Word dan een follow-up bestelling, want de eerste is net verstuurd.
Ik heb wel een vraag, hoe zit het met de onderzijde van de wagens? Zijn het standaard onderstellen in ontwerp? En zijn daar voorbeelden van te vinden?
En een tweede vraag, wat voor een remsysteem hadden de wagens?

Groet,

Robert Jan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #21 Gepost op: 25 January 2013, 21:56:18 »
Westinghouse.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #22 Gepost op: 25 January 2013, 22:20:32 »
@ Ingenium,
Bedankt voor het antwoord.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #23 Gepost op: 27 January 2013, 11:04:44 »
Hallo allemaal,

Vroeg opgestaan en maar eens flink aan het werk geweest. Gisteren alles mooi schoon gemaakt, vijlen en afwerking viel gelukkig mee.
Alle onderdelen voor 1 zijde van het interieur gesoldeerd en even pas gelegd op de binnenzijde van de wand. Was even vogelen hoe het moest worden en even geoefend met het fijne soldeerwerk op een NTM wagen, wat nog een laatste bewerking moest ondergaan.
Ben niet ontevreden. Alles ligt er los op, maar geeft een idee van hoe het gaat worden.







Zo nu verder met de andere kant van de wagen.

Groet,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #24 Gepost op: 27 January 2013, 16:50:14 »
Hallo allemaal,

Zo, de binnenkant, althans het meubilair zit in elkaar.
Het is niet alles wat je ziet. Maar er is een brede en smalle opstelling van stoelen/banken.
In de fret zitten een aantal extra onderdelen, welke mij altijd weer in verwarring brengen. Ik houd niet graag iets over. Maar het is geen auto, dus .. Valt vast niet uit elkaar.

Volgende stap is het buigen van de kopse wanden. Daar ga ik eens goed over nadenken hoe dat te doen. Gaat om een subtiele kromming op de hoeken. Daarna ga ik de zijwanden doen.





Und jetzt gibt es Brattwurst.

Groente,

Robert Jan

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #25 Gepost op: 27 January 2013, 21:45:08 »
Dat interieur ziet er niet verkeerd uit zeg (y) Dat belooft wat voor de rest van het rijtuig.

Met vriendelijke bloemkool,

Rick

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #26 Gepost op: 28 January 2013, 00:44:15 »
Hallo allemaal,

Ben vanavond mijn eerste (dit mag ik hier niet uitspreken) moment tegen gekomen. Etswerk voor de stelbalken in de bodemplaat was niet echt ok. Dus extra vijlwerk. Maar is wel goed bevonden aan het eind van een lange dag.
In het geval van het omzetten van de rondingen op de kopse kanten, geen probleem. Alles is heel soepel, misschien wel te soepel. Het is allemaal erg dun. Even wennen dus. Foto's zijn niet echt ok. Accu's zijn leeg, maar toch. Vooruitgang te melden, dus...

Allereerst het euvel van de dag. Gaan we nog grondig herzien en poetsen, poetsen.



Op de kant van een lineal in een keer omgezet, morgen de andere zijde.



Van een andere hoek. Je kijkt tegen het plafond.



Tussendoor nog even geworsteld met de 6300. Gaat langzaam, hééél langzaam. Maar wel gaaf om te doen.



Nu ben ik moe.

Slaapmuts,

Oh ja, @Beached

komkommerrr,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #27 Gepost op: 28 January 2013, 21:52:17 »
Hallo Allemaal,

Op deezen historischen dag in 2013, het volgende.
Ik heb voor mijn beeldvorming van het interieur eens even gepast en gemeten.
In de bodemplaat zijn mooie sleuven geëtst. Het is een perfecte maatvoering voor de onderlinge afstand van de banken.
In de fret zitten vervolgens hulp tussenwanden........... Wat hiermee te doen?
Dienen ze als tijdelijke steun voor het vormen van de wanden?
Er zit een kleine knik dicht bij de bodemplaat, alsmede een sleuf in de dak bevestiging.
Om het goed te kunnen bekijken zal ik eerst een en ander gaan passen. Voor het spuitwerk is er voldoende ruimte door de open constructie. Later deze week maar weer eens gaan bouwen. Nu even wat andere prioriteiten.

Foto's
Van boven naar beneden verschillende aanzichten. Denk dat 't wel duidelijk is.














Lang leve onze Koningin Maxima en haar man.

Groet'n

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #28 Gepost op: 03 February 2013, 11:50:17 »
Hallo allemaal,

Daar zijn we weer met een korte update.
Inmiddels contact gehad met Per van Perlmodell in Zweden. Correctie aangebracht in de bestelling van de draaistellen. Ik heb nu in ieder geval de goeie "Pruisische", en wel nr. 8-103.
Wat ik de afgelopen week gedaan heb is niet veel. Heb me alleen enorm verbeten op het krom trekken van de bodemplaat.
Uiteindelijk besloten het geheel te voorzien van dwarsbalken d.m.v. profielen. Kost wat meer tijd, maar het resultaat is ernaar. Alles is weer recht.
Ook in de opbouw van de de kap is veel ruimte. Met behulp van de extra tussenschotten, waarop weer een profiel komt van 0.50mm. sluit het mooi aan.
Voor het vervolg van de bouw kan ik haast niet wachten tot de bestelling van Perl er is.
Er komt ook een remwerk onder. Spanwerk zoals op foto's te zien is en verder zoveel mogelijk details

Foto's van de onderkant met profielen 





Tot zover,

Robert Jan



Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
« Reactie #29 Gepost op: 10 February 2013, 22:01:29 »
Hallo allemaal,

Aangezien ik per 01-04-2012 geen werk meer heb, was er even een dringende noodzaak een en ander te regelen met allerhande instanties, zoals dat hier te lande gebruikelijk is.
Mooi tijd voor de hobby! Want na 7 jaar en 3 maanden gaat de stekker uit Sankyo Europe B.V. Opper Japanner Kato zegt stoppen en verkopen, personeel? Tja...afkopen maar. en zo geschiedde.
Ik blij.
Nu weer terug naar de treinen. Ik heb mijzelf een werk op de hals gehaald. Helemaal je van het. Cursus smeden met van alles wat er ligt moet uiteindelijk de hoeken van de Sabro wagens fatsoenlijk rond maken.
Ik heb daar wel een idee over, en ik heb al wat lopen stoeien. Daar van later meer.
Maar de wagens gaan ook getrokken worden door een loc. Dat gaat een 5500 worden. Lekker plat, maar voor mij weer een uitdaging. Gekocht als schroot, gaat het de NS 5521 worden. Laatste loc die Groenlo aandeed in de reguliere dienst Neede - Winterswijk op 02-10-1937.

Enkele foto's van de loc nadat het bouwen alweer een jaar of 2 stil heeft gelegen.   











Op wat details na is de bovenbouw zo goed als klaar. Ketel is reeds in de spuitplamuur gezet. Voor de rest van de loc is het wachten op een bestelling van Conrad, mijn soldeerpunten waren naar de haaien, dus nieuwe besteld, met wat plaatwerk in messing en fosforbrons.
Draaistellen voor de wagens laten ook op zich wachten. Kreeg vandaag een e-mail dat Per mijn order kwijt was. Balen en héél vriendelijk mijn order nogmaals toegestuurd. Langzaam, langzaam, maar alles komt goed. Tijd zat!

Tot zover,

Groet Robert Jan