BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Speedy op 23 januari 2013, 20:01:55

Titel: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 23 januari 2013, 20:01:55
Hallo,

Ik kijk al een tijdje mee op verschillende draadjes en zie dus veel voorbij komen.
Op MP een aantal sets gekocht van ZHESM materieel. De messing platen zijn afkomstig van Sabro . Het zijn 3 rijtuigen welke later ook bij NS ingezet werden. na wat speurwerk en met de informatie uit diverse topics op het forum heb ik al een goed beeld kunnen krijgen van de rijtuigen. 
Mijn plan is de rijtuigen te gaan bouwen voor het samenstellen van een gemengde trein van na '45. De rijtuigen in kwestie zullen allereerst gebouwd moeten worden.
Daarvoor moeten ze rij vaardig gemaakt worden. Mijn eerste vraag is dan ook over de draaistellen. Welke draaistellen horen onder Groene Zandvoorters. Ik neem aan dat het Pruisische zullen zijn. Echter bij het ZHESM materieel zijn deze later vervangen door de draaistellen welke ook onder het materieel '24 te vinden is. Is dat ook het geval geweest bij de Zandvoorters? Een tweede vraag is dan, waar kan ik die draaistellen vinden. Ik wil ze maken in messing. De voorlopig derde en laatste vraag, wie kan mij meer vertellen over de rijtuigen. Kleuren, buffers en andere zaken welke specifiek zijn voor deze wagens.

Alvast bedankt voor nu en een groet van Robert Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: ingenium op 23 januari 2013, 23:18:48
Probeer het boek van J.F. Smit: "ZHESM, Rotterdam Hofplein, Den Haag, Scheveningen, hoe het spoor elektrisch werd" te vinden, of iemand met toegang tot dat boek. Het zal je wellicht ook helpen met het bouwen uit de plaat.

Wordt een duur geintje overigens, de verkoper laat ze niet zomaar los.

Misschien een leuk freesproject in styreen voor Johan Moors.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: roadster36 op 23 januari 2013, 23:29:05
en lelijk dat ik ze vind ;D en voor dat geld worden ze nog lelijker ;D ;D ;D
Maar succes bij het bouwen. (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 23 januari 2013, 23:40:45
Hallo,

Tja de boeken. Ik lees veel, maar dat is andere kost. De boeken waar hier op het forum de informatie uit te halen valt, daarvan heb ik er niet veel. Voor de draaistellen zoek ik een klein serie fabrikant of een goed alternatief. Liefst geen kunststof. Metaal geeft de voorkeur.
Duur geintje of niet. Het is een investering in mijn hobby. Het vreet geen brood zullen we maar zeggen. Ben erg benieuwd naar het etswerk in messing van Sabro. Morgen worden de sets afgeleverd. Vrijdag een vrije dag, dus dat is een fijn vooruitzicht. Ga ze eerst maar eens op de foto zetten en proberen deze hier te plaatsen. Zal wel even zoeken worden, ik ben daar niet handig mee, dus...  
Zoeken en nog maar weer eens zoeken.

Robert Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Ivo tB op 23 januari 2013, 23:54:06
Robert Jan,

Wil je nu pruisische draaistellen of mat'24 draaistellen?

Het is overigens geen ZHESM materieel, maar het zijn de groene Zandvoorters van de HSM, die hebben gereden als versterkingsrijtuig in een 4 wagen stam met 3 ZHESM en 1 groene Zandvoorter. Oorspronkelijk reden ze dus op de lijn naar Zandvoort.

Ik zou er pruisische draaistellen onder zetten, maar het zou kunnen dat die vervangen zijn in de jaren '30.

Voor messing pruisische draaistellen kan ik de bouwsets van Perlmodell aanbevelen nr. 8-100. Zie pagina 8 (http://perlmodell.se/Katalog-tillbehor.pdf).

Messing mat '24 draaistellen ken ik niet.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 24 januari 2013, 00:17:40
Hallo Ivo,

Met het zoeken naar de herkomst en inzet was ik al een heel eind gekomen. Dat van versterkingen en HSM materieel was me bekend. Maar in het verhaal over ZHESM materieel is er een moment dat bij revisie of welke reden dan ook de draaistellen vervangen worden. Ik ben benieuwd waarom dat zo is en gebeurde dat ook bij ander ex HSM materieel, zoals de Zandvoorters in dit geval.
Bedankt voor de tip. Ik ga morgen eens kijken of ik die draaistellen kan bestellen bij Perl.
Zweeds is lastig, maar ik heb daar een klant en die gaat me denk ik een eind op weg helpen.
Bedankt voor de informatie zover.

Groet, Robert Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Adri Ruitenberg op 24 januari 2013, 09:06:26
Robert Jan,

De site is meertalig, dus dat vergemakkelijkt het bestellen, alleen de partsbeschrijving is in het Zweeds, maar met plaatjes erbij moet het lukken.
succes.

Groet,

Adri
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: janw op 24 januari 2013, 10:35:57
Ha Speedy,
De enige reden dat in 1926 bij de ZHESM *motor*wagens de draaistellen werden vervangen, was dat de gehele electrische installatie werd vervangen door een volgens het door de NS ingevoerde 1500V gelijkstroomsysteem. De ZHESM motorwagens werden toen technisch meer gelijk gemaakt aan de door NS ingevoerde Blokkendozen, inclusief motoren en daarmee ook de draaistellen waarin die zijn opgehangen.
Aan de bijwagens ging deze operatie voorbij, en die hebben dus hun oorspronkelijke Pruissische draaistellen behouden, net als het overige houten reizigersmaterieel dat achter locomotieven werd gebruikt. Ik zie geen reden waarom dit voor de Zandvoorters anders zou zijn geweest. De beste manier om het na te kijken is de foto's te bekijken in het hier al genoemde boek van JF Smit, en daarnaast Electrische Treinen in NL deel 1 door Carel van Gestel en Bert van Reems, en het boekje van NJvWijck Jurriaanse, Van Stoomtramlocomotieven En Dieseltreinen uit 1940 dat van al deze types ook handige fotootjes heeft uit de jaren '30. Boekje is tweedehands makkelijk te vinden via Boekwinkeltjes.nl en dergelijke sites.
Ik heb van deze foto's scans gemaakt die ik binnenkort zal plaatsen in het draadje over de 3D-geprinte ZHESM modellen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39950.0.html).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: ingenium op 24 januari 2013, 10:51:30
Ivo, als ik naar een Pruisisch draaistel kijk, (Regelbauart) dan zie ik grotere gelijkenis met kit 8-101. Maar goed, ik heb geen beeld bij de draaistellen die onder de genoemde rijtuigen zaten. Is kit 8-100 een vroegere, of lichtere uitvoering van een Pruisisch draaistel?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 24 januari 2013, 19:51:11
Hallo,

Allereerst bedankt voor de verstrekte informatie. Ik heb de platen al even bekeken en dat was wel ok. Geen tekening nodig voor zover ik het nu kan inschatten. Met het fotomateriaal en boeken, waar ik toch maar eens naar op zoek ga kom ik er denk ik wel uit.
Draaistellen gevonden bij Perl. Prijs viel me 100% mee eigenlijk. Ook het andere materiaal uit de catalogus ziet er goed uit, zeker als het om de prijs gaat.
Prijslijst was wel van 2011, dus even checken of er een update is voor 2013.
Voor de vertaling even Google gebruikt en de kernwoorden zijn wel duidelijk.
Ga nu eerst maar eens een bestellijst maken en een prijsvergelijking voor wat basismateriaal ten opzichte van andere fabrikanten.

Tot zover. Groet aan allen van Robert Jan 
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 24 januari 2013, 22:01:22
@ JanW
Even over het boek van v. Wijck Jurriaanse.
Waarin verschillen de diverse uitgaves. Ik zie veel eerste druk uit 1941 met overigens dezelfde titels. Is het alleen de uitgave uit 1940 welke in dit geval interessant is?
Of zijn latere versies voorzien aanvullingen op bestaand werk?

Groeten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: janw op 24 januari 2013, 22:28:48
Ha Speedy,

Als 1941 de eerste druk is, heb ik me gewoon in het jaar vergist (ik
schreef vanmiddag uit het hoofd). Bij mijn weten is er maar een
uitgave (maar ook dat heb ik niet geverifieerd). Mijn exemplaar draagt
geen jaartal, maar in de inleiding wordt naar de Duitse inval verwezen
als zijnde niet lang geleden. 1941 lijkt me dus een goede gok. Kortom,
je hebt het juiste boek gevonden.

For your convenience zet ik hieronder alvast scans van de drie betreffende foto's, ze zaten al in mijn computer.
Succes!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HofpleinNJvWJ_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HofpleinNJvWJ_6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HofpleinNJvWJ_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HofpleinNJvWJ_7.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HofpleinNJvWJ_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HofpleinNJvWJ_8.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 24 januari 2013, 23:17:35
Hallo JanW,
Dat ziet er goed uit. Was aan het neuzen na de tip die je gaf, bij de boeken site.
Daar stond ook een ongedateerde tussen. Dus dat met die inval interesseert me dan weer mateloos. Eigenlijk zit hier ook de aanleiding verborgen voor het waarom ik mij ga storten op de periode van nét na WO II. Daar zit een soort van chaos aan vast. Wat is nog gewoon, wat wordt weer gewoon en vinden we dat nog terug, zo maar op een foto. Mensen die het weten zijn er steeds minder. Mijn vader heeft daar nooit iets over verteld. Dat kon die niet. Filosofisch, misschien te diep gravend. Maar dat is wat ik uiteindelijk wil vangen in een sfeerbeeld met zo'n samenstelling van allerhande materieel. Cobtrast.

Oef, wijntjes en treintjes

Robert Jan
   
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: ingenium op 25 januari 2013, 01:35:29
De foto's bekijkend, zou ik toch die andere draaistellen nemen. 8-101 dus.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: AB 7216 op 25 januari 2013, 07:13:10
Het draaistel 8-101 is op zicht het juiste draaistel, draaistel 8-100 is namelijk een engels draaistel wat bijna gelijk is aan standaard HSM draaistellen. (niet Zhesm)

Maar als ik de foto's van de Ns draaistellen en de draaistellen van Perl bekijk, vind ik de onderste balk tussen de aspotten nogal zwaar overkomen.
Vergelijk dit draaistel maar eens met een draaistel van Roco of Fleischmann, dan zie je wat ik bedoel.

Heeft weinert of bavaria geen messing draaistellen in het programma?

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 25 januari 2013, 08:46:39
Hallo allemaal,

Over de draaistellen: daar ben ik wel uit. Het wordt inderdaad de 8-101.
Bij Weinert heb ik zo snel niets kunnen vinden. Prijzen liggen wel ver uiteen.
Bavaria heb ik nog niet naar gekeken, is ook een optie. Maar gezien de prijzen die ik zo snel berekend heb denk ik, afgaand op de foto;s, een goede keus te maken om ze bij Perl te bestellen.
Leuke klus voor de vrije dag.

Robert Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: janw op 25 januari 2013, 13:21:42
Hallo JanW,
Dat ziet er goed uit. Was aan het neuzen na de tip die je gaf, bij de boeken site.
Daar stond ook een ongedateerde tussen. Dus dat met die inval interesseert me dan weer mateloos.

Voor informatie over de NS in de oorlog hoef je dit boek niet te kopen, het is echt alleen een korte opmerking in het voorwoord. Het gaat helemaal over het 'overige'  NS-materieel zoals het was in de jaren '30.

Als je iets moois wilt lezen over de situatie voor en na de bevrijding raad ik je 'Op de Stoomlocomotief' van G.J. Paulus aan, verschenen ca. 1986 en ook tweedehands via dezelfde sites redelijk vindbaar. Gaat wel helemaal over stoomtractie, geen electrische, maar dan krijg je ook een (vond ik) fascinerend beeld van hoe het was in die jaren.
En verder zou ik het tijdschrift Nieuw Spoor verzamelen, is een personeelsblad van de NS dat vanaf 1946 verscheen en ook een prachtig beeld van die niet zo prachtige tijd geeft. Wederom, vindbaar via de boekensites en Marktplaats. Enjoy!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 25 januari 2013, 13:40:35
@JanW
Ik begrijp dat. Maar zo'n notitie bij een drukgang van een boek raakt mij, zet het in een ander daglicht. Ik kom uit de Achterhoek. Daar is die periode héél anders beleeft. Mijn vader had Duitse ooms en tantes/ neven nichten. Daar werd anders tegen de "bevrijders" aangekeken. Maar nu weer over de Groene Zandvoorters.
Ik ben aan het inventariseren geslagen. Rem systeem en bijbehorende leidingen, gastank e.d.
wil ik direct ook maar bestellen bij Perl. Heb eens goed gekeken naar de kwaliteit van de gebouwde modellen op de site. Bijvoorbeeld de C4 modellen zien er erg goed uit.
Dus samen met de draaistellen nog wat kleiner spul in ene bestellen.
Van middag foto's maken. Morgen een begin maken met numero uno.

Groet,

Robert Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 25 januari 2013, 14:25:57
Hallo,

Denk dat ik het door heb. Onderstaand de platen voor de NS C 8018 - 8020.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_010_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_010_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_013.jpg)

Groet,

Robert Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Ivo tB op 25 januari 2013, 14:44:55
Hallo allemaal,

Over de draaistellen: daar ben ik wel uit. Het wordt inderdaad de 8-101.

Robert Jan: Daar moet je dan wel 8 stuks 8-822 0f 8-823 bij bestellen, want de draaistellen van de Zandvoorters hadden vrijwel zeker alleen glijlagers.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 25 januari 2013, 15:55:34
Hallo Ivo,

Bedankt voor de tip. Word dan een follow-up bestelling, want de eerste is net verstuurd.
Ik heb wel een vraag, hoe zit het met de onderzijde van de wagens? Zijn het standaard onderstellen in ontwerp? En zijn daar voorbeelden van te vinden?
En een tweede vraag, wat voor een remsysteem hadden de wagens?

Groet,

Robert Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: ingenium op 25 januari 2013, 21:56:18
Westinghouse.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 25 januari 2013, 22:20:32
@ Ingenium,
Bedankt voor het antwoord.

Groet,

Robert Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 27 januari 2013, 11:04:44
Hallo allemaal,

Vroeg opgestaan en maar eens flink aan het werk geweest. Gisteren alles mooi schoon gemaakt, vijlen en afwerking viel gelukkig mee.
Alle onderdelen voor 1 zijde van het interieur gesoldeerd en even pas gelegd op de binnenzijde van de wand. Was even vogelen hoe het moest worden en even geoefend met het fijne soldeerwerk op een NTM wagen, wat nog een laatste bewerking moest ondergaan.
Ben niet ontevreden. Alles ligt er los op, maar geeft een idee van hoe het gaat worden.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_007.jpg)

Zo nu verder met de andere kant van de wagen.

Groet,

Robert Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 27 januari 2013, 16:50:14
Hallo allemaal,

Zo, de binnenkant, althans het meubilair zit in elkaar.
Het is niet alles wat je ziet. Maar er is een brede en smalle opstelling van stoelen/banken.
In de fret zitten een aantal extra onderdelen, welke mij altijd weer in verwarring brengen. Ik houd niet graag iets over. Maar het is geen auto, dus .. Valt vast niet uit elkaar.

Volgende stap is het buigen van de kopse wanden. Daar ga ik eens goed over nadenken hoe dat te doen. Gaat om een subtiele kromming op de hoeken. Daarna ga ik de zijwanden doen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_008.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_009.jpg)

Und jetzt gibt es Brattwurst.

Groente,

Robert Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Beached op 27 januari 2013, 21:45:08
Dat interieur ziet er niet verkeerd uit zeg (y) Dat belooft wat voor de rest van het rijtuig.

Met vriendelijke bloemkool,

Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 28 januari 2013, 00:44:15
Hallo allemaal,

Ben vanavond mijn eerste (dit mag ik hier niet uitspreken) moment tegen gekomen. Etswerk voor de stelbalken in de bodemplaat was niet echt ok. Dus extra vijlwerk. Maar is wel goed bevonden aan het eind van een lange dag.
In het geval van het omzetten van de rondingen op de kopse kanten, geen probleem. Alles is heel soepel, misschien wel te soepel. Het is allemaal erg dun. Even wennen dus. Foto's zijn niet echt ok. Accu's zijn leeg, maar toch. Vooruitgang te melden, dus...

Allereerst het euvel van de dag. Gaan we nog grondig herzien en poetsen, poetsen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_024_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_024_1.jpg)

Op de kant van een lineal in een keer omgezet, morgen de andere zijde.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_022.jpg)

Van een andere hoek. Je kijkt tegen het plafond.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_023.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_023.jpg)

Tussendoor nog even geworsteld met de 6300. Gaat langzaam, hééél langzaam. Maar wel gaaf om te doen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_014.jpg)

Nu ben ik moe.

Slaapmuts,

Oh ja, @Beached

komkommerrr,

Robert Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 28 januari 2013, 21:52:17
Hallo Allemaal,

Op deezen historischen dag in 2013, het volgende.
Ik heb voor mijn beeldvorming van het interieur eens even gepast en gemeten.
In de bodemplaat zijn mooie sleuven geëtst. Het is een perfecte maatvoering voor de onderlinge afstand van de banken.
In de fret zitten vervolgens hulp tussenwanden........... Wat hiermee te doen?
Dienen ze als tijdelijke steun voor het vormen van de wanden?
Er zit een kleine knik dicht bij de bodemplaat, alsmede een sleuf in de dak bevestiging.
Om het goed te kunnen bekijken zal ik eerst een en ander gaan passen. Voor het spuitwerk is er voldoende ruimte door de open constructie. Later deze week maar weer eens gaan bouwen. Nu even wat andere prioriteiten.

Foto's
Van boven naar beneden verschillende aanzichten. Denk dat 't wel duidelijk is.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_002.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_003.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_004_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_004_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_005_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_005_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_008_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_008_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_007_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_007_1.jpg)

Lang leve onze Koningin Maxima en haar man.

Groet'n

Robert Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 03 februari 2013, 11:50:17
Hallo allemaal,

Daar zijn we weer met een korte update.
Inmiddels contact gehad met Per van Perlmodell in Zweden. Correctie aangebracht in de bestelling van de draaistellen. Ik heb nu in ieder geval de goeie "Pruisische", en wel nr. 8-103.
Wat ik de afgelopen week gedaan heb is niet veel. Heb me alleen enorm verbeten op het krom trekken van de bodemplaat.
Uiteindelijk besloten het geheel te voorzien van dwarsbalken d.m.v. profielen. Kost wat meer tijd, maar het resultaat is ernaar. Alles is weer recht.
Ook in de opbouw van de de kap is veel ruimte. Met behulp van de extra tussenschotten, waarop weer een profiel komt van 0.50mm. sluit het mooi aan.
Voor het vervolg van de bouw kan ik haast niet wachten tot de bestelling van Perl er is.
Er komt ook een remwerk onder. Spanwerk zoals op foto's te zien is en verder zoveel mogelijk details

Foto's van de onderkant met profielen 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_001.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_002_1.jpg)

Tot zover,

Robert Jan


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 10 februari 2013, 22:01:29
Hallo allemaal,

Aangezien ik per 01-04-2012 geen werk meer heb, was er even een dringende noodzaak een en ander te regelen met allerhande instanties, zoals dat hier te lande gebruikelijk is.
Mooi tijd voor de hobby! Want na 7 jaar en 3 maanden gaat de stekker uit Sankyo Europe B.V. Opper Japanner Kato zegt stoppen en verkopen, personeel? Tja...afkopen maar. en zo geschiedde.
Ik blij.
Nu weer terug naar de treinen. Ik heb mijzelf een werk op de hals gehaald. Helemaal je van het. Cursus smeden met van alles wat er ligt moet uiteindelijk de hoeken van de Sabro wagens fatsoenlijk rond maken.
Ik heb daar wel een idee over, en ik heb al wat lopen stoeien. Daar van later meer.
Maar de wagens gaan ook getrokken worden door een loc. Dat gaat een 5500 worden. Lekker plat, maar voor mij weer een uitdaging. Gekocht als schroot, gaat het de NS 5521 worden. Laatste loc die Groenlo aandeed in de reguliere dienst Neede - Winterswijk op 02-10-1937.

Enkele foto's van de loc nadat het bouwen alweer een jaar of 2 stil heeft gelegen.   

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_NS_5521_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_NS_5521_001.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_NS_5521_028.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_NS_5521_028.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_NS_5521_012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_NS_5521_012.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_NS_5521_013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_NS_5521_013.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_NS_5521_029.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_45_57_NS_5521_029.jpg)

Op wat details na is de bovenbouw zo goed als klaar. Ketel is reeds in de spuitplamuur gezet. Voor de rest van de loc is het wachten op een bestelling van Conrad, mijn soldeerpunten waren naar de haaien, dus nieuwe besteld, met wat plaatwerk in messing en fosforbrons.
Draaistellen voor de wagens laten ook op zich wachten. Kreeg vandaag een e-mail dat Per mijn order kwijt was. Balen en héél vriendelijk mijn order nogmaals toegestuurd. Langzaam, langzaam, maar alles komt goed. Tijd zat!

Tot zover,

Groet Robert Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: roadster36 op 10 februari 2013, 22:08:55
Geen werk meer dat is zuur.
ik hoop dat je snel weer eeen nieuwe baan hebt.
gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS BC8001-C8010 -C8018
Bericht door: Speedy op 10 februari 2013, 22:20:43
Hallo Jan,

Dat komt als Sushi op je dak.
Samen met mijn collega Henk hebben we de toko in Diamant gereedschap draaiende gehouden. Met prima omzet en goede groei mogelijkheden. Maar uiteindelijk is een multinational keihard als het even tegen zit. Bedrijf is onderdeel van Mega Concern Hitachi-Koki. Carat Nederland ook en daar is de handel naar toe gegaan, zonder personeel dus.
Maar niet getreurd - heb geld gebeurd.
Alles op z'n gemak dus.

Groet,

robert Jan