Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 22:48:32
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
Vandaag om 22:39:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:30:18
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit door grossraumwagen
Vandaag om 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
Vandaag om 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
Vandaag om 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
  

Auteur Topic: NS bovenleiding jaren '70  (gelezen 2082 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
  • Twentelijn 1968-1980
NS bovenleiding jaren '70
« Gepost op: 20 January 2013, 22:36:44 »
Na wat speurwerk in vooral oude topics en snuffelwerk op beurzen en in winkels stel ik mijn vraag maar gewoon direct.

Ik ben op zoek naar NS bovenleidingmateriaal (portalen, draden etc.) die voor een jaren '70 baan geschikt zouden kunnen zijn. Het moet degelijk materiaal zijn, en vooral realistisch. Of het functioneel moet zijn ben ik nog niet over uit. Voorlopig zit ik op het spoor dat dat teveel van het goede is. Ik denk erover met een stukje zwart garen de stroomafnemers nèt onder de rijdraad af te vangen, zodat het lijkt of ze ertegenaan staan, maar dat dus niet doen.
Het gaat om een deel dubbelsporig en een deel viersporig. Ik ben vooralsnog op Sommerfeldt uitgekomen en heb een mastje op proef gekocht om er ervaring mee op te doen. Ik ben geen geweldenaar met de soldeerbout, dus dat is wel nodig. Viersporig wordt door dat merk niet geleverd. Nu kan ik dat oplossen door de sporen iets uit elkaar te leggen (dat is een streep met een pen want een nieuwe baan is er nog niet) om zo een excuus te hebben voor twee keer dubbelsporige masten te gaan, maar dat vind ik eigenlijk een zwaktebod. In sommige draadjes van anderen zie ik wèl viersporige (of zelfs nog bredere) overspanningen. Is dat eigenbouw, of heb ik een fabrikant gemist?

Ik hoor graag!

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2013, 22:40:45 »
Het nadeel van de Nederlandse Sommerfeldtbovenleiding is dat deze qua afmetingen niet geheel kloppen (afstand tussen rijdraad en hangdraad is te klein). Ik zou voor eigenbouw gaan met messingprofielen. Heb al eens een overspanning voor meerdere sporen gemaakt, en dat ging prima.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2013, 16:22:52 »
Ik heb hier ooit wat tekeningen voor gemaakt:

http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenltekening/bovenltekening.htm

WesleyMat64

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • Mat'64 Fan !!!
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2013, 16:39:29 »
Dat ziet er goed uit !!

Ook alles staat netjes beschreven en keurig onderdelenlijst erbij.

Hier kan ik ook mee gaan werken.

Bedankt ,

Wesley
Nederlandse module baan.

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2013, 16:39:38 »
moet ik voor N. spoor alles door de helft doen qua maten

gr, Rob

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8089
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2013, 16:46:14 »
Wat denk je  8)
1:87 of 1:160  = ongeveer de helft  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
    • Windhoven
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2013, 16:49:43 »
Of iets verder naar beneden scrollen op die pagina van de eerder in dit topic genoemde link.
De bovenste paar portalen zijn H0 en vanaf ongeveer de helft van de pagina gaat het over N spoor.
Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2013, 17:25:34 »
Nu kan ik dat oplossen door de sporen iets uit elkaar te leggen (dat is een streep met een pen want een nieuwe baan is er nog niet) om zo een excuus te hebben voor twee keer dubbelsporige masten te gaan, maar dat vind ik eigenlijk een zwaktebod.
Je kan hier de geschiedenis laten spreken. Stel dat er eerst 2 sporen lagen, daar staan dan portalen overheen. Als ze daar later aan één kant twee sporen bij gelegd hebben, dan hebben ze daar ook weer portalen overheen gezet.
Maar als ze een spoor aan de ene kant en een spoor aan de andere kant hebben toegevoegd, dan is het ook denkbaar dat ze uithouders aan de bestaande portalen hebben gemaakt. Dus eigenlijk is van alles mogelijk, als je er maar een goed verhaal bij hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
  • Twentelijn 1968-1980
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2013, 20:34:55 »
Het is iig een geruststelling dat ik kennelijk geen fabrikant over het hoofd heb gezien. De site die wordt genoemd is beslist interessant. Nu is de overweging natuurlijk òf gaan voor een niet kloppend portaal dat met beperkte soldeervaardigheden te doen is, òf gewoon meer ervaring met solderen opdoen en zelf gaan bouwen met wellicht een beter resultaat. Dank voor de reacties tot dusver.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2882
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #9 Gepost op: 21 January 2013, 20:43:07 »
zo lang dat ik met modelspoor bezig ben heb ik de boven leiding altijd zelf gemaakt
Het eerste baanplan was met railprofielen en koperen rijdraad van 0.4m/m draad
Het tweede plan met masten van liggers van Evergreen strips en palen van railprofielen,kijk maar is op mijn bouwdraadje Doornvliet, daar bespreek ik het maken van masten en rijdraden

Cor