Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door ArjanB
02 October 2025, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door sneek
02 October 2025, 23:40:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
02 October 2025, 22:33:27
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
02 October 2025, 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 October 2025, 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
02 October 2025, 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
02 October 2025, 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
02 October 2025, 08:46:12
  

Auteur Topic: NS bovenleiding jaren '70  (gelezen 1980 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2924
  • Twentelijn 1968-1980
NS bovenleiding jaren '70
« Gepost op: 20 January 2013, 22:36:44 »
Na wat speurwerk in vooral oude topics en snuffelwerk op beurzen en in winkels stel ik mijn vraag maar gewoon direct.

Ik ben op zoek naar NS bovenleidingmateriaal (portalen, draden etc.) die voor een jaren '70 baan geschikt zouden kunnen zijn. Het moet degelijk materiaal zijn, en vooral realistisch. Of het functioneel moet zijn ben ik nog niet over uit. Voorlopig zit ik op het spoor dat dat teveel van het goede is. Ik denk erover met een stukje zwart garen de stroomafnemers nèt onder de rijdraad af te vangen, zodat het lijkt of ze ertegenaan staan, maar dat dus niet doen.
Het gaat om een deel dubbelsporig en een deel viersporig. Ik ben vooralsnog op Sommerfeldt uitgekomen en heb een mastje op proef gekocht om er ervaring mee op te doen. Ik ben geen geweldenaar met de soldeerbout, dus dat is wel nodig. Viersporig wordt door dat merk niet geleverd. Nu kan ik dat oplossen door de sporen iets uit elkaar te leggen (dat is een streep met een pen want een nieuwe baan is er nog niet) om zo een excuus te hebben voor twee keer dubbelsporige masten te gaan, maar dat vind ik eigenlijk een zwaktebod. In sommige draadjes van anderen zie ik wèl viersporige (of zelfs nog bredere) overspanningen. Is dat eigenbouw, of heb ik een fabrikant gemist?

Ik hoor graag!

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2013, 22:40:45 »
Het nadeel van de Nederlandse Sommerfeldtbovenleiding is dat deze qua afmetingen niet geheel kloppen (afstand tussen rijdraad en hangdraad is te klein). Ik zou voor eigenbouw gaan met messingprofielen. Heb al eens een overspanning voor meerdere sporen gemaakt, en dat ging prima.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

NS1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2013, 16:22:52 »
Ik heb hier ooit wat tekeningen voor gemaakt:

http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenltekening/bovenltekening.htm

WesleyMat64

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • Mat'64 Fan !!!
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2013, 16:39:29 »
Dat ziet er goed uit !!

Ook alles staat netjes beschreven en keurig onderdelenlijst erbij.

Hier kan ik ook mee gaan werken.

Bedankt ,

Wesley
Nederlandse module baan.

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2013, 16:39:38 »
moet ik voor N. spoor alles door de helft doen qua maten

gr, Rob

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2013, 16:46:14 »
Wat denk je  8)
1:87 of 1:160  = ongeveer de helft  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
    • Windhoven
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2013, 16:49:43 »
Of iets verder naar beneden scrollen op die pagina van de eerder in dit topic genoemde link.
De bovenste paar portalen zijn H0 en vanaf ongeveer de helft van de pagina gaat het over N spoor.
Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2013, 17:25:34 »
Nu kan ik dat oplossen door de sporen iets uit elkaar te leggen (dat is een streep met een pen want een nieuwe baan is er nog niet) om zo een excuus te hebben voor twee keer dubbelsporige masten te gaan, maar dat vind ik eigenlijk een zwaktebod.
Je kan hier de geschiedenis laten spreken. Stel dat er eerst 2 sporen lagen, daar staan dan portalen overheen. Als ze daar later aan één kant twee sporen bij gelegd hebben, dan hebben ze daar ook weer portalen overheen gezet.
Maar als ze een spoor aan de ene kant en een spoor aan de andere kant hebben toegevoegd, dan is het ook denkbaar dat ze uithouders aan de bestaande portalen hebben gemaakt. Dus eigenlijk is van alles mogelijk, als je er maar een goed verhaal bij hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2924
  • Twentelijn 1968-1980
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2013, 20:34:55 »
Het is iig een geruststelling dat ik kennelijk geen fabrikant over het hoofd heb gezien. De site die wordt genoemd is beslist interessant. Nu is de overweging natuurlijk òf gaan voor een niet kloppend portaal dat met beperkte soldeervaardigheden te doen is, òf gewoon meer ervaring met solderen opdoen en zelf gaan bouwen met wellicht een beter resultaat. Dank voor de reacties tot dusver.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:NS bovenleiding jaren '70
« Reactie #9 Gepost op: 21 January 2013, 20:43:07 »
zo lang dat ik met modelspoor bezig ben heb ik de boven leiding altijd zelf gemaakt
Het eerste baanplan was met railprofielen en koperen rijdraad van 0.4m/m draad
Het tweede plan met masten van liggers van Evergreen strips en palen van railprofielen,kijk maar is op mijn bouwdraadje Doornvliet, daar bespreek ik het maken van masten en rijdraden

Cor