Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door MichielB
Vandaag om 22:06:54
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)  (gelezen 84998 keer)

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #195 Gepost op: 29 March 2015, 23:05:40 »
Een groter probleem lijkt me, hoe ze achter de balie vandaan moeten komen. En waar is het toilet? En de voorraadkast, cq kluis voor de kaartvoorraad en het geld?
 ;D

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #196 Gepost op: 30 March 2015, 14:32:44 »
Helemaal ARBO verantwoord is het inderdaad niet, want sommige voorzieningen zijn niet aanwezig  :-[  Verder is het 'clean desk policy' zoals helaas bij mij op kantoor. Het moet immers modern zijn. Maar aan de rechterkant kunnen ze achter de balie vandaan komen en is er een kleine loopruimte. Het interieur oogt zo heel klein, maar op de baan is het een fors gebouwtje geworden. Deze is nu aan het drogen, want hij is gisteren zilver/grijs gespoten. Foto's komen er aan.

@Rob: Het gebouwtje heeft 6 ledjes en daardoor moest er wel een interieur in komen. Met afvalstukjes styreen was dit gelukkig zo gedaan. Dit soort kleine klusjes doe ik altijd zonder plan en ontstaan ter plekke op de snijmat. Verder heb ik ook nog een lange lijst met verplichte punten om af te maken voor Schwerin.... Ik heb best wel wat onderdelen van de baan gesloopt om overnieuw te maken, dus dat schept verplichtingen ;)

Groeten, Mark
« Laatst bewerkt op: 30 March 2015, 14:34:18 door MMTB »
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #197 Gepost op: 30 March 2015, 17:54:48 »
Heb ik het toch wel heel relaxt in de aanloop van de beurs.

Ben zeer benieuwd  naar de veranderingen van je baan.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

MMTB

• Offline Offline
« Reactie #198 Gepost op: 09 April 2015, 09:35:32 »
Afgelopen weekend heb ik mijn Wiking graafmachientje van een servo voorzien zodat hij een kwartslag kan draaien. De stang waarop hij vast zit is een holle messing buis, zodat ook de lakdraden van de ledjes mooi doorheen kunnen lopen. Hij wordt net als de lift aangestuurd door een Esu Switchpilot met een Esu servo. De bediening zal via Koploper gaan lopen.

Filmpje: https://youtu.be/J-PRGgLF-iw

Hier branden de leds nog niet, want ik kan onder de baan er nog niet goed bij. Pas als de baan volgend weekend op zijn zijkant staat wordt alles vastgezet. Ik ben benieuwd hoe de servo zich gaat houden tijdens de beurs.

Op naar de overige klussen, want nog 2 weken te gaan....

Groeten, Mark

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #199 Gepost op: 09 April 2015, 09:39:25 »
Leuk Mark. Je lift systeem ga ik ook dankbaar gebruik van maken. Succes met alle voorbereidingen.

Mvg, Michel

MMTB

• Offline Offline
« Reactie #200 Gepost op: 28 April 2015, 21:53:41 »
Ik ben weer terug van de Duitse trambeurs "Kleine Bahn ganz Groß" in Schwerin. Ditmaal was het een klein Nederlands feestje met maar liefst 5 nederlandse inzendingen: Gemeente Tram Waelstede, Kreekse Tram Dienst, Eiland Waan, Paul Sassen met zijn geleende "Noordrijn Zuid Lymberg" diorama en mijn eigen trambaan. De locatie was een stoomtreindepot van het Mecklenburgse Eisenbahn Museum. De stoom en diesellocs waren buiten neergezet en na een grondige veegbeurt konden de bekende Duitse trambanen en verkoopstands er in.

Typisch stationssfeertje rondom het depot en dit was tevens de aanlooproute:

Vanuit de hal kon je bij de museumtreinen komen en ook de worst en bierverkoop vond hier plaats:

De baan stond weer en linksonder zie je de bewegende lift en de roltrap. Alleen in de ochtenduren had ik last van invallend licht van de ramen wat je hier ook op de foto ziet. Dat haalt de sfeer een beetje uit de baan.

Sinds mijn laatste beurs in Oostende heb ik een 6e opstelspoor met een 15cm boogstraal. Voor trambeurzen is dit ideaal, want dan kan ik lekker veel laten rijden. Er passen maar liefst 71 modellen in het schaduwstation.

De beursdagen gingen goed qua rijden en ik heb geen noemenswaardige problemen gehad. Alleen de Multimaus sloeg een keer op hol, maar daar wordt dit jaar een andere centrale voor gekocht. Wel lastig als je met meerdere banen naast elkaar staat die Koploper gebruiken, want nu moet je goed opletten bij welke baan het glasgerinkel vandaan komt als er een spookmelding of noodstop is.

In de weken voor de beurs heb ik gewerkt aan de detailering van de baan en in de bouwfase heb ik niet zo veel foto's gemaakt. Hieronder een korte selectie van de aanpassingen/nieuwigheden.

Nieuwe poppetjes voor nog meer scenes:

De graafmachine heeft nu een servoaandrijving en is voorzien van verlichting voor en achter. Dat ziet er leuk uit tijdens het draaien. Veel bezoekers zagen dit.

De Fallerfontein heb ik opengemaakt en daarin twee bewegende fonteinen van Viessmann geplaatst. Met een ledje ervoor zodat je het water echt ziet glinsteren tijdens het naar beneden stromen.

Na 8 jaar heeft de muziekband op de kerstmarkt eindelijk een dak boven het hoofd bij het optreden. Hij is in dezelfde stijl gemaakt als de kerststalletjes. Hij moet nog wel verder aangekleed worden, maar daar had ik geen tijd meer voor. Ik was al blij dat de verf droog was toen hij mee ging naar de beurs.

De halte op de linkermodule was voledig gesloopt om iets nieuws neer te zetten, wat meer eigentijds moest worden. Het is nu een overstaphalte geworden voor de tram, bus, Stadtbahn en fietsers. Het Kundenzentum huisje is zelfbouw en na wat experimenteren met verf en allerlij moderne uitsteeksels best leuk geworden. De U op het dak is van plexiglas en is van de achterzijde met blauwe leds verlicht. Op de foto zie je de leds per stuk, maar in het echt niet. Links naast het gebouwtje zie je de dubbele roltrap met ook de groen/rode palen zodat je weet welke richting de roltrap op gaat.

Helaas niet gelukt voor de beurs, want de bedoeling was een opgenzaagde bus met instappende passagiers. De bus moest verder ook van alle ledverlichting worden voorzien die je maar kon bedenken, maar hij is niet op tijd afgekomen. Ik heb daardoor een andere bus uit de vitrine gehaald als noodoplossing. De halte moet nog verder afgewerkt worden, maar deze scene staat helemaal achteraan de baan en is ook lastig te zien voor de bezoekers.

De bewegende lift heeft veel reacties opgeleverd bij de bezoekers en heeft het keurig gedaan tijdens de beurs. De roltrap heeft een miniscuul knipperend ledje zodat je niet valt bij het verlaten van de roltrap. De matrix met de vertrektijden was niet op tijd af en zou verlicht moeten zijn. Maar je moet iets te doen hebben voor de volgende beurs  ;)

Hier zie je de lift van de andere kant en hier zag ik dat ik geen knopjes heb gemaakt op de lift om hem aan te roepen als preiser. Puntje voor op de lijst! De heg camoufleert trouwens een stuk wat nog niet af is.

Verder is zo'n trambeurs een aanslag op de portomonee en ik heb weer van alles gekocht. Omdat het nu verspreid staat in dozen maak ik even een opsomming ipv een foto.

2x Ferivian PCC Antwerpen in de moderne "De Lijn" uitvoering.
2x MB Modely Tatra T3 Praag in een vage reclameversie. Het was een beursprototype en moet ik zelf nog afmaken.
2x H&P aandrijving voor een T3 en een grote Hecht of de Atlas Züricher Elefant.
8x H&P draaistellen en een paar bodemplaten
4x Holger Dietrich reclameopschriften voor mijn Wuppertal project.
Halling ULF in Songfestival uitvoering
Navemo Tram2000 met lagevloer middenbak
Navemo oldtimer is losse onderdelen
Iets van +/- 8 boeken (nieuw en 2e hans), maar lekker goedkoop

Toen was het geld op, want de week ervoor was ik ook al naar Intermodellbau en Hannover geweest en had daar de nieuwe Roco GT6 in de München uitvoering gekocht. Tijd voor een nieuwe vitrine....

Over twee maanden is weer de volgende beurs en ditmaal in het Nederlands Openluchtmuseum. Volgens mij gaat het daar net zo gezellig worden als in Schwerin!

Groeten, Mark

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #201 Gepost op: 28 April 2015, 22:23:43 »
Wat een geweldige baan is het toch Mark .........

Top dat Schwerin een succes was.

Mvg, Michel
« Laatst bewerkt op: 29 April 2015, 06:56:41 door Michel van den Hof »

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
« Reactie #202 Gepost op: 29 April 2015, 06:48:47 »
Ziet er werkelijk prachtig uit Mark. Ik kan hier zeer veel inspiratie uithalen voor mijn tram module.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #203 Gepost op: 29 April 2015, 08:09:10 »
Over twee maanden is weer de volgende beurs en ditmaal in het Nederlands Openluchtmuseum. Volgens mij gaat het daar net zo gezellig worden als in Schwerin!
Gezelliger. Dan ben ik er ook bij!  8)
Anyway; fraaie plaatjes Mark. Ik verheug me er op je baan weer eens in het echt te bewonderen.
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #204 Gepost op: 07 May 2015, 21:45:36 »
Zeg, als jij 71 trams hebt rijden en je, laten we schatten, één minuut per tram nodig hebt om 'm uit de transportdoos te pakken en 'm op de baan te zetten, dan ben je dus meer dan een uur bezig! Jij hebt daar vast een snelle oplossing voor gevonden?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #205 Gepost op: 07 May 2015, 22:36:35 »
2 assistenten die ze uit de koffer halen en op de bakken zetten.
Zag er georganiseerd uit
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

MMTB

• Offline Offline
« Reactie #206 Gepost op: 07 May 2015, 22:44:10 »
Ik red het net in een uur met wat assistentie. Het in en uitpakken is zo gedaan, maar het op de rails zetten en via de computer naar het juiste beginspoor sturen is waar de meeste tijd in zit. Verder moet ook binnen het uur ook nog de baan schoongemaakt worden, want anders is het geen zorgenloze beursdag meer. Meestal zijn we ook de eerste die op een beursdag beginnen, want schoonmaken en uitpakken is inmiddels een routine geworden.

Ik zal het in het NOM maar eens met een stopwatch gaan bijhouden  ;)

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
« Reactie #207 Gepost op: 07 May 2015, 23:26:48 »
.....  met wat assistentie.

Ja, ja, de understatement van het jaar.... 8)

Mark heeft de regie stevig in handen en de twee 'Robben' doen snel en gedisciplineerd precies wat hij zegt.
Zonder, wat hij noemt 'wat assistentie', was hij pas aan het einde van de beurs klaar met het plaatsen van de trams...   ;D ;D
Knap stukje teamwork  (y)

Groeten, Rob.

PS: Het Team Waelstede kon 's morgens overigens wel een uurtje langer uitslapen.....
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

MMTB

• Offline Offline
« Reactie #208 Gepost op: 08 May 2015, 09:21:07 »
Veel verschil zit er niet tussen beurzen draaien en het dagelijks kantoorleven ;)

Het nadeel van mijn baan is dat alles op een bepaalde volgorde moet, want anders werkt of past het niet. Ik ken de volgorde uit mijn hoofd, maar de assistentie moet je er soms op wijzen ;D

Groeten, Mark

MMTB

• Offline Offline
« Reactie #209 Gepost op: 11 June 2015, 20:38:18 »
De tijd van koopjes op ebay zijn een beetje voorbij, maar soms heb je geluk. Zoals deze gloednieuwe Halling GT6 Braunschweig voor 62 euro. Bij Halling is hij voor 199,- te koop, dus dat is mazzel hebben. Maar ik heb hem al in mijn verzameling en dit exemplaar zal daardoor een geel/zwarte GT6 Mülheim gaan worden.

Alleen de beugel had de post niet overleeft, maar die is wel te solderen.

Groeten, Mark
« Laatst bewerkt op: 11 June 2015, 21:05:45 door MMTB »