Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Cosinus - Superwokkelhelix Modulebaan - N-schaal  (gelezen 18575 keer)

Cosinus

  • magWeeltVE
  • Offline Offline
  • Berichten: 35
  • Cosinus Rail - your railroad sinus of heart
    • Superlative Сasual Dating - Verified Maidens
Cosinus - Superwokkelhelix Modulebaan - N-schaal
« Gepost op: 13 januari 2013, 16:07:28 »
Beste medespoorders,
Eigenlijk zou ik moeten zeggen: spoorders. Ik heb helemaal nog geen baan, geen trein, geen afgemaakt plan, maar wel heel veel ideeën, weinig kennis, nog minder budget...
Daar tegenover staat de wil om te leren, de zin om te beginnen, de hoop op kritische vragen mbt tot mijn plannen. Ik zal proberen in een volgende post een en ander te laten zien aan schetsen, ideeën, om zo te kijken wat slim is om wel, of juist niet te doen. Om de juiste afweging te toetsen aan wat jullie als ervaren modelspoorbouwers al lang hebben overwonnen: startangst, bomen in een bos, keuzes willen maken maar nog niet kunnen, enz.
Zoals gezegd: startend modelspoorder. Maar er is meer! Volgende keuzes zijn al wél gemaakt:
- schaal N
- modulair, verhuisbaar, afbouwbaar, uitbreidbaar, stapelbaar, overzichtelijk en controleerbaar
- beperkte afmeting, vooral in de breedte
- lengte... Zo lang mogelijk, maar modulair, en misschien "stapelbaar"?
- tijdperk: mag ik zeggen, alles lekker door elkaar?
- per module een thema: metro, stad, station, berg, polder...
- low budget, maar wat is dat eigenlijk want wat kom ik, excusé le mot, idiote prijzen tegen
- plezier in bouwen, hoeft niet volgende week klaar ;)
- besturen met mijn iPad?

Eerste concrete vraag: vorige week in een winkel geweest waar men heel aardig was. Echter, men zei dat "alles tegenwoordig digitaal was". Vraagteken, is dat echt zo? Ik kan mij de modelbaan van opa nog herinneren... Alles geautomatiseerd, maar wel analoog. Is dat dan niet meer te krijgen, of zijn er andere redenen?

Kom spoedig terug met wat schetsen. Voel je absoluut vrij om kritisch te zijn, heus waar: ik wil er van leren.
Groet,

Tim - cosinus rail




« Laatst bewerkt op: 30 mei 2013, 01:09:33 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »

Cosinus

  • magWeeltVE
  • Offline Offline
  • Berichten: 35
  • Cosinus Rail - your railroad sinus of heart
    • Superlative Сasual Dating - Verified Maidens
Re:Cosinus Rail - N schaal - modulair
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2013, 17:13:19 »
Concept




« Laatst bewerkt op: 13 januari 2013, 21:33:57 door Cosinus »

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:Cosinus Rail - N schaal - modulair
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2013, 17:25:58 »
Tim,

als ik je plaatje goed interpreteer wil je verdiepingen maken, interessant concept. Je ziet het niet
vaak, ten onrechte denk ik. In het amerikaanse vaker.

Wat betreft digitaal: hoeft niet, maar is wel erg algemeen tegenwoordig. Voor n is het grootste voordeel
het betere rijgedrag van loks. Zowel door de betere stroomafname (de hoge spanning staat altijd op de rails),
alswel door de aktieve regelen door de decoder.

fred

 
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Cosinus

  • magWeeltVE
  • Offline Offline
  • Berichten: 35
  • Cosinus Rail - your railroad sinus of heart
    • Superlative Сasual Dating - Verified Maidens
Re:Cosinus Rail - N schaal - modulair
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2013, 19:09:50 »
Twee concepten voor modules. Ik probeer zoveel mogelijk te onderzoeken wat ik kan bereiken binnen verschillende thema's om zodoende de twee vraagtekens/hoofdmaatvoeringen in te kunnen vullen. Thema's kunnen zijn: metro onder stad, lange glooiende heuvels, haven, station, enz. Ik zoek veelzijdigheid, en toch een interessant spoorbedrijf.

Op dit moment denk ik aan een lengte van 240cm, diepte minimaal 45cm, en hoogte eveneens 45cm. De reden voor lange smalle "balken" is, dat deze goed verhuisbaar en stapelbaar zijn en tegelijk een mogelijkheid tot lange trajecten of een groot station mogelijk maakt.

Om toch altijd continu te kunnen rijden (daar doen we het toch voor :P), komen er twee "onafgewerkte lussen". Door met een dubbelspoor op de hoofdlijn te werken, hoop ik keerlusproblemen te vermijden.

Verder heb ik een idee voor het klimmen zonder helix. Als ik digitaal zou gaan, dan moet het toch mogelijk zijn met een heen-en-weer constructie hoogte te winnen? Als ik dat aan de achterzijde van de module kan wegwerken, zou dit in de diepte van de module kunnen schelen. Ik vraag mij wel af of dat slim is omdat ik het nergens heb zien toepassen... Een nouveauté?

Graag jullie reacties, misschien loop ik wel een enorme valkuil in...



Aanvulling: bergspoorconcept en doorgaande hoofdlijn

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2013, 19:35:11 door Cosinus »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re:Cosinus Rail - N schaal - modulair
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2013, 19:19:32 »
Door met een dubbelspoor op de hoofdlijn te werken, hoop ik keerlusproblemen te vermijden.
Dat werkt, zolang je geen wisselverbindingen tussen de hoofdlijnsporen hebt.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:Cosinus Rail - N schaal - modulair
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2013, 19:21:25 »
Tim,

heen-en-weer, in goed duits een Spitzkehre. In het grote voorbeeld waren ze ook aanwezig.

De valkuil zit 'm erin dat je alleen maar hoogte wint op het stuk
tussen de wissels (trein moet tenslotte volledig voorbij de wissels zijn om weer hoger te zagen).
Gegeven een lengte gaat er dus 2 keer je langste trein plus 2 wissels vanaf. Dat houdt snel niet veel over.

Heb ooit zelf zo'n ding gehad, maar hoogte maken deed je daar matig mee.

fred
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2013, 19:27:17 door frederik19630. Reden: taalkundig »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2915
Re:Cosinus Rail - N schaal - modulair
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2013, 19:27:42 »
Hallo bijna-naamgenoot ;D,

Het concept ziet er interessant uit, ook ik heb voornamelijk n-spoor
en werk met het principe zo smal mogelijk ivb de ruimte :)

een zig-zagspoor om hoogte te winnen komt wel voor bij sommige bergspoorlijntjes
meestal zijn dat dan ook tandradspoorbanen, dus deze constructie is niet echt
geschikt voor bijvoorbeeld een containertrein, maar wel voor korte personen-
treintjes die een bult toeristen naar de bergtop moeten brengen...

Verder vind ik het idee van een metro wel grappig, ik ken iemand die een hele
diorama in drie lagen heeft gebouwd met een metrostation 8)

Met vriendelijke groeten,

Tis
********

Cosinus

  • magWeeltVE
  • Offline Offline
  • Berichten: 35
  • Cosinus Rail - your railroad sinus of heart
    • Superlative Сasual Dating - Verified Maidens
Re:Cosinus Rail - N schaal - modulair
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2013, 21:57:31 »
@Klaas, aantrekkelijk om het voor de beginner eenvoudig te houden, dank voor je inzicht.

@Fred, dacht ik iets nieuws te hebben bedacht.... Bedankt! 8) ik denk dat mijn Duits er in de komende tijd op vooruit zal gaan gezien de enorme hoeveelheid oosterbuurse informatie. Het idee was om inderdaad kleine treintjes omhoog te sturen, geen kolossale vrachttreinen. Ik probeer e.e.a. verder te onderzoeken. Met een maximaal stijgingspercentage van 3% moet het mogelijk zijn om binnen de lengte van een module toch minstens 5cm te stijgen.

@Tis, heb je misschien een link o.i.d. naar de metro waarover je spreekt? Ik herinner mij de ondergrondse tram van opa (r.i.p.) die enorm fascineerde toe hij zijn baan aan het bouwen was. Sowieso vind ik het een hele uitdaging om ook de ondergrond een "funktie" te geven.

Vanavond een aantal modules bedacht. De gedachte is als volgt:
Een module moet altijd aan een andere verbonden kunnen worden, eventueel met een verloopstuk dat horizontaal of verticaal past.
Een module heeft een eigen thema, is afbouwbaar en op zichzelf interessant om in bedrijf te nemen.
Het totaal aan modules kan t.z.t. aan elkaar verbonden worden, desnoods door er een "boekenkast" van te maken. Dit vraagt wel om helixmodules, die op zich stapelbaar zijn.

Enfin, een overzicht van het schetswerk tot nu toe, de varianten die gebouwd moeten/kunnen worden. Uitgangspunt is de slanke balk, lang, niet diep/breed, beperkt in hoogte. Definitieve maatvoering ontstaat vanuit de mogelijkheden die ik nu onderzoek.



En voor de maatvoering, voorlopig wat Fleischmann Piccolo in AutoCad gezet. Maar ja, die wissels van Peco zien er toch ook erg mooi uit. Keuzes, keuzes, keuzes...



Nogmaals dank voor de reacties en groet,
Tim - Cosinus Rail
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2013, 22:42:30 door Cosinus »

Cosinus

  • magWeeltVE
  • Offline Offline
  • Berichten: 35
  • Cosinus Rail - your railroad sinus of heart
    • Superlative Сasual Dating - Verified Maidens
Re:Cosinus Rail - N schaal - modulair 240x45cm - LKAB - SJ- Kiruna Abisko Narvik
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2013, 15:28:14 »
Keuzes... Aanleiding.

Door hier veel rond te lezen, en vooral te kijken naar alle moois dat jullie maken, kom ik tot de conclusie dat het goed is om een thema of locatie te kiezen als inspiratiebron. Niet om dit 1 op 160 exact na te bouwen, maar wel om houvast te krijgen en continuïteit in de baan. Juist bij (thematische) modules zie ik de noodzaak tot afbakening van wat wel en wat niet. Oké, ik wil variatie. Ik wil rijden. Ik wil bouwen. Enzovoorts.

Nu wil het zo zijn dat ik een gepassioneerde wandelaar door de bergen ben. Afgelopen augustus 2012, ben ik twee weken terug gegaan naar lapland, om daar een lange voettocht te maken. Ik denk dat ik mijn inspiratie voor een modelbaan eb gevonden. De wandeltocht eindigde na 150 km en 10 dagen in het plaatsje Abisko. Ik was gestart in Narvik (Noorwegen), en eindigde daar om met de trein terug te keen naar een warm en droog hotel aan de haven van Narvik.

De treinreis van ongeveer 2 uur was ongeëvenaard! Van ruim 350 meter terug naar zeeniveau. Naast personentreinen (helemaal naar Stockholm in 32 uur) rijdt er de zogenaamde LKAB, die ijzererts vevoerd van Kiruna naar Narvik. Tevens is het de verbinding tussen de Oostzee (Lulea) en de Noordelijke Noorzee. De malmbergbaan is werkelijk spectaculair en ik denk dat daar genoeg inspiratie uit te halen valt! Bergen, glooiende heuvels, een haven, een mijn... Alleen die metro, die hebben ze daar nog niet  :P

Los van alle schetsen voor een geschikte modulemaat, hier wat foto's om mijn enthousiasme te delen.











Interieur Abisko Turist Station:



Narvik haven:



Kaart Abisko:



Ontwerp module:



Hartelijke groet,
Tim.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2013, 19:43:54 door Cosinus »

kth

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re:Cosinus Rail - N schaal - modulair
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2013, 17:20:21 »
Zeer mooie schetsen  (y)

Cosinus

  • magWeeltVE
  • Offline Offline
  • Berichten: 35
  • Cosinus Rail - your railroad sinus of heart
    • Superlative Сasual Dating - Verified Maidens
Re:Cosinus Rail - N schaal - modulair
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2013, 22:23:38 »
Dankjewel @kth.

Vanavond een analyse gemaakt van de Malmbanen/Ofotbanen. Nog lang niet op schaal, maar wel met het resultaat dat ik meer inzicht heb in de hoeveelheid modules, de mogelijkheden binnen het thema, enz. Veel is te vinden op Wikipedia, maar gelukkig heb ik de reis naar het hoge noorden vaker gemaakt, en niet enkel op 30.000 voet  ::)
Veel herinneringen dus, die vullen mijn ideeën mooi aan. Echter, de beperking in afmeting is een enorme uitdaging. Ik hoop hier een slimme oplossing voor te vinden.

Analyse Malmbanen:
Boven een schema in doorsnede, onder een schema in plattegrond.



Groet,
Tim.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re:Cosinus Rail - N schaal - modulair
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2013, 23:48:33 »
mooie schetsen maak je en een ambitieus plan ;D
ik denk dat het het leukst word als je modules maakt die aan elkaar kunnen maar los ook enorm mooi zijn.
kwa hoogte zou je ook hier en daar een dichte module kunnen doen waarin je een kleine helix plaatst.. voordat de trein in die module komt verdwijnt deze in een berg.. in de helix module komt de trein hogerop waardoor hij de volgende module hoger in komt..
dan zou je de zijkant van de berg kunnen doen, aflopend tot de rand van de module..
hier en daar een mooie brug of juist een tunnel die half open is..
later eventueel weer een helix die naar beneden gaat, of juist een lus waardoor die weer terug gaat..
verder een hoop fantasie gebruiken, een trein hoeft niet daadwerkelijk te stijgen om in een hoger gebied te komen.. hij kan ook een tunnel in gaan en een tijd niet zichtbaar zijn(stilstaan of een helix beklimmen)

hopelijk heb je wat aan mijn ideeën :)
groeten,
Auke

Cosinus

  • magWeeltVE
  • Offline Offline
  • Berichten: 35
  • Cosinus Rail - your railroad sinus of heart
    • Superlative Сasual Dating - Verified Maidens
Re:Cosinus Rail - N schaal - modulair
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2013, 13:36:27 »
@dimo dankjewel voor de suggesties. Weetje, in het begin dacht ik een baan te bouwen die "in zichzelf" al mijn wensen zou kunnen bevatten. Maar door met langere modules te gaan werken ontstaat volgens mij een realistischer beeld. Inderdaad zouden hoogteverschillen met eigen modules kunnen worden overwonnen. Toch blijft het lastig om de juiste afweging te maken voor wat betreft de schaal. Ja, schaal N, maar welke trajectonderdelen passend zijn, of hoe de specifieke sfeer te pakken van de Malmbanen is een hele klus waar mijn fantasie soms flink op de loop gaat. Realisme vs fantasie zijn leidmotieven in de modeltreinerij... Een eigen wereld bouwen, die realistisch genoeg is om verwondering op te roepen.

Om het draadje niet helemaal vol te pompen met foto's en schetsen (ben ook eerlijk gezegd niet te spreken over de wijze van uploaden van foto's, voelt wat omslachtig hoewel ik de keuzes door de forumbouwers goed kan begrijpen), heb ik een ontwerp/bouwblogje geopend:

http://cosinusrail.blogspot.nl/

Groeten,
Tim.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re:Cosinus Rail - N schaal - modulair
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2013, 19:21:25 »
wat is er zo vervelend aan het foto uploaden dan? en waarom zou het erg zijn als je foto`s hier plaatst?
nu moet je meer werk doen om je veranderingen aan de man te brengen :)
je kunt foto`s van het internet ook direct hier in linken ;)
groeten,
Auke

Cosinus

  • magWeeltVE
  • Offline Offline
  • Berichten: 35
  • Cosinus Rail - your railroad sinus of heart
    • Superlative Сasual Dating - Verified Maidens
Re:Cosinus Rail - N schaal - kaartmateriaal Narvik via Norgeskart
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2013, 12:28:29 »
@dimo, natuurlijk is het wat omslachtig... :'( maar ik zoek nog even naar de juiste modus om naast een bouwverslag, ook hier op het forum te posten in de hoop dat mensen reacties geven, aanwijzingen, kritische vragen stellen (zoals jouw post  8) ). Wat ik in deze post heb gedaan is de plaatjes linken vanuit het bouwverslag, dus dank voor de tip!

Update: Na lang zoeken, een prachtige website gevonden van Norges Kartverket, de Norgeskart. Zie www.norgeskart.no. Je kunt helemaal inzoomen en naast alle kadastrale info, ook de sporen, gebouwen en topografie bekijken. Ideale bron bij het onderzoek naar een natuurgetrouwe modelbaan.