Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 22:43:46
Pfarrerwinkel bahn door Benelux795
Vandaag om 22:42:06
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 22:38:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Michiel 80
Vandaag om 22:35:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
  

Auteur Topic: Verbruik meten van motor (in Ampere's)  (gelezen 5276 keer)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #15 Gepost op: 13 January 2013, 17:12:16 »
Goed om te weten.

Nu nog wachten op de Led lichtset, op speciaal verzoek gemaakt door T.v.W. (y)


mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #16 Gepost op: 13 January 2013, 18:30:31 »
Uit P=UxI volgt dat bij U=16V de stroom I kleiner is dan bij 12V

12V x 0.55A = 6,6W

6,6W : 16V = 0,41A

Dus geen probleem

Ride On

Rino

P.s. Welk Kleinspoor lokje is het?
« Laatst bewerkt op: 13 January 2013, 18:44:10 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #17 Gepost op: 13 January 2013, 19:17:01 »
Uit P=UxI volgt dat bij U=16V de stroom I kleiner is dan bij 12V
Dat is iets te simpel voorgesteld. Je veronderstelt hier dat P constant is, maar een geblokkeerde motor gedraagt zich als een weerstand. Dus meer spanning betekent meer stroom.
Overigens denk ik dat er niet echt een probleem is, het komt niet zo vaak voor dat een motor geblokkeerd staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #18 Gepost op: 15 January 2013, 14:26:11 »
Citaat
 maar een geblokkeerde motor gedraagt zich als een weerstand. Dus meer spanning betekent meer stroom.

@ Klaas bedankt voor je inzicht

P = U x I is de formule die ik heb onthouden van de natuurkundeles op de middelbare school. De wet van Ohm had ik niet meer paraat en die heb ik ff opgezocht.

R = U / I

Dan volgt

Weerstand = 12V / 0,55A = 21,8 Ohm

Stroom bij 16V / 21,8 Ohm = 0,73A

Gelukkig hebben de meeste decoders een kortsluitbeveiliging

@ Martijn

Als je kortsluitbeveiliging niet goed werkt en de wielen van je Lok stilstaan heb je een probleem bij 16V.

Ride On

Rino

« Laatst bewerkt op: 20 February 2013, 13:42:36 door Bert van Gelder. Reden: Quote gerepareerd.. »
Ride On

Rino

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #19 Gepost op: 15 January 2013, 14:57:24 »
Bedenk wel dat een aantal minidecoders de kortsluitbeveiliging niet hebben.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #20 Gepost op: 15 January 2013, 15:39:38 »
Dit is de decoder die ik wil toepassen;

ESU LokPilot micro V4.0

Operation modes:
   NMRA/DCC with 14, 28 and 128 speed steps
     DCC 2-digit and 4-digit addresses (long and short)
     Digital Motorola® (old and new) (NO analog AC!)
     Selectrix® system
     Analog DC (de-selectable)
     Automatic recognition of operational mode and DCC speed step selection.
     Supports Lenz® LG100, Märklin®, Roco® braking sections, Lenz® ABC brake mode
     Wrong-direction bit / stores operational status
     Intelligent programming mode with Märklin® 6021®
     Switching speed- and acceleration / deceleration key selectable
Throttle:
    0.75 A continuous load
     Runs DC and coreless motors
     Silent, safe 20 / 40 kHz pulse width frequency motor regulation
     Motor terminal overload protected. Fifth generation load back EMF (de-selectable)
Function outputs:
    2 outputs; 150mA load per output
     approx. 280mA total load of all function outputs. Outputs short circuit protected
     2 logic outputs; Connection for »PowerPack«
     Free function allocation (function mapping)
Dimensions:
    10.5mm x 8.1mm x 2.8mm (Next18: 15.0mm x 9.5mm x 2.8mm)

Bron: Esu.eu

Voor zover ik begrijp is dat de motor aansluiting beveiligd is tegen overbelasting, en de functie uitgangen tegen kortsluiting.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #21 Gepost op: 22 January 2013, 11:48:18 »
Je zou deze gewoon kunnen gebruiken.
Bovendien ik kan maar een paar loks die in de buurt van 0,75 ampere gebruik komen.

En dat zijn hele oude Marklin locs uit de jaren zestig die heb ik tot 1 ampere zien pieken op een analoge baan met een amperemeter.
Tegenwoordig gebruikt een digitale lok tussen de 0,1 en 0,5 ampere en dan nog wel met alle toeters en bellen aan. Grootste stroomvreters tegenwoordig zijn treinstellen met licht zeker de oudere met lampjes nog; zoals een ICE3 die komt tot boven de 1 ampere.



Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #22 Gepost op: 22 January 2013, 22:37:18 »
Hai Martijn, indien mogelijk zou ik eerst een praktijktest in analoge mode doen en daarbij de stroom opname meten.
Voorts moet je ook bij de inbouw van de decoder rekening houden met warmte ontwikkeling.

groet, Rob


Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #23 Gepost op: 23 January 2013, 17:20:59 »
Ik heb een praktijktest in analoge modus gedaan, en daarbij een meting gedaan, zie de eerste post in dit draadje ;).
Meer analoog heb ik niet.
Qua vermogen zou het moeten kunnen wordt ingeschat.
De micro decoder heeft ruimte genoeg op de door mij gewenste plek dus problemen met de warmte verwacht ik niet.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #24 Gepost op: 25 January 2013, 11:18:19 »
Nou niet langer L***en maar poetsen. ;D
Inbouwen dat ding.
Als hij rookt, is tie kapot ???
Zo niet veel plezier. (y)
Langer wachten vergroot alleen je onzekerheid. :-\
Gewoon doen.

Ride On

Rino
Ride On

Rino

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #25 Gepost op: 25 January 2013, 12:54:26 »
Hahaha..mijn idee.
Echter wacht ik nog op de Led's die bij T.v.W. vandaan moeten komen.
Dan hoef ik maar een keer in die loc te wezen, en dan heb ik minder kans op schade.  (y)

Mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #26 Gepost op: 19 February 2013, 18:17:03 »
Inmiddels zijn we een tijdje verder, maar ik wilde dit draadje nog wel even afsluiten.

De Led's zijn gekomen en ingebouwd.
En toen hij eindelijk de baan op kon bleken de RP25 wielen problemen te geven op mijn Fl* profi rails  ::).
Nu is hij voorzien van NEM wielen en kon hij eindelijk echt getset worden.
En...hij doet het prima.
Hij trekt zonder problemen mijn zwaarste trein, en rijdt heerlijk soepel.




Iedereen bedankt voor de ideeën, meningen en antwoorden.


mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #27 Gepost op: 20 February 2013, 13:06:48 »
Hoi Martijn

Mooi dat het allemaal gelukt is zonder rook (y)
Ik had ook problemen met de RP25 wielen van Artitec maar dan op Märklin C-rails ik heb ze vervangen voor Piko wielen
Veel plezier met je Leuke Lok


Ride On

Rino
Ride On

Rino

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #28 Gepost op: 20 February 2013, 13:44:40 »
Merkwaardig dat er zo weinig ruimte is in zo'n moderne lok, zonder digitale voorziening...

Interessant draadje, heb me altijd al afgevraagd hoe ik de afgenomen ampère berekende van een motor. Zo dus.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Verbruik meten van motor (in Ampere's)
« Reactie #29 Gepost op: 20 February 2013, 13:48:21 »
Komt omdat het een bouwpakket is van KleiNSpoor. Edwin maakt gebruik van onderdelen van anderen, zoals de draaistellen. En dan is het maar weer afwachten hoeveel ruimte je overhoud, in tegenstelling tot de "allesmakers", die dan ruimte kunnen inplannen voor de decoder.

Gr, Bert