Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:17:48
Ergensnergens in H0e door Luit
Vandaag om 21:14:39
Line-up foto's van modellen door sncf231e
Vandaag om 21:12:25
RTM in 0m door JanHdH
Vandaag om 21:12:11
Wie kent het boek: die Laura, Nebenbahnen im Weimarer und Sömmerdaer Land? door Freek Jonkers
Vandaag om 21:10:30
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 21:09:08
PIKO Fabriek #61149 door NS1220
Vandaag om 21:02:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 20:52:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 20:52:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:46:57
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
Vandaag om 20:39:00
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 20:35:22
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Vroeger
Vandaag om 20:31:55
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 20:22:50
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 20:22:18
Modelbouwwedstrijd op TV. door MOVisser
Vandaag om 20:16:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim Hesselink
Vandaag om 20:14:35
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:06:52
Onze 3d printer door MOVisser
Vandaag om 19:55:04
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Arnold van Heyst
Vandaag om 19:45:49
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door EricZmS
Vandaag om 19:35:38
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 19:32:47
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door EricZmS
Vandaag om 19:27:46
Model rijdt niet op analoge baan. door Rick
Vandaag om 19:10:10
Ingekleurde film NS 1924 door zuylen
Vandaag om 18:50:01
20 toen door RdJ
Vandaag om 18:49:59
Foam cutter zelf maken, welke materialen nodig? door ramdani
Vandaag om 18:41:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 18:24:27
Uhlenbrock USB-LocoNet-Interface 63130 door Martin Domburg
Vandaag om 18:05:38
Frontseinen feller krijgen, andere gloeilampjes? door Sven
Vandaag om 17:39:04
  

Auteur Topic: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?  (gelezen 303153 keer)

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
  • Bnlx treinendokter.
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1470 Gepost op: 22 maart 2015, 22:34:21 »
De werkende link voor het bovenstaande bericht.

Weet niet of t de bedoeling is geweest. ???

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4274
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1471 Gepost op: 12 april 2015, 22:14:54 »
Vandaag reed Metrans met twee 186érs over de Betuweroute!

« Laatst bewerkt op: 14 april 2015, 00:31:51 door Bert van Gelder »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4274
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1472 Gepost op: 13 april 2015, 20:46:57 »
Vanmorgen onderweg richting Elst zag ik een fraaie Mortara? Shuttle van SBB-Cargo over de Betuweroute, die gelukkig niet zo hard reed waardoor ik hem kon inhalen en vastleggen!

« Laatst bewerkt op: 18 april 2015, 20:48:14 door Floris »

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1473 Gepost op: 15 april 2015, 09:09:30 »
een mooie foto Floris!

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4274
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1474 Gepost op: 18 april 2015, 20:38:28 »
Met bijna 14 uur vertraging reed Rheincargo vanmiddag over de Betuweroute met aan de haak de DuKo shuttle en 2 locs in opzending  (y)


jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1475 Gepost op: 18 april 2015, 20:59:13 »
Valt me op dat die bovenleiding zo complex is tegenwoordig? Naast de rijdraden zitter er aan weerszijden vd mast nog een paar, en om de zoveel tijd komt er een draad van de zijkant bij en af, en zijn er extra palen, soms staan er palen vlak naast elkaar, klaarblijkelijk dubbel... waar is dat allemaal voor?

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1476 Gepost op: 18 april 2015, 23:22:06 »
Zo heel veel complexer is het niet hoor...
Wat je erbij en af ziet gaan bij de palen dicht bij elkaar is simpelweg het einde van een stuk draad. Dat is niks nieuws.
Er hangt bij 25kV wel nog een extra draad bij die je bij 1500V meestal niet ziet. Deze extra draad neemt de retourstroom grotendeels voor zijn rekening.
(Bij een aantal 1500V lijnen is deze overigens wel aanwezig en wordt hij gebruikt als extra aanvoer, b.v. op Utrecht-Amsterdam)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1477 Gepost op: 19 april 2015, 09:40:17 »
Ah ok, ik wist niet dat de betuwelijn 25KV was :-X Ik vond het al zo raar in vergelijking met 'normale' bovenleiding :) weer wat geleerd :)

*edit* interessante materie. Even ge-googled: http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=1030
hebben we het hier op de betuwelijn blijkbaar over het AT systeem?

"Voor grotere voedingsafstanden (van 25 km tot en met 50 km) en/of grote af te nemen vermogens (tot 25 MW) biedt het autotransformatorsysteem (AT-systeem) voordelen. Deze systeemvariant dankt zijn naam aan het gebruik van autotransformatoren voor het medevoeden van de bovenleiding. Deze autotransformatoren zijn opgesteld in zogenaamde AT-stations. Een baanvak omvat zodoende een onderstation en een aantal AT-stations (om de 5 à  15 km). Bij het AT-systeem wordt ter hoogte van de bovenleiding een extra geleider meegevoerd, ten behoeve van het vermogenstransport. Deze zogenaamde 'negatieve' feeder heeft ook een spanning van 25 kV, die echter in tegenfase is (180 graden in fase verschoven) met de spanning van de bovenleiding (ook wel 'positieve' feeder genoemd)."

*edit2* ja dus :)

Het 25 kV-energievoorzieningssysteem wordt toegepast voor de Betuweroute. Het tracé van de Betuweroute bestaat uit twee delen; de Havenspoorlijn met een lengte van 48 km (vanaf Maasvlakte tot Kijfhoek) en het 112 km lange spoor langs de rijksweg A15 (vanaf Kijfhoek tot Zevenaar).

In de figuur is een schematisch overzicht van de elektrische voeding van de Betuweoute gegeven. Het bovenste overzicht toont de volgorde van de AT,- en onderstations van de Havenspoorlijn. Het onderste toont de volgorde van de AT,- en onderstations van het A15-tracé. Tussen de twee 25kV-delen ligt ook een deel bestaand spoor met 1.500V DC tractievoeding, waar onder andere emplacement Kijfhoek deel van uit maakt. De schakelaars die in de tekening te zien zijn, geven weer welke voedingssecties er tijdens normale bedrijfsvoering zijn en vanuit welk onderstation de secties gevoed worden
« Laatst bewerkt op: 19 april 2015, 12:04:25 door jowi »

Gjvanwezel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1478 Gepost op: 19 april 2015, 21:04:29 »
Nou dat er  met grote vermogens word gewerkt heb ik zelf ook wel ervaren toen ik vorige week op de fiets even een rondje deed van Doornenburg  lang de Linge en toen langs de Betuwelijn naar angeren.
En net voor dat hij daar de tunnel in gaat staat ook nog een dwars over een hoogspannings mast.
Ik was even gestopt omdat er net weer zo mooie combi de tunnel in reed.
En mijn fietsstuur was net een laadstation. Het resumeerde helemaal van de lading.
Echt ik kon men hand er niet lekker opleggen zo'n lading van de bovenleidingen .
Ik overweeg eens een multimeter mee te nemen  ;D

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 3236
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1479 Gepost op: 21 april 2015, 01:10:28 »
Zo heel veel complexer is het niet hoor...
Wat je erbij en af ziet gaan bij de palen dicht bij elkaar is simpelweg het einde van een stuk draad. Dat is niks nieuws.
Er hangt bij 25kV wel nog een extra draad bij die je bij 1500V meestal niet ziet. Deze extra draad neemt de retourstroom grotendeels voor zijn rekening.
(Bij een aantal 1500V lijnen is deze overigens wel aanwezig en wordt hij gebruikt als extra aanvoer, b.v. op Utrecht-Amsterdam)
De retourstroom loopt toch via je spoorstaven?

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8580
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1480 Gepost op: 21 april 2015, 08:41:45 »
Ik neem aan dat 25kV wisselstroom met 50 Hz dusdanig veel interferentie geeft dat je graag een gebalanceerd signaal hebt. Bij professionele audio bijvoorbeeld heb je drie kabels: het signaal, de nul en het geïnverteerde signaal. Op die manier is het netto resultaat nul en heb je veel minder invloed van andere stroombronnen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 3236
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1481 Gepost op: 21 april 2015, 20:15:35 »
Die elektra leer gaat me een beetje boven de pet geloof ik :p

Begrijp ik dan goed dat er een nul leider langs het spoor loopt, die regelmatig met het spoor verbonden is oid?
Immers heeft de trein ansich maar 2 aansluitingen, de Bovenleiding als fase en het spoor als nul?

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1482 Gepost op: 22 april 2015, 01:20:13 »
Blijkbaar toch niet zo hoog boven de pet....

De trein maakt inderdaad gebruik van maar 1 draad en de rails.
Vervolgens heb je twee varianten van het 25kV systeem:
Of er wordt een draad extra draad opgehangen die inderdaad regelmatig in direct contact staat met de rails. Omdat de stroom nu makkelijk door deze koperdraad kan krijg je minder zwerfstromen door de aarde.
De andere variant is het autotransformator systeem waarbij regelmatig een 3polige transformator tussen rails, bovenleiding en retourleiding wordt aangesloten. Hierbij worden de stromen buiten de twee leidingen nog verder gereduceerd. Dankzij de transformator wordt de retourleiding als het ware mee getrokken met de stromen door de bovenleiding (maar dan precies tegengesteld).

Beide systemen proberen de stromen door goed gedifinieerde geleiders te laten lopen. (En slagen daar beiden in verschillende mate in).
In het idealle geval zijn deze exact gelijk en tegengesteld. Dankzij de stroomwet van Kirchhoff weten we dan zeker dat er geen zwerf stromen en dus verstoringen kunnen zijn.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4274
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1483 Gepost op: 10 april 2016, 22:31:47 »
Deze ook maar weer eens stof afblazen  ;D
Vanmiddag een fraaie BLS-trein op de kleurrijke Betuweroute  (y)

186101_Valburg_100416
by florisdeleeuw, on Flickr

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4274
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?
« Reactie #1484 Gepost op: 16 juli 2016, 11:18:19 »
pfffffffffffff (uche uche  ;D) dikke laag stof hier....

Op het moment werkzaamheden op de Betuweroute.
Hierdoor weer eens 6400'en te zien hier  (y)

6442_Kesteren_100716
by florisdeleeuw, on Flickr