Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: Verrassing Artitec 2013  (gelezen 136718 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #765 Gepost op: 04 February 2013, 01:31:03 »
SS groen is appelgroen. Granny Smith als je het mij vraagt.

Er staat toch echt grasgroen in de folder.

edit : Laat maar, kwartje valt...
« Laatst bewerkt op: 04 February 2013, 01:34:06 door Chris »

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #766 Gepost op: 04 February 2013, 09:37:33 »
"Een naad, ik wil er een met een naad! Niet eentje met bulten"

ff serieus, prima prestatie Artitec, petje af.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #767 Gepost op: 04 February 2013, 09:39:04 »
En nu eens kijken wie als eerste een Artitec 6300 ombouwt tot walsloc 6305 of 6317.....  ;D

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #768 Gepost op: 04 February 2013, 09:40:20 »
Er staat toch echt grasgroen in de folder.

Over grasgroen hebben we het al eens gehad...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34954.450.html

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #769 Gepost op: 04 February 2013, 10:20:44 »
Volgens mij werden later alle bakken verhoogd (pag 304 in de recentste Waldorp).

Ok, tja dat boek heb ik niet en verder kan ik maar weinig informatie over de 6300 vinden, alle RM al doorgespit, misschien staat er nog wat in een RH.

Maar wat is dan het verschil tussen de Heschel en Schwartzkopff bij de 6310 en 6320 van Artitec, alleen een fabrieksplaatje?

Stephan.


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #770 Gepost op: 04 February 2013, 10:23:35 »
Ik vermoed idd het fabrieksplaatje. Volgens mij waren er verder geen wezenlijke verschillen, anders dan het verschil in fabrikant.

guest7823

  • Gast
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #771 Gepost op: 04 February 2013, 10:50:10 »
SS groen is appelgroen. Granny Smith als je het mij vraagt.

Mijn fout. D'r zijn dus (minstens) drie kleuren groen geweest:
- appelgroen bij de SS
- grasgroen in de vroege NS periode
- olijfgroen in de verdere NS stoomperiode

Even de kleurnamen van Artitec overgenomen.

Dat is het risico als je te veel "uit je hoofd" reageert  :-[.

Ik heb geen idee hoe lang de "grasgroene" periode heeft geduurd.

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #772 Gepost op: 04 February 2013, 10:58:53 »
Het verschil tussen de eerste en tweede levering van de 6300en is
goed te zien aan de handgrepen en klinknagels op de kolenbak.
Bij de eerste serie heeft men de bak verhoogt zonder de handgrepen
te verplaatsen. (zitten dus veel lager dan bij de rest van de serie)

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

guest7823

  • Gast
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #773 Gepost op: 04 February 2013, 11:17:38 »

Anyhow, zat nog eens even naar de 6300 te kijken, wat me een beetje stoort zijn die doorlopende spaken bij de wielen die helemaal tot aan de wielbanden doorlopen. Ik heb even naar het origineel gekeken en als je heel heel goed kijkt dan heeft het er wel de schijn van weg dat het misschien zo hoort, maar in model stoort het mij enorm. Net zoiets als met die plan E met de daken met ribbels en zonder ribbels. Ze zaten er misschien wel, maar dit is te nadrukkelijk aanwezig zeg maar. Hierdoor lijkt het model eh, wat te frivool zeg maar, in plaats van een robuuste stoere loc. Als ik dan naar een DJH/Modelloco kijk met die gladde wielen, dan vind ik dat veel meer recht doen aan het model. Zijn er meer die dat 'gevoel' hebben?

Hier was m'n geheugen dus wel in orde:

"Stoomlocomotieven serie NS 6300, Martin van Oostrom / Stichting Railpublicaties, blz. 25. (foto S. Overbosch)"
Bij de 6300 zijn voor de drijfwielen zgn. Mansellringen gebruikt. De loopwielen hebben de (standaard???) spanringen.


"De locomotief, Harterink en Mook 4e druk"
Schematische weergave Mansellringen


"De locomotief, Harterink en Mook 4e druk"Schematische weergave spanringen

De 6300 zijn de enige ("moderne") NS locomotieven die Mansellringen hebben. De 3700 en 3900 hebben gewoon spanringen. Waarom er voor Mansellringen is gekozen is mij niet bekend

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #774 Gepost op: 04 February 2013, 12:40:18 »
En nu eens kijken wie als eerste een Artitec 6300 ombouwt tot walsloc 6305 of 6317.....  ;D
Als je dat wilt doen, lijkt me een DJH daar beter voor geschikt. Iedereen klaagt over de rijeigenschappen en als walslok sleep je hem gewoon.

@Paul en Tom,
Mooi detail die Mansell ringen. Misschien eens vragen of Artitec de wielen los levert voor mijn DJH 6300. Ik vind het er wel goed uitzien.

Meer zorgen maak ik me nog steeds over de daken van de ovaalramers. Op de foto op Groterdam staat weer een ovaalramer met een dak met hoge en lage platen. Ik vind dat er niet uitzien. Bijna net zo erg als de lasnaden op de plan E. Maar misschien is dit nog steeds hetzelfde handmonster van vorig jaar, dat ik nog regelmatig in Houten heb gezien.

En nu maar wachten tot al het moois in de winkel komt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #775 Gepost op: 04 February 2013, 12:43:36 »
@Ivo, voor wat betreft een walsloc, ik zal wel eens een oproepje plaatsen of iemand nog een mislukte DJH 6300 heeft liggen...  ;D

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • Eschburg
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #776 Gepost op: 04 February 2013, 13:16:20 »
Zie hier
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #777 Gepost op: 04 February 2013, 13:36:46 »
Ziet er niet mislukt genoeg uit (lees: daar wil je vast geen 50 euro voor hebben...  ;D )

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #778 Gepost op: 04 February 2013, 14:46:57 »
Wie weet er trouwens wanneer de NS 3746 met een Austerity-tender reed en wanneer de voorverwarmer werd afgenomen? Op een foto uit het boek van Paul Henken staat een opname van deze loc in 1956 zonder voorverwarmer en met oude 3-as tender.

edit: in het boek van Henken heb ik op pag 74 een foto gevonden van de 3746 met austerity-tender en voorverwarmer. Ergens tussen 1951 en 1956 is de voorverwarmer dus verwijderd en is de austerity-tender vervangen door een oude 3-as tender.

Leuk uitzoekwerk, als je wil proberen een baan rond 1954 op te zetten  ;D
Ben trouwens heeeeel benieuwd of Artitec het gaat aandurven een stroomlijn 3800 te bouwen...
« Laatst bewerkt op: 04 February 2013, 16:17:16 door NS8714 »

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #779 Gepost op: 04 February 2013, 16:44:54 »
De 3746 reed van 03-08-1951 tot 01-06-1954 met tender T4847 (Austerity).
Daarna weer met diverse 3 assige tenders.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm