Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 15:21:40
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
  

Auteur Topic: Verrassing Artitec 2013  (gelezen 136580 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #765 Gepost op: 04 February 2013, 01:31:03 »
SS groen is appelgroen. Granny Smith als je het mij vraagt.

Er staat toch echt grasgroen in de folder.

edit : Laat maar, kwartje valt...
« Laatst bewerkt op: 04 February 2013, 01:34:06 door Chris »

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #766 Gepost op: 04 February 2013, 09:37:33 »
"Een naad, ik wil er een met een naad! Niet eentje met bulten"

ff serieus, prima prestatie Artitec, petje af.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #767 Gepost op: 04 February 2013, 09:39:04 »
En nu eens kijken wie als eerste een Artitec 6300 ombouwt tot walsloc 6305 of 6317.....  ;D

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #768 Gepost op: 04 February 2013, 09:40:20 »
Er staat toch echt grasgroen in de folder.

Over grasgroen hebben we het al eens gehad...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34954.450.html

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #769 Gepost op: 04 February 2013, 10:20:44 »
Volgens mij werden later alle bakken verhoogd (pag 304 in de recentste Waldorp).

Ok, tja dat boek heb ik niet en verder kan ik maar weinig informatie over de 6300 vinden, alle RM al doorgespit, misschien staat er nog wat in een RH.

Maar wat is dan het verschil tussen de Heschel en Schwartzkopff bij de 6310 en 6320 van Artitec, alleen een fabrieksplaatje?

Stephan.


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #770 Gepost op: 04 February 2013, 10:23:35 »
Ik vermoed idd het fabrieksplaatje. Volgens mij waren er verder geen wezenlijke verschillen, anders dan het verschil in fabrikant.

guest7823

  • Gast
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #771 Gepost op: 04 February 2013, 10:50:10 »
SS groen is appelgroen. Granny Smith als je het mij vraagt.

Mijn fout. D'r zijn dus (minstens) drie kleuren groen geweest:
- appelgroen bij de SS
- grasgroen in de vroege NS periode
- olijfgroen in de verdere NS stoomperiode

Even de kleurnamen van Artitec overgenomen.

Dat is het risico als je te veel "uit je hoofd" reageert  :-[.

Ik heb geen idee hoe lang de "grasgroene" periode heeft geduurd.

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #772 Gepost op: 04 February 2013, 10:58:53 »
Het verschil tussen de eerste en tweede levering van de 6300en is
goed te zien aan de handgrepen en klinknagels op de kolenbak.
Bij de eerste serie heeft men de bak verhoogt zonder de handgrepen
te verplaatsen. (zitten dus veel lager dan bij de rest van de serie)

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

guest7823

  • Gast
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #773 Gepost op: 04 February 2013, 11:17:38 »

Anyhow, zat nog eens even naar de 6300 te kijken, wat me een beetje stoort zijn die doorlopende spaken bij de wielen die helemaal tot aan de wielbanden doorlopen. Ik heb even naar het origineel gekeken en als je heel heel goed kijkt dan heeft het er wel de schijn van weg dat het misschien zo hoort, maar in model stoort het mij enorm. Net zoiets als met die plan E met de daken met ribbels en zonder ribbels. Ze zaten er misschien wel, maar dit is te nadrukkelijk aanwezig zeg maar. Hierdoor lijkt het model eh, wat te frivool zeg maar, in plaats van een robuuste stoere loc. Als ik dan naar een DJH/Modelloco kijk met die gladde wielen, dan vind ik dat veel meer recht doen aan het model. Zijn er meer die dat 'gevoel' hebben?

Hier was m'n geheugen dus wel in orde:

"Stoomlocomotieven serie NS 6300, Martin van Oostrom / Stichting Railpublicaties, blz. 25. (foto S. Overbosch)"
Bij de 6300 zijn voor de drijfwielen zgn. Mansellringen gebruikt. De loopwielen hebben de (standaard???) spanringen.


"De locomotief, Harterink en Mook 4e druk"
Schematische weergave Mansellringen


"De locomotief, Harterink en Mook 4e druk"Schematische weergave spanringen

De 6300 zijn de enige ("moderne") NS locomotieven die Mansellringen hebben. De 3700 en 3900 hebben gewoon spanringen. Waarom er voor Mansellringen is gekozen is mij niet bekend

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #774 Gepost op: 04 February 2013, 12:40:18 »
En nu eens kijken wie als eerste een Artitec 6300 ombouwt tot walsloc 6305 of 6317.....  ;D
Als je dat wilt doen, lijkt me een DJH daar beter voor geschikt. Iedereen klaagt over de rijeigenschappen en als walslok sleep je hem gewoon.

@Paul en Tom,
Mooi detail die Mansell ringen. Misschien eens vragen of Artitec de wielen los levert voor mijn DJH 6300. Ik vind het er wel goed uitzien.

Meer zorgen maak ik me nog steeds over de daken van de ovaalramers. Op de foto op Groterdam staat weer een ovaalramer met een dak met hoge en lage platen. Ik vind dat er niet uitzien. Bijna net zo erg als de lasnaden op de plan E. Maar misschien is dit nog steeds hetzelfde handmonster van vorig jaar, dat ik nog regelmatig in Houten heb gezien.

En nu maar wachten tot al het moois in de winkel komt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #775 Gepost op: 04 February 2013, 12:43:36 »
@Ivo, voor wat betreft een walsloc, ik zal wel eens een oproepje plaatsen of iemand nog een mislukte DJH 6300 heeft liggen...  ;D

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • Eschburg
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #776 Gepost op: 04 February 2013, 13:16:20 »
Zie hier
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #777 Gepost op: 04 February 2013, 13:36:46 »
Ziet er niet mislukt genoeg uit (lees: daar wil je vast geen 50 euro voor hebben...  ;D )

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #778 Gepost op: 04 February 2013, 14:46:57 »
Wie weet er trouwens wanneer de NS 3746 met een Austerity-tender reed en wanneer de voorverwarmer werd afgenomen? Op een foto uit het boek van Paul Henken staat een opname van deze loc in 1956 zonder voorverwarmer en met oude 3-as tender.

edit: in het boek van Henken heb ik op pag 74 een foto gevonden van de 3746 met austerity-tender en voorverwarmer. Ergens tussen 1951 en 1956 is de voorverwarmer dus verwijderd en is de austerity-tender vervangen door een oude 3-as tender.

Leuk uitzoekwerk, als je wil proberen een baan rond 1954 op te zetten  ;D
Ben trouwens heeeeel benieuwd of Artitec het gaat aandurven een stroomlijn 3800 te bouwen...
« Laatst bewerkt op: 04 February 2013, 16:17:16 door NS8714 »

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Verrassing Artitec 2013
« Reactie #779 Gepost op: 04 February 2013, 16:44:54 »
De 3746 reed van 03-08-1951 tot 01-06-1954 met tender T4847 (Austerity).
Daarna weer met diverse 3 assige tenders.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm