Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Goederenloods Waalwijk  (gelezen 36407 keer)

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2013, 00:00:24 »
Leuk om te zien dat iets uit de omgeving wordt nagebouwd ,de loods heb ik zelf nog meegemaakt in de periode dat het spoor net opgeheven was , als krakers/kunstenaars verblijf.
Heb altijd afgevraagd waarom ze het niet de moeite hebben genomen om iets te bewaren  wat een bepaalde historische waarde heeft ,het geheel zou nu niet misstaan in het Halvezolenpark.Ik kom vrij veel nog in deze omgeving.
Hopelijk blijft de brug in den Berg  voor een betere conservering bewaard.

Groet Alexander

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2013, 08:45:04 »


Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2013, 21:08:41 »
@1795

Je hebt een mooie loods staan :). Voor wat betreft de originele dongebrug heb ik weinig hoop op een spoedig herstel. De restaurateur heeft eea al twee jaar in voorbereiding staan maar reageert niet eens op mails mbt de voortgang. Ben benieuwd of met de huidige economische situatie de brug uberhaupt kan worden hersteld. Er is geen geld.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2013, 00:30:53 »
Ze hebben wel geld, gekregen van de gemeente. Maar of dat genoeg gaat zijn voor een paar blikken verf???
En ze missen het middelste deel,  :'( dus veel zal er niet hersteld gaan worden, sterker nog, een jaar of 2 geleden, hebben ze de draaibrug weer teruggedraaid, daarbij hebben ze een deel daarvan moeten verwijderen, eea ligt nu op de bodem van de Donge...
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2013, 08:32:31 »
Hallo 1795,

Ken je de werken van Alex den Ouden?
Hij heeft een tijd geleden uitgebreid onderzoek gedaan naar eventueel herstel van de brug.
Zeer gedetailleerd en voorzien van tekeningen. Dit alles i.v.m. een voordracht tot Rijksmonument.

Groet,
Robert Jan

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2013, 09:46:48 »
Ik weet dat het een gemeentelijk monument is. Rijksmonument is helaas niet gelukt...denk ook vanwege het feit dat er een aanbrug ontbreekt. de ligging van de brug (pal naast de verkeersbrug en praktisch uit het zicht) is ook niet ideaal om er een goede herbestemming aan te geven. Het rapport van alex de ouden is inderdaad zeer uitgebreid en is destijds ook gebruikt. Jammer dat deze laatste nog niet gerestaureerde brug een minder goed vooruitzicht heeft. De brug lag redelijk beschermd en was nog voorzien van (slechte) afdekplaten. Die boden enigszins bescherming tegen de elementen. Twee jaar geleden is er wat media aandacht gezocht door de brug te draaien. Oa de rails en afdekplaten zijn toen tijdelijk verwijderd maar zou wel eens permanent kunnen zijn. Alles ligt nu al twee jaar open en bloot. Het zal best lastig zijn om eea goed aan te pakken maar conserveer de boel dan goed.

Meer info op www.alexdenouden.nl (zoek op geertruidenberg) en www.restauratiearchitectuurbbm.nl

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2013, 10:09:17 »
Die site ken ik, van Alex den Ouden, maar deze info die erop staat is al redelijk oud. Er is ook een lokale stichting Boeg, die er mee bezig is.

Maar dat de brug 2 jaar geleden gedraaid is, had te maken met de verkeersbrug die ernaast ligt, die moest breder worden, en de draaibrug lag in de weg. Toen hebben ze , op een hoek, enkele m3 van de draaibrug moeten verwijderen, ivm een pijler van de verkeersbrug die in de weg stond, zullen we maar zeggen.

Ook bleek het landhoofd niet meer te passen, en hebben ze enkele cm daarvan moeten afbikken. De brug ligt dus niet 100% recht, of zoals hij hoort te liggen.
Ze hebben 50000 euro voor 10 jaar gekregen voor onderhoud, er is al vanaf 1956 niets meer aan gedaan, ik vrees dat de toekomst voor de brug er niet best uitziet,ik hoop van wel natuurlijk, maar met 50000 euro kom je met zoiets niet heel ver denk ik..... :'(
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #22 Gepost op: 28 juni 2013, 12:13:16 »
Beste langstraat,ik zie dat het draadje al een tijdje stil ligt.
Ik neem dan aangezien we over hetzelfde onderwerp praten,graag het draadje van je over ;)
Ik ben inmiddels ook begonnen met de loods,en kwa skeletopbouw zal het niet veel anders zijn.
Daar ga ik ook geen verslag van doen,want een betere uitleg dan de jouwe is er niet!

Na mijn wachterswoning 25 geairbrusht te hebben,zie ander draadje markenburg bij ditjes en datjes.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,47919.45.html
Wilde ik dit ook met de loods gaan proberen.
Ik heb weer humbrol matt 70 steenrood 50/50 gemengd met wasbenzine en ben weer gaan spuiten.


Zie hier het vergelijk van steenkleur tussen orgineel en gespoten.
Wat is mooier? Tja smaken verschillen! (links orgineel/rechts gespoten)


Twee dagen gewacht om alles lekker te laten drogen,en ondertussen goed foto's bekeken van het orgineel.
Ik heb alle stenen uitgeteld op foto en een kopie gemaakt van de gevels in model.
Daarop heb ik de grijze sierlijnen uitgeteld en ingetekend als voorbeeld voor het te bouwen model.
Toen alles afgeplakt met de action schildersplakband.
Jeetje wat een afplakwerk,daar ben ik in totoaal 1 dag voor alle gevels zoet mee geweest.
Daarna alle overgeleven open stukken gespoten met humbroll matt 1 grijze primer kleur.

En nog een plaatje.

Na verwijderen van heeeeeeeeel veeeeeel plakband.


Mvg jamie diks




« Laatst bewerkt op: 28 juni 2013, 12:22:30 door Jamie. Reden: foto toegevoegd »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #23 Gepost op: 28 juni 2013, 12:30:47 »
P.s: Ohja de knipsels van waalwijk en waalwijk-besooien heb ik van fotomateriaal naar word gezet.
Deze in verschillende grootes uitgeprint tot ik het juiste formaat had.
Deze weer lichtjes met potlood bewerkt,en op de kopgevels gelegd.
Plaatje van het grote voorbeeld.(bron www.stationsweb.nl)
P.s het rolluik is later gemaakt,ivm laden/lossen opleggers van gent&loos.


En een plaatje van het model.


Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2013, 17:34:51 door Jamie. Reden: Aanpassing tekst »

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #24 Gepost op: 28 juni 2013, 12:39:00 »
Dat wat op de bodem lag is er naderhand uitgevist , het middendeel zal er niet komen, het opknappen ervan is indd een groot vraagteken , evenals de ligging ervan , want als je met auto door den Berg rijdt valt die niet eens op .Anyway vind het tof dat mensen hier toch de herrinnering houden aan de halvezolenlijn.

Groet Alexander

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #25 Gepost op: 28 juni 2013, 15:39:01 »
@reeks77 ik vind het ook leuk dat er nog mensen zijn die de geschiedenis van de lijn interessant vinden
Mvg jamie diks

Zo weer even een stukje verslag over de loods van www.markenburg.nl die ik gespoten heb.
Na weer heeeel veeel afplakwerk van de 2 lange zijwanden met al die mooie boogjes die veel werk
Kwa afplakken vergen weer de volgende plaatjes tussendoor gemaakt.

Alles weer ontdaan van vele plakband.

Foto van dichterbij.

Nog iets dichterbij.

Nu met de twee ramengevels erin aan de drunense zijde!


Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2013, 20:59:50 door Jamie. Reden: Aanpassing tekst »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #26 Gepost op: 28 juni 2013, 17:27:27 »
Zo weer even kleine update.
Inmiddels zijn de groene loodsdeuren ook geplaatst.
Bij de onderste foto de linkse toog wil ik graag de stenen muur met ramen plaatsen.(wat je nu ziet)
Daarom laat ik bij www.markenburg.nl nog een extra ramentoogje bij maken.
Het ramentoogje wat je nu ziet is van de kopgevel en heb ik er voor de beeldvorming gewoon even achter gelegd.
Zo kom ik het op diverse foto's tegen van deze waalwijkse loods aan de spoorzijde,en die versie wil ik dan ook maken.
Bij het orginele bouwpakket van markenburg zit er namelijk op die plek ook gewoon een groene loodsdeur.
Geen idee of dat later in werkelijkheid aangepast is of dat het een foutje betrefd?

Gevel met alle 4 de groene loodsdeuren stond aan de wegkant!
Gevel met 3 deuren en raam aan de spoorkant!


En de twee kopgeveltjes,ook hier heb ik bij de linkse kopgevel de deur en het raam omgedraaid.
Zo kom ik het tegen op foto's tenminste,maar of dat later veranderd is kan natuurlijk ook.
Bij de beschrijving van markenburg stonden deze tenminste omgedraaid.
De loods kan natuurlijk door de jaren heen verbouwd zijn,ik wil de versie maken zoals ik hem van
van internetfoto's ken van www.stationsweb.nl stationsnaam waalwijk.

De gevel aan de drunense zijde.

De gevel aan de Besooise/kaatsheuvel zijde. (plaatsnaamborden zijn nog niet vastgeplakt)


Tot zover mijn kleine verslag aanpassing van de gevels goederenloods waalwijk.
De verdere aanpak zal hetzelfde zijn als waar het draadje mee begon op pagina 1
Met de werk omschrijving van langstraatlijn ofwel teun.
Mvg jamie diks








« Laatst bewerkt op: 28 juni 2013, 20:42:44 door Jamie. Reden: Aanpassing tekst »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #27 Gepost op: 28 juni 2013, 23:04:38 »
Kijk dat is fijn zon forum!
Inmiddels heb ik een duidelijk antwoord binnen,over hoe het werkelijk zat met deze loods!
Onderstaand tekstbericht vond ik vanavond in mijn e-mailbox

Hey Jamie,

Ik heb vandaag nog even de tijd genomen om wat fotomateriaal na te kijken (internetbronnen) en ik heb nog even gebeld met iemand die daar heeft gewerkt in de tijd dat het nog operationeel was.

Conclusies. Over de lange zijde straatkant (noordelijke gevel) zijn we het allemaal wel eens. (4 groene dubbele deuren) Korte zijde aan de oostkant (stationskant) bestond in het begin uit 2 boogelementen met ieder 2 ramen. Later hebben ze daar heel "houtje touwtje" één van de boogelementen voorzien van een roldeur.Over de lange zijde spoorkant (zuidelijke gevel) heeft er in het begin drie groende dubbele deuren en aan de westkant een raamelement in gezeten, later is het perron buiten dienst geraakt en is de ruimte op het perron onder het afdak bij de loods getrokken met een golfplaten aanbouw. Op dat moment zat er op die zelfde plek in ieder geval een deur, die weer later is afgetimmerd geweest tegen krakers. Ook de Kop gevel aan de westzijde is aan verandering onderhevig geweest. Men heeft daar van oorsprong ook twee boogelementen gehad. De linker is lang een groene dubbele deur geweest en de rechter is van oorsprong de toegang tot het administratiehoekje geweest. Die toegang was met "normale" witte deuren.

Belangrijkste is dat deze loods, en ook de andere loodsen zoals o.a. Drunen en Vlijmen, flink aan veranderingen onderhevig geweest zijn.

Wat je kan doen om de Markenburg Loods 1:1 op de oorspronkelijke situatie van van de Loods in Waalwijk (situatie rond 1900) te laten lijken is het volgende: Bouw de noordelijke en oostelijke loodsgevels op zoals in de handleiding beschreven. Bij de westelijke en zuidelijke gevel draai je dan 1 element om, namelijk de meest westelijke groene deur in de zuidelijke gevel tegen het raamelement in de westelijke gevel.

Dan heeft de loods een raam in de zuidelijke gevel (in het meest linker boogelement) En dan heeft de loods daarnaast een dubbele groene deur in de westelijke kop gevel (linker boogelement).

Ik hoop dat ik je zo voldoende heb kunnen informeren
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2013, 23:10:36 door Jamie. Reden: verandering tekst »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re:Goederenloods Waalwijk
« Reactie #28 Gepost op: 29 juni 2013, 15:09:03 »
Bedankt voor jullie positive reacties (y)

Toen ik bovenstaande gelezen had,ben ik de boel weer gaan verbouwen.
Ik heb het bewuste geveltje weer onder hande genomen,en heb voorzichtig het stenenboog geveltje
Overgezet naar de lange zijde aan het spoor,dat was goed te doen.
Zo dat waren gelijk 3 wanden naar werkelijkheid.
Nu de besooise kopkant nog.
Deze moet in de linkse boog een groene loodsdeur krijgen en rechts waar vroeger de witte deuren zaten
Is later het raam gekomen.
Links de groene deur was ook goed te verbouwen.
Rechts werd even een verhaal appart.
Daar kunt u in de volgende foto's zien hoe ik de deuren tot raamkozijn heb verbouwd.

Dit is wat overblijft,als je de loodsdeuren en ramen plaatst.


Daar haal ik uit de deuren de twee spijtjes weg


Daarna snij ik uit overgebleven materiaal van deze bouwset een strookje uit en plak dat op de deuren.


De verhoging waar de loods op komt te staan wilde ik zelf maken,dus de stenen muurplaat kan gebruikt worden voor deze gevel,en de randen als vensterbank.


Zo nu zijn de gevels in orde en klaar voor gebruik op het kartonen skelet.


kijk en vergelijk naar de volgende drie foto's
3 verschillende varianten zijn hier dus te maken.
ik koos voor de meest linkse op de foto.



Tot zover weer deze verandering aan de loodsgevels.
Mvg jamie diks





« Laatst bewerkt op: 29 juni 2013, 15:21:07 door Jamie. Reden: laatste foto toegevoegd »

Bart van den Dam

  • N spoorder
  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Goederenloods Waalwijk
« Reactie #29 Gepost op: 30 juni 2013, 20:51:57 »
Beste Jamie,

Ik kan niet wachten tot er foto's komen van de loods en de wachterswoning van jou bij elkaar in één beeld.
Beetje rails erbij en lekker veel vegetatie.... en dan moet iemand van goede huize komen om het verschil tussen model en werkelijkheid nog te zien!

Ga je daarmee ook meedoen aan de Markenburg zomeractie?
(Zie de frontpage voor toelichting over die actie.)

Groeten,

Bart
Een goede bouw komt voort uit een perfect ontwerp.