Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 15:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 15:27:46
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 15:23:22
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 15:04:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
  

Auteur Topic: Lima NS ICR opknappen  (gelezen 3220 keer)

Eduard

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Lima NS ICR opknappen
« Gepost op: 30 December 2012, 13:13:54 »
Hoi allemaal :)

Gisteren had ik op ebay een set van 5 NS IC+ en een Lima NS ICR 2 klasse gekocht.

Tuis heb ik ook nog 5 IC+ rijtuigen en het Beneluxstuurstand rijtuig liggen.

Mijn doel is het om alle rijtuigen in de NS (6x) en in de Beneluxkleuren (6x) te spuiten, het interieur gaa ik ook aanpaken, nieuwe wieltjes inklusive.

Ik heb en speciale vraag: die ruiten van de Lima ICR zijn nog wel wat diep in het rijtuig, heft iemand en idee hoe ik die kan vernieuwen zo als bij de huidige rijtuigen ? ,,ICRm" **behalve de Beneluxstuurstand**

Ik hoorde van en middel met de naam cristal clear, het is en soort lijm die over de modelen word gevreeven en dan hard word, het lijkt sterk op glas, maar zijn eer nog andere alternativen?

Ik dacht ook al aan plastic van verpakkingen maar of dat moi word? :/

Het allerbeste voor 2013 en ik kijk uit naar jullie tips,

Eduard :)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2012, 13:22:03 »
dat de ruiten zo diep zitten, komt omdat ze een geheel zijn met het dak!

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
  • ***
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2012, 13:24:31 »
Kristal Klear zou ik niet gebruiken voor grootte ramen. Dat wordt niet mooi. Het droogt namelijk "hol" op. Je ruiten zijn dan in het midden dun. Het is wel goed bruikbaar voor de smalle ramen in de kopse kanten van de wagon. Daar valt het ook niet zo op.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2012, 13:38:13 »
Ik heb ook eens Lima ICR omgebouwd naar ICRm.
Hiervoor heb ik de raamsetjes van de BDs van KleiNSpoor gebruikt, die passen perfect.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2012, 13:38:57 »
Had Jos niet ooit een ICRm stam gemaakt op basis van de Lima's? Volgens bij had ie daarvoor ramen van kleiNSpoor gebruikt die oorspronkelijk in de BDs bouwkit zitten.

Jos je was me net voor.  ;)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2012, 13:42:03 »
Zaten toch 44 seconden tussen.  ;D ;D ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2012, 13:44:31 »
Maar om een beetje mee te liften op deze vraag.

Heeft er iemand wel eens deze rijtuigen verfraaid/gesuperd?
Zoja, wat heb je er zoal aan gedaan?

Dit omdat ik zelf ook nog een aantal heb liggen.

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2012, 14:08:52 »
Ik heb deze rijtuigen ook en ben van plan om de ramen los te halen van het dak. Daar zal veel werk in gaan zitten denk ik  ;). De ramen zullen op maat gemaakt moeten worden, maar ik denk wel dat ze dan mooi gelijk met de wand kunnen komen te liggen. Vastzetten met Kristal Klear of met secondenlijm (ben ik nog niet over uit). Maar eerst de lopende projecten eens afmaken...

Groeten,
Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2012, 14:11:55 »
@ Bart, ik zou in dat geval liever Cristal clear gebruiken.
Want Secondenlijm kan een witte waas op het glas veroorzaken.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Eduard

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2012, 14:25:39 »
Oooh zo veel reacties al (y)

Heft Kleinspoor de ruiten extra?

dat zou wel super handig zijn, hoewel de ruiten in het voorbeeld wat donker zijn, hier zou ik dan tint spuitmiddel uit de tuningshop voor autos koopen, als dat niet te donker is^^

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2012, 16:23:05 »
Ik vermoed dat dat spul te donker is.

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2012, 16:30:21 »
@Jos: Die witte waas van secondelijm krijg je toch niet als je de kap met de open kant naar boven legt, zodat de lijmdamp makkelijk weg kan? Of heb ik het mis? Secondelijm lijkt mij steviger. Aan de andere kant is een per ongeluk ingedrukt raam ook weer makkelijk terug te plaatsen met Kristal Klear.

Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
  • ***
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #12 Gepost op: 30 December 2012, 16:51:15 »
Zo makkelijk druk je ze er niet meer uit als je KK een maal droog is ;).

Hier een linkje naar de mijn aanpassing van de Lima IC+. Voor de ICR kun je hetzelfde recept gebruiken ;D.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2012, 16:58:21 door ruudns. Reden: Link toegevoegd. »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8547
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #13 Gepost op: 30 December 2012, 18:12:04 »
Ik heb een jaar of vijfentwintig geleden de ruiten losgezaagd en pasklaar ingelegd. Toen kwam M* met de ICR en heb ik de boel weggedaan. Inmiddels zijn ook de M*'s verdwenen en rij ik met LSM's. Verreweg de beste oplossing (voor mij).
Het inleggen van de oorspronkelijke ruiten wordt niet mooi. Ze zijn nl iets te klein. Ook het alle ruiten  even diep inleggen is een crime. En het dak ligt los. Trekt krom. Geen aanrader dus.

Groet
Huibert

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3815
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Lima NS ICR opknappen
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2012, 21:16:11 »
Toen 25 jaar geleden deze rijtuigen bij Lima uitkwamen, samen met een omgspoten franse e-loc als 1600 look-a-like, heb ik de hele set omgebouwd, zowel de rijtuigen als de lok.
Dat was allemaal best te doen en bij mij zijn de daken gewoon recht gebleven na het afsnijden van de ruiten.
Van de week eens foto's met een verhaaltje plaatsen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde