Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:58:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 139622 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • Spoor N
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #465 Gepost op: 05 October 2021, 10:37:58 »
Niet per se voor Amsterdam maar als je daar wegleert: is rijden met instructie/rondleiding over spoor 3 voldoende voor 2,3 en 4 of moeten die echt apart bereden worden? Dat je bij een traject heen en weer rijdt is logisch, maar voor een emplacement of opstelterrein alle sporen afgaan lijkt me onnodig. (ik las eens over machinist(en) die niet naar de Dijksgracht wilden omdat ze daar geen bekendheid hadden, ze reden wel naar Utrecht en Amersfoort)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #466 Gepost op: 05 October 2021, 10:43:45 »
Emplacementen zijn wel los afgetekend, dus de Dijksgracht stond kwa wegbekendheid op zichzelf en stond los van bv de hoofdbaan sporen eromheen en Asd CS.

Maar regulier kwam daar niet zoveel, dus zat dat niet standaard in het pakket om daar weggeleerd te hebben.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #467 Gepost op: 05 October 2021, 11:00:05 »
@Rick

Dijksgracht mocht ik niet komen, heb er geen wegbekendheid opgedaan. Er naartoe rijden is bedient gebied, dat is geen probleem, maar verder mocht het niet. Lelystadse mcn kwamen daar dus niet, i.t.t Amsterdamse mcn die wel naar Lelystad Opstel mogen. Tot het S-bord, daar worden de treinen overgenomen. Voor Watergraafsmeer geldt, alle C-sporen horen bij de meeste mcn die Wgm in het werkpakket hebben tot hun wegbekendheid. Kom je vanaf Wp of Dmnz, dan rijdt men op tot het S-bord, neemt contact op met de Treindienstleider NCBG en voert dan de opdracht uit.(oprijden tot eerste overpad ter hoogte van de tankplaats.) Voor Zaanstraat geldt het zelfde. Je komt daar binnen voor het S-bord en je belt de Treindienstleider NCGB op. Die zegt dan wat er gaat gebeuren.

Over spoor 3 rijden en of dat ook genoeg is voor 2 en 4. Ja, dat is voldoende. Je hebt goed zicht op alle 3 de sporen. Voor emplacementen zoals Amsterdam, Utrecht, Zwolle enz enz geldt eigenlijk het zelfde. Neem de tijd, kijk goed rond en noteer de bijzonderheden, al dan niet verkregen van een machinist waar je mee mee bent geweest, Wegleren doe je het beste door met sprinters mee te gaan. Goed voor de rempunten, en eventuele andere bijzonderheden.
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • Spoor N
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #468 Gepost op: 05 October 2021, 11:09:52 »
Kijk, dat is duidelijk.  :)

Dat doet me trouwens denken aan de  Cargo-machinist die  aan  mijn vader vroeg welk wissel hij moest hebben om vanaf de Coenhaven bij Awhv zelf uit te komen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #469 Gepost op: 23 December 2021, 13:28:30 »
Machinisten,

Een vraag over rijp/ijs aan de bovenleiding:

Maakt(e) het verschil om onder die omstandigheden "op de bok" van elektrisch geschakeld materieel (weerstanden), zoals Plan V en Plan Y, of op die van elektronisch geregeld materieel (choppers) te zitten?

Ik kan me persoonlijk voorstellen dat laatstgenoemde door diverse beveiligingen gevoeliger zijn voor (korte) onderbrekingen van de rijstroom.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 559
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #470 Gepost op: 15 August 2025, 22:07:12 »
Machinisten of verkeersleiders,
Het volgende sein ná de "uitrijseinen" in Lelystad richting Almere heeft een bordje dat aangeeft dat het een permissief sein betreft. Het staat echter constant op rood, behalve dan als de trein er langs rijdt.  :)
Waarom is dit?
Hartelijke groet,
Joop ter Laak