Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:00:43
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:58:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 15:56:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:46:19
Lodewickshaven door Ronaldk
Vandaag om 15:43:40
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:32:30
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:28:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:28:02
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:19:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:18:59
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 15:05:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Bahnstrecke 5867 door Eric B
Vandaag om 14:51:31
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
  

Auteur Topic: Kortsluiting in een keerlus...  (gelezen 7536 keer)

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #60 Gepost op: 05 January 2013, 15:27:02 »
HEHE eindelijk gelukt met hulp van mijn dochter
zie hier baan plan waarom gevraagd werd
grt johan

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #61 Gepost op: 05 January 2013, 15:29:48 »


« Laatst bewerkt op: 06 January 2013, 11:35:23 door Bert van Gelder »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #62 Gepost op: 05 January 2013, 15:47:27 »
Kijk we komen er wel.  ;D

Kun je wat zaken toelichten om zekerheid te hebben.
In tekening 1 is dat havenspoor een los spoor wat rechtes over de beide sporen heen loopt zonder er een verbinding mee te hebben?
Zo ja, dan is daar geen probleem.
In tekening 2: het spoor naar het locdepot. IS dat ook helemaal los van de beide sporen waar het overheen loopt? En dat andere korte spoortje schuin naar rechts onder. Maakt dat verbinding met het locdepot spoor? Als beide geisoleerd liggen is dat ook geen probleem.

Het korte spoortje genaamd havespoor is dat de "beruchte" engelse wissel? Daar heb je in ieder geval een probleem.
Maar ook beide wissels linksonder bij de klimspiraal zijn een probleem.
Verder moet ik het nog eens even in detail bekijken of er meer knelpunten zijn.

Daarom is het zo belangrijk om het totaalplaatje te zien.
Om hier de jusite plek te vinden voor de keerlusmodules is nog even puzzelen.

Even een snelle conclusie. Je zult 3 keerlusmodules moeten inbouwen.
1x in de lus van plaatje 1 en 2x in de lussen van plaatje 2

Gr.
Eric
« Laatst bewerkt op: 05 January 2013, 15:50:34 door Remunj »
Gr.
Eric

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #63 Gepost op: 05 January 2013, 16:25:13 »
 Hallo eric
De vraag stelling klopt
Haven spoor is het probleem KRUISwissel
Om met het idee om van mijn opstel spoor direct naar mijn haven te kunnen rijden
links hiervan heb ik 2 tunnels en  rechts ervan een grootte dubbel spoor brug.
 Het losse spoortje loopt dood ,overslag of iets degelijks en het loc depot spoor is ook enkel .
Hier komt voor de rest niet op aan rijden alleen heen en weer van de locs .
 En wat de wissels betreft ,
Boven in het klimspiraal daar rijd ik nu probleem loos over  wel gelet op de stand van de wissel in de juiste rijrichting maar dit kan ik dmv koploper program regelen toch ?,
zonder hier sluiting te krijgen .
 Wissel daar wel van baan maar blijf op de zelf rijrichting rijden dus hier draait de polariteit niet om.

hopend een beetje duidelijk te hebben verschaft

grt johan

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #64 Gepost op: 05 January 2013, 16:26:39 »
Maar ook beide wissels linksonder bij de klimspiraal zijn een probleem.
Die zijn alleen een probleem als daar een engels wissel wordt gebruikt, bij een kruising vormen die geen probleem.
Ik twijfel even wat er rechtsboven bij het station gebeurt, ik kan niet zien of daar een verbinding tussen de twee parallelle sporen is.
Zo niet en aannemende dat alle kruisende lijnen ongelijkvloers zijn, is het beruchte engelse wissel het enige probleempunt.
Je kunt in dat geval voor de goedkope oplossing kiezen door de polariteit van dat engelse wissel afhankelijk te maken van de stand van het gewone wissel dat daar tegenaan ligt. Maar dat kan alleen als je verder op je baan consequent rechts of links houdt. Je kunt dan dus niet via dat wissel en het engelse wissel overlopen van het ene naar het andere hoofdspoor. Die verbinding mag dan alleen gebruikt worden om het havenspoor te bereiken.
Wil je meer flexibiliteit en niet direkt in de problemen komen als je bijvoorbeeld in het station een wisselverbinding aanlegt tussen de hoofdsporen, dan moet je drie keerlusmodules gebruiken. Veel flexibeler, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan. De keuze is aan jou, ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
En als er iets aan mijn aannames niet klopt, wordt het weer een ander verhaal.

Huub



Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18312
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #65 Gepost op: 05 January 2013, 16:33:01 »
pfhhhhhhhhh

Niet iedereen is even handig
 sorry

Sorry Johan, het was goed bedoeld.... :-\
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #66 Gepost op: 05 January 2013, 16:58:25 »
this goed ronald geen punt
gr johan

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #67 Gepost op: 06 January 2013, 10:09:37 »
Ik hoop, ondanks dat mijn reacties misschien een beetje "knorrig over kwamen" wat beslist niet de bedoeling wat schot in de zaak is gekomen. Ik zag dat er nu wel twee afbeeldingen zijn gepresenteerd, zo komen we ergens.

Succes Johan,

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2070
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #68 Gepost op: 07 January 2013, 12:09:50 »
Hoi,

Even je tekeningen aangepast met de 3 keerlus punten.


Hier 1 maal een keerlus in de cirkel. Eventueel een tweede als de kruising in de cirkel wel elektrisch verbonden moeten worden, en er eventueel een keer een engels wissel in moet.

In het andere plaatje dus 2 maal een keerlus, eventueel een extra als ook daar in de cirkel weer een verbinding met komen.


De dubbele keerlus betekend dus een keerlus per spoor daar, 1 in je bovenste, en een afzonderlijke in je onderste spoor.

Die extra hangt hier dan een beetje af van hoe dat spoor er boven precies loopt waar je die het handigst kunt doen.

Als je het zo doet dan heb je op je station de sporen boven en onder dus zelfde gepoold. Voordeel is dan dus dat je daartussen ook verbindingen kunt maken, gedaan in geel, zodat je trein van rechts niet vast zit aan de bovenste 2 sporen, maar ook naar de onderste kunnen, en andersom, je treinen van links ook naar de bovenste sporen kunnen gaan.

Daarnaast kun je de lus die je er in hebt zitten ook doortrekken naar beide sporen, ook in geel gedaan, zodat ook daar in 2 richtingen rond gereden kan worden.

hoeft natuurlijk niet, maar geeft je extra rijmogelijkheden.

Groet,
Roelco

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #69 Gepost op: 07 January 2013, 13:04:05 »
hallo roelco
 Toppy bedankt voor je tijd en de info

mvg johan

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #70 Gepost op: 24 January 2013, 18:43:12 »
Stel nou, dat je twee sporen hebt (een clockwise bereden, en eentje  counter-clockwise bereden) en je houdt ze gescheiden, helemaal  tot aan de haven, en dus tot aan de wisselstraten daar.

Dan kun je ook een heel ander soort aanpak overwegen, zonder keerlus-modules.
Je zou dat gepolariseerde rijweg-programmering kunnen noemen, een typerende 2-rail variant op een kopstation.

Elk berijdbaar havenspoor vanaf dat punt kent twee richtingen
(van A naar B en van B naar A). Dat kun je analoog bijvoorbeeld met bistabiele relais afhandelen. Digitaal zou ik het niet weten.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2013, 18:45:16 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail