Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
Vandaag om 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 22:33:12
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:46:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:38:18
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
Vandaag om 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
  

Auteur Topic: Kortsluiting in een keerlus...  (gelezen 7280 keer)

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #30 Gepost op: 28 December 2012, 20:14:22 »
hallo Eric ,
Mijn excuus als ik misschien lomp of eigenwijs overkom  ,maar dat zal meer te maken als onnozel/onwetendheid .
Vroeger heb ik treinen gehad alles analoog  en n spoor.
En sinds kort deze fantastische hobby weer opgepakt, wel in ho en probeer het digitaal onder de knie te krijgen.
Ben lid van 1 club geweest [naam laat ik maar buiten wegen ]en hebben daar ook een test baan gehad met wisseldecoders ib box plus koploper programma met pc interface,
en dat ging goed .
Maar ik ben daar  weg ,
de reden laat ik maar in het midden .
Dus ik weet er wel wat van af,
maar gaande weg leer ik er wel wat van ,en besef ik mijn dat ik nog ontzetten veel moet leren
Daarbij komt dat ik met de pc op dit moment software matig wat problemen heb,
dus aan sommige vraagstellingen niet gelijk kan beantwoorden.
Vandaar mijn gebrekige communicatie

Hoop hiermee een beetje duidelijkheid mee te hebben verschaft

GRT JOHAN

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12266
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #31 Gepost op: 28 December 2012, 20:55:12 »
Zoals via PB besproken met een mod van dit forum,was het berichtje niet nadelig bedoelt.
Dit is wat ik met het berichtje bedoelde,zoals ook doorgegeven aan de mod die hier mee kwam(letterlijke stukje tekst uit dat pb'tje):
Positieve kritiek of vooruitgang mag toch gemeld worden aan de TS,of niet ?
Juist omdat zijn laatste berichtje helder en duidelijk was over waarom bepaalde dingen niet zo makkelijk waren uit te leggen,vond ik het het waard om in positieve zin een reactie te geven.
Dat het via tekst lastig is om een intentie te zien/voelen wil niet zeggen dat men dan standaard maar van een "slechte" intentie uit mag/moet gaan.
Hopelijk is het geheel zo opgeklaart,en kan dat kortsluitings probleem nog sneller worden opgelost.
« Laatst bewerkt op: 28 December 2012, 21:26:32 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #32 Gepost op: 28 December 2012, 21:42:10 »
Hallo floris
Maak je niet druk  ik ben NIET zo,n persoon die
je zo op de kast heb,
Ik vind dit forum alleen al fantastisch  van wegen de hulp en bescherming die geboden word
 kortom schapo
grt johan

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #33 Gepost op: 29 December 2012, 10:04:09 »
Hallo Johan, als je zegt dat je er wel wat van af weet, hoe komt het dan dat er 3 pagina's voor nodig zijn om steeds weer hetzelfde uit te leggen en dat is nog steeds, hoe de tekening ook is, het probleem moet je oplossen in de keerlus zelf. De basis van elke keerlus is gelijk en neem nu eens het bijbehorende schema van de keerlusmodule voor je en dan zul je zien dat de oplossing daar gewoon duidelijk staat. Zo monteer je een keerlusmodule en niet anders. Het enige wat je dan in de gaten moet houden is dat je langste trein geheel binnen de lus moet kunnen staan.

Als je de Encyclopedie (zie bovenaan de pagina) als leidraad gebruikt en in de zoekfunctie eens gaat zoeken op "keerlus" dan vind je alles wat je weten wilt.

Rob

Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #34 Gepost op: 29 December 2012, 10:21:43 »
U mag voor mij dit draadje sluiten, ben er wel een beetje klaar mee
met sommige mensen [begrip]
vriendelijk bedankt

grt johan

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #35 Gepost op: 29 December 2012, 10:29:56 »
Johan, het gaat er mij niet om om je op de pijnbank te leggen en ik heb echt begrip voor je probleem maar men heeft je nu in 3 pagina's geprobeerd uit te leggen en men vroeg simpelweg op de eerste pagina om een baanplan en dan tekent iemand anders op de derde pagina een plan wat er ongeveer op lijkt. Waarom doe je niet simpelweg wat er gevraagd wordt, dan begrijpen we je ook sneller en kunnen de oplossingen ook sneller worden geboden. Uiteraard wil ook ik je graag helpen maar ga nu eerst eens wat doen met die module met behulp van de bijgeleverde gebruiksaanwijzing en als het dan niet lukt om een of andere reden kom dan met gerichte vragen. Bijvoorbeeld; ik heb dit ... en dit ... gedaan en nu zie ik dit of dit werkt niet. Daar hebben we wat aan!

Tot slot ben je wel snel op de kast te krijgen. Is het nu zo onredelijk wat men en ik vraag(t)?

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #36 Gepost op: 29 December 2012, 10:40:03 »
Een beetje afhankelijk van de rest van het baanplan en welke treinbewegingen op dit stuk mogelijk zijn, zou je misschien kunnen overwegen de polariteit van dat engelse wissel om te schakelen afhankelijk van de wisselstand van het gewone wissel. Een beetje de analoge manier van denken.
Meestal is het werken met keerlusmodules aan te raden, maar er zijn situaties waar dat niet hoeft.

Huub

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #37 Gepost op: 29 December 2012, 11:29:41 »
Ik sluit me aan bij Rob. Er is in dit draadje tot vervelens toe gevraagd om het volledige baanplan, en tot vervelens toe heeft Johan steeds geweigerd om dat te laten zien. Op zo'n manier raak ik er ook een beetje klaar mee.
Ik wil best helpen, en veel anderen ook, maar geef dan  >:(  >:( >:( gewoon alle relevante informatie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #38 Gepost op: 29 December 2012, 12:40:59 »
Ja het is jammer van de tijd die je erin stopt om te helpen.
Maar als dan de gevraagde informatie niet of maar gedeeltelijk komt houdt het voor mij ook wel een keer op.

Johan, als je verder geholpen wilt worden voldoe dan aan onze vragen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #39 Gepost op: 29 December 2012, 12:58:20 »
Gezien de meningen van anderen was mijn oorspronkelijke reactie nu ook weer niet zo raar of onredelijk. Ik denk dat Johan nu eens bij zichzelf te rade moet gaan! Er zijn in ieder geval oplossingen genoeg gegeven waar hij verder mee kan.

Een ieder een prettig uiteinde en een goed begin van 2013, ook Johan!

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #40 Gepost op: 29 December 2012, 18:15:21 »
van het zelfde voor jullie

johan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #41 Gepost op: 02 January 2013, 12:34:36 »
Johan,

Zoals ik je begrijp, kan je met een wagon al duwend vertrekkenop het bovenste spoor en kom je dan terug op het onderste spoor. Als dat zo is, dan heb je als je ter plaatse van de wissel/engelsman inderdaad een kortsluiting. Je zult in beide lussen een keerlusschakeling moeten opnemen. Hierna kun je rondrijden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #42 Gepost op: 02 January 2013, 15:42:21 »
Hallo gerard ,dat klopt helemaal wat je zegt
Ik heb nu zelf de kruiswissel geïsoleerd  en de zelfde polarisatie mee gegeven als de aansluitende wissel
Nu  kan rond rijden zonder de modulebak [haven gebied] ,en in dat zelfde gebied wil ik mijn keer lus module inbouwen waar mijn treinlengte inpas
bedankt voor u reactie

gr johan

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #43 Gepost op: 03 January 2013, 23:32:15 »
Hallo Johan,

Dan heb je het hele betoog van het herenvolk toch nog steeds niet begrepen, en denk je nog steeds analoog. Het is juist de bedoeling dat je de engelsman niet hoeft te isoleren, omdat daar de polariteit van beide sporen hetzelfde moet zijn. Daar is juist die keerlusmodule voor.

Ikzelf ben daar ook ooit uit de bocht gevlogen, en pas toen iemand het aan de hand van een tekening liet zien snapte ik het. Dat is dan ook de reden waarom ze zo graag willen dat je een tekening upload, gewoon om in te krassen en pijltjes in te tekenen...

Groet,

Richard

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #44 Gepost op: 04 January 2013, 15:29:38 »
Hallo richard ,

Dat klopt helemaal wat je zegt ,maar helaas ben ik op dit moment hand gebonden .
Mijn scan/printer heb ik op het moment problemen mee ,daar zijn we mee aan het stoeien  maar zodra  het kan zet ik zeker het railplan erop.
En wat deze oplossing betreft ,die heb ik van een goede kennis  van het koploper forum
die kwam met deze oplossing.
Het schijnt dat je deze kunt schakelen met speciale/logische acties in koploper.
Uiteraard wel met 1 keerlus module ingebouwd in het haven gebied.

grt johan