Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing  (gelezen 10370 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2019, 22:28:50 »
Arjen  ;D

Creme brule brander bij de action kost ongeveer 5 euro

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2019, 22:30:05 »
Een Weller 40 boutje;
Carrs 188 solderpaint;
Flux6 universal hardsoldeerpoeder

Onafhankelijk van de soldeerbout, waarom gebruik je harsoldeerpoeder Papje ?

Ik heb de kit ook en gebruik alleen de Carrs, dat is soldeer en flux in een, even opletten dat je genoeg soldeer van de bodem van het potje neemt, en vooral goed schoonmaken met een glaspotlood dierect voor het solderen.
Dus schoonpoetsen, Carrs erop , samen drukken en warmte erop, vasthouden en niet bewegen tot het koud is klaar.
Als er druppels soldeer blijven liggen , te koud, als alles broos wordt, te lang en of te warm.

Gewoon nog een keer proberen ;)
Gr Joke

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2019, 22:31:21 »
Het beste antwoord heb ik afgelopen weekend in Utrecht gegeven en staat hier ook wel in draadjes:

1. Ga er vanuit dat het messing vuil is. Je ziet het niet, maar ook messing ontwikkelt een oxide laag. Op oxide kun je niet solderen en daar blijft soldeer op liggen in plaats van dat het met het metaal verbindt. Dus altijd schoonmaken met een glasvezelpotlood voordat je gaat solderen.

2. Pas ruim flux toe. Het veel gebruikte fosforzuur (10%) is een goed bruikbare flux. Geen S39 oid.

3. Gebruik een soldeerbout met een dikke punt. Die dikte is nodig omdat dat meer metaal bevat en langer op temperatuur blijft. Hoog vermogen is niet nodig. 40 Watt is zeker voor deze kit voldoende

4. Hou de bout lang genoeg met soldeer op de te maken verbinding zodat je het soldeer ook goed ziet vloeien.

Ik denk dat hier van de 4 punten het 1e punt het grootste probleem is. Ik zie in elk geval ook vingerafdrukken op het messing, dus er zit ook vet op.

P.S., om nu te wachten tot Ontraxs zou ik niet doen, maar volgens mij organiseert BNLS op 30 maart een demo dag met zeker ook messing solderen.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2019, 22:53:34 »
Goed... morgen even regelen:

- brandertje;
- glasvezelpotlood.

Hardsoldeer vloeit overigens wel. Ik had toevallig nog een rolletje in mijn tas zitten, dat gaat gewoon goed. Ik vind het alleen zo snel 'teveel', het is wat slechter te doseren. Is Flux6 goede flux?


Groet,


Richard

P.S. Ik had gewoon een week eerder moeten beginnen, dan had ik even bij je langs kunnen hobbelen. Ik was er ook gewoon zondag  ::)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2019, 23:05:17 »
Hoi Richey ,

Je hebt het over hardsolder . maar daar heb je voor zover ik weet een veel hogere temperatuur voor nodig .

Gewoon harskern soldeer (met lood) en fosforzuur gebruiken , werkt prima . als je dit zo gauw niet kan vinden kan ouderwets soldeer vet ook (geen S39 gebruiken)

ff googelen voor hardsoldeer geeft bv dit :

http://www.technischwerken.nl/kennisbank/techniek-kennis/wat-is-het-verschil-tussen-hardsolderen-en-zachtsolderen/

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #20 Gepost op: 20 maart 2019, 23:14:34 »
Hardsoldeer en Flux 6??? Doe je bij treinmodelbouw NOOIT. Behalve bij livesteam natuurlijk.  ;)
Moet je dan dus boven de 450 graden stoken, dus met een brander, met hardsoldeer met veel zilver (is een heel dure en stugge draad) en flux 6 dat bij de juiste temperatuur  lijkt op transparante kauwgum..
Gewoon solderen is iets rond de 300 graden met de bout en harskerntin of tin en vloeimiddel. (Wellerstift nr 7)
dan nog een exoot highmeltsoldeer voor Wellerstift 9.
Low melt solderen met bout en lichtdimmer tussen circa 100 en 150 graden en (bij voorkeur vloeimiddel van Piet Peetoom.

En daarnaast de "voorschriften" van Ivo uiteraard.

succes Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #21 Gepost op: 20 maart 2019, 23:18:02 »
Ehh... ik bedoelde gewoon soldeer. Foutje...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #22 Gepost op: 21 maart 2019, 12:57:49 »
Gooi die Flux 6 nou maar gewoon weg want daar heb je helemaal niets aan.

Bij MK modelbouw hebben ze ook potjes soldeerverf/pasta. Als je dat er op smeert heb je niet anders meer nodig. Soms voor een stevigere verbinding met en beetje zachtsoldeer aanvullen.

Stephan.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #23 Gepost op: 21 maart 2019, 12:59:32 »
Gooi die Flux 6 nou maar gewoon weg want daar heb je helemaal niets aan.

Bij MK modelbouw hebben ze ook potjes soldeerverf/pasta. Als je dat er op smeert heb je niet anders meer nodig. Soms voor een stevigere verbinding met en beetje zachtsoldeer aanvullen.

Stephan.

Hij heeft toch aangegeven dat hij CARRS 188 soldeerverf gebruikt, dat met de poetsprocedure is voldoende!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #24 Gepost op: 21 maart 2019, 13:01:00 »
Ja dat zie ik nu ook.

Dus doen wat jij al schreef en eventueel indien nodig verstevigen met zachtsoldeer
Ik heb de kit ook en gebruik alleen de Carrs, dat is soldeer en flux in een, even opletten dat je genoeg soldeer van de bodem van het potje neemt, en vooral goed schoonmaken met een glaspotlood dierect voor het solderen.
Dus schoonpoetsen, Carrs erop , samen drukken en warmte erop, vasthouden en niet bewegen tot het koud is klaar.
Als er druppels soldeer blijven liggen , te koud, als alles broos wordt, te lang en of te warm.

Gewoon nog een keer proberen ;)
Gr Joke
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2019, 13:03:28 door prutser »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #25 Gepost op: 21 maart 2019, 14:18:47 »
Umm, ik doe het anders.
- Ik maak het messing nooit schoon voordat ik het vertin, laat staan met een glasvezelpotlood. Ik heb er werkelijk helemaal nooit problemen mee gehad. Alleen als iets flink vuil of gecorrodeerd is maak ik het vooraf schoon, soms met een glasvezelpotlood.
- Ik gebruik alleen als laatste redmiddel fosforzuur, ik ga van de lucht bij vertinnen vaak al bijna van mijn stokje.
- Ik gebruik inderdaad S39, de pasta bedoel ik dan (de rode vloeistof is werkelijk uit den boze). Na elk klusje 10 minuten spoelen in heet sodawater en licht schrobben met een tandenborstel, direct daarna drogen in een warme oven (70 graden). Ik gebruik zelden soldeerverf; dat spettert als je soldeert, vult nauwelijks  en vervuilt je model enorm.
- overtollig soldeer schrap of snijd ik weg met een mesje, of met een schroevendraaier, in het laatste geval met een glasvezelpotlood. Ik ben geen voorstander van deze potloden, ik heb nog een dag last van de vezeltjes.
- ik gebruik een simpele 30/60W soldeerbout van E 20-25 van de Conrad met een vrij brede punt. Meestal staat-ie op 60W, meer dan voldoende voor vrijwel alle soldeerwerk.
- ik gebruik simpel harskern soldeer 0,5 mm, voor witmetaal de staafjes low-melt ven Piet Peetoom (icm de genoemde gruwelijke fosforzuur) en 30W bout. Gaat meestal goed.

Ik zie het probleem van de pasteuze S39 niet zo, het zou zwaar corrosief zijn. Maar zelfs mijn eerst gebouwde model heeft op geen enkele manier last van corrosie.
En ik denk ook dat het gebruik van zowel flux6 als soldeerpasta tegelijk (2 x vloeimiddel-vocht wat in stoom verandert) je soldeer alle kanten op slingert.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2019, 14:27:18 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #26 Gepost op: 21 maart 2019, 15:19:00 »
ik gebruik ook al jaren S39, de oude vloeibare met zwavelzuur (geloof ik) die je inmiddels niet meer nieuw kunt krijgen. Opbrengen met een stokje, een kaasprikker ofzo. Na het solderen werkstuk heel goed schoonmaken met warm water en een tandenborstel met schuurmiddel of gewone zeep (als het maar basisch is om dat zuur te neutraliseren). Nog nooit na-effecten gehad. De bruine pasta gebruik ik ook wel eens, die doet het ook goed.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #27 Gepost op: 25 maart 2019, 15:54:58 »
Na al jullie adviezen ben ik toch nog eens gaan proberen. Ik weet niet wat het is, maar de Flux6 en de Carr's 188 geeft gewoon alleen maar bende bij mij, mijn normale rolletje harskern bevalt mij tot op heden het beste. Het solderen gaat me ook steeds beter af, steeds kleine stukjes afknippen en die dan met de pincet op de plek brengen waar ik ze wil hebben  (y).



De balansijzers zitten nu in elkaar, bufferbalken omgezet en rangeeroogjes netjes gebogen.





Nog wel even een vraagje aan de experts hier: hoe halen jullie netjes het teveel aan soldeer weg? Het meeste zal na het spuiten (ook nog een nieuw avontuur) niet zo meer opvallen, maar één van de veerpakketten is wel een beetje volgelopen. Ondertussen gaat het een stuk beter, maar mijn eerste stappen waren nogal ehh... rommelig  ::)
Mijn tweede vraag: ik wil hem bouwen met remwerk, zeg maar jaren 60/70. Zou iemand een foto kunnen maken hoe die triangels horen, want ik snap de beschrijving niet helemaal hoe dat moet.

Groet,

Richard

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #28 Gepost op: 25 maart 2019, 16:16:43 »
tja je blijft een probleem houden met je temperatuur.
Er ligt nu een homp tin op maar gevloeid heeft het echt niet.tenminste niet op je bodem plaat.
koop voor de gein nou ff een creme brulee brander bij de action voor 5 euro en ga er eens met de brander over heen.
dan weet je meteen wat vloeien is  ;D
Voor het overtollige tin op o.a je verenpakket en stelbalk heb je dus het glasvezelpotlood nodig.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2019, 16:18:49 door roadster36 »

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re: BNLS-Werkspoor - Mk modelbouw CHD in messing
« Reactie #29 Gepost op: 25 maart 2019, 16:38:45 »
Ik had die punten gewoon niet opnieuw aangetipt, ze zouden toch aan de binnenkant komen  ;D
Bij deze wel even gedaan, soldeer gaat echt keurig vloeien (alleen hou je een beetje troep van het eerste begin):



Bij de balansijzers had ik gewoon veel beter begrepen hoe het moest:



Creme Brullee brandertje komt er ook echt wel, maar de Blokker had hem niet en we hebben hier in het dorp geen Action  ::).

Groet,

Richard