Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
Vandaag om 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
Vandaag om 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23

Auteur Topic: Badger 150  (gelezen 6196 keer)

TonM

• Offline Offline
Re:Badger 150
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2012, 00:06:11 »
Jan,

Als je nog een medium achter de hand wilt houden: Die messing spuitmondjes zijn gewoon los te koop en te vervangen.

Grtz,
Ton

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 25 December 2012, 10:16:08 »
Zoals ik al eens eerder hier heb uitgelegd: ik heb zeker 15 jaar een Badger 150 gebruikt. En deze moet je gewoon goed schoon houden. Daarbij is een 150 gevoelig voor de juiste dikte van de verf. Als je die onvoldoende verdund, bouwt er zich snel een laagje lak op binnen de spuitmond, daar waar ook de gaatjes zitten. De latere badger 150 spuitmond heeft daar geen gaatjes meer, maar een soort zaagtand. Die lak die aan de binnenkant opbouwt zorgt voor het spetteren, dus bij onvoldoende dunne lak. Mijn 150 was inmiddels zo ver versleten door het vele uit en in elkaar zetten, dat de fijne messing schroefdraad op verschillende punten gewoon versleten was. Eerst nog met stukjes eflon tape, maar later hielp ook dat niet meer. Dus toen maar een nieuwe. Ik wilde eerst maar een nieuwe Badger of een Harder en Steinbeck. Mijn airbrush handelaar stelde me gezien waar ik het allemaal voor wilde gebruiken een Iwata Eclipse voor. En er gaat een wereld voor je open. Deze airbrush is veel minder gevoelig voor de juiste verdunning, spettert nooit, hoeft veel minder te worden schoongemaakt (1 keer per jaar, is echt waar) en als het dan moet is het makkelijk. Het enige wat hij niet doet is dunne lijntjes uit de hand spuiten.

Ik heb de Iwata Eclipse HP-BCS met bekervoeding aan de onderkant (suction feed) en daar passen de badger bekers gewoon op. Eric heeft er inmiddels ook een, maar dan met bovenvoeding en Nick gebruikt hem ook al.

Mijn advies: doe weg die Badger 150. Het is gewoon een verouderd ding. Er zijn veel betere op de markt, die helemaal niet duurder zijn, maar wel veel beter werk leveren.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 25 December 2012, 17:49:35 »
Natuurlijk heeft de techniek niet stilgestaan sinds het uitbrengen van de Badger 150. Dat wil niet zeggen dat het een slechte spuit is.
Als je gaat kijken naar meer moderne en betere airbrushes, dan kies ik toch weer voor Badger: Met name voor wat betreft onderhoud is de Vega-serie een enorme verbetering. En als je daarnaast ook nog een spuit wilt die niet gevoelig is voor de dikte van de verf (binnen redelijke grenzen natuurlijk), dan is de Omni-serie echt een topklasse spuit. Zowel de Vega als de Omni zijn heerlijke spuiten om mee te werken.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 25 December 2012, 19:24:56 door TonM »

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #18 Gepost op: 25 December 2012, 18:15:28 »
. Mijn airbrush handelaar stelde me gezien waar ik het allemaal voor wilde gebruiken een Iwata Eclipse voor. En er gaat een wereld voor je open. Deze airbrush is veel minder gevoelig voor de juiste verdunning, spettert nooit, hoeft veel minder te worden schoongemaakt (1 keer per jaar, is echt waar) en als het dan moet is het makkelijk.

Ik heb de Iwata Eclipse HP-BCS met bekervoeding aan de onderkant (suction feed) en daar passen de badger bekers gewoon op. Eric heeft er inmiddels ook een, maar dan met bovenvoeding en Nick gebruikt hem ook al.

mvg,
Ivo

nou ik zei het toch..... ::) ::)  hophop overmorgen naar Harolds in rotterdam .

eric

Rubedino

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 25 December 2012, 20:07:41 »
Met een Badger is helmaal niks mis ga dan ook geen onzin adviezen hier neerzetten waar de niet ervaren en of beginnende airbrusher op af zou gaan.

Die Iwata spuit ken ik niet en kan daar dus ook niet over oordelen.

Een Badger is een prima en gebruiksvriendelijk product voor de amateur en de professional. Als er 1 iemand iets kan zeggen over het gebruik er van ben ik dat wel gezien mijn ervaring met de Badger.

Kom maar een keer langs met die spuit en laat het maar zien. Wellicht kun je me overtuigen.

Mvg

Kees-Jan

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #20 Gepost op: 25 December 2012, 21:38:01 »
Ik wilde eerst maar een nieuwe Badger of een Harder en Steinbeck. Mijn airbrush handelaar stelde me gezien waar ik het allemaal voor wilde gebruiken een Iwata Eclipse voor. En er gaat een wereld voor je open. Deze airbrush is veel minder gevoelig voor de juiste verdunning, spettert nooit, hoeft veel minder te worden schoongemaakt (1 keer per jaar, is echt waar) en als het dan moet is het makkelijk. Het enige wat hij niet doet is dunne lijntjes uit de hand spuiten.

Een maal per jaar schoonmaken? Leg dat eens uit... na het spuiten niets openhalen? Hoe voorkom je dan verstoppingen, vervuiling bij volgende spuitklussen ed.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rubedino

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 25 December 2012, 22:03:07 »
Dat kan bij een Badger ook. Enige voorwaarde is dagelijks gebruik en de juiste verf....... Alleen tijdens de zomervakantie gaan bij alle Badgers gedemonteerd in de........ja.........juist thinner van........de bouwmarkt.

Mvg

Kees-Jan

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 25 December 2012, 22:53:18 »
Een maal per jaar schoonmaken? Leg dat eens uit... na het spuiten niets openhalen? Hoe voorkom je dan verstoppingen, vervuiling bij volgende spuitklussen ed.
JAB,

De badger ging bij mij na elke beurt gewoon uit elkaar, omdat anders de verfresten in de kop er niet uitgingen. Dat komt door de gaatjes in de kop en later de zaagtand.

Hoe gaat dat nu met de Iwata? Ik zaai misschien verwarring met een keer per jaar, maar daarmee bedoel ik een keer per jaar uit elkaar halen. Na elke beurt blaas ik de spuit een paar seconden even door met thinner in een reservoir bij mij onder de spuit, maar anders gewoon in het verfreservoir. Daarna hou je je vinger op de kop en blaas je nog eens. Doordat er door je vinger de weg naar buiten is afgesloten gaat de perslucht door de hele spuit naar het thinner reservoir en blaast daar belletjes. Dus eerst kort met thinner spuiten en dan de spuit drogen door de vinger op de kop te houden. Met een badger gaat dat door de gaatjes of zaagtand kop veel moeilijker. Dan zet ik hem met de kop naar beneden weg. Dat is alles wat ik doe en dan een keer per jaar uit elkaar. Dan vind ik alleen maar een klein ringetje verf op de naald en moet de binnenkant van de kop weer eens glanzend schoon worden gemaakt.

De Badger haalde ik echt na elke spuitbeurt uit elkaar, want anders kreeg ik hem onvoldoende schoon en was ik bij een volgende spuitbeurt te lang bezig om het weer aan de gang te krijgen. Dat betekende voor mij naald eruit, schoon maken en veilig wegleggen. Kop in 2 delen eraf, vooral de voorste goed schoonmaken aan de binnenkant en zorgen dat je de teflon ring niet kwijtraakte.

Het is voor mij echt een wereld van verschil.

@Kees-Jan,

Ik zeg niet dat het met de badger niet gaat, tenslotte heb ik deze ook 15 jaar met tevredenheid gebruikt, maar ik heb toch wel een groot verschil in gebruiksgemak ontdekt. Met name het veel vergevingsgezinder zijn ten aanzien van de dikte van de verf en veel minder vervuiling van de binnenkant van de spuitmond bevallen mij bijzonder goed en leveren mij heel veel tijdsbesparing op. En in prijs scheelt het niet erg veel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #23 Gepost op: 25 December 2012, 23:09:42 »
leuk om hier zoveel verschillende meningen te horen.
Ik was nu voor 23 euro voor een nieuwe nozzle en 7 euro voor een nieuwe naald weer klaar.
en ik heb nu een fijne naald ipv de medium, en die aanschaf zat er toch al aan te komen.
Al heb ik met de medium ookaltijd  zeer goed resultaat gehad.
De fijne heeft ook de zaagtand nozzle waar Ivo het over heeft.
Het spuit weer geweldig mooi nu. (y)
ook ik leg de spuit tussen de spuitbeurten om soms dagen in de bouwmarkt thinner.
Gr Jan

lokpaint

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 26 December 2012, 01:14:53 »
Hoi

Wat is een zaagtand nozzle ???

Bart
« Laatst bewerkt op: 26 December 2012, 01:38:17 door lokpaint »

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #25 Gepost op: 26 December 2012, 02:14:59 »

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #26 Gepost op: 26 December 2012, 23:35:29 »
en wat is t voordeel van een zaagtand nozzle?
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

lokpaint

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 27 December 2012, 00:22:36 »
Niks  ;D

Bart

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #28 Gepost op: 27 December 2012, 02:24:11 »
Da'j d'r misschien ook mee zagen ken........... ;D

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #29 Gepost op: 27 December 2012, 02:28:27 »
 ;D ;D
ik heb ook geen idee mischien zoals Ivo al zei, geen gaatjes meer in de nozzle die verstopt kunnen raken.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35614.msg787496.html#msg787496     (y)
« Laatst bewerkt op: 27 December 2012, 02:31:34 door roadster36 »