Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
  

Auteur Topic: Badger 150  (gelezen 6219 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Badger 150
« Gepost op: 22 December 2012, 23:25:37 »
Mijn Badger spetterde iets
ringetje 50 055 al vervangen , dat hielp maar ik heb ook teflon busje 50 046 gekocht.
echter geen idee waar die moet zitten.

« Laatst bewerkt op: 22 December 2012, 23:33:07 door roadster36 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Badger 150
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2012, 23:34:51 »
046 zit IN de behuizing, die hoef je normaal gesproken niet te vervangen. Veel voorkomende oorzaken van spetteren: een kromme naald; het "verkeerd" verdunnen van de verf en/of een vieze nozzle.

Groet,
Jan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Badger 150
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2012, 23:35:27 »
50-055 is toch Teflon? 50-046 zou ik niet weten, die van mij werkt zonder dat dingetje
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Badger 150
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2012, 23:39:13 »
yep is een teflon ringetje (busje)
Staat op de tekening tussen de spuitkop en de spuit zelf getekend
echter waar hij in moet ???
hou krijg ik hem in de behuizing dan?

gespoten met phildie verf 1;1 verdund met thinner   zoals ik altijd doe
nozzel tig keer al schoongemaakt en spuit al tig keer doorgespoten met thinner.
kromme naald ? laatste keer nog perfekt mee gespoten
niet laten vallen of andere rare dingen mee gedaan.

« Laatst bewerkt op: 22 December 2012, 23:42:42 door roadster36 »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Badger 150
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2012, 00:07:12 »
ding zit echt in de spuit, waar de naald van achter het verfgedeelte ingaat zegmaar. Zou ook geen effect moeten hebben op spetteren, hij gaat als dat ding versleten is valse lucht trekken in plaats van verf. Denk dat er toch gewoon iets aan het verfmengsel mankeerde. De mooiste spetters krijg je trouwens van druppeltjes die opbouwen aan de binnenkant van de nozzlecap (voorste deel van de spuit) als je met te dikke acrylverf spuit.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Badger 150
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2012, 00:16:40 »
Dat ding zit inderdaad in het huis, maar je krijgt hem er alleen uit en een nieuwe erin met een speciaal gereedschapje dat je dealer zou moeten hebben...
Ik heb dat ding ooit laten vervangen bij Airbrushservice in Almere.
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Badger 150
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2012, 00:36:31 »
nou morgen nog maar eens proberen.
de verf eerst maar eens voor de kachel zetten.
ik vermoed dat kou de oorzaak is.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re:Badger 150
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2012, 00:44:21 »
Zelf heb ik de badger 155, maar die verschild niet veel met de jouwe. Wat belangrijk is, dat de hele kleine gaatjes in de spuitkop schoon zijn.
Ik heb zelf bij de drogist van die borsteltjes gekocht om tussen de tanden te gebruiken (interdentale borstels). Die zijn er in verschillende diktes en de dunste maat past perfect in die kleine gaatjes.
Die gaatjes kunnen verstoppen door opgedroogde verf na het spuiten. Toen ik dat bij mijn verfspuit voor het eerst deed na een paar keer spuiten, kwam er best nog wel het een en ander uit.

Sindsdien gebruik ik die borsteltjes steeds bij het reinigen van de spuit. Ze passen perfect door alle openingen in de spuit en verwijderen de verfresten die met doorspoelen toch blijven zitten.

Verder gebruik ik vaak een eenvoudig spuitje die ik bij Herman Buitelaar gekocht heb:http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=3748

Werkt als een tierelier (voor het spuiten van vlakken) en scheelt veel werk bij het reinigen.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

mariazell

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:Badger 150
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2012, 08:03:25 »
dat buisje is opgevreten door de thinner! dus vervangen...
draai je spuitmond los trek de naald er uit.
todat je alleen dat gedeelte over hebt waar de spuitmond op komt(chroom)
pak een stukkie koperdraad van elektra draad (bruin, blauw, groen geel)
duw dat van de kant waar de naald ingaat,voel je weerstand dan heb je het buisje bereikt,
en dan doorduwen dan komt ie er uit.
plaatsen doe je via de kant waar de spuit mond op zit, buisje in het gaatje stoppen stukkie doorduwen met koperdraad en hij zit..

dan de spuit in elkaar zetten en de naald iets in olieën (dicht ook af) en er weer uit halen,
reinigen en dan weer terug de spuit in...

gebruik liever geen thinner uit de bouwmarkt die is te agresief en vreet in korte tijd weer dat
buisje op..

ik gebruikte vroeger ook altijd thinner en had dus dezelfde problemen..

grtjs erik
je kan de hobby zo duur maken als je zelf wilt

Rubedino

  • Gast
Re:Badger 150
« Reactie #9 Gepost op: 23 December 2012, 08:47:11 »
Nou mijn spuiten bewaar ik gewoon in de thinner en ik heb er nog nooit last van gehad.

De enige keer dat ik dat ringetje vervangen heb is toen ik het kwijt was geraakt bij het schoonmaken van 1 van de spuiten.

Thinner uit de bouwmarkt werkt prima om een Badger schoon te maken. Ik werk al meer dan 4 jaar bijna dagelijks met deze spuiten en heb er eigenlijk nog nooit een probleem mee gehad (geen naald stuk of wat dan ook).

Er is maar 1 ding waar je op moet letten bij deze spuiten en dat is dat het lucht inlaat stuk (op de tekening ook te zien welke onder in de spuit geschroefd wordt). Deze mag gemonteerd nooit in aanraking moet komen met vloeistof.

mvg,

Kees-Jan


roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Badger 150
« Reactie #10 Gepost op: 24 December 2012, 19:10:47 »
zzzzzzzzzo ik was het gezeur met mn spuit zat.
Alles geprobeerd, maar het kreng bleef spetteren.
Nieuwe naald en nozzel gekocht en meteen ook maar een nieuwe compressor.
En nu is het spuitwerk weer zo strak als een 18 jarige.
 

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re:Badger 150
« Reactie #11 Gepost op: 24 December 2012, 19:14:02 »
koop nou gewoon een Iwata Eclips joh...gewoon kwaliteit en nooit gesputter en of gehouwehoer... (y)



eric

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2590
Re:Badger 150
« Reactie #12 Gepost op: 24 December 2012, 19:43:44 »
Die Badger spuiten gaan eigenlijk ook nooit kapot. Hooguit na veel gebruik eens een onderdeeltje vervangen.
Ik vermoed dat bij Roadster36 het messing spuitmondje dat in de nozzle zit, versleten of beschadigd was.
Het verhaal dat het buisje zou zijn opgevreten door de thinner, vind ik echt vreemd. Net als Kees-Jan, maak ik mijn spuiten al jaren schoon in de thinner van de bouwmarkt, waarmee ik ook verf verdun. Nooit problemen mee gehad.

Grtz,
Ton

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Badger 150
« Reactie #13 Gepost op: 24 December 2012, 20:44:53 »
Mee eens. Die van mij is minstens 20 jaar oud en op alle mogelijke manieren met alle mogelijke middelen mishandeld, maar meer dan een nieuw teflon ringetje 50-055 (omdat de vorige door de gootsteen was ontsnapt) en een nieuwe naald/nozzle heb ik er niet aan vervangen. En ja, hij doet het nog steeds goed.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Badger 150
« Reactie #14 Gepost op: 24 December 2012, 23:10:20 »
Dat busje was idd nog okee.
En mijn badger is ook uit 1993 ook nooit gezeur gehad.
Met nieuwe naald en nozzle was het probleem verholpen.
Ik vermoed nu dat het messing spuitmondje het probleem was.
De naald was niet krom.
echter ik had een medium naald maar een fijne naald stond al lang op mijn verlanglijstje.
En mijn compressor lekte olie, nu een olieloze gekocht.
Gr Jan