Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Ongeval tussen bus en 2 goederentreinen.  (gelezen 3779 keer)

Vinkendrecht

• Offline Offline
    • Vinkendrecht
Ongeval tussen bus en 2 goederentreinen.
« Gepost op: 21 December 2012, 22:57:36 »
OP 19 december is er op een spoorwegovergang in Düsseldorf-eller een ongeval gebeurd.
Een bus was stilgevallen op de overweg en de chauffeur kreeg hem niet meer aan de praat.
Toen de overwegbomen dichtgingen werd de bus gegrepen door 2 goederentreinen.
Eén van de goederentreinen werd getrokken door 2 locs van de serie 189. De 189 065 (vm tulpenloc) en de 189 074. Achter deze locs hingen ketelwagens met diverse gevaarlijke stoffen, maar geen van de ketelwagens was beschadigd.
De voorste loc, de 189 065 ontspoorde en kwam naast het spoor in een schuur terecht.
De andere goederentrein was een trein met opleggers, wissellaadbakken en containers. Hiervan was de loc de 185 388 ontspoort en ook enkele goederenwagens waren ontspoort.
Voor een verslag en foto's:
http://www.feuerwehr.de/einsatz/berichte/einsatz.php?n=21247
of
http://www.derwesten.de/staedte/duesseldorf/bus-von-zuegen-zermalmt-img1-id7411966.html
« Laatst bewerkt op: 21 December 2012, 23:44:05 door Vinkendrecht »
groeten, Martin Vink Dordrecht

Deetrein

• Offline Offline
Re:Ongeval tussen bus en 2 goederentreinen.
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2012, 00:07:30 »
Leuke casus voor een examen brandmeester  ::)

Melding TIS 3.3 òf TIS 4.1?

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2012, 08:08:31 »
Wat een pleuriszooi zeg, maar gelukkig geen gewonden of erger.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2012, 10:00:55 »
Toch een rare parkeerplaats voor een locomotief. Ok het past wel net! Of is tie dwars door die schuur heen gegaan?
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2012, 10:51:08 »
Van die bus is niet veel meer over, gelukkig was het al laat op de avond en zat de bus niet propvol, dan waren de mensen er nooit allemaal op tijd uitgekomen.

Het is een wonder dat er zelfs geen gewonden zijn gevallen, wat wel aangeeft hoe veilig de loks zijn.

Was gisteren in Köln op de kerstmarkt samen met mijn ouders, maar ben rond 11:30 naar köln west gegaan omdat een groot deel van de goederentreinen over Neuss wordt omgeleid.
Het was heel druk met goederentreinen aldaar.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #5 Gepost op: 22 December 2012, 11:30:26 »
 :o Ben ik toch blij dat ik die bus niet reed... En inderdaad een goeie actie van de buschauffeur om iedereen er als de sodemieter uit te sturen; maar geschrokken zal menigeen wel zijn, jeezis :o :-X

Valt me wel weer voor de zoveelste maal op, hoe "gemakkelijk" je een trein/locomotief/tram eigenlijk uit dat spoor krijgt  ??? want laten we eerlijk zijn: die bus weegt grofweg 2,5 ton (dat moderne spul is allemaal "leichtbau") en die loks halen toch zeker wel het twintigvoudige daarvan, toch?

Ik heb al genoeg ontsporingen van zowel tram als trein gezien,weet ook hoe laag in feite zo'n flens is, dus misschien moet ik mij eerder gaan verbazen, dat het zo vaak 'goed gaat'  ??? :-[ :-\

Ikzelf ben met een railgebonden voertuig gelukkig nooit zélf 'het spoor bijster geraakt', maar heb genoeg collega's en kennissen die dat wél is gebeurd en die zijn unaniem: als je van het padje afgaat ben je in de meeste gevallen TOTAAL HULPELOOS!
Dus ook sterkte voor de 'Lokführer", al weet ik ook wel, dat die waarschijnlijk geen Nederlands begrijpen en hier dus niet meelezen... ;)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 22 December 2012, 11:45:29 »
Een bus is wel wat zwaarder dan 2,5 ton. Zelfs als het leichtbau is dan zal het toch minstens 6 ton zijn. Uit de foto's begrijp ik dat het een gelede bus was, ga dan maar uit van 10 ton. Zo'n loc weegt ongeveer 80 ton. Dan liggen de gewichtsverhoudingen toch wel wat (on)gunstiger. Bovendien werd de bus gemangeld tussen twee treinen, dus die andere trein heeft ook wel geholpen om de loc uit het spoor te krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2012, 12:08:49 »
Klaas,  :-[ :-[ :-X
I most humbly stand corrected  ;)

Cijfertjes en komma's zijn beslist niet mijn sterkste kant; zoals een vriendin van mij (die van die cijfertjes haar werk heeft gemaakt) regelmatig zegt, "ach, een nulletje meer of minder, wat doet het ertoe" 8)

Inderdaad, een historische bus (en daar ligt mijn passie...) weegt grofweg 9 ton, dus voor een gelede moderne bak mag je zondermeer uitgaan van 15 - 17 ton... En ik ging eigenlijk uit van mijn lieve kleine microbusje: dat zescilinder DAFje haalt de 3 ton niet...  :-X

En tenslotte heb je natuurlijk gelijk, dat het vooral die twee treinen zijn, die elkaar 'van het padje' hebben gebracht, die bus was alleen maar het hulpmiddel...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2012, 12:16:15 »
Toevallig ben ik ook een van de machinisten van DB Schenker die ook op Duitsland rijd!
Wellicht was het een Nederlander geen idee, een 189 weegt 87 ton. De flens is ongeveer 2 tot 2,5 centimeter.
Het is puur een zaak, wat komt er tussen de flens en het spoor. Al ben ik zeker met je eens dat ik dit ook niet had verwacht van een bus.

Gr. Silvester

:o Ben ik toch blij dat ik die bus niet reed... En inderdaad een goeie actie van de buschauffeur om iedereen er als de sodemieter uit te sturen; maar geschrokken zal menigeen wel zijn, jeezis :o :-X

Valt me wel weer voor de zoveelste maal op, hoe "gemakkelijk" je een trein/locomotief/tram eigenlijk uit dat spoor krijgt  ??? want laten we eerlijk zijn: die bus weegt grofweg 2,5 ton (dat moderne spul is allemaal "leichtbau") en die loks halen toch zeker wel het twintigvoudige daarvan, toch?

Ik heb al genoeg ontsporingen van zowel tram als trein gezien,weet ook hoe laag in feite zo'n flens is, dus misschien moet ik mij eerder gaan verbazen, dat het zo vaak 'goed gaat'  ??? :-[ :-\

Ikzelf ben met een railgebonden voertuig gelukkig nooit zélf 'het spoor bijster geraakt', maar heb genoeg collega's en kennissen die dat wél is gebeurd en die zijn unaniem: als je van het padje afgaat ben je in de meeste gevallen TOTAAL HULPELOOS!
Dus ook sterkte voor de 'Lokführer", al weet ik ook wel, dat die waarschijnlijk geen Nederlands begrijpen en hier dus niet meelezen... ;)
Gr. Silvester

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 22 December 2012, 12:21:47 »
De flens is ongeveer 2 tot 2,5 centimeter.
Nu we toch met cijfertjes bezig zijn: 28 à 32 mm.

Bron Bijlage 3 op pagina 21
« Laatst bewerkt op: 22 December 2012, 12:27:53 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mcn1986

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 December 2012, 12:27:42 »
29 mm kan inderdaad heel goed! Het raakvlak van de flens heb ik eens opgemeten en dat varieerde tussen de 2 tot 2,5 centimeter. Dus de overige 4 mm is dus eigenlijk al zodanig als "extra". Het blijft bijzonder dat een bus dit kan veroorzaken.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 December 2012, 12:43:34 »
Auww Weia :o :o

Binnen vijf minuten twee keer moeten verontschuldigen doet zeer... ;) :D ;D :D ;D

Sylvester, ik ben al "wat ouder", ik weet, dat het bestaat (lees ook graag daarover mee) maar ik mis ergens die 'klik' dat Land, Voertuig en Nationaliteit-van-de-bestuurder niet onlosmakelijk zijn verbonden: Ik zie er geen enkel probleem in, dat een Nederlander door Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland rijdt: mits goed geschoold in het daar geldende beveiligingssysteem mag dat in Europa geen probleem zijn!
Ik ben blij, dat ik verder géén tik op de vingers krijg...
Klaas gaf al aan, dat die bus qua gewicht waarschijnlijk niet heeft meegespeeld, maar je hebt helemaal gelijk, dat "rotzooi-op-de-baan" en dan zie ik een hoop polyester-tussen-twee-treinen ook als zodanig, zéker als dat als een wig tussen twee treinen komt... Ik heb nog eens naar de diverse foto's gekeken en krijg inderdaad ook de indruk, dat de eerste trein de bus 'midscheeps' heeft geramd, daarbij in het spoor is gebleven, maar daarna, met die bus op zijn neus,een tegenligger tegenkwam en toén zijn spoor bijster raakte...

Schrikken was het voor alle betrokkenen zondermeer; ik hoop oprecht, dat dit voor niemand tot emotionele problemen zal leiden!

Frans (die een tram verantwoord kan rijden, maar dat is maar 30 ton... ???)

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 December 2012, 13:36:40 »
Frans ga er maar van uit dat een machinist die in het buitenland rijd goed geschoold is in de aldaar geldende regelgeving. Hij/zij moet daar gewoon de landelijke opleiding volgen met de daarbij behorende examens. Het is niet net als een auto, dat als je in Nederland je rijbewijs haalt, je vervolgens onbeperkt door Europa mag crossen ;)

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 December 2012, 13:50:38 »
Hihi,
dat weet ik, Remco en dat is ook maar goed zo...
(kun je hooguit gaan roepen, dat de regels voor auto's in heel Europa (tenminste het Continentale deel daarvan ;) ) redelijk gelijk zijn, al twijfel ik daar ook wel eens aan... :-\

Laat duidelijk zijn: ik twijfel absoluut niet aan de kennis-en-kunde van de betrokkenen! Zoals ik het nu inschat was die bus gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plek... Ik hoop dan ook, dat alle bestuurders/machinisten over voldoende zelfvertrouwen beschikken om dit incident een plekje te geven en vooral in zichzelf en hun kunde blijven geloven!

stomer2010

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 22 December 2012, 15:38:22 »
ben ook machinist in duitsland en kom daar 3x per week voorbij.
de bus die geraakt was was een hybride bus de 1e die het bedrijf had en is nu dus oud ijzer.
de overweg ligt in een draai dus dat zal wel bij de ontsporing meegeholpen hebben.

het gekke is deze overweg is ongeveer 3mnd met de hand bediend en vernieuwd met een installatie die deze controleerd of er geen voertuigen op staan (zal niet goed gewerkt hebben) en daar zal ook wel onderzoek naar gedaan worden want de db is van plan alle overwegen ermee uit te rusten, want langs de baan verdwijnen steeds meer treindienstleiders.