Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH  (gelezen 9736 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #15 Gepost op: 20 December 2012, 20:32:05 »
Ton op zich wel een idee, maar bij de waterbakken blijft er dan maar erg weinig vlees over in de voetplaat. Die is ter plekke maar 2,5mm breed en erg dun. Ik voel er toch veel meer voor om alles te solderen zodat de voetplaat niet meer een zwak punt blijft.

Ik heb eerst maar even een paar moeren op de voetplaat gesoldeerd ter bevestiging van het chassis, vindt ik toch wat robuuster dan draad in witmetaal.
Ook is het nieuwe gat te zien voor de bevestiging van de rookkast/ketel:



Even de dom en schoorsteen los geplaatst, is het geen snoepie?
Ook is de extra moer te zien aan de binnenzijde van de rookkast:

De ketel soldeer ik niet vast aan het machinstenhuis om hem demontabel te houden. De enkele M2 bout aan de voorzijde blijkt voldoende steveigheid te geven.
De motor zit bijna klem in de ketel:


Groet,
Gerrit


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #16 Gepost op: 20 December 2012, 21:17:50 »
Gerrit,

Misschien moet je de motor in de ketel iets meer vrijheid geven door de zijkanten iets uit te vijlen. Als het strak zit, kan er toch iets in de aandrijving licht gaan wringen, waardoor het niet lekker loopt. Ik verbaas me een beetje over het fout geplaatste gat voor de rookkast bevestiging. Ik kan me dat niet meer herinneren van mijn 5500.
Zou je de decoder niet gewoon onder het dak kunnen aanbrengen? Onder het dak van een 6000 kun je een normale lokpilot 4.0 kwijt. En anders maak je de achterwand in het machinistenhuis open en steek je de decoder in de tender? Het ziet er verder allemaal prima uit  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #17 Gepost op: 20 December 2012, 22:17:33 »
De motor zit niet echt klem Ivo, maar een beetje meer ruimte kan inderdaad geen kwaad.
Ik denk dat ik de N versie van de Esu decoder precies onder de vloer in het machinstenhuis kan schuiven. De ruimte daaronder is 3mm en de Esu is 2,8mm en zou dus moeten kunnen. De N decoder moet het gemakkelijk aankunnen want het Mashima motortje is geen stroomvreter.
Zoals je op de voetplaat kan zien zit het oude gat van de rookkastbevestiging precies op de plek waar de isolatieringen moeten komen, dat ging dus niet lukken.
De kolenbunker wil ik deels gebruiken voor extra lood, evenals de ketel en de waterbakken. Ik denk dat ik het lood in de kolenbunker iets moet beperken anders wordt hij mogelijk wat staartlastig, de praktijk zal het uitwijzen.

Groet,
Gerrit

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #18 Gepost op: 12 January 2013, 21:29:27 »
Deze week een ontbrekende as van DJH ontvangen.
Ik kon nu eindelijk weer wat aan het onderstel doen en heb alles even los-vast in elkaar gezet om een globale indruk te krijgen.
Moet nog wel wat aan de passing doen, maar dat gaat wel goed komen.



Gerrit

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #19 Gepost op: 12 January 2013, 22:21:11 »
T blijft een leuke lok.
aleen die voorverwarmer vind ik wat minder van vorm.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #20 Gepost op: 13 January 2013, 16:00:06 »
De voorverwarmer wijkt inderdaad af van het orgineel, maar het stoort mij niet echt.

Ik heb nog eens zitten kijken naar de stroomafname van met name de bogie. Er is daar naar mijn mening wel een vreemde constructie toegepast. De as waar de bogie om draait is geisoleerd uitgevoerd waardoor de bogie via de niet geisoleerde wielen voor de stroomafname zorgt. De geisoleerde wielen doen niet mee voor de stroomafname waardoor er alleen maar van 1 zijde spanning van de rail wordt doorgegeven.
Bovendien heeft de bogie een ander potentiaal als het chassis, waardoor de kans op kortsluiting alleen maar groter wordt.

Ik wil dat veranderen zodat de bogie hetzelfde potentiaal krijgt als het chassis.
Op de geisoleerde wielen maak ik dan een stroomafnemer die met een soepel draadje op de rest wordt aangesloten.
Op die manier heb ik dan in ieder geval volledige stroomafname van de bogie.

Voor degene die deze loc al eerder heeft gebouwd; heb je dat ook veranderd en zo ja, hoe heb je dat opgelost?

Groet,
Gerrit

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #21 Gepost op: 14 January 2013, 13:50:41 »
De voorwarmer is wel correct voor de 5500. Alleen niet op de 5555, het nummer dat DJH erbij levert. Er zijn 5500en met deze voorwarmer of met een ''open' voorwarmer. De laatste kun je gewoon bij Phildie bestellen. Makkelijker is waarschijnlijk een ander loknummer. Iedereen heeft al een 5555 ;D ;D

En ja, ik heb hem gewoon gebouwd met stroomafname a la DJH. Dus bogie is anders gepoold dan de rest van het chassis. Dat heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd, maar ik rij ook niet zoveel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #22 Gepost op: 14 January 2013, 14:06:38 »
Bedankt voor de info Ivo. Misschien toch maar een ander loknummer nemen, maakt hem gelijk "uniek" ;)

Ik ga wel de stroomafname van de bogie wijzigen (eigenwijs als ik ben) want het is wel de bedoeling dat hij flink mee moet doen op de baan en dan neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Groet,
Gerrit


eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #23 Gepost op: 18 January 2013, 21:00:19 »
Inmiddels weer wat verder opgetuigd en de aandrijving werkend gemaakt.
De bijgeleverde stroomafname heb ik niet gebruikt, die vond ik een beetje gammel. Bovendien paste de isolatieplaatjes niet (gaatjes in de contactveer te klein) Opboren ben ik maar niet aan begonnen omdat er dan vrijwel geen vlees over bleef.
Van fosforbrons en een stukkie printplaat een stroomafnemer gemaakt.





Alle beschikbare ruimten opgevuld met lood en heb hem daarmee 75 gram zwaarder gemaakt, zal ie hard nodig hebben om nog enige trekkracht te kunnen ontwikkelen.
Onder het machinistenhuis is nog een plekje vrij voor een N-decoder van ESU. Zal nog wel een gefriemel worden om alle bedrading fatsoenlijk weg te werken.
Uiteraard moeten er ook nog werkende lantarens opkomen
Ook nog even een filmpje gemaakt van de eerste analoge rijtest.

Volgens de bouwbeschrijving moet er een luchtketel onder het frame worden bevestigd. Als ik dat zou doen kan je niet meer bij een tweetal schroefjes komen, dus moet ik maar eens gaan verzinnen hoe ik dat moet oplossen.

Op oude foto's zag ik dat er ook nog een soort gordijntjes aan het machinistenhuis zijn aangebracht. Dat lijkt mij wel leuk om dat na te bootsen. Ik heb wel eens ergens gelezen hoe je dat voor elkaar moet krijgen, maar kan het natuurlijk niet meer vinden.


Groet,
Gerrit

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #24 Gepost op: 20 January 2013, 08:44:37 »
Wat en tempo zeg. En het ziet er ook nog eens erg goed uit (y)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #25 Gepost op: 20 January 2013, 08:55:53 »
Dank je.
Ach ja wat wil je, pensioen hè. (y)


Gerrit

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #26 Gepost op: 20 January 2013, 10:56:16 »
Hoi hoi!
Probeer de gordijntjes eens uit dik aluminiumfolie te maken.
Bruin schilderen, zwarte wash en een beetje dry-brushen met grijs.
Ik volg dit forum al lang en ben blij nu ook eens te kunnen helpen.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #27 Gepost op: 20 January 2013, 11:19:45 »
Hallo,

Ben altijd benieuwd hoe of anderen met een oplossing komen. Zelf heb ik de gordijnen van de mantel van een coax kabel gemaakt. Flinterdun en goed te plooien. Misschien wat steviger dan de alu-folie en prima te solderen. Denk dan ook aan de rail waarlangs het gordijn loopt.

Groet, Robert Jan

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #28 Gepost op: 20 January 2013, 11:53:09 »
Buuh! Foto lukt niet, daar ben ik helaas niet zo goed in.
Ga verder zoeken.
Groet van Thonis

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« Reactie #29 Gepost op: 20 January 2013, 15:58:17 »
Bedankt voor de tips.
Ga ik mee aan de slag.

Groet,
Gerrit