Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Lodewickshaven
door
Hans1963
Vandaag
om 16:43:29
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:38:24
Welke koppeling is dit?
door
Quinzeedied
Vandaag
om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A
door
saskia
Vandaag
om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
moonlicht
Vandaag
om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:51:31
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:39:15
Rondom Charlois
door
Gert Arkema
Vandaag
om 15:37:45
Bauarbeiten im gange
door
Paul1969
Vandaag
om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Rick
Vandaag
om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
rjr
Vandaag
om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:23:31
Station Roodeschool
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Lambert
Vandaag
om 13:39:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar
door
robstuart
Vandaag
om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple
door
GD
Vandaag
om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen
door
kar
Vandaag
om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 11:51:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH (gelezen 10001 keer)
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #15 Gepost op:
20 December 2012, 20:32:05 »
Ton op zich wel een idee, maar bij de waterbakken blijft er dan maar erg weinig vlees over in de voetplaat. Die is ter plekke maar 2,5mm breed en erg dun. Ik voel er toch veel meer voor om alles te solderen zodat de voetplaat niet meer een zwak punt blijft.
Ik heb eerst maar even een paar moeren op de voetplaat gesoldeerd ter bevestiging van het chassis, vindt ik toch wat robuuster dan draad in witmetaal.
Ook is het nieuwe gat te zien voor de bevestiging van de rookkast/ketel:
Even de dom en schoorsteen los geplaatst, is het geen snoepie?
Ook is de extra moer te zien aan de binnenzijde van de rookkast:
De ketel soldeer ik niet vast aan het machinstenhuis om hem demontabel te houden. De enkele M2 bout aan de voorzijde blijkt voldoende steveigheid te geven.
De motor zit bijna klem in de ketel:
Groet,
Gerrit
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #16 Gepost op:
20 December 2012, 21:17:50 »
Gerrit,
Misschien moet je de motor in de ketel iets meer vrijheid geven door de zijkanten iets uit te vijlen. Als het strak zit, kan er toch iets in de aandrijving licht gaan wringen, waardoor het niet lekker loopt. Ik verbaas me een beetje over het fout geplaatste gat voor de rookkast bevestiging. Ik kan me dat niet meer herinneren van mijn 5500.
Zou je de decoder niet gewoon onder het dak kunnen aanbrengen? Onder het dak van een 6000 kun je een normale lokpilot 4.0 kwijt. En anders maak je de achterwand in het machinistenhuis open en steek je de decoder in de tender? Het ziet er verder allemaal prima uit
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #17 Gepost op:
20 December 2012, 22:17:33 »
De motor zit niet echt klem Ivo, maar een beetje meer ruimte kan inderdaad geen kwaad.
Ik denk dat ik de N versie van de Esu decoder precies onder de vloer in het machinstenhuis kan schuiven. De ruimte daaronder is 3mm en de Esu is 2,8mm en zou dus moeten kunnen. De N decoder moet het gemakkelijk aankunnen want het Mashima motortje is geen stroomvreter.
Zoals je op de voetplaat kan zien zit het oude gat van de rookkastbevestiging precies op de plek waar de isolatieringen moeten komen, dat ging dus niet lukken.
De kolenbunker wil ik deels gebruiken voor extra lood, evenals de ketel en de waterbakken. Ik denk dat ik het lood in de kolenbunker iets moet beperken anders wordt hij mogelijk wat staartlastig, de praktijk zal het uitwijzen.
Groet,
Gerrit
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #18 Gepost op:
12 January 2013, 21:29:27 »
Deze week een ontbrekende as van DJH ontvangen.
Ik kon nu eindelijk weer wat aan het onderstel doen en heb alles even los-vast in elkaar gezet om een globale indruk te krijgen.
Moet nog wel wat aan de passing doen, maar dat gaat wel goed komen.
Gerrit
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5553
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #19 Gepost op:
12 January 2013, 22:21:11 »
T blijft een leuke lok.
aleen die voorverwarmer vind ik wat minder van vorm.
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #20 Gepost op:
13 January 2013, 16:00:06 »
De voorverwarmer wijkt inderdaad af van het orgineel, maar het stoort mij niet echt.
Ik heb nog eens zitten kijken naar de stroomafname van met name de bogie. Er is daar naar mijn mening wel een vreemde constructie toegepast. De as waar de bogie om draait is geisoleerd uitgevoerd waardoor de bogie via de niet geisoleerde wielen voor de stroomafname zorgt. De geisoleerde wielen doen niet mee voor de stroomafname waardoor er alleen maar van 1 zijde spanning van de rail wordt doorgegeven.
Bovendien heeft de bogie een ander potentiaal als het chassis, waardoor de kans op kortsluiting alleen maar groter wordt.
Ik wil dat veranderen zodat de bogie hetzelfde potentiaal krijgt als het chassis.
Op de geisoleerde wielen maak ik dan een stroomafnemer die met een soepel draadje op de rest wordt aangesloten.
Op die manier heb ik dan in ieder geval volledige stroomafname van de bogie.
Voor degene die deze loc al eerder heeft gebouwd; heb je dat ook veranderd en zo ja, hoe heb je dat opgelost?
Groet,
Gerrit
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #21 Gepost op:
14 January 2013, 13:50:41 »
De voorwarmer is wel correct voor de 5500. Alleen niet op de 5555, het nummer dat DJH erbij levert. Er zijn 5500en met deze voorwarmer of met een ''open' voorwarmer. De laatste kun je gewoon bij Phildie bestellen. Makkelijker is waarschijnlijk een ander loknummer. Iedereen heeft al een 5555
En ja, ik heb hem gewoon gebouwd met stroomafname a la DJH. Dus bogie is anders gepoold dan de rest van het chassis. Dat heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd, maar ik rij ook niet zoveel.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #22 Gepost op:
14 January 2013, 14:06:38 »
Bedankt voor de info Ivo. Misschien toch maar een ander loknummer nemen, maakt hem gelijk "uniek"
Ik ga wel de stroomafname van de bogie wijzigen (eigenwijs als ik ben) want het is wel de bedoeling dat hij flink mee moet doen op de baan en dan neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Groet,
Gerrit
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #23 Gepost op:
18 January 2013, 21:00:19 »
Inmiddels weer wat verder opgetuigd en de aandrijving werkend gemaakt.
De bijgeleverde stroomafname heb ik niet gebruikt, die vond ik een beetje gammel. Bovendien paste de isolatieplaatjes niet (gaatjes in de contactveer te klein) Opboren ben ik maar niet aan begonnen omdat er dan vrijwel geen vlees over bleef.
Van fosforbrons en een stukkie printplaat een stroomafnemer gemaakt.
Alle beschikbare ruimten opgevuld met lood en heb hem daarmee 75 gram zwaarder gemaakt, zal ie hard nodig hebben om nog enige trekkracht te kunnen ontwikkelen.
Onder het machinistenhuis is nog een plekje vrij voor een N-decoder van ESU. Zal nog wel een gefriemel worden om alle bedrading fatsoenlijk weg te werken.
Uiteraard moeten er ook nog werkende lantarens opkomen
Ook nog even een
filmpje
gemaakt van de eerste analoge rijtest.
Volgens de bouwbeschrijving moet er een luchtketel onder het frame worden bevestigd. Als ik dat zou doen kan je niet meer bij een tweetal schroefjes komen, dus moet ik maar eens gaan verzinnen hoe ik dat moet oplossen.
Op oude foto's zag ik dat er ook nog een soort gordijntjes aan het machinistenhuis zijn aangebracht. Dat lijkt mij wel leuk om dat na te bootsen. Ik heb wel eens ergens gelezen hoe je dat voor elkaar moet krijgen, maar kan het natuurlijk niet meer vinden.
Groet,
Gerrit
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #24 Gepost op:
20 January 2013, 08:44:37 »
Wat en tempo zeg. En het ziet er ook nog eens erg goed uit
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #25 Gepost op:
20 January 2013, 08:55:53 »
Dank je.
Ach ja wat wil je, pensioen hè.
Gerrit
Gelogd
thonis
Offline
Berichten: 451
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #26 Gepost op:
20 January 2013, 10:56:16 »
Hoi hoi!
Probeer de gordijntjes eens uit dik aluminiumfolie te maken.
Bruin schilderen, zwarte wash en een beetje dry-brushen met grijs.
Ik volg dit forum al lang en ben blij nu ook eens te kunnen helpen.
Gelogd
Speedy
Offline
Berichten: 731
Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #27 Gepost op:
20 January 2013, 11:19:45 »
Hallo,
Ben altijd benieuwd hoe of anderen met een oplossing komen. Zelf heb ik de gordijnen van de mantel van een coax kabel gemaakt. Flinterdun en goed te plooien. Misschien wat steviger dan de alu-folie en prima te solderen. Denk dan ook aan de rail waarlangs het gordijn loopt.
Groet, Robert Jan
Gelogd
thonis
Offline
Berichten: 451
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #28 Gepost op:
20 January 2013, 11:53:09 »
Buuh! Foto lukt niet, daar ben ik helaas niet zo goed in.
Ga verder zoeken.
Groet van Thonis
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH
«
Reactie #29 Gepost op:
20 January 2013, 15:58:17 »
Bedankt voor de tips.
Ga ik mee aan de slag.
Groet,
Gerrit
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Een NS5500 van DJH