Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Hoe te beginnen met een trambaan?  (gelezen 18352 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #30 Gepost op: 08 januari 2013, 08:15:09 »
Ik werk in het diepste geheim aan een geurenbaan... uiteraard digitaal aangestuurd.  8)   (mijn bericht een beetje gehaast getypt als ik het zo terug lees...)

En over het onderwerp....
Ik denk dat de tramrijders hier het er wel over eens zijn dat trams digitaliseren de voorkeur heeft boven analoog rijden. Of er geautomatiseerd moet worden is een tweede vraag.

Hét grote verschil tussen mijn "Trambaantje" en de banen van Henk Boshyzen en Rob is dat er bij mij slechts sprake is van één interlokale lijn met één mogelijke rijweg en een relatief lage frequentie. De banen van Henk en Rob zijn gesitueerd in een stad en kennen meerdere routes, intensiever tramverkeer en dus wissels die omgelegd moeten worden. Één tram tegelijk op die banen zou zelfs wat onnatuurlijk overkomen. Ik hink voorlopig nog op twee gedachten voor wat betreft automatisering:
- De baan niet automatiseren en op een beurs met behulp van een lokmaus-1 voor het publiek beschikbaar stellen. Met name kinderen mogen dan hun gang gaan en een tram rond laten rijden. Omdat de tram een rondje rijdt en digitaal is afgeregeld is de kans op schade en aanrijdingen nihil. Bovendien heb ik gemerkt dat kinderen het tunneltje-in-tunneltje-uit op de twee niveau's geweldig leuk vinden.
- De baan toch maar wel automatiseren. Op een beurs moet er altijd iets bewegen anders haken de bezoekers af.

Het is uiteraard leuk om zelf naar mijn automatisch rijdende trams te kunnen kijken maar ik denk dat op tentoonstellingen optie 1 ook zeer scuccesvol kan zijn. Ik zie eigenlijk nooit  banen waarbij sprake is van interactie met het publiek.

« Laatst bewerkt op: 08 januari 2013, 08:19:38 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #31 Gepost op: 08 januari 2013, 09:19:10 »
De keuze tussen analoog en digitaal is vrij makkelijk, want je hoeft niet meer uitschakelbare sporen te werken en je kunt de trams allemaal afregelen zodat ze even hard rijden. Met de handregelaar zoals de Multimaus kan je een hoop plezier beleven en qua kosten ben je goedkoop uit. Een Esu Lokpilot Basic is een goede keus voor de trams, want zowel Roco als Halling rijd hier zonder motorinstellingen gelijk keurig op. Bij een hoop modellen mag je geluk hebben dat er überhaupt een brandende koplamp op zit.

De keuze tussen handmatig rijden en geautomatiseerd is persoonlijker, want voor beurzen is het een must en thuis kan het wat saai zijn. Ik sta met mijn baan best veel op beurzen en het drukke tramverkeer wordt altijd erg gewaardeerd. Op de 3 meter aan de voorzijde zijn altijd 5 trams in beweging en ik laat tevens een tram in de remise pendelen. Het schaduwstation heb zo afgeregeld dat er een grote diversiteit zit in de type trams en dat er nooit 2 dezelfde type trams aan de voorzijde te zien zijn.
Tevens kan je met de bezoekers praten en een boterham nuttigen aan de achterzijde van de baan. Ik ben ook altijd aanwezig bij de Kreekse Tramdienst van René Hoppel en deze beursbaan is volledig analoog. Het is schitterend om met 3 rijregelaars tegelijk 3 trams de besturen, maar na 40 minuten heb je het wel gezien en wil je even iets anders doen. Praten met bezoekers is er nauwelijks bij, want dat heb je vrij snel een kop-staartbotsing.

Zoals Rob al aangaf is automatiseren wel een must voor een mooi trambedrijf, maar je kunt het ook stapsgewijs invoeren. Gewoon met een handregelaar beginnen en langzaam uitbouwen. Je moet alleen rekening houden met de blokken zodat je later geen wissels moet gaan verleggen. De kosten van digitaal vallen best mee en zolang je geen luxe dingen wil is het best in 1 a 2 jaar te realiseren voor een geautomatiseerde baan. Mijn baan is gebouwd uit te goedkoopste digitale onderdelen en ik werd voor gek verklaard dat ik met ouderwetse reed-contacten ging werken, maar op beurzen is nu wel bewezen dat het perfect rijdt en niet onderdoet voor het luxe digitale spul.

Ik heb een aantal videos van mijn baan waar je het in werking ziet: http://www.marks-modeltrambaan.nl/Video.htm

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #32 Gepost op: 08 januari 2013, 11:09:17 »
Zoals Rob al aangaf is automatiseren wel een must voor een mooi trambedrijf, maar je kunt het ook stapsgewijs invoeren. Gewoon met een handregelaar beginnen en langzaam uitbouwen. Je moet alleen rekening houden met de blokken zodat je later geen wissels moet gaan verleggen.

Rekening houden met blokken valt mee.
Reedcontacten zijn altijd in te passen, alhoewel het in een wegdek moeilijker wordt.
Laat ik de PC uit, dan kan met de multimaus altijd handmatig gereden worden, een tweede multimaus erbij en er kunnen twee kinderen rijden. Het  enige wat je dan niet helemaal in de hand hebt is dat er een wissel wordt getrokken onder een tram.

Voor een trambaan een must om digitaal te rijden.
Dat kan heel simpel met een Roco Multimaus of een zelfbouw booster met MR Direct.
Voor verdere automatisering zit je dan wel met de mogelijkhei van het programma Koploper gecombineerd met de Multimaus of MR Direct.

De Roco multimaus kun je soms heel voordeling scoren op Ebay.de.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #33 Gepost op: 08 januari 2013, 12:05:25 »
De kosten is van digitaal rijden is het niet, want voor een geautomatiseerde baan heb je grofweg het volgende nodig:

Multimaus: 70 euro
Decoder:   17,- Lopi Basic
Interface:  40 euro
Wisseldecoder: 35 euro (6 tot 8 wissels)
Bezetmelder: 25 euro (S88 met 16 uitgangen)

De pc mag van alles zijn zolang het maar minimaal Win98 kan draaien.

Met het rekening houden met blokken bedoel ik meer dat je geen grote hoeveelheid wissels achter elkaar heb zitten of een heel lang stuk wat maar 1 blok is. Met automatische rijden wordt het blok pas gebruikt als de vorige tram hem heeft verlaten en dan kan je knap lang wachten met nog een wisselstraat ertussen. Dat zie dat ook met mijn eigen schaduwstation, dat de hoofdwisselstraat de boel vertraagd. Trams zijn max 45 centimeter en hoe meer blokken je kan maken, hoe sneller de doorloop van alles is.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #34 Gepost op: 09 januari 2013, 23:30:50 »
Met het rekening houden met blokken bedoel ik meer dat je geen grote hoeveelheid wissels achter elkaar heb zitten of een heel lang stuk wat maar 1 blok is.

En zelfs dat is op te lossen. Je kunt in Koploper namelijk een wisselstraat aan een blok toewijzen. De wisselstraat is op die manier zegmaar een blok.

Hoe dat exact werkt weet ik zo ook niet precies, dat zou ik moeten gaan uitpluizen. Heb het ooit wel ergens gelezen, toen ik met koploper begon.

In principe lijkt mij ook dat je middels 1 of 2 bezetmelders IN die wisselstraat dat probleem tackelt.
Zodra die bezetmelder in de wisselstraat dan bereden word, kun je via de instellingen in Koploper instellen dat het blok ervoor vrijgegeven word.

Je kunt als voorbeeld de Remise Zichtenburg in Den Haag nemen. Daar vinden soms meerdere bewegingen tegelijk plaats. Zou toch raar zijn als dat in model niet te simuleren is?

Het is eigenlijk een kwestie van ZELF creatief met instellingen en afstellingen om gaan, gekoppeld aan het juist plaatsen van detectie middelen.

Mijn oude testbaan (die inmiddels al weer een 7 of 8 jaar geleden is afgevoerd) gebruikte ik ook om diverse instellingen uit te proberen. 

Gewoon proberen is een leerweg. Zeggen dat iets niet kan, of zelfs denken dat het niet kan is de goedkoopste weg.


Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #35 Gepost op: 10 januari 2013, 01:03:23 »
Mark moet me maar corrigeren, als ik het verkeerd begrepen heb, maar ik denk dat Mark doelt op de tijd, die de hoofdwisselstraat nodig heeft om alle wissels goed te leggen.

Voorbeeld:
Stel je hebt 5 opstelsporen en Koploper regelt het vertrek van de volgende tram volgens het FIFO principe (First In First Out). Als de laatste tram van spoor 1 is vertrokken en de eerstvolgende tram staat toevallig op spoor 5, dan moet Koploper zorgen dat de wissels van de sporen 1 t/ 4 in de goede stand komen te liggen; dat kost tijd, terwijl de tram staat te wachten.

Je kunt dit voor de uitrijsporen ondervangen door tongloze wissels, zoals Henk en ik dat doen.
Voor de inrijsporen blijf je echter dit probleem houden.
Een mogelijke oplossing zou dan zijn dat je niet alle aftakkende wissels in het hoofdspoor legt, maar een soort van verdeelstation maakt zoals in de Kijfhoek.
Maar ja, dat kost ruimte.....

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2013, 08:01:39 »
Voorbeeld:
Stel je hebt 5 opstelsporen en Koploper regelt het vertrek van de volgende tram volgens het FIFO principe (First In First Out). Als de laatste tram van spoor 1 is vertrokken en de eerstvolgende tram staat toevallig op spoor 5, dan moet Koploper zorgen dat de wissels van de sporen 1 t/ 4 in de goede stand komen te liggen; dat kost tijd, terwijl de tram staat te wachten.

Dat ligt er toch aan hoe je het indeeld.
1 extra blok (de wisselstraat) kan al vrijgegeven worden voordat de tram het blok na de wisselstraat heeft verlaten.
Koploper kan dan al de wissels goed leggen zodat de tram kan vertrekken als er een vrijgave komt.
Maar inderdaad spaart tongloze wissels contacten en vrijgavetijd uit. Per wissel wordt toch al gauw 200 msec gerekend, 5 wissels dus een seconde. (x 87 =bijna anderhalve minuut in het grootbedrijf.)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #37 Gepost op: 10 januari 2013, 22:00:28 »
Voorop gemeld dat ik (nog) geen ervaringen heb met koploper toch even een opmerking, waarom maak je per wissel geen blok?
Hierdoor is het mogelijk om na een voertuig over een wissel het wissel al vrij te melden en dus ook al kan beginnen met omlopen.

Groeten,

Christoph

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #38 Gepost op: 10 januari 2013, 22:10:42 »
Dat kan niet, want wissels mogen niet in een blok zitten. Een blok moet een stukje vrije baan zijn, waar de tram minimaal precies in past. Hij moet daar namelijk in stil kunnen staan zonder dat hij een andere tram in de weg zit.

De schakeltijden van de wissels zijn geen probleem, want dat is in een seconden gebeurd. Tenzij je zeer langzaam draaiende servo's gebruikt. Bij mijn baan ik heb ik het schaduwstation 4 wissels tussen het opstelblok en de hoofdbaan zitten. De tram vertrek uit het opstelblok en rijd met een normale snelheid over de wisselstraat. Daarna moet hij volledig in het 1e blok na de wisselstraat staan voordat het opstelblok waar hij vandaan kwam vrij gegeven kan worden. Laat je het blok eerder vrij komen, dan kan bijvoorbeeld de wisselstraat al geschakeld worden en wordt er een wissel onder de tram omgezet. Het zal misschien om 10 seconden in totaal gaan, maar als je bijvoorbeeld na de wisselstraat ook een andere constructie heb liggen dan kan het aardig oplopen. Te lange blokken ook bijvoorbeeld. Bij trams is het namelijk erg leuk om ze dicht op elkaar te kunnen laten rijden net als in het echt.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #39 Gepost op: 10 januari 2013, 22:26:09 »
@ Mark, bedankt voor de reactie dat het niet mogelijk is binnen koploper om een blok over een wissel te leggen. Al heb ik wel in een handleiding van koploper gelezen dat dit mogelijk is maar niet de voorkeur heeft.

Over de wissels, ik zou hier geen langszaam lopende servo's voor gebruiken. De wissels bij het trambedrijf lopen tenslotte ook niet langszaam om, maar ook binnen een minimale tijd (Let maar eens op bij het omlopen van wissels bij trams). ;) 8)

Groeten,

Christoph

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #40 Gepost op: 10 januari 2013, 22:36:32 »
Hallo Christoph,

Ik heb nog een filmpje van mijn schaduwstation en daar kan je goed zien hoe de trams elkaar opvolgen met het bloksysteem. De blokken in dit stukje film zijn 50cm lang.

http://www.youtube.com/watch?v=V5aTo_QGfvw

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #41 Gepost op: 10 januari 2013, 23:00:47 »
Ahh, ik heb in 2010 dus staan smullen bij jou baantje. :D

Maar had het schaduw station niet gezien, indrukwekkend om te zien.  :o

Groeten,

Christoph

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 841
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #42 Gepost op: 23 januari 2018, 21:15:57 »
ik ga dit volgen,,

om een nieuw topic aan te maken zie ik nog niet helemaal zitten hier kan ik veel uithalen en eventueel antal ook ( desnoods maak ik terzijnde tijd wel een eigen topic aan!) ..  ik heb al ruim 3 of 4  jaar een model van de randstadrail liggen, 2 jaar terug op eurospoor (2016) heb ik de r net avennio aangeschaft en in 2017 heb ik een 2e randstadrail gekocht en ook in 2017 heb ik een pcc gekocht voor de meet tram.

ik heb nu een stukje spoor gelegd voor de tram gewoon simpel via 2 rail ( reden geen ruimte meer op de baan om het mooier temaken ,,, teveel wensen )
hier op mijn site vind je wat info ( baanplan en project meettram, deze is bijna klaar moet nog wat aangepast worden.

alvast een vraag hoe doe je het met bezelmelding als je een ingewikkelde baan hebt (dus met bovenleiding voeding, en slijten de stroom afnemers ook ?  ???

mvg arnaud

Edit:   zie nu pas dat het van 2013 is ...
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2018, 21:17:38 door arnaudns »
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #43 Gepost op: 23 januari 2018, 22:54:32 »
Even een snelle reactie:

hoe doe je het met bezelmelding als je een ingewikkelde baan hebt (dus met bovenleiding voeding

Een trambaan kent veelal krappe bogen van flexrails en het is niet altijd mogelijk de blokken alleen op de rechte sporen te positioneren.
Ik raad daarom ook ten zeerste af om bezetmeldingen te genereren door middel van geïsoleerde stukken spoor; dit gaat in bogen geheid fout door de spanning in de gebogen rails.
Alle (mij bekende) trambouwers gebruiken daarom bezetmeldingen door contactgevers.
Dit kunnen reedcontacten zijn of magneetsensoren; hierbij is een magneetje onder der tram noodzakelijk.
Er zijn ook mogelijkheden met infrarood of een lichtsluis.
Het maakt daarbij niet uit of je met bovenleiding rijdt.


slijten de stroom afnemers ook ?  ???

In principe kunnen zowel de bovenleiding, als de stroomafnemers slijten.
Sommerfeldt maakt hun bovenleidingdraad van verkoperd ijzerdraad en daarvan kan, na verloop van jaren, de koperlaag afslijten en het ijzerdraad gaan roesten.
Bij de Gemeente Tram Waelstede is dit op de oudste module (ca 15 jaar oud) op een drietal plekken nu het geval.
Vervanging door fosforbronsdraad staat inmiddels in het onderhoudsprogramma.
Daarnaast hebben bepaalde trambeugels van Sommerfeldt dezelfde draad als sleepstuk; ook hier kan na verloop van tijd slijtage optreden en zullen dan vervangen moeten worden.

Dit is om je een beetje op weg te helpen.
Verdere vragen lezen we wel in dit draadje.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 841
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Re: Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #44 Gepost op: 23 januari 2018, 23:03:56 »
Hoi Rob,
bedankt voor je antwoorden tot zover.

Een trambaan kent veelal krappe bogen van flexrails en het is niet altijd mogelijk de blokken alleen op de rechte sporen te positioneren.
Ik raad daarom ook ten zeerste af om bezetmeldingen te genereren door middel van geïsoleerde stukken spoor; dit gaat in bogen geheid fout door de spanning in de gebogen rails.
Alle (mij bekende) trambouwers gebruiken daarom bezetmeldingen door contactgevers.
Dit kunnen reedcontacten zijn of magneetsensoren; hierbij is een magneetje onder der tram noodzakelijk.
dat weet ik  heb her en der al wat gespiekt en contact met een aantal mensen die hier ook actief zijn,
kwa magneet / bezetmelding kom je dus inhet zelfde idee als mcc auto's (wat ook in railz rijd)

In principe kunnen zowel de bovenleiding, als de stroomafnemers slijten.
Sommerfeldt maakt hun bovenleidingdraad van verkoperd ijzerdraad en daarvan kan, na verloop van jaren, de koperlaag afslijten en het ijzerdraad gaan roesten.
Bij de Gemeente Tram Waelstede is dit op de oudste module (ca 15 jaar oud) op een drietal plekken nu het geval.
Vervanging door fosforbronsdraad staat inmiddels in het onderhoudsprogramma.
Daarnaast hebben bepaalde trambeugels van Sommerfeldt dezelfde draad als sleepstuk; ook hier kan na verloop van tijd slijtage optreden en zullen dan vervangen moeten worden.

Dit is om je een beetje op weg te helpen.
Verdere vragen lezen we wel in dit draadje.

Groeten, Rob.
zijn alle stroom afnemers van modellen opnieuw te bestellen en wat is fosforbronsdraad?

gr arnaud
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.


RP= 1