Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 17:28:52
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:20:25
Hoe verwijder je de kap van een Roco TEE VT 11.5 04183A? door waldberg
Vandaag om 17:10:14
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 17:01:13
ProRail: het spoor begint vol te raken door Railroadtycoon
Vandaag om 16:53:28
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Dave.......
Vandaag om 16:52:45
Spoorhumor door nighttrain1
Vandaag om 16:50:08
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door tuurtje
Vandaag om 16:34:33
AVT NS6300 reactiedraadje door ATB
Vandaag om 16:32:03
Het grote klein gekregen... door Rondje_HO
Vandaag om 16:29:08
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 16:01:49
Herstart in TT (1:120) door Wim Vink
Vandaag om 15:58:52
TT-baan Heinenoord door Wim Vink
Vandaag om 15:54:41
Dubbeltractie/Consist met simpel handheld DCC systeem, maar ook met computer control? door Rick
Vandaag om 15:45:40
Filmpje over NS1200 door NS1220
Vandaag om 15:36:51
2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten? door NS1220
Vandaag om 15:18:44
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:42:41
Intellibox II geeft willekeurig in scherm weer "Alle loks stoppen" door Christoph
Vandaag om 14:30:20
VERPLAATST: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Bert van Gelder
Vandaag om 14:30:05
Without automatisch door Peter Kleton
Vandaag om 14:23:52
De laatste stoomlocomotief door Gerard Rozeveld
Vandaag om 14:21:51
  

Auteur Topic: Hoe te beginnen met een trambaan?  (gelezen 8583 keer)

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3938
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2012, 21:40:57 »
Hallo

Mark van de Rheinberger Straßenbahn heeft fabriek wissels in zijn baan.

Maar als je zelf wissels bouwt kan je denk ik beter voeden via de bovenleiding.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8056
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #16 Gepost op: 27 december 2012, 21:53:57 »
Overigens ook meteen twee trams opgehaald waarvan de Weense tramstel wel een hele aparte onderkant heeft. (is denk ik niet orgineel)
Bedoel je zo een onderkant?
Daar past precies een aandrijving van Halling in.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #17 Gepost op: 28 december 2012, 11:44:18 »
Mark van de Rheinberger Straßenbahn heeft fabriek wissels in zijn baan.

Ik heb in mijn trambaan Fleischmann wissels zitten en ook Peco code 100 wissels. In mijn nieuwe baan ga ik opnieuw Peco wissels verwerken en dan zaag ik ze net na het hartstuk af. Op deze manier kan je toch de wissel met een krappe boogstraal gebruiken en het rijd altijd prima. Voor de rest ligt alles met flexrails en heb ik hier en daar nog een L profiel tussen gelijmd om groefrails na te bootsen. Begin gewoon makkelijk met het inbedden van fabrieksrails en je kan altijd nog experimenteren met complete zelfbouw.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0 met Multimaus - S88XPressNetLI en Koploper.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1301
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #18 Gepost op: 28 december 2012, 20:15:20 »
Dank je voor de reacties het begint iets duidelijker te worden.
Ik denk dat de voeding via bovenleiding gaat zodat ik niet met een keerlus zit.
Ik zal de onderkant eens bekijken of dat dezelfde is.

Groetjes,

Antal

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #19 Gepost op: 29 december 2012, 16:16:28 »
@Antal: Nog een voordeel van bovenleiding bedrijf: Je kunt overloop wissels gebruiken. Een tram die een krappe keerlus niet kan nemen kan dan (als het een twee-richting tram is) via dat overloop wissel mooi kop maken en dus zonder een te krappe keerlus terug rijden.

Als je twee-rail rijd moet je polarisatie gaan schakelen en dan moet je altijd goed gaan oppassen met kortsluitingen.

Dat is voor mij ook al lange tijd een twijfel punt om wel of niet op bovenleiding te gaan rijden. Nu rijd ik nog 2 rail digitaal.

Ook een keer-driehoek is mogelijk als je op bovenleiding rijd, en niet als je op 2 rail rijd (tenzij je dus weer handmatig polarisatie regelt). Overigens is het zelfs mogelijk om een keer-driehoek vol automatisch via computer-sturing te laten rijden, dus ook dat bied mogelijkheden, bij digitaal bedrijf.

Je ziet, ik heb me wel verdiept in het wel of niet digitaal via de bovenleiding. De baan van Rob Boeser (waelstede) bewijst dat het prima kan werken en mogelijkheden biedt.
Bommeldam - http://botra.modeltram.nl

Trams en Modeltrams - http://www.modeltram.org

Trams en modeltrams FaceBook: https://www.facebook.com/TramsenModeltrams

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #20 Gepost op: 31 december 2012, 09:10:02 »
Tweerail of bovenleidingvoeding, het is een blijft een discussie.
Maar ga je zelf kruisingen en wissels bouwen dan is bovenleidingvoeding te prefereren.
Zelf had ik besloten om de baan op te bouwen met tweerailvoeding, te testen en als het moment daar was om te schekalen naar bovenleidingbedrijf.
Er liggen twee zelfgebouwde uitrijwissels(zonder tongen) en een dubbelsporige kruising in de baan.
Toch merk in dat de gebruikte Tillig TT wissels ( ik rijd hOm) niet altijd geschikt zijn voor alle trams.
De ROCO trams rijden goed en de weense E en C tikken met hun wielen net de naastliggende spoorstaaf kort aan.
Maar dat zal dus over zijn bij volledig bovenleiding bedrijf.

Het grote voordeel van bovenleidingbedrijf is het verdubbelde contact met de rail. dat is alleen "raakcontact" tussen wiel en rail terwijl de bovenleiding slepend door de stroomafnemer bereden wordt en zo bovenleidingdraad en sleepstuk van de stroomafnemer gereinigd worden.
Daar staat tegenover dat je Lyrabeugels zoals ze in de handel zijn niet zo direct kunt toepassen, een wijziging is noodzakelijk.
Ik had daar al wat (nu opgeloste) problemen mee en Rob had ze bij Waelstede ook.

Als de bovenleiding hangt is het de "+pool" loshalen van de rail op de centrale aansluiting en aan de bovenleiding verbinden en de beide railaansluitinge op het centrale punt aan de "-pool" hangen.
Bij digitaal mag je natuurlijk niet van + en - spreken maar het gaat om de uitleg.

Henk

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #21 Gepost op: 05 januari 2013, 20:15:06 »
Een kijkje tijdens het testbedrijf op Koploper, gezien op de dubbelsporige kruising:
http://www.youtube.com/watch?v=s4cMHo8oQ1k

Een paar kleine puntjes en er kan nu verder gebouwd worden aan de scenery.

Groet,

Henk

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1553
    • willem22
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #22 Gepost op: 05 januari 2013, 23:57:48 »
@Henk , wat een leuke baan en ook met koploper besturing.

Geweldig filmpje.

Ja nu nog bij het modern materiaal de richting aanwijzing verzorgen.

Ik had dit 20 jaar geleden in mijn trams bij analoog besturing maar nu kan dit via koploper.

wil.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #23 Gepost op: 06 januari 2013, 00:34:20 »
Like!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #24 Gepost op: 06 januari 2013, 06:57:48 »
Eén van de voordelen van de aansturing met koploper is dat je het "racegedrag" van de trams kwijt bent.
De Roco trams zijn nog redelijk goed te beheersen op de analoge besturing maar Halling trams zijn notoire hardlopers.
Er reden nu 5 trams, maar op deze kleine baan (L vorm van ca. 3 x 2 meter) zijn 7 routecombinaties mogelijk.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1301
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #25 Gepost op: 07 januari 2013, 10:57:12 »
Dank je voor het filmpje het laat nu wel duidelijk zien dat het inderdaad erg mooi rustig rijdt.
Nu maar eens een beetje verdiepen in de wereld van computergestuurde banen en over wat nou precies alles doet en betekend. (ik ben een leek als het om elektro gaat en automatisering van treinbanen)

Groetjes,

Antal

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8056
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #26 Gepost op: 07 januari 2013, 11:11:43 »
Automatisering is prachtig maar geen must. Ik bouw een klein baantje en automariseer niets maar wel digitaal. Ook dan rijden de trams erg mooi langzaam maar wel handbediend (en simpeler en goedkoper).
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1301
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #27 Gepost op: 07 januari 2013, 13:52:04 »
Nu is het zo dat ik ook een klein baantje wil nemen dus misschien dan net zo makkelijk?
Ik weet zelfs niet of ik het dubbelspoor doe of enkelspoor en of het een ovaaltje wordt of iets als een hondenbot achtig iets..
Gelukkig heb ik nog veel tijd voor ik eraan ga beginnen maar die tijd zal ik zeker nodig hebben om te snappen hoe alles nou zit en wat voor mijn trambaan het beste is. (en misschien wat ik nou exact wil aan tramspoor...)

Groetjes,

Antal

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #28 Gepost op: 07 januari 2013, 23:23:53 »
Er reden nu 5 trams, maar op deze kleine baan (L vorm van ca. 3 x 2 meter) zijn 7 routecombinaties mogelijk.

Automatisering is prachtig maar geen must. Ik bouw een klein baantje en automariseer niets maar wel digitaal. Ook dan rijden de trams erg mooi langzaam maar wel handbediend (en simpeler en goedkoper).

Henk en Marc geven hier twee, min of meer tegengestelde, meningen weer.
Ik wil mijn overpeinsingen hierover met de forumgemeenschap delen.

- Wie een trambaan in model bouwt, kiest automatisch voor frequent tramverkeer. De tijd dat losse 4-assige motorwagens een halfuursdienst onderhouden is, zelfs in België, allang voorbij........ (OK, behalve bij museumtramlijnen dan...). Tramverkeer verzorgt de dikke vervoersstromen; de dunne stromen kunnen met de bus afgewerkt worden....

- Wie een trambaan in model bouwt om daarmee op tentoonstellingen te exposeren, is feitelijk verplicht om te zorgen voor frequent tramverkeer. Je kunt nog zo'n perfecte plattelands- of stadsomgeving hebben gebouwd, als er 5 seconden niets beweegt, hoor je al snel:"Kom we gaan verder; hier rijdt niets!".

Mark van Dijk heeft met zijn Rheinberger Verkehrsbetriebe aangetoond, dat je op een vrij simpel sporenplan (bottom line is het een ovaaltje met inhaalspoor) een echte tramdienst kunt laten zien: er zijn altijd meerdere rijdende trams te zien.
Henk Boshuyzen laat in zijn filmpje hetzelfde zien: alleen al op het kruispunt rijden de trams af en aan, terwijl je nog niet eens de rest van de trambaan ziet.
In Waelstede deel 1 gebruik ik hetzelfde effect: altijd drie trams rijdend te zien in de buurt van de haltes op het zichtbare deel van het hondenbotje.
Alledrie gebruiken we hiervoor de ROCO Multimaus met Koploper, want dit is met de hand niet te doen.

(Mijn) Conclusie:
- Een modeltrambaan betekent frequent verkeer en dat bereik je met digitalisering en automatisering.
- Beter een simpel sporenplan met veel verkeer, dan andersom. (daarom is Waelstede deel 2 ook aangepast).
En bedenk: wie gezellig op tentoonstellingen met z'n bezoekers wil beppen, moet z'n handen vrij hebben....

@Marc:
Ik zou je toch in overweging willen geven, om op jouw 'Trambaantje' Koploper (of een ander programma) er voor te laten zorgen dat er altijd een nieuwe tram de tunnel uitkomt, wanneer de andere tram er in rijdt...  Additioneel zou je ook nog één of twee trams op het schaduwstation op hun beurt kunnen laten wachten.
Het is de dynamiek van de rijdende trams, die het kleinste trambaantje groots maakt.....

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2013, 00:48:52 door Waelsteder »
'Je komt nooit onder de tram, zolang je buiten de rails blijft....'

Bouwt aan HOm trambaan, zelfbouw railinfra, voeding via bovenleiding, Digikeijs DR5000, Koploper, XpressNetLi.
Bouwt bij http://www.mscmaasenwaal.nl aan de Stoomtram M&W in Sm (1:64).

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #29 Gepost op: 07 januari 2013, 23:31:52 »
Ik bouw een klein baantje en automariseer niets maar wel digitaal.
Marc, het is "aromatiseer"...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.