Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:53:02
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Hoe te beginnen met een trambaan?  (gelezen 18349 keer)

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Hoe te beginnen met een trambaan?
« Gepost op: 18 december 2012, 17:26:46 »
Hallo Forumleden,

Sinds vorige week ben ik troste bezitter van een Duwag tram (Javaanse jongens) en vanaf morgen komt er een Weense tram bij.
Nu mijn vraag wat is er aan rails en andere bijkomstigheden te krijgen voor een trambaan en ik heb op google gezocht maar kan geen rails vinden wat al in een weg zit is dit wel te krijgen?
Voor de rest wil ik uiteindelijk alles geheel Nederlands maken en op mijn toekomstige treinbaan een tramstuk maken wat door de binnenstad gaat.
wie o wie kan mij met dit alles op weg helpen?

Groetjes,

Antal

*Overigens mijn Javaanse Jongens tram is digi dus zal de trambaan digi moeten*
« Laatst bewerkt op: 27 december 2012, 21:59:41 door Bert van Gelder »

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2012, 17:43:04 »
Hoi Antal,
Ik hoor wel veel goede dingen over het Luna systeem. Ik ben zelf n-spoorder dus heb hier geen ervaring mee maar het ziet er in ieder geval mooi uit!

met vriendelijke groet, Jesse

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2012, 17:51:45 »
De menigen over Luna-verschillen nogal. Persoonlijk vind ik het niet geweldig mooi en behoorlijk aan de prijs. Diverse trambouwers maken hun straatspoor zelf:
Straatspoor op Mark's modeltrambaan
Straatspoor op Waelstede

Andere toebehoren zul je veelal zelf moeten bouwen, afhankelijk van het land en thema dat je kiest. Op tramgebied is best het een en ander te koop, je zult alleen wat beter moeten zoeken en bent veelal op internet-winkels aangewezen.
No dress rehearsel, this is our life.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2012, 18:36:54 »
Dank je voor  de tips en linkjes.
Mijn Duits is flink weg gezakt maar ik vind het er aardig uitzien.
Ik ga eerst eens zelf wat aanklooien op een plankje om te kijken of ik de weg er mooi in kan krijgen.
Wat ik nu wel zie is dat je over een behoorlijk portie kwaliteiten moet beschikken wil je het enigszins mooi maken.
Ik ga me eens verder verdiepen hierin! (y)

Groeties,

Antal

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #4 Gepost op: 18 december 2012, 18:44:04 »
Wat ik nu wel zie is dat je over een behoorlijk portie kwaliteiten moet beschikken wil je het enigszins mooi maken.
kwestie van gewoon beginnen en proberen. Ook de ervaren bouwers zijn zo begonnen en ook met ervaring lukt niet alles in één keer. Uithuilen en opnieuw beginnen als het resultaat niet naar je zin is.
No dress rehearsel, this is our life.

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #5 Gepost op: 18 december 2012, 19:00:27 »
Hallo Antal,

In het verleden heb ik rails van http://www.mbt-hof.de gebruikt. zie de foto.
Dit materiaal ziet er mooi uit maar is; A) duur en B) zeer breekbaar.



Om bovenstaande reden zal ik het niet meer gebruiken. Deze ervaring wilde ik je even meegeven.

Hartelijke groet,

Niek

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2012, 20:10:21 »
Als je niet zo handig bent kan het ook op deze manier:
http://www.youtube.com/watch?v=uPXZR9qm55A&list=PL4AF281C476F85E88&index=51

Groet
Henk Boshuyzen

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2012, 00:46:23 »
Hallo Antal,

Zoals de video van Henk laat zien, geeft het maken van de groef in het natte gips (of vulmiddel) geen glad resultaat en moet het geheel na het drogen met schuurpapier bewerkt worden, met alle gevolgen van dien voor de railkop......  :-[

Ik heb in de grasbaan op module 2 van Waelstede de rails (zonder contrarail) helemaal ingegipst, zoals ook in de video te zien is.
Nadat het gips volledig droog was, heb ik de groef er 2 mm diep in geslepen met 2 slijpschijfjes samen in de flexibele slang van de miniboormachine.
Je hoeft hiervoor geen ultravaste hand te hebben, want je kunt de binnenkant van de rail als geleiding gebruiken.

Maar denk er aan: veiligheidsbril op en stofmasker voor !!!  (y)

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2012, 09:57:18 »
Dank je voor de reacties! Ik ga eens een proefstukje leggen en kijken of ik het zelf kan maken met de platen van Faller (piepschuim)
Daarnaast moet ik nog iets als Piko rails halen aangezien ik een wisselstromer ben. (heb ik geen last van de puko's en geen bedding eronder)
In ieder geval horen jullie nog van me!

Groetjes,

Antal

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2012, 10:58:22 »
Rails in tramrails omtoveren is niet zo'n probleem, je kunt met het aanbrengen van smalle strippen styreen over de spoorstoelen en een rechtopstaande strook als contrarail prima resultaten boeken. Voor wat betreft de stroomvoorziening zou ik gebruik maken van de bovenleiding; iets meer werk, maar het scheelt je een hoop gedoe met ( indien gelijkstroom) isolatie van de spoorstaven en (indien wisselstroom) de puko's, gezien de bodemvrijheid van trams is een sleper al lastig en wissels (met omhoog komende puko's) helemaal.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2012, 11:28:09 »
Ha Gert,

Dank je voor het antwoord en inderdaad ga ik geen wisselstroom op de trambaan rijden. (mijn treinen daarentegen wel)
Qua bovenleiding moet ik denk ik iets ombouwen zodat dit via de pantograaf gaat. (maar eens verdiepen hoe dat nou eigenlijk zit)
Morgen haal ik een stuk rail om eens te testen wat ik kan zelf al kan maken aan weg. :)
In ieder geval bedankt voor het meedenken!! (y)

Groetjes,

Antal

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2012, 11:35:28 »
Voeding via bovenleiding biedt vooral voordelen als je zelf complexe wisselstraten en kruisingen gaat bouwen. Het goed isoleren van de puntstukken wordt dan een lastige opgave. Bij een recht-toe-recht-aan baan met standaardwissels (zoals ik heb) kun je 'gewoon' via de rails stroom toevoeren.
No dress rehearsel, this is our life.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2012, 19:53:42 »
Om het railsverhaal te completeren: ik bouw mijn tramrails (spoorwijdte 22,5mm voor 0m, dat wel) van oude h0-spoorstaven op printplaat-dwarsliggers van Marcway. Het is voornamelijk veldspoor op vrije baan, maar er zijn ook stukken straatspoor. Ik geef meteen toe dat ik het maar makkelijk heb, met meer ruimte tussen de spoorstaven dan de h0m-rijders, maar misschien heeft iemand hier toch iets aan.

De groef maak ik door een contralat van messing strip op de dwarsliggers te solderen. De strip is even breed als de spoorstaaf hoog is; in mijn geval 2,5mm. De groef is 1,5mm breed, in bogen 2mm. Af en toe een stukje L-profiel op rechte baangedeelten om de strip overeind te houden. In een boog is dat niet nodig.

Dan het "ingipsen". Voordat ik dat doe, vul ik de groeven tijdelijk op met lange repen karton die even dik zijn als de groef breed is, en even hoog als de groef diep is (volgt u dit nog)? Vervolgens de hele zaak besmeren met niet te waterig aangemaakt, liefst aangekleurd Alabastine vulmiddel, met een plamuurmes gewoon dwars over het spoor. Daarna nog even met het plamuurmes aan de buitenzijde van de spoorstaaf, zodat die een fractie boven het wegdek uitsteekt. Als het spul bijna helemaal gedroogd is, pulk ik de kartonnetjes weer uit de groef. Die is dan netjes leeg, zonder geschraap.

Na uitharding het wegdek vlak schuren waar nodig (inderdaad oppassen voor de railkoppen, die moeten glad blijven - en niet ademhalen) en desgewenst klinkers etc. inkrassen. Bij mij is toevallig alles 'geasfalteerd', dat scheelt ook weer. Laagje donkergrijze latexverf, klaar.

O ja, ik gebruik voeding via bovenleiding, en retour via beide spoorstaven.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #13 Gepost op: 20 december 2012, 20:46:17 »
Dank je voor de informatie vandaag een beetje bezig gehaald en heb een flex rail gehaald om te gaan oefenen.. :)
Overigens ook meteen twee trams opgehaald waarvan de Weense tramstel wel een hele aparte onderkant heeft. (is denk ik niet orgineel)
Toch mag dat de pret niet drukken en zal ik eens kijken wat ik ermee kan doen.
Hier 2 foto's;





En een line up met wat ik nu heb aan trams! (y)



Nu eens kijken hoe ik die weg in de rail kan krijgen. :)

Groetjes,

Antal

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:hoe te beginnen met een trambaan?
« Reactie #14 Gepost op: 20 december 2012, 22:32:19 »
Antal:
Hoe te beginnen met een trambaan? Die vraag heb je al opgelost: je koopt modeltrams en wilt die in een natuurlijk habitat zien rijden! ;)
En inderdaad, dan begint de ellende... ::)

In mijn beleving zijn trams met RP-25 wielen (of iets dat daarop lijkt), in ieder geval dus niet van die "pizzasnijders" met een giga-hoge flens het mooiste.
Voor groefrail zijn er een aantal mogelijkheden waarvan er al een paar genoemd zijn: ik wil er nog één aan toevoegen, al is dat niet goedkoop (maar dat is deze hobby toch al niet  8) ): Proto-87 heeft straatrails en ook onderdelen om wissels en heel ingewikkelde wisselstraten mee te bouwen... Google maar op "Easy Street Track"of "Andrew Reichert"...

Zoals ook Waelsteder al aangaf (en hij demonstreert dat al een beste tijd): trams voed je via de bovenleiding, óók als je ze digitaliseert, want dan is die waslijn je PLUS en die rails je MIN, zonder allerlei ingewikkelde polarisatietoestanden! Immers: in ons modelbedrijf valt en staat het hele verhaal bij betrouwbare stroomafname en daar horen in veel trambedrijven met hun ingewikkelde railgeometrie dus goed gepolariseerde wissels bij als je dat met tweerail wilt doen. (of kijk Mark van de Rheinberger Straßenbahn lief aan; hij rijdt tweerail en kan vast tips geven...)

Maar bedenk, ook als het eens tegen zit: Deze Hobby is FUN, en Zéker die Modeltrambaan! (y)

 :-X Gaat weer vingers verbranden aan trolleybovenleiding  :-X
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...