Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
Vandaag om 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
Vandaag om 19:26:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 19:12:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:58:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:57:40
RhB H0m, Albulisch door Joz
Vandaag om 18:22:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 17:37:23
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
  

Auteur Topic: Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?  (gelezen 9950 keer)

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Gepost op: 16 December 2012, 17:19:46 »
Hallo,

Ik heb heb een wagon waarvan ik niet weet of er marklin of gelijkstroom wielen onder zitten.

Kan ik de wagon zowel op gelijkstroom (voor het geval er wisselstroomwielen onder zitten) als op wisselstroom (voor het geval er gelijkstroom wielen onder zitten) gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvgr Bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2012, 17:23:49 »
De spanningsoort heeft er weinig mee te maken. Maar drierailwielen zijn niet geïsoleerd en maken kortsluiting op een tweerailbaan. Als je een tweerailbaan hebt kun je dus heel gemakkelijk controleren wat er onder zit. Op de baan zetten en bij kortsluiting is het fout.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2012, 17:30:32 »
Gelijkstoom wielen kunnen altijd op een marklin baan.
Marklin/wisselstroomwielen kunnen nooit op een gelijkstroombaan.

Gelijkstroomwielen kun je herkennen aan het feit dat ze geisoleerd zijn, meestal is dit aan de binnenkant van de wielen te zien. (Zie plaatje)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #3 Gepost op: 16 December 2012, 17:43:48 »
Zat er ook niet een verschil in flenshoogte en wielbasis ?
Ik heb drie Roco Hecht rijtuigen aan m'n kleinzoon gegeven om achter een stomer op zijn Marklin baan te hangen. Ze ontsporen echter consequent op wissels. Ik was eigenlijk van plan volgende week "M"wilen in Badhoevedorp te gaan halen.
Groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #4 Gepost op: 16 December 2012, 17:49:40 »
Hallo,

Dank voor de duidelijke antwoorden! Het zijn gelijkstroomwielen.

Mvgr Bert

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #5 Gepost op: 16 December 2012, 18:19:30 »
Zat er ook niet een verschil in flenshoogte en wielbasis ?
Wielbasis weet ik niet.
Wel is het zo dat flenshoogte per model en per merk kan verschillen, maar meestal zijn de nieuwere modellen met een lage flenshoogte.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #6 Gepost op: 16 December 2012, 18:28:26 »
Gelijkstoom wielen kunnen altijd op een marklin baan.

niet mee eens! op K-rail blijken de meeste (maar vooral Roco) gelijkstroomwielen steevast te ontsporen! Aleen Fleischmann gelijkstroomwielen hebben dit probleem gek genoeg niet.

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #7 Gepost op: 16 December 2012, 18:29:08 »
Beste Ernest,

Voor Roco wagens moet je Roco assen kopen voor 3 rail.
De aslengte van Roco (24.75 mm) is niet dezelfde als deze van Marklin (24.45 mm)
Ook hebben Roco wielen een grotere diameter dan Marklin wielen.
De reden van de ontsporingen is dat Roco 2 rail wielen breder uiteen staan (14,3 mm).
Hierdoor raken (soms) de wielflensen het hartstuk van wissels met ontsporingen als
gevolg.
Mvg

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #8 Gepost op: 16 December 2012, 18:45:16 »
@Olivier.
Duidelijk verhaal....bedankt !
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Rob

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #9 Gepost op: 16 December 2012, 19:52:14 »
Zo uit het hoofd moet de wielafstand (binnenzijde) bij 3-rail 13,8mm. zijn. Heb de NEM-normen even niet bij de hand. Als ik fout zit corrigeert Klaas Zondervan me wel, want die kent ze ongeveer uit het hoofd.
Wat erg handig is: Het volgende instrumentje, te bekomen bij Fohrmann.
http://www.fohrmann.com/spezial-werkzeug-fur-modellbahner/spurmass-lehre-fur-h0.html
Kijk wel uit op die site, want er is zoveel lekkers te krijgen.......
Maar met dit ding stel je de wielafstand feilloos af en voorkom je een hoop ontsporings-ellende.
Uiteraard voldoet een schuifmaat ook. Maar stel je wielen qua afstand goed af. Flenzen zijn een ander probleem.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2012, 19:57:57 door Rob »
Groeten, Rob

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #10 Gepost op: 16 December 2012, 19:57:23 »
Gelijkstroomwielen op c-rails gaat bijna altijd goed omdat c-rails code 90 zijn en K en M-rails code 100 zijn.

Gelijkstroomwielen op m-rails willen nog wel eens op kruisingen ontsporen.




Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #11 Gepost op: 16 December 2012, 20:10:15 »
Beste,

De afstand (binnenzijde) bij 3-rail hoort tussen de 13.8 en 14.1mm te zitten. Voor 2-rail hoort dit 14.2 tot 14.4mm te zijn.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2012, 20:20:27 door wijbe »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #12 Gepost op: 16 December 2012, 20:31:07 »
Gelijkstroomwielen op c-rails gaat bijna altijd goed omdat c-rails code 90 zijn en K en M-rails code 100 zijn.

Gelijkstroomwielen op m-rails willen nog wel eens op kruisingen ontsporen.

Heeft niets te maken met de hoogte van de rails te maken (de code-aanduiding is de hoogte) maar meer met het profiel van de rails in combinatie wat Wijbe aangeeft over de afstand tussen de flenzen. Het profiel van de C-rails is anders dan die van de K-rails en M-rails.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2012, 21:41:53 »
Ik heb drie Roco Hecht rijtuigen aan m'n kleinzoon gegeven om achter een stomer op zijn Marklin baan te hangen. Ze ontsporen echter consequent op wissels. Ik was eigenlijk van plan volgende week "M" wielen in Badhoevedorp te gaan halen.

Is het niet zo dat gelijkstroomwielen enigszins te stellen zijn? Het geisoleerde wiel een halve milimeter naar binnen schuiven op de bankschroef met een (hulp)stukje pijp.
Wel een schuifmaatje nodig voor de controle. Of ben ik weer te makkelijk.

Voor te lange flenzen heb ik ook wel een oplossing maar die vertel ik niet want anders mag ik nooit meer op het forum.

Groeten Henk

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Gelijkstroom wagons op märklin en andersom?
« Reactie #14 Gepost op: 16 December 2012, 21:58:39 »
@Henk: Je denkt niet te gemakkelijk over het naar binnen schuiven. Het is alleen moeilijk om precies op de juiste maat te krijgen :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!