Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 16:13:35
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:34
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 16:09:02
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 15:30:53
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Montanbahn
Vandaag om 15:17:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 15:03:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:26:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luud H
Vandaag om 14:20:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 13:52:19
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 10:43:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
NS Upcycleshop door R1954
Vandaag om 09:23:23
  

Auteur Topic: Heilooërdijk - de plannen - de bouw  (gelezen 14538 keer)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #15 Gepost op: 19 August 2013, 10:59:35 »
Hallo Martijn,

Het is net wat Floris al schrijft. Vind je herrie geen bezwaar dan zo laten wil het geluid dempen dan zou ik een geluid dempende laag van bijv. kurk of blauwe parket ondervloer gebruiken. (gebruik ik zelf ook) Alleen voor een goed effect zorgen dat de ballast niet met de onderliggende houten tafel in aanraking komt.
Wat de perron hoogte betreft kan ik je niet helpen (rij Duits) maar kijk eens in de encyclopedie daar staat vast wel het een en ander hierover.
Succes met de bouw.

Grt. Ric

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #16 Gepost op: 06 December 2013, 11:19:43 »
Hoi buurman,

Als ik je foto's bekijk liggen de rails en te dicht op de rand en op de muur. Ook de rails die naar het onder station zouden gaan moeten al veel eerder dalen dan  zoals je nu beschrijft. Maak niet de fout die velen maken door eerst het boven station vast te leggen en dan nog over een onderstation te gaan denken.

Groet, Fred.

Martijn_1987

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Bestijg nooit de trein zonder uw valies met dromen
    • Mijn foto’s op Flickr
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #17 Gepost op: 22 August 2014, 15:51:55 »
*****GROTE SCHOP!******

Hallo allemaal,
Ik heb een aantal van jullie tips ter harte genomen. Ik ben opnieuw begonnen met de aanleg van het schaduwstation. Dat is inmiddels klaar. Nu ben ik begonnen aan een nieuw station. De oude overkapping heeft een nieuwe eigenaar gevonden. Ik ga zelf verder met een eilandperron en (op spoor 1) het stationsgebouw. Achter het stationsgebouw staat een stadje gepland. Het gaat hier om een kleine stad en een (redelijk) klein station. Tussen de perrons liggen twee sporen voor het passeren van de goederentreinen. Achter het station (boven in de foto) staat een expeditieknooppunt van de PTT. De MP kan hier lekker rangeren.

Omdat ik niet heel handig ben en gewoon lekker wil rijden met mijn nederlandse materieel heb ik gekozen om de besturing te realiseren met twee multimausjes en de wissel analoog (knopjes) te bedienen. Ik vind dat zelf leuk. Mede hierom heb ik ook gekozen voor seinen van NSparts. Deze komen voor de sier langs de baan en besturen min of meer zichzelf.

Hier een paar foto's vanaf mijn Iphone over de vorderingen. 
Het perron bestaat uit platen van Auhagen en bahnsteigkanten, ook van Auhagen.




Ik hoop nu weer met enige regelmaat updates van de bouw te plaatsen.

Hartelijk groeten,
Martijn

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #18 Gepost op: 23 August 2014, 08:42:48 »
hoi Martijn

Ziet er goed uit.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen!

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2537
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #19 Gepost op: 23 August 2014, 10:00:21 »
Hallo Martijn,

Leuk dat er weer een baan naar Nederlands voorbeeld gebouwd gaat worden. Natuurlijk lees ik ook draadjes over banen naar buitenlands voorbeeld, maar Nederlands blijft favoriet omdat je naar een station in de buurt kunt lopen om te zien hoe bepaalde dingen er in het echt uitzien en de omgeving rond een station kunt bestuderen. Ook omdat we opgegroeid zijn met de Nederlandse treinen zijn modellen hiervan extra herkenbaar.

Ik zie dat je het spoor aan het bevestigen bent direct op het hout zonder dat je de baan eerst van verf hebt voorzien. Ik verf de onderbouw altijd eerst met een paar lagen verf om te zorgen dat tijdens de latere bouw vocht niet voor problemen kan zorgen. Spaanplaat en MDF kunnen slecht tegen vocht, maar zelfs een baan die gebouwd is uit multiplex verf ik altijd. Als je later groen, ballast en zand op de baan wilt gaan lijmen met een mix van water en houtlijm en je ondergrond is niet geverfd gaat het hout opzwellen. Dus mijn tip. Smeer eerst een paar beschermende lagen over het hout. Eigenlijk had je dit moeten doen voor het eerste stuk spoor gelegd werd. Als er nu tijdens het bouwen aan de baan een potje water of ander vocht onbedoeld op de baan terecht komt kom je in de problemen....

Hier de links naar twee Nederlandse banen waar ik mee bezig ben. Dan kun je vanaf een lege kamer de baan zien ontstaan en ik denk dat je nog meer tips uit de bouwverslagen kunt halen voor jouw baan.

Wael en Bosch een kleine H0 baan;  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44501.0.html
Den Zoedel een grote H0 spoorbaan; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40821.0.html

Voor vragen over de bouw of scenery en dergelijke mag je me ook altijd een PB sturen.

Met vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2014, 10:04:06 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Martijn_1987

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Bestijg nooit de trein zonder uw valies met dromen
    • Mijn foto’s op Flickr
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #20 Gepost op: 23 August 2014, 11:05:59 »
@Ruud: dank je wel! Waardevolle tip. Ik kan de baan nu niet meer helemaal loshalen, maar als ik ga ballasten en evt. verven neem ik de tip mee!  (y)

Groetjes,
Martijn

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #21 Gepost op: 23 August 2014, 20:33:48 »
Toch nog leven in dit draadje  :o
en ik maar denken dat t bij mij altijd zo lang duurt  :P
Kleine tip van mijn kant bij die ouderwetse en leuke flm kastjes als je ze gaat koppellen aan dingen nummer ze danzowel aan de onderzijde van wat je wil bedienen als ook bij de druk knopjes,anders ben je snel t spoor bijster.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #22 Gepost op: 24 August 2014, 09:15:11 »
Goede morgen Martijn,

Kwam dit draadje tegen en zal het met veel belangstelling gaan volgen. Als kind,ben inmiddels 64 jaar, kwam ik zomers veel in Limmen waar mijn ouders een zomerhuisje hadden. Liep daar veel rond op de Kapelweg van Limmen naar Heiloo.

Nog een vraagje van welk merk en type is het stationsgebouw op je baan, kan dat niet helemaal thuisbrengen.

Veel succes met de bouw.

Mvgr,
Frans.
Soms spoor ik, soms niet

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #23 Gepost op: 24 August 2014, 09:45:57 »
Lijkt mij een Faller kit. Ingekorte versie van Bonn Hauptbahnhof, zonder eindgebouwen.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Martijn_1987

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Bestijg nooit de trein zonder uw valies met dromen
    • Mijn foto’s op Flickr
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #24 Gepost op: 24 August 2014, 14:31:20 »
Wat Hendrik Jan zegt klopt helemaal.  (y) Is een faller gebouw.

Wat betreft de wisselnummers: alles is onderop genummerd en keurig van elkaar gescheiden. Dus dat gaat gelukkig goed!

Groetjes,

Martijn

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #25 Gepost op: 27 August 2014, 09:43:55 »
Dank Hendrik Jan en Phantom. Zocht voor mijn nog te bouwen baan station Maastricht, maar heb inmiddels begrepen dat dit niet bestaat en bovendien heel veel ruimte zou vragen. Het station zoals jij Martijn dit heb, heeft een beetje die uitstraling, vind ik.
 Zal hier maar eens naar op zoek gaan.

Mvgr,
Frans.
Soms spoor ik, soms niet

scassidy

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #26 Gepost op: 27 August 2014, 13:37:37 »
Kun je de route naar je schaduwstation niet beter veranderen? Zoveel bochten is niet heel mooi met lange wagons. Heb even snel een idee voor je gemaakt. Misschien dat je het wat vind?


ongeveer zoals het nu is


En dit is mijn globaal idee,


Martijn_1987

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Bestijg nooit de trein zonder uw valies met dromen
    • Mijn foto’s op Flickr
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #27 Gepost op: 27 August 2014, 15:39:36 »
Dank Hendrik Jan en Phantom. Zocht voor mijn nog te bouwen baan station Maastricht, maar heb inmiddels begrepen dat dit niet bestaat en bovendien heel veel ruimte zou vragen. Het station zoals jij Martijn dit heb, heeft een beetje die uitstraling, vind ik.
 Zal hier maar eens naar op zoek gaan.

Mvgr,
Frans.

Frans, is Faller 110115. Station Mittelstadt.

Groet,
Martijn

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #28 Gepost op: 27 August 2014, 16:32:21 »
Hoi Martijn,

Ook ik vind het leuk om dit draadje te volgen en ben zeer benieuwd naar je baan. Daarom wens ik je ook heel veel succes. Helaas heb ik geen bijzondere tips voor je omdat ikzelf ook niet ver ben met de mijne (ik heb de boel ook niet op dit forum staan) . Ook ik rij Nederlands maar ook niet enkel dat. Nu kom ik erook achter dat ik me nog nooit heb voorgesteld op dit forum  ;D .

Ik ben echter wel vooral benieuwd naar je station omdat dit op dit moment bij mij de moeilijkheidsgraad is.

MVG, Hielke

Martijn_1987

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Bestijg nooit de trein zonder uw valies met dromen
    • Mijn foto’s op Flickr
Re: Heilooërdijk - de plannen - de bouw
« Reactie #29 Gepost op: 28 August 2014, 13:36:57 »
Vandaag de kerk van Heilooërdijk afgemaakt. Het betreft de Vollmer Stutgart Stadskirche. Mooi kerkje hoor. Deze kerk komt later op het centrale plein, recht tegenover het station te staan. Nu verder aan de wissels en seinen.



Groetjes,
Martijn